|
Aplikace kompetenčního modelu v podmínkách veřejné obchodní akademie
Dobaková, Petra ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pavlov, Ivan (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití kompetencí a kompetenčního modelu jako efektivního nástroje personálního řízení organizace. Řízení lidských zdrojů podle kompetencí (competency - based /HR/ management, CBM) je aktivně využívaný model především v komerční sféře. V posledních letech však k tomuto modelu řízení přistupuje také stále více organizací státní správy. Problematikou získávání a využívání různých druhů kompetencí, sestavením kompetenčního modelu a jejich následnou aplikací při personálním řízení se zabývá jak teoretická, tak empirická část práce. Vymezení základních pojmů a principů řízení podle kompetencí vychází ze studia odborné literatury a závazných dokumentů, které propojují principy řízení podle kompetencí se strategií celoživotního učení a s modely učící se organizace. Empirická část se nejprve zabývá skutečným využíváním kompetencí a kompetenčních modelů v podmínkách veřejných obchodních akademií v Praze a Středočeském kraji. Popisuje současný stav využívání řízení lidských zdrojů podle kompetencí řediteli veřejných obchodních akademií v uvedeném regionu. Zjištěný stav je komparován s výsledky šetření společností Trexima, spol. s r.o. v komerčních organizacích, který byl realizován v roce 2014. Empirická část je dále zaměřena na sestavení kompetenčního modelu "učitele...
|
|
Volnočasové aktivity jako kompenzace pracovní zátěže středoškolských učitelů
HAVLASOVÁ, Hana
Bakalářská práce ,,Volnočasové aktivity jako kompenzace psychické zátěže středoškolských učitelů?? je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se skládá z několika kapitol, ve kterých je objasněna problematika následků psychické zátěže. Dále je rozebrána problematika volnočasových aktivit používaných k psychohygieně neboli k udržování duševního zdraví. Pro praktickou část byl použit kvalitativní výzkum pomocí strukturovaného rozhovoru. Tento výzkum je tvořen rozhovory se šesti středoškolskými učiteli. Každý z nich má jiné zaměření a to se také odráží na jejich odpovědích. Hlavním cílem bylo zjistit, zda volnočasové aktivity středoškolských učitelů stačí na to, aby kompenzovaly jejich pracovní zátěž.
|
|
Edukační styly učitelů středních škol
Lukáčová, Monika ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se věnuje edukačním stylům učitelů středních škol. Literárně přehledová část se postupně zabývá popisem nejvýznamnějších edukačních prostředí středoškolských studentů (dospívajících či adolescentů) - rodiny, školy, vrstevníků. Tato část podává zevrubnější informace o socializaci v období adolescence, za jejíž východisko je považována interakce s druhými lidmi, mezi nimiž je zvlášť vyzdvižen koncept "významných dospělých" (rodičů, učitelů) jako nezastupitelných faktorů pro vývoj a rozvoj adolescenta. V návaznosti na charakteristiku interakce a komunikace v pedagogicko-psychologickém kontextu jsou představeny různé přístupy k edukačním stylům učitele i specifikům, která se týkají edukačního prostředí středních škol. V další části je navržen výzkumný projekt, který věnuje pozornost středoškolským učitelům "Pedagogiky" a "Psychologie", u nichž je v úvodu stručně charakterizováno jejich specifické postavení ve vztahu k edukačním stylům. Cílem takové výzkumné sondy by mělo být porovnání edukačních stylů těchto učitelů, k jehož naplnění je navrhnuto využití dotazníku "Žák o učiteli" od autorky Ilony Gillernové. Klíčová slova v českém jazyce: edukační prostředí, interakce učitel-žák, edukační styl, středoškolský učitel, adolescence, střední škola
|
|
Volnočasové aktivity učitelů na středních školách
ČÍŽKOVÁ, Hana
Ve své bakalářské práci se zabývám volnočasovými aktivitami středoškolských učitelů. V teoretické části se zaměřuji na faktory, které ovlivňují trávení volného času a vysvětlení pojmů: volný čas, středoškolský učitel, věková kategorie, životní styl. Praktická část vychází z poznatků získaných metodou dotazníkového šetření. Zjištěné údaje jsou zaznamenány do grafů a tabulek. V závěru je shrnutá data a doporučení.
|
|
Pracovní zátěž učitelů státních a soukromých středních škol
KOLÁŘOVÁ, Eva
Cílem výzkumu bylo zjistit hlavní zátěžové faktory stresující pedagogy středních státních a soukromých škol a případné rozdíly mezi pohlavími. Výzkum byl proveden formou autorských dotazníků, účastnilo se ho 89 respondentů (63 žen a 26 mužů) z šesti různých gymnázií. Věkové rozpětí bylo mezi 27 a 62 lety, průměrný věk činil téměř 39 let. Průměrná délka pedagogické praxe byla 12 let, nejkratší půl roku a nejdelší 35 let. Učitelé označili jako hlavní zdroje stresu při výkonu jejich povolání nízké platové ohodnocení, časovou náročnost, administrativu a psychickou náročnost.
|