Original title:
Rozbor problematických reklamních kampaní.
Translated title:
Analysis of problematic advertising
Authors:
Studnička, Tomáš ; Mikeš, Jiří (advisor) ; Štědroň, Bohumír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V České republice je reklama regulována legislativou a Radou pro reklamu, která doplňuje legislativní požadavky na reklamu o etický rozměr a příslušná etická pravidla ustanovuje v Kodexu reklamy. Rada nemůže dodržování tohoto kodexu právně vymáhat, a proto zde prosazuje samoregulaci. Cílem této práce je rozebrat problematické reklamní kampaně v České republice a vysvětlit, jak je regulace reklamy uplatňována v praxi. Práce přináší rozbor kampaní, jež značně překročily hranici vymezenou Kodexem reklamy. Měla by přispět k pochopení, proč k těmto porušením dochází a jak by se jim dalo předcházet.In the Czech Republic, advertisement is regulated by legislation and by the Czech Advertising Standards Council, which supplements the legislative requirements for advertising with an ethical dimension and establishes respective ethical rules through the Code of Advertising Practice. It cannot legally enforce compliance with the Code and therefore promotes self-regulation in this matter. The aim of this work is to analyze problematic advertising campaigns in the Czech Republic and to explain how the regulation of advertising is applied in practice. We present an analysis of campaigns which largely exceeded the limits set by the Code. The work should contribute to the understanding of why these infringements occur and how they could be prevented.
Keywords:
Code of Advertising Practice; self-regulation,; unethical advertising; Kodex reklamy; neetická reklama; samoregulace
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34985