Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968
Kočišková, Jana ; Pernes, Jiří (vedoucí práce) ; Kocian, Jiří (oponent) ; Konečný, Karel (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav Politologie Doktorský studijní program: Politologie Studijní obor: Politologie Anotace k disertační práci Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968 The role and status of women in top politics in Czechoslovakia in the years 1948-1968 Mgr. Jana Kočišková Vedoucí práce: Doc. PhDr. Jiří Pernes, Dr. Praha 2017 Anotace: Cílem předkládané práce je komplexně zhodnotit a analyzovat roli a účast žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968. Zvolené období patří z hlediska politické participace žen k těm méně probádaným. Práce se zabývá a zkoumá relevanci tří základních druhů faktorů ovlivňujících podíl žen ve vrcholné politice (institucionální, sociálně-ekonomické a kulturní), s ohledem na specifika daná nedemokratickým typem politického režimu, všeprostupující komunistickou ideologií a vedoucí úlohou KSČ. Faktory kulturní zahrnují historickou tradici ženské politické participace v Československu, ženskou otázku v komunistické ideologii a její uplatňování v SSSR a v Československu v praxi. Sociálně ekonomické životní úroveň obyvatelstva, úroveň vzdělanosti, úroveň industrializace země a další. Institucionální faktory charakteristiku politického systému, typu volebního systému, volební zákony a další opatření z hlediska...
Prezidentský systém v Brazílii
Michal, Petr ; Buben, Radek (vedoucí práce) ; Koubek, Jiří (oponent)
(česky) Brazílie nemá vhodné předpoklady pro svojí existenci - prezident je obdařen silnými legislativními pravomocemi, které mu umožňují dominovat politiku, a zároveň čelí značně fragmentovanému parlamentu. Takovýto systém by měl v zásadě generovat časté politické krize a měl by se podepsat na nestabilitě politického režimu. V této práci se pokoušíme předložit důvody, proč tomu tak není. Díky proměně mezinárodního ideologického a politického kontextu (mj. konec Studené války) došlo nejen ke zvnitřnění demokracie mezi jednotlivými politickými aktéry, ale také k návratu armád do kasáren. Parlament a prezident byli ponecháni svému osudu. Prezident sice stále dominuje legislativnímu procesu (což je dáno jeho širokými pravomocemi) a může ovlivňovat možnosti, mezi kterými se parlament rozhoduje, ale ústava jej (de facto) nutí k tomu, aby se snažil hledat podporu u parlamentu a vytvářel široké koalice. Parlament má v rukách nástroje jak předkládat prezidentovi alternativní návrhy a de facto rozhoduje o tom, zda jeho politika nalezne dlouhodobého uplatnění. V extrémní poloze (např. politické krize) je parlament proaktivním politickým hráčem, který kontroluje přežití prezidenta.
Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968
Kočišková, Jana ; Pernes, Jiří (vedoucí práce) ; Kocian, Jiří (oponent) ; Konečný, Karel (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav Politologie Doktorský studijní program: Politologie Studijní obor: Politologie Anotace k disertační práci Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968 The role and status of women in top politics in Czechoslovakia in the years 1948-1968 Mgr. Jana Kočišková Vedoucí práce: Doc. PhDr. Jiří Pernes, Dr. Praha 2017 Anotace: Cílem předkládané práce je komplexně zhodnotit a analyzovat roli a účast žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968. Zvolené období patří z hlediska politické participace žen k těm méně probádaným. Práce se zabývá a zkoumá relevanci tří základních druhů faktorů ovlivňujících podíl žen ve vrcholné politice (institucionální, sociálně-ekonomické a kulturní), s ohledem na specifika daná nedemokratickým typem politického režimu, všeprostupující komunistickou ideologií a vedoucí úlohou KSČ. Faktory kulturní zahrnují historickou tradici ženské politické participace v Československu, ženskou otázku v komunistické ideologii a její uplatňování v SSSR a v Československu v praxi. Sociálně ekonomické životní úroveň obyvatelstva, úroveň vzdělanosti, úroveň industrializace země a další. Institucionální faktory charakteristiku politického systému, typu volebního systému, volební zákony a další opatření z hlediska...
Migrační politika Švédska a jeho postoj k migrační krizi
Utinková, Hana ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Kaleta, Ondřej (oponent)
Práce se zabývá podobou švédské migrační politiky v souvislosti s migrační krizí. Popisuje a analyzuje druhy migračních politik a zabývá se jejich otevřeností a restrikcí. Tento teoretický rámec je poté použit v praktické části k analýze, zda se migrační politika Švédska s událostmi roku 2015 změnila na restriktivní. Změny jsou ukázány na legislativě a aktérech, kteří mají vliv na její tvorbu.
Migration and Economic Voting Outcomes: Theory and Empirics from Moldova
Pascanean, Ludmila ; Gregor, Martin (vedoucí práce) ; Švarcová, Natálie (oponent)
The focus of the present research is to explore several dimensions and their interconnections: migration, election results and implemented policies. It will analyse how emigration is affecting the elections results and voting patterns, of both, migrants and non-migrants, thus influencing the undertaken policies and institution development in the home country. This thesis is based on evidence from Republic of Moldova, an Eastern European country with a Soviet Union heritage. The study covers the years 1998-2010 using data for 6 election results in Moldova and data about emigration during the corresponding years. The key assumption, confirmed in this thesis is that with increase of number of emigrants to the West countries, especially countries of European Union, the percentage of votes offered to Communist Party decreases, while there is a positive connection between the number of emigrants to eastern countries, namely Russia, and the number of votes given to Communist Party. Therefore, the migrants have different voting patterns from non-migrants, which with time are passed to their families and connections in the home country, using the spillover effect and hence being able to change the political and economic institutions in the home country. Data is modelled using OLS and GMM. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Prezidentský systém v Brazílii
Michal, Petr ; Buben, Radek (vedoucí práce) ; Koubek, Jiří (oponent)
(česky) Brazílie nemá vhodné předpoklady pro svojí existenci - prezident je obdařen silnými legislativními pravomocemi, které mu umožňují dominovat politiku, a zároveň čelí značně fragmentovanému parlamentu. Takovýto systém by měl v zásadě generovat časté politické krize a měl by se podepsat na nestabilitě politického režimu. V této práci se pokoušíme předložit důvody, proč tomu tak není. Díky proměně mezinárodního ideologického a politického kontextu (mj. konec Studené války) došlo nejen ke zvnitřnění demokracie mezi jednotlivými politickými aktéry, ale také k návratu armád do kasáren. Parlament a prezident byli ponecháni svému osudu. Prezident sice stále dominuje legislativnímu procesu (což je dáno jeho širokými pravomocemi) a může ovlivňovat možnosti, mezi kterými se parlament rozhoduje, ale ústava jej (de facto) nutí k tomu, aby se snažil hledat podporu u parlamentu a vytvářel široké koalice. Parlament má v rukách nástroje jak předkládat prezidentovi alternativní návrhy a de facto rozhoduje o tom, zda jeho politika nalezne dlouhodobého uplatnění. V extrémní poloze (např. politické krize) je parlament proaktivním politickým hráčem, který kontroluje přežití prezidenta.
Důvěra v politické instituce České republiky
Čermák, Daniel ; Kostelecký, Tomáš (vedoucí práce) ; Sedláčková, Markéta (oponent) ; Müller, Karel (oponent)
Předmětem dizertační práce je zkoumání politické důvěry, konkrétně popis trendů vývoje politické důvěry a identifikace faktorů, které s uvedenou důvěrou souvisejí. Politickou důvěrou je míněna důvěra vertikální, orientovaná na vybrané politické instituce zakotvené v Ústavě České republiky. V práci jsou analyzovány následující politické instituce v České republice: vláda, Poslanecká sněmovna, Senát, krajská zastupitelstva a obecní zastupitelstva. Jako teoretický rámec pro toto zkoumání je využit model celoživotního učení amerických sociologů Mishlera a Rose, který spojuje kulturní a institucionální přístupy při vysvětlování důvěry v instituce. Při všech provedených analýzách jsou využita data z již dříve provedených výzkumů CVVM a dalších oddělení Sociologického ústavu AV ČR. Za nejvýznamnější zjištění práce lze pokládat skutečnost, že míra důvěry v politické instituce je převážně determinována faktory souvisejícími s institucionální performancí, které se týkají politické situace a percepce vlastní ekonomické situace či celého státu, a také se stranickými preferencemi (existence tzv. efektu vítěze). Ovlivnění měr důvěry na úrovni národní, regionální i lokální rozložením sil mezi stranami ve vládě, potažmo v Poslanecké sněmovně, ukazuje také na potvrzení teze o volbách druhého řádu. U důvěry v obecní...
Důvěra k ústavním institucím a spokojenost s politickou situací v říjnu 2007
Kunštát, Daniel
V rámci šetření Centra pro výzkum veřejného mínění SOÚ AV ČR, v.v.i. byla v říjnu 2007 respondentům položena pravidelná otázka, zda důvěřují jednotlivým ústavním institucím. Do výzkumu byly tradičně zařazeny obě komory Parlamentu ČR, vláda, prezident, krajská zastupitelstva a obecní zastupitelstva. Neméně pravidelně je do našich výzkumů začleněna také otázka mapující spokojenost se současnou politickou situací v České republice. Kontinuální zjišťování důvěry občanů k ústavním institucím a spokojenosti s aktuální politickou situací umožňuje sledovat vývoj postojů veřejnosti v dlouhodobém časovém horizontu.
Důvěra k ústavním institucím a spokojenost s politickou situací
Horáková, Naděžda
V prosincovém šetření CVVM jsme jsem se respondentů zeptali, zda důvěřují jednotlivým ústavním institucím a zda jsou spokojení či nespokojení se současnou politickou situací.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.