Název:
Senioři a trénink paměti
Překlad názvu:
Seniors and memory training
Autoři:
Perglová, Lenka ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce s názvem Senioři a trénink paměti se zabývá tréninkem paměti a jeho významem pro život seniora. Teoretická část obsahuje charakteristiku seniora a zákonitosti procesu stárnutí. Dále uvádí obecné informace o paměti zahrnující vliv stárnutí na paměť a rizika z něho vyplývající. Trénink paměti je zde představen, nejen jako soubor technik a způsobů pro zlepšení paměťových funkcí, ale také jako významný prvek v boji proti negativním vlivům stáří.
Praktickou část tvoří průzkum ve formě dotazníkového šetření zaměřený na zjištění osobního hodnocení paměti seniory a jejich postojů k možnostem tréninku paměti. Respondenty tvoří členové klubů seniorů, kteří s tréninkem paměti většinou nepřišli do styku. Na základě analýzy a komparace dat je vytvořena představa o kvalitě paměti seniorů, jejich názoru na efektivitu tréninku paměti a subjektivních zkušeností z této oblasti. Výsledky průzkumu jsou doplněny komentáři kvalifikovaného trenéra paměti za účelem objasnění některých zajímavostí. Na závěr je práce obohacena o několik informací týkající se zkušeností odborníka, získané strukturovaným rozhovorem.
Bachelor thesis named Seniors and memory training is dealing with memory training and its meaning for senior's life. Theoretical part includes senior's characteristics and principles of aging process. It also presents general information about memory, including the influence of aging on memory and resulting risks. Memory training is presented here not just like a set of techniques and means of memory functions improvement, but also as an important element in fighting the negative effects of aging.
Practical part consists of inquiry research aimed on personal review of seniors' memory and their attitude towards possibilities of memory training. Respondents are members of senior club, who mostly never came into contact with memory training. Based on analysis and data comparison, the idea of seniors' memory quality is created, including their opinion on memory training efficiency and subjective experience from this field. Results are supplemented by qualified memory trainer's comments for clarification of some points of interest. Conclusion of the thesis is enriched by several information concerning specialist's experience, acquired in form of structured interview.
Klíčová slova:
paměť; poruchy paměti; senior; stárnutí; stáří; trénink paměti