Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Homofobní obtěžování na základní škole z pohledu agresora a jeho oběti
Šerák, Viktor ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kadlecová, Eva (oponent)
Homofobní obtěžování na základní škole z pohledu agresora a jeho oběti. Cílem práce bylo zjistit, jaké faktory se podílejí na způsobu, jakým protagonisté homofobního obtěžování prožívají tyto interakce a jak na ně nahlížejí. Zkoumány byly i související otázky, zahrnující mj. vliv homofobního obtěžování na třídní klima a třídního klima na homofobní obtěžování. Na téma se dívám z pohledu sociální psychologie, pedagogické psychologie a genderové problematiky. Konkrétně řeším otázky třídní skupiny a klimatu v ní panujícím, dále pak šikanu, která je součástí homofobního obtěžování a také přímo homofobií.
Žena jako protivník: manifestace sexismu v časopise Maxim
Viktorinová, Lucie ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kepplová, Zuzana (oponent)
Základní výzkumnou otázkou této práce je, zda je sexismus běžnou součástí života v naší společnosti, jak se sexismus jeví v jejím veřejném diskurzu a jak mohu identifikovat sexistické jevy. Odpověď na tyto otázky práce zakotvuje v teoriích radikálního feminismu druhé feministické vlny, v aktuálních teoriích sexismu a patriarchátu, v aktuálních teoriích o lifestylových časopisech pro muže a v empirickém výzkumu. Teorie radikálního feminismu vymezují projevy sexismu. Aktuální teorie sexismu odhalují strategie ventilace sexismu. Empirický výzkum pak zahrnuje analýzu českého lifestylového časopisu pro muže Maxim, respektive 23 článků z celého jeho ročníku 2012. Jako základní výzkumná metoda byla zvolena metoda kódování podle Strausse a Corbin. V rámci selektivního kódování na základě této metody byla identifikována centrální kategorie nazvaná Žena jako protivník. Zároveň byly vymezeny její vlastnosti a dimenzionální škály v podobě různorodých strategií sexismu. Klíčová slova Sexismus, gender, genderový řád, diskurz, patriarchát, časopisy životního stylu pro muže, Maxim, ironie, axiální a slektivní kódování.
Síla ideologie: Selektivní konstrukty Graye a Grubera
Rottenbornová, Zdeňka ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou dvou pop-psychologických příruček zaměřených na téma vztahů mezi muži a ženami. Konkrétně se jedná o publikace amerického psychologa J. Graye "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" a český ekvivalent "Proč ženy muže nechápou" od D. Grubera. Základní výzkumnou otázkou práce je, jak jsou v pop-psychologické literatuře konstruovány genderové stereotypy a jakými mechanismy jsou ukotvovány. Teoretickým východiskem je jak vliv pop-psychologie na čtenářstvo, tak i představení základních konceptů především ve vztahu ke genderu jako analytické kategorii, genderovému řádu, genderovým stereotypům a mechanismům konstruování a udržování maskulinity a feminity. Empirický výzkum představuje kvalitativní obsahovou analýzu a diskurzivní analýzu knihy "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" v komparaci s českým titulem "Proč ženy muže nechápou". Zaměřili jsme se především na to, jak autoři publikací pracují s genderovými stereotypy o mužích a ženách a jak dochází ke konstruování zdánlivě věčných a univerzálních binárních genderových reprezentací.
Postoj vyučujících k genderově atypickým dětem
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Moje diplomová práce se věnuje tomu, jakým způsobem přistupují vyučující na druhém stupni základních škol k dívkám a chlapcům, kteří jsou genderově atypičtí. Tedy k dětem, kteří nesplňují představu "správné" dívky či "správného" chlapce z hlediska genderového řádu společnosti a nějakým způsobem se těmto představám vymykají (v rovině osobnostní, vzhledové či behaviorální). Ve výzkumu se zajímám o zkušenost vyučujících s těmito dětmi, o charakteristiky, jenž jsou podle nich genderově atypické, jak tyto děti podle nich přijímá kolektiv či učitelský sbor, apod., avšak podstatou mého zkoumání je zjistit, jaký postoj vůči těmto dětem učitelé a učitelky zaujímají a co jej ovlivňuje. Z výsledků výzkumu pak vyplývá, že existuje určitá typologie postojů vyučujících k genderově atypickým dětem, přičemž jednotlivé postoje vyučujících jsou ovlivňovány mnoha faktory. Faktor, který se ukázal jako nejdůležitější, protože významně ovlivňuje to, zda se bude jedna spíše o pozitivní či negativní přijetí dítěte, je to, zda projevy atypického dítěte narušují či znesnadňují vyučování a práci vyučujícího, nikoliv pouhá skutečnost, že je dítě genderově atypické. Tato práce je tvořena dvěma částmi: teoretickou a empirickou. V teoretické části se zabývám informacemi, které jsou základem pro můj výzkum a v rámci celé práce z...
Helimadoe a Petrolejové lampy: genderová analýza děl Jaroslava Havlíčka
Teclová, Petra ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Diplomová práce Helimadoe a Petrolejové lampy: genderová analýza děl Jaroslava Havlíčka se zabývá zkoumáním vybraných literárních textů a vytváří genderově zaostřené interpretace. Analýza obou Havlíčkových děl je provedena v kontextu feministických literárních teorií a hlavními metodologickými a teoretickými východisky práce jsou "resisting reading" dle Judith Fetterly a Cullerovo "reading as a woman". Jelikož práce je kvalitativní sociologickou analýzou, využívá i postupů diskurzivní analýzy. Text se soustředí na problematiku mocenských vztahů a jejich genderovou dimenzi, na konstruování genderu a genderové identity jednotlivých ženských a mužských postav, na otázku jejich sexuality, na jejich aktivity či na popis a interpretaci prostoru, ve kterém se pohybují. Pozornost je věnována především (ale nikoliv výhradně) hlavním ženským hrdinkám a jejich revoltě proti patriarchálnímu uspořádání společnosti. V souvislosti s tímto problémem pak práce nutně tematizuje i otázku genderového společenského řádu a ukazuje, jaký vliv má tento řád spolu s dalšími faktory na životy jednotlivých postav. Klíčová slova: feministická kritika, vzdorné čtení, Jaroslav Havlíček, Helimadoe, Petrolejové lampy, genderový řád, ženské hrdinky
Postavení chlapců s nemaskulinními charakteristikami v žákovském kolektivu
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kadlecová, Eva (oponent)
Moje bakalářská práce se zabývá postavením chlapců s nemaskulinními charakteristikami (osobnostními, behaviorálními a vzhledovými) v žákovském kolektivu. Konkrétně tím, jak se spolužáci, spolužačky a vyučující chovají k těmto chlapcům, jak jsou kolektivem přijímáni a také jak sami tito chlapci své postavení v kolektivu prožívají. Ve výzkumu jsem zjistila, že žákovské kolektivy vyčleňují chlapce nedodržující genderovou roli, přičemž hodnocení těchto jedinců žáky/žákyněmi je ovlivněno společenskými normami maskulinity a také normami třídními. Nemaskulinní chlapci se vzhledem ke svému vyčlenění ve třídních kolektivech necítí spokojení a šťastní. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a empirické. Teoretická část poskytuje základní informace, jež se týkají genderové problematiky. Konkrétně se jedná o tři kapitoly. V jedné prezentuji poznatky týkající se základních termínů užívaných v genderové literatuře, jakými jsou genderový řád, maskulinita a femininita, a vývoj genderové identity. Další kapitola se věnuje nedodržování genderových rolí ze strany chlapců a možným reakcím ze strany společnosti na tuto situaci. Třetí kapitola se zabývá charakterem školní třídy jako sociální skupiny a vlivem školy na žáky a žákyně z genderového hlediska. V empirické části se věnuji výzkumu, který má podobu...
‚Jiné světy' žen Jazzové sekce v období tzv. normalizace
Hynková, Martina ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Oates - Indruchová, Libora (oponent)
MARTINA HYNKOVÁ: ‚JINÉ SVĚTY' ŽEN JAZZOVÉ SEKCE V OBDOBÍ TZV. NORMALIZACE ABSTRAKT V diplomové práci se zabývám fenoménem Jazzová sekce, zájmovou organizací, která sdružovala na základě dobrovolnosti širokou jazzovou obec a aktivně působila v letech 1971 - 1986. Konkrétně si kladu za cíl rozkrýt proměnu a dynamiku činností a rolí členek Jazzové sekce, a to za pomoci zodpovězení výzkumné otázky: Jaké strategie pře/žití volily členky Jazzové sekce v období tzv. normalizace? Výzkumnou metodou se mi stala biografická metoda, kdy jsem uskutečnila a analyzovala šest rozhovorů s bývalými členkami Jazzové sekce, které jsem získala epizodickým narativním interview. Výzkumem jsem odkryla strategie pře/žití v období tzv. normalizace v podobě vstupu do společenství Jazzové sekce, vykonávanými činnostmi pro její fungování, výjezdy do zahraničí za kulturními událostmi, spojení s disentem a žití ve dvou světech. Vytvářené jiné světy členek Jazzové sekce se tak staly strategií pře/žití samy o sobě.
Komparace způsobů genderové socializace na stránkách časopisu Sluníčko v letech 1977 a 2012
Vyskočil, Jan ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce Komparace způsobů genderové socializace na stránkách časopisu Sluníčko v letech 1977 a 2012 se zabývá prezentací genderu v tištěném časopise pro nejmenší děti. Konkrétně zkoumá a porovnává způsoby zobrazování ženských a mužských postav v textu i ilustracích v časopise Sluníčko ročníku 1977 a 2012. Analyzuje způsoby zobrazování genderu a polemizuje nad jeho dopady na genderovou socializaci dětí. Vlastní výzkum se skládá z části kvantitativní, která má za cíl vyhodnocení četnosti vyobrazení a části kvalitativní, která má za cíl obsahovou analýzu a interpretaci významů skrytých v textech a ilustracích. Pro analýzu byly vybrány texty a ilustrace ze dvou oblastí, zobrazující vztahy v rodině, tedy soukromé sféře a vztahy v placeném zaměstnání, tedy sféře veřejné. Z teoretických východisek využívá diplomová práce oblast sociologie, psychologie, feministických teorií a genderových studií. Základním východiskem relevance tohoto výzkumu je předpoklad, že esteticko-výchovné ambice časopisu Sluníčko v kombinaci s věkem čtenářstva činí z tohoto časopisu významný prvek genderové socializaci dětí, a proto je jeho cílem zjistit, zda je tato socializace prováděna genderově korektním způsobem.
Genderová analýza vybraných čítanek pro 1. a 2. ročník ZŠ
Němcová, Marcela ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce Genderová analýza vybraných čítanek pro 1. a 2. ročník ZŠ se zabývá tématem genderu v oblasti školství. Konkrétně zkoumá způsoby zobrazování ženských a mužských postav v textu a ilustracích učebnic, respektive posuzuje, zda jsou tato zobrazování genderově stereotypní, nebo genderově senzitivní. Vlastní výzkum, který sestává z kvantitativní obsahové analýzy tří vybraných čítanek a z kvalitativní interpretace posuzující jejich genderovou korektnost a senzitivitu, je zasazen do rámce teoretických východisek z oblasti psychologie, sociologie, feministických teorií a genderových studií. Práce vychází z premisy, že škola jakožto instituce se významně podílí na genderové socializaci dětí, a proto je jejím cílem zjistit, zda a případně jakým způsobem používané učebnice podporují genderovou rovnost. Klíčová slova: gender, genderové stereotypy, genderový řád, socializace, škola, učebnice

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.