Original title:
Platy učitelů českých základních škol: setrvale nízké a neatraktivní
Translated title:
Teachers’ pay: consistently low and unattractive
Authors:
Münich, Daniel ; Perignáthová, M. ; Zapletalová, Lucie ; Smolka, V. Document type: Research reports
Year:
2015
Language:
cze Series:
Studie IDEA, volume: 4/2015 Abstract:
[cze][eng] Výše a struktura učitelských platů výrazně formují celkový zájem o profesi učitele a spoluurčují i strukturu zájemců o ni. Od dispozic a kvality nových zájemců o učitelskou profesi se odvíjí i dlouhodobá kvalita vzdělávání a vzdělávacích výsledků té které země s výraznými dopady na dlouhodobý hospodářský růst. Platy učitelů českých základních veřejných škol v relativním srovnání s platy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců patří dlouhodobě k nejnižším mezi třicítkou nejrozvinutějších zemí světa. Co se týče obecných dovedností učitelů, jsou učitelé v rámci Česka stále ještě na poměrně dobré relativní úrovni. Zájem nadanější části mladé generace Čechů o profesi učitele je však v současnosti velmi nízký.The level and structure of teachers’ salaries significantly affect overall interest in the teaching profession and play a part in determining the structure of those interested in the profession. The quality of new recruits to the teaching profession in turn determines the long term quality of education and educational results in the given country. Salaries for teachers at Czech public primary schools, in a relative comparison with salaries for highly qualified employees, have long been among the lowest in the world’s thirty most developed countries. As far as teachers’ general skills are concerned, these are still relatively good in the Czech Republic compared to many other countries. This is however undoubtedly determined to a large extent on the high numbers of older teachers in the profession, who began their careers decades ago. Interest in the teaching profession among talented younger Czechs is currently very low.
Keywords:
Czech Republic; pay differences; teachers’ pay Project no.: StrategieAV21/13 Funding provider: AV ČR Note: Související webová stránka: http://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Platy_ucitelu/IDEA_Platy_ucitelu_studie.html
Institution: Economics Institute AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the digital repository of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0251614