Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Transgenerační přenos traumatu u osob se zkušeností se závislostí na návykových látkách
Havelková, Lucie ; Líbalová, Ivana (vedoucí práce) ; Dymešová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá projevem komplexního vývojového traumatu u potomků osob se zkušeností se závislostí na návykových látkách a jeho potenciálním transgeneračním přenosem. Cílem teoretické části práce je s pomocí odborné literatury popsat látkovou závislost, komplexní vývojové a kolektivní trauma a jejich projevy včetně možných mechanismů transgeneračního přenosu traumatu. V praktické část se výzkum zaměřuje na témata rodinných vztahů, dětství se závislým rodičem, vlastnímu vztahu k návykovým látkám a projevům traumatu v dospělosti. Vzhledem k cíli práce byl zvolen kvalitativní výzkumný design, data byla zajištěna pomocí polostrukturovaného rozhovoru a zpracována použitím metody tematické analýzy a otevřeného kódování. V praktické části šetření byla zkoumána hladina traumatizace u respondentů pomocí dotazníkového šetření CTQ-SF. Následně byli dle daných kritérií vybraní respondenti podrobeni polostrukturovanému rozhovoru. Na základě praktické části práce a ve shodě s odbornou literaturou lze konstatovat, že respondenti žijící s rodičem se závislostí na alkoholu nesou následky těchto životních zkušeností v podobě nízkého sebevědomí, potřeby uznání, problémů v oblasti rodinných vztahů, úzkostí, depresí a strachu z podlehnutí alkoholové závislosti. V závěru jsou diskutovány výsledky práce a...
Jak se sociální pracovníci orientují v Kultuře chudoby
PAJEROVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá tím, jak se sociální pracovníci orientují v Kultuře chudoby po psychosociální stránce, jakým směrem směřují svoji intervenci a zda je terapeutické paradigma součástí řešení. Celá práce je od začátku propojena s empirickými poznatky z vlastního kvalitativního šetření. Respondenty byly sociální pracovníci ze státního i neziskového sektoru pracující s klienty identifikovatelnými jako zástupce Kultury chudoby. Práce se dále zabývá psychosociálními aspekty, které nejvíce ovlivňují člověka, a to už od dětství. Mezi takové aspekty patří stres, transgenerační přenos, psychosociální dopady nezaměstnanosti, attachementu, a efekt zvaný time-discounting. V neposlední řadě je popsáno terapeutické paradigma a podrobná metodologie výzkumu.
Transgenerační přenos výchovných stylů v rodině
Skalová, Markéta ; Nováková, Ivana (vedoucí práce) ; Chittussiová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na transgenerační přenos výchovných stylů v rodině a je rozdělena do dvou částí, do teoretické a praktické části. V teoretické části práce jsou popsány a definovány základní pojmy a definice rodiny, výchovy, výchovných stylů a transgeneračního přenosu. Praktická část se snaží zjistit, do jaké míry se vyskytuje transgenerančí přenos výchovných stylů v rodině.
Sanace rodiny ohrožené transgeneračním přenosem alkoholové závisloti
Kaletová, Markéta ; Novák, Petr (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se nazývá: Sanace rodiny ohrožené transgeneračním přenosem alkoholové závislosti. Alkoholová závislost v rodině je velmi aktuální téma, neboť může mít výrazný dopad na další generace potomků dětí, které vyrůstaly se závislým rodičem. Teoretická část se zabývá problematikou alkoholové závislosti a jejím dopadem na rodinné fungovaní, psychický a sociální vývoj dětí a jejich fungování v dospělosti. Dále zkoumá příčiny a projevy transgeneračního přenosu alkoholové závislosti v rodině, včetně možností, jak lze riziku alkoholové závislosti u dalších generací předcházet. Cílem empirické části je skrze rozhovory zodpovědět hlavní výzkumnou otázku: Jaká je osobní zkušenost současné generace potomků rodičů závislých na alkoholu při vytváření vlastní rodiny a jak lze v rodině předcházet riziku transgeneračního přenosu alkoholové závislosti na další generaci potomků? Z výzkumného šetření jsme zjistili, že děti, které vyrůstaly v alkoholovém prostředí, jsou v dospělém životě v různé míře poznamenány ve všech oblastech svého života, neboť v rodině nezažily zdravé výchovné vzorce. Dále bylo zjištěno, že významný preventivní vliv, který eliminuje riziko alkoholové závislosti u potomků dospělých dětí alkoholiků, mají protektivní faktory při výchově dětí. V oblasti sociální práce je vhodnou...
Reproductive and epigenetic parameters in sperm connected to the disruptive development and early embryo loss.
Flintová, Jennifer ; Hortová, Kateřina (vedoucí práce) ; Petelák, Aleš (oponent)
Globální metylace DNA, modifikace histonů a regulace nekódujícími RNA molekulami jsou epigenetické mechanismy, které mají zásadní vliv na regulaci embryonálního vývoje a gametogeneze. Epigenetické mechanismy mohou být negativně ovlivněny četnými vnějšími vlivy. Znečištěné životní prostředí a nezdravý životní styl, jsou dva hlavní faktory spojované s narušením epigenetických regulací, vedoucím ke snížení plodnosti a abnormálnímu embryonálnímu vývoji potomstva. U některých odchylek epigenetických značek může docházet k transgeneračnímu přenosu, avšak v jistých případech je možné negativní dopad na potomstvo odvrátit náležitým zásahem do životního stylu rodičů. Vzhledem k vysoké konzervovanosti epigenetických regulací a genů odpovědných za spermatogenezi, jsou studie založené na zkoumání zvířecích modelů zásadní pro porozumění mechanismů způsobujících zhoršení plodnosti a celkového zdraví u člověka. Klíčová slova: Epigenetika, spermie, endokrinní disruptory, hypoxie, životní styl, transgenerační přenos.
Transgenerační přenos výchovných stylů v rodině
Skalová, Markéta ; Nováková, Ivana (vedoucí práce) ; Chittussiová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na transgenerační přenos výchovných stylů v rodině a je rozdělena do dvou částí, do teoretické a praktické části. V teoretické části práce jsou popsány a definovány základní pojmy a definice rodiny, výchovy, výchovných stylů a transgeneračního přenosu. Praktická část se snaží zjistit, do jaké míry se vyskytuje transgenerančí přenos výchovných stylů v rodině.
Transgenerational transmission theory in La Vie devant soi by Émile Ajar
Stuchlá, Aneta ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
9.1 Shrnutí V této diplomové práci jsme se snažili interpretovat román La Vie devant soi Émila Ajara na základě poznatků psychoanalytické teorie transgeneračního přenosu. Tato teorie předpokládá, že člověk, který prožil nějaké trauma, jež vytěsnil nebo popřel, a tak je odstranil ze svého vědomého dosahu, tudíž o něm vědomě nemluví (neboť mu brání stud nebo celková nevyjádřitelnost traumatu slovy), vyjadřuje se o něm nevědomě v určitých náznacích či symbolech, protože právě vyjádření traumatu, neboli jeho symbolizace, ať už slovní či jiná, je nejúčinnější terapií. Dokud trauma není odstraněno, přenáší se transgeneračně dál. Východiska teorie transgeneračního přenosu byla nastíněna v první kapitole práce na základě knihy L'écorce et le noyau N. Abrahama a M. Török. Čerpali jsme však i z díla B. Cyrulnika, A. Ancelin Schützenberger nebo H. Faimberg, kteří zasvětili svůj výzkum mimo jiné autoterapeutické tvorbě nebo dosud nevysvětlitelné problematice nevědomého transgeneračního přenosu. V další kapitole jsme shrnuli nejvýraznější tendence literární kritiky od pozitivismu po nový historismus a sledovali jsme, jak se v jednotlivých směrech proměňuje vztah díla a jeho autora. Našemu přístupu nejbližší se nakonec ukázaly nový historismus (vzhledem ke zdůrazňování kontextu díla) a psychoanalytická kritika, z níž se...
TRANSGENERAČNÍ PŘENOS NÁSILÍ V RODINÁCH
SAMCOVÁ, Daniela
Diplomová práce popisuje problematiku transgeneračního přenosu násilí v rodinách. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části popisuji současný stav dané problematiky. Práce obsahuje několik kapitol, kde se zaměřuji nejprve na obecné popsání násilí, jeho příčiny a druhy. Stručně se zmiňuji o obětech a pachatelích domácího násilí. Stěžejní kapitolou práce je transgenerační přenos násilí v rodinách, kterou jsem se snažila více rozebrat z pohledu několika významných autorů. Ve výzkumné části jsem stanovila cíle a dvě hypotézy. Výzkum jsem prováděla v náhodném výběru široké veřejnosti. Respondenti byli zastoupeni v rovnoměrném počtu obou pohlaví, různého vzdělání a socioekonomického statusu. Cílem bylo zjistit, do jaké míry se výchovné modely v rodinách přenášejí z generace na generaci a dílem specifikovat, co ovlivňuje výchovné modely. Výsledky výzkumné části jsou popsány a zobrazeny pro lepší přehlednost v grafech. Výsledky ukázaly, že působení násilí se skutečně předává z generace na generaci. Z výzkumu vyplynulo, že většina respondentů nezastává způsob výchovy bez použití tělesných trestů. Naopak psychických trestů by se většina dotazovaných dokázala vyvarovat. Potvrdilo se také to, že nízký socioekonomický status neovlivňuje výchovné modely. Dnes se již o této problematice hovoří zcela otevřeně a není tabuizována. Informace je ale potřeba prezentovat neustále, včetně nových objevů a poznatků, které by vedly ke zlepšení tohoto problému. Nezbytná je propagace pomoci a prevence. Důležitým krokem v boji proti násilí jsou legislativní změny. Významným řešením by mohla být realizace automatického vzdělávání pomáhajících profesí jako příprava na budoucí povolání.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.