Název:
Řízení pracovního výkonu v hotelnictví v ČR
Překlad názvu:
Perfomance management in hotel industry in the CR
Autoři:
Motyčka, Michal ; Hron, Jan (vedoucí práce) ; Macák, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této disertační práce je navržení efektivní aplikace změn v řízení pracovního výkonu zaměstnanců v oblasti hotelnictví v České republice. Na rozdíl od klasického přístupu k personálnímu managementu, držícího se standardního hodnocení pracovníků a nástrojů řízení podle cíle a zaměřujícího se pouze na minulost a konstatování stavu, práce vyzdvihuje přístup moderní a efektivní, směřující spíše do budoucna. Personální řízení popisuje jako komplexní, neustálý a samoobnovující se proces, jehož součástí je zejména stanovení plánu rozvoje pracovníků, jejich hodnocení, koučování, vzdělávání a odměňování na základě dosažených výkonů. Důraz v tomto procesu je kladen též na poskytování zpětné vazby. Práce mapuje výsledky kvalitativního a kvantitativního výzkumu za použití metod analýzy a syntézy v části teoretické a empirické a metod pozorování, řízeného rozhovoru, dotazníkového šetření a statistického vyhodnocování užitých při zjišťování názorů a relevancí respondentů. Tento výzkum dokazuje, že se většina personalistů a manažerů v současnosti zaměřuje především na hodnocení práce zaměstnanců - zejména prostřednictvím hodnotícího pohovoru, MBO či mystery shoppingu. Ačkoliv k němu dochází minimálně jedenkrát ročně, pracovníci na základě dosažených výkonů zpravidla odměňováni nebývají, a to i přesto, že je zároveň stanoven i plán jejich osobního rozvoje. Ten je často opomíjen a zůstává nekontrolován a nekorigován, a to ani po zjištění odchylek od jeho podoby. Řešením výše zmíněných nedostatků, jež byly zjištěny při výše uvedeném zkoumání, vedoucím ke zvýšení efektivity řízení pracovního výkonu v hotelnictví, je, jak práce předkládá, provádění frekventovanějších a kratší forem hodnocení oproti klasickému ročnímu hodnotícímu pohovoru a získávání častější zpětné vazby od zaměstnanců v průběhu daného období. Klíčovým je pak důraz na osobní rozvoj, častější zaměření se na odměňování na základě pracovního výkonu, hodnocení pracovníků a pracovního přístupu.The aim of this work is to propose effective changes in performance management in hotels in the Czech Republic. The thesis is focused on the employee performance. Performance management is a modern and effective approach to human resource management. This approach has evolved from the original classic staff evaluation and instruments such management by objectives. Unlike this classical tools, performance management is not focused on the past and finding the state, but is directed more to the future. It is a comprehensive, continuous and self-renewing process which includes the evaluation of workers, setting development plan and training, providing feedback and remuneration based performance. The emphasis in this process is placed on the evaluation of the workers and their personal development and remuneration. However, according to the recent research, staff remuneration is usually not based on track record. Although their performance is evaluated at least once a year and their personal development plans are not set. Deficiencies in performance management can also be found in the fact in that their personal development plans are not reviewed, adjusted. For the development of theoretical and empirical parts the methods of: analysis and synthesis were used. To determine the relevance of the respondents' views, the methods of observation, structured interview, questionnaire survey and statistical evaluation were used. On the basis of qualitative and quantitative research, the majority of hoteliers focus on evaluating the work of their staff, particularly through the evaluation interviews, MBO or mystery shopping. Personal development planning and remuneration based on performance is usually neglected. To increase the effectiveness of performance management in hospitality, frequent and shorter forms of assessment rather than traditional annual evaluation interviews are recommended. The conclusions obtained from the above studies suggest an emphasis on personal development and getting frequent feedback from employees during the period. The effective performance management should be focused more on salaries based on job performance, evaluation of employees and working approach. The performance salary should be included in most of the remuneration systems in hotels.
Klíčová slova:
hodnocení pracovníků; hodnotící pohovor; řízení pracovního výkonu.