Original title:
Chyby měření v průzkumu trhu a sociologickém výzkumu
Translated title:
Measurement errors in market and social research
Authors:
Kohout, Pavel ; Remr, Jiří (advisor) ; Kuchař, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Text se zabývá problémy, se kterými se lze setkat při plánování, realizaci a vyhodnocování marketingových průzkumů, dále průzkumů spotřebitelských preferencí, životního stylu nebo veřejného mínění. V textu se popisují postupy vedoucí k úspěšnému řešení takových situací a eliminující chyby výzkumu, ať již se jedná o chyby zaviněné či nezaviněné. Největší pozornost je věnována důležitosti preventivních opatření výskytu chyb. Text podtrhuje důležitost opakovaného testování dotazníků různými metodami a shrnuje dosavadní zkušenosti s prací s tímto nástrojem. Na metodologické analýze uskutečněných případových studií se ukazuje důležitost uplatňování opatření vedoucí k zajištění vyšší validity a reliability výzkumů. Práce na několika příkladech dokládá, že jediný způsob, jak vytvořit fungující soubor pravidel stavby otázek je jejich testování v různých obměnách, v různém pořadí, v různých kontextech a to až do doby, kdy budeme schopni s jistotou říci, která pravidla mají obecnou platnost a která jsou specifická pro různé situace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The text being offered is methodological micro-tribute to the theory of market reserarch, sociological surveys and opinion polling. It analyses results of already evaluated empirical examinations about the nature of interviewing and measurement error streaming from this source. The results are discussed and completed by authors empirical experience gained in full service market research agency on both domestic and international projects. We are able to measure sampling error or, as some researchers say, errors of non-observation, but we have serious doubts about measurement and prevention of those arising in the datacollection phase. Those errors negatively affect the quality of survey results. Whether it is respondents reactions, interviewer tactics or non-respose phenomena, we are not able to foresay its volume and direction in advance. Partially, bacause those effects are interreacting. Results of sociological survey are uneasy to be generalised because of impossibility to compare data collected in diferent cultural, historical and political surroundings. The text aims to define survey quality rather in a way what it is not. The conclusions of the analyses show that it is safer to rely on prevention of the errors rather than on subsequent data processing. Also, validity and reliability schemes must be...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2888