|
Informační a komunikační technologie v životním stylu české společnosti
Kolesárová, Karolína ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Blinka, Lukáš (oponent)
Disertační práce se zabývá pozicí informačních a komunikačních technologií v životním stylu české společnosti a změnami, které jsou s těmito technologiemi spojeny. Nejprve práce usiluje o teoretické ukotvení v koncepcích informační a vzdělanostní společnosti. V další části se práce teoreticko-metodologicky vyrovnává s pojetím životního stylu a tento pojem operacionalizuje pro další analýzu. V analytické části autorka využívá řady reprezentativních empirických kvantitativních výzkumů, na kterých se podílela. Prostřednictvím jednotlivých indikátorů sleduje především pozici informačních a komunikačních technologií v celku populace, tempo jejich implementace a rozdíly ve využívání těchto technologií v jednotlivých sociodemografických skupinách. Poslední část práce se zabývá empirickou konstrukcí životních stylů na základě dvou dimenzí, které jsou považovány za stěžejní pro životní styl (volný čas a hodnoty) a v rámci těchto životních stylů analyzuje specifika ve využívání informačních a komunikačních technologií.
|
|
Proměny významu a role vzdělání ve společnosti
Brožová, Jana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Tato diplomová práce zprostředkovává bližší pohled na proměny významu a role vzdělání v kontextu změn euroatlantické společnosti druhé poloviny dvacátého století. Pro pochopení pozadí proměn je diplomová práce zahájena pojetím vzdělání z historického úhlu pohledu. Mezníkem na časové ose jsou sedmdesátá léta dvacátého století a tvořící se ideje nové společnosti, přičemž velká pozornost je věnována teorii postindustriální společnosti. Pojetí vzdělání ve vzdělanostní společnosti a jeho návaznost na pracovní uplatnění jedinců žijících ve století jednadvacátém je tématem poslední kapitoly teoretické části diplomové práce. V empirické části propojuji teoretické poznatky s postoji respondentů. Zjišťuji, zda považují vzdělání za garanta profesního vzestupu či jej vnímají spíše jako pojistku pro udržení stávajícího statusu. Výsledky výzkumného šetření předkládám závěrem diplomové práce.
|
|
Vzdělanostní společnost
Hurtová, Veronika ; Kubišová, Zuzana (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Bakalářská práce analyzuje rozvoj vzdělanostní společnosti. Soustředí se na srovnání ideálu a reality vzdělávání v moderní společnosti a mapuje proměny školy a vzdělávání v průběhu 20. století. Práce vychází zejména z odborné literatury zaměřené na danou problematiku. Práce vymezuje pojmy vzdělanostní společnost, vzdělávání, vzdělání a školské systémy. Součástí práce je rovněž analýza výzkumu PIAAC. V práci jsou také řešeny názory na testování schopností žáků a otázky aktuální vzdělávací politiky.
|
|
Soudobé sociální souvislosti zaměstnávání lidí 50+
Bujárková, Kateřina ; Tomeš, Igor (vedoucí práce) ; Víšek, Petr (oponent)
Tato práce si za cíl stanovila popsat současný stav zaměstnanosti osob nad 50 let v ČR, uvést příčiny a souvislosti tohoto stavu a navrhnout možná řešení problematických bodů. To vše v kontextu mezinárodního vývoje. Pro výzkum byla jako metoda zvolena statistická analýza a sekundární analýza dokumentů. Výzkum přinesl důkazy o tom, že se česká společnost zásadně proměňuje. Zaprvé stárne. Čelí tak rostoucímu podílu starých lidí v populaci, což vyvolává problémy ve fungování systémů sociální ochrany, ale též nutnost změn v pracovní oblasti. A zadruhé prochází digitální revolucí. Rostoucí využívání internetu a nových technologií zcela proměňuje naši žitou realitu. Zaměstnávání osob 50+ se tak stává ekonomickou nutností, protože jinak hrozí naprostý kolaps sociálních systémů, přičemž je ale zároveň komplikováno a někdy dokonce znemožňováno novými nároky, které na starší pracovníky klade digitalizující se ekonomika. Na významu stoupají ICT kompetence a jazykové znalosti, které starším pracovníkům běžně částečně nebo zcela chybí. Starší pracovníci se tak ocitají mezi dvěma mlýnskými kameny a nutně potřebují podporu a to na mnoha úrovních, hlavně však v sociální oblasti, v pracovně-právních vztazích a vzdělávání. I tato podpora je však sama o sobě křehká. Nesmí totiž přesáhnout míru, do které pouze...
|
|
Informační a komunikační technologie v životním stylu české společnosti
Kolesárová, Karolína ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Blinka, Lukáš (oponent)
Disertační práce se zabývá pozicí informačních a komunikačních technologií v životním stylu české společnosti a změnami, které jsou s těmito technologiemi spojeny. Nejprve práce usiluje o teoretické ukotvení v koncepcích informační a vzdělanostní společnosti. V další části se práce teoreticko-metodologicky vyrovnává s pojetím životního stylu a tento pojem operacionalizuje pro další analýzu. V analytické části autorka využívá řady reprezentativních empirických kvantitativních výzkumů, na kterých se podílela. Prostřednictvím jednotlivých indikátorů sleduje především pozici informačních a komunikačních technologií v celku populace, tempo jejich implementace a rozdíly ve využívání těchto technologií v jednotlivých sociodemografických skupinách. Poslední část práce se zabývá empirickou konstrukcí životních stylů na základě dvou dimenzí, které jsou považovány za stěžejní pro životní styl (volný čas a hodnoty) a v rámci těchto životních stylů analyzuje specifika ve využívání informačních a komunikačních technologií.
|
| |