|
Mediální obraz genderu v České republice a USA
Řeháková, Sabina
Bakalářská práce „Mediální obraz genderu v České republice a USA“ je v praktické části založena na obsahové analýze. Pomocí vybraných českých a amerických tištěných a audiovizuálních médií, konkrétněji vybraných novinových článků a televizních pořadů, tato práce analyzovala mediální obraz genderu v České republice a Spojených státech amerických. Cílem práce bylo zaměřit se na mediální obraz genderu a genderových stereotypů v médiích. Snahou bylo zjistit, jak je gender prezentován a jaké genderové stereotypy se objevují ve vybraných tištěných a audiovizuálních médiích v České republice a USA. Analýze vybraných médií předchází teoretická část, v které jsou definovány pojmy a jevy, které jsou následně využívány v praktické části. Obsahem teoretické části je problematika genderu, genderových stereotypů, pohlaví, pohlavním rolím a také jak je gender prezentován v jednotlivých médiích.
|
|
Genderové zatížení pedagogické komunikace mezi žáky a učiteli na SŠ
Mertová, Eva
Bakalářská práce se zabývá genderovým zatížením v pedagogické komunikaci me-zi učiteli a žáky na střední škole. Cílem je blíže odhalit a analyzovat genderové ste-reotypy, které ovlivňují práci učitelů na střední škole a mohou se odrážet v ko-munikaci mezi učiteli a žáky. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a prak-tickou část. Teoretická část se opírá především o studium odborných zdrojů, tvorbu výpisků a jejich analýzy, srovnávání a syntézu shromážděných dat. Praktická část bude prostřednictvím Flandersovy metody pozorování popi-sovat, v jaké míře se genderové zatížení odráží v komunikaci mezi učiteli a žáky na vybrané střední škole. Pro vlastní výzkum v praktické části je zvolena metoda po-zorování a následná analýza dat z použitého záznamového archu. Výsledky zjiště-né v rámci průzkumu budou porovnány, vyhodnoceny a bude navrženo doporu-čení pro pedagogickou praxi.
|
|
Rovné příležitosti mužů a žen ve vybrané organizaci
Příhodová, Petra
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku rovných příležitostí mužů a žen na MěÚ Šternberk. Soustřeďuje se na názory jednotlivých zaměstnanců, týkající se rovných příležitostí. Teoretická část se věnuje právní úpravě, definicím základních pojmů jako je rovnost a diskriminace, genderu a genderovým stereotypům, strategiím prosazování rovných příležitostí (genderový mainstreaming, genderová analýza, genderový budgeting a genderový audit). Práce se dále zajímá o problematiku výběrového řízení, kariérního růstu spojeného s bariérou skleněného stropu, segregace trhu práce v závislosti na odměňování mužů a žen a také slaďování osobního a pracovního života. Praktická část analyzuje zastoupení mužů a žen na jednotlivých pozicích. Studiem interních dokumentů bylo zjištěno zastoupení mužů a žen na pracovních pozicích. Následně byla data zpracována do grafů a schémat. Provedením polostrukturovaných rozhovorů se zaměstnanci MěÚ Šternberk na různých pracovních pozicích, byl zjišťován postoj zaměstnanců k rovným příležitostem mužů a žen. Rozhovory byly přepsány a na základě jejich výsledků byly vytvořeny závěry k dané problematice.
|
|
Využívání zdravotnictví na základě genderu
Vojta, Filip ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Kotherová, Zuzana (oponent)
Termíny pro podávání projektů bakalářských / diplomových prací bakalářské studijní programy SOSP, SOSA, SOC_SSS a SOC_SA magisterský studijní program SOC 30. 6. Zaslání projektů na sekretariát Katedry sociologie (projekty.ks.iss@fsv.cuni.cz). 5. 9. Vyrozumění studentů o přijetí či nepřijetí projektů. 30. 9. Zaevidování projektů bakalářských a diplomových prací v SISu. Postup při zadávání a schvalování projektu bakalářské / diplomové práce 1. Vyplňte následující formulář. 2. Soubor uložte pod jménem "studijní program_kód semináře_příjmení, jméno" (SOSP_BCA_Černá, Jana; SOC_MGRB_Černý, Jan). Soubor zašlete ze své fakultní emailové adresy na sekretariát Katedry sociologie ISS FSV UK: projekty.ks.iss@fsv.cuni.cz; v kopii projekt zašlete na fakultní emailovou adresu vedoucího vaší bakalářské / diplomové práce. Projekty zaslané z jiné než fakultní adresy a / nebo bez uvedení vedoucího práce v kopii, nebudou přijaty. 3. Po schválení projektu jej ve spolupráci s vedoucím práce zadejte do SISu. V případě neschválení projektu celý proces opakujte. ................................................................................................... Projekt bakalářské / diplomové práce Jméno a příjmení studujícího: Filip Vojta Studijní program: Sociologie a sociální politika Předpokládaný název práce: Rozdíl vnímání...
|
| |
|
Role genderu v mediálním pokrytí českých prezidentských voleb 2023
Šimková, Jana ; Rektorová, Lucie (vedoucí práce) ; Lütke Notarp, Ulrike (oponent)
Cílem předkládané diplomové práce bylo zjistit, jakou roli hrál gender v mediálním pokrytí kampaně Danuše Nerudové pro prezidentské volby v roce 2023. V teoretické části práce je vysvětlen pojem gender, jeho souvislost s politikou a to, jak genderově podmíněný jazyk politické prostředí ovlivňuje. Pozornost je věnována genderovým stereotypům, historickému vývoji zastoupení žen v politice a konkrétním překážkám, jež ženám brání být ve veřejném životě stejně aktivní, jako muži. Konkrétní dopady stereotypů jsou ukázány na příkladech dvou známých zahraničních političek, Hillary Clintonové a Zuzany Čaputové. Následně je popsán kontext českých prezidentských voleb v roce 2023, kampaň Danuše Nerudové a způsoby, jimiž se sama vztahovala k tématům feminismu a genderu. V metodologické části jsou představeny zvolené výzkumné metody, kvalitativní a kvantitativní obsahová analýza, a také zkoumaná media: Aktuálně, Deník Referendum, iDnes, iRozhlas, Echo24, Heroine, HN, Novinky, Reflex a Seznam Zprávy. Kvalitativní výzkum popisuje, čemu se media v souvislosti s tématem genderu a kandidátkou nejčastěji věnovala; postavení žen v politice, kritice kandidátky za její nedostatek autenticity a přílišné sebevědomí a implikacím její kandidatury pro budoucnost. Kvantitativní část pak ukazuje, že gender byl v rámci...
|
|
Analýza vybraných učebnic občanské výchovy z hlediska genderu
Šilpochová, Daniela ; Hyánková, Tereza (vedoucí práce) ; Ondráček, Vojtěch (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou tří vybraných učebnic občanské výchovy pro 6. ročník základní školy z hlediska genderu. Cílem bylo za pomoci kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy zjistit, zda jsou v učebnicích ženy a muži vyobrazeni v genderově stereotypních rolích či nikoli a v jakém počtu jsou zastoupeni. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vysvětlení pojmů pohlaví a gender, genderové socializaci, genderu v prostředí školy a nakonec genderu v jazyce. Praktická část je věnována samotné analýze učebnic. Výsledkem analýzy je zjištění, že jsou ve všech učebnicích ve výrazné početní převaze muži nad ženami. Genderová korektnost učebnic se však s postupem času zvyšuje. KLÍČOVÁ SLOVA gender, genderové role, genderové stereotypy, učebnice, občanská výchova, škola
|
| |
| |
| |