Název:
Volný čas mládeže na Rychnovsku se zřetelem k jeho preventivní funkci
Překlad názvu:
Leisure time of young generation reflecting its function of prevention in the Rychnovsko region
Autoři:
Bílek, Radek ; Hudečková, Helena (vedoucí práce) ; Tomáš, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou volného času jako nového fenoménu ve vyspělé průmyslové společnosti. Cílem je jednak zmapovat situaci, jak sledovaná skupina dětí a mládeže z Rychnova nad Kněžnou a okolních vesnic tráví svůj volný čas, a jednak jak výše uvedená sledovaná skupina pojímá preventivní funkci volného času. Po teoretické části, která se zaměřuje na společnost volného času, pedagogiku volného času a městský a venkovský prostor, následuje část empirická, která obsahuje sekundární a primární výzkum (provedený technikou dotazování) se zvláštním zaměřením k nabídce volnočasových aktivit. Výzkumem se zjišťovalo, že obě skupiny žáků (městští i venkovští) vnímají volný čas, možnosti jeho trávení a svá přání s lepším trávením volného času podobně. Překvapivým zjištěním bylo, že ačkoli nabídka volnočasových aktivit je na vesnicích nesrovnatelně omezená v porovnání s nabídkou volnočasových aktivit ve městě, jsou i přesto žáci bydlící na venkově s nabídkou spokojeni. Tato omezená nabídka je doprovázena častějším pocitem nudy, což by mohlo přerůst v nebezpečí a z hlediska preventivní funkce volného času je tedy tato skutečnost nezanedbatelná.
This dissertation focuses on free time as a new phenomenon in the industrially advanced society. The goal of this paper is firstly to map how the monitored group of children and youth from Rychnov nad Kněžnou and surrounding villages spend their free time and secondly how the above mentioned group comprehends the preventive function of free time. After the theoretical part which is focused on sociology of leisure, leisure education, and rural and urban area, there is an empirical part containing secondary and primary research (performed in form of questioning) with special focus on offering free time activities. The research found out that both groups of pupils (from urban as well as from the rural area) perceive the free time, possibilities of spending it, and their wishes for better spending the free time in similar way. Although the offer of free time activities in the rural area is significantly more limited compared to the free time activities offered in the urban area, the pupils living in the rural area are surprisingly satisfied with the offer. This limited offer is often accompanied with more common feeling of boredom which could grow into being dangerous; in view of preventive function of free time this fact is not insignificant.
Klíčová slova:
děti a mládež; pedagogika volného času; sociologický empirický výzkum; venkovský a městský prostor; volný čas