Název:
Dopad vzdělanosti na dlouhodobý hospodářský růst a deficity důchodového systému
Překlad názvu:
Impact of education on long-term economic growth and pension system deficits
Autoři:
Münich, Daniel ; Ondko, Peter ; Straka, Jan Typ dokumentu: Výzkumné zprávy
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Edice: Studie IDEA, svazek: 2/2012
Abstrakt: [cze][eng] Dlouhodobý hospodářský růst se nezanedbatelně promítá do zvyšování kvality života země. Významným faktorem ovlivňujícím tento růst je vzdělanost obyvatel. Vztah mezi hospodářským růstem a vzdělaností je však velmi dlouhodobý a zůstává běžnému pohledu skryt. Tyto dlouhodobé souvislosti ozřejmujeme pomocí kvantifikovaných projekcí. Využíváme pro ně nedávné empirické odhady Erika Hanusheka a Ludgera Woessmanna, prezentované mimo jiné ve zprávě OECD. Pokud by se v České republice (ČR) podařilo zlepšením vzdělávacího systému zvýšit průměrnou úroveň kognitivních dovedností patnáctiletých žáků (měřeno šetřením PISA) o pouhých 25 bodů – tedy o jednu čtvrtinu standardní odchylky celkové distribuce výsledků – během příštích 80 let by to v současné hodnotě kumulativních přírůstků představovalo dodatečný produkt ve výši více než 12 biliónů korun, tedy 357% současného ročního hrubého domácího produktu (HDP). Snížení úrovně kognitivních dovedností, ke kterému v ČR došlo během poslední dekády, naopak odpovídá obdobné ztrátě HDP. Pokud by se průměrné kognitivní dovednosti českých žáků podařilo dotáhnout až na úroveň Finska, dodatečný produkt by představoval dokonce 707 % dnešního HDP. Zvýšení kognitivních dovedností žáků rodičů bez maturity na úroveň vrstevníků rodičů s maturitou by přineslo dodatečný produkt odpovídající 152% současného HDP. Potenciální přínosy rozpočtené na jeden rok tak např. převyšují současné deficity státního rozpočtu nebo rozpočet na školství. Zvýšený růst HDP by navíc nezanedbatelně přispěl ke snížení kumulovaného salda důchodového systému.Long-term economic growth has a significant impact on the quality of life in a country. The education of its citizens is an important factor influencing the growth. Nevertheless, the relationship between economic growth and education is very long-term and not apparent at the first glance. However, this long-term relation can be illuminated with the help of quantitative projections. For this purpose, we use empirical estimates presented in the recent OECD report by Erik Hanushek and Ludger Woessmann. If the Czech Republic puts in place educational reform that leads to the increase of average cognitive skill level of 15 year old pupils (as measured by PISA survey) by a mere 25 points - hence only a fourth of the standard deviation, GDP in the current value is estimated to cumulatively increase by 12 trillion CZK over the next 80 years, thus 357 percent of the current annual GDP of the country. Unfortunately, the decrease in average cognitive skills levels that took place in the Czech Republic in the last decade leads to a similar GDP loss. If we were able to improve the average cognitive skills levels to Finnish standards, the additional production would even reach 707% of today’s GDP. If the average cognitive skills levels of the children of parents without high school degrees could be brought up to the level of those whose parents have high school degrees, it would increase production by 152% of the current GDP. The potential benefits recalculated in terms of annual budget exceed the current state budget deficit or budget for education. Finally, the higher GDP growth would significantly reduce the cumulated pension deficit.
Klíčová slova:
economic growth; education; pension system Číslo projektu: CEZ:AV0Z70850503 (CEP)