Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývojová souvislost pregramotnostních dovedností a krátkodobé slovní paměti
Králová, Michaela ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tématem bakalářské práce je hledání souvislostí mezi klíčovými pregramotnostními dovednostmi (fonematickým povědomím, znalostí písmen, rychlým automatickým jmenováním) a krátkodobou slovní pamětí. Účelem hledání této souvislosti je snaha o hlubší porozumění procesům krátkodobé slovní paměti, podílející se na raném osvojování čtení a psaní. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou vymezeny předpoklady vývoje čtenářských dovednosti a dále ty, které můžeme na základě výzkumů považovat za klíčové. Důraz je kladen na krátkodobou slovní paměť ve vývoji čtenářských dovedností. Jak velký význam má krátkodobá slovní paměť při vývoji čtenářských dovedností je otázkou, kterou se zabývají výzkumy. Otázkou vyplývající z těchto výzkumů je, zdali je vliv krátkodobé slovní paměti na čtení redukovatelný na kvalitu fonologického zpracování nebo zda má krátkodobá slovní paměť na počáteční osvojování čtení oddělitelný vliv. V empirické části práce je popsán výzkum realizovaný ve dvou státních mateřských školách Hlavního města Prahy. Celkovému počtu 19 dětí v posledních ročnících mateřských škol byly zadávány testy mapující pregramotnostní dovednosti (fonematické povědomí, znalost písmen, rychlé automatické jmenování, krátkodobou slovní paměť). Empirická část práce je...
Diagnostika fonematického povědomí u dětí předškolního věku
Kreuzigerová, Simona ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zpracována na speciálně pedagogické téma. Tématem práce je Diagnostika fonematického povědomí u dětí předškolního věku, přičemž předmětem diplomové práce je posouzení úrovně fonematického povědomí, konkrétně schopnost izolace hlásek. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly zabývající se foneticko-fonologickou rovinou, fonematickým povědomím, foneticko-fonologickou rovinou u dětí předškolního věku a diagnostikou fonematického povědomí. Poslední, pátou kapitolu tvoří praktická část diplomové práce. Cílem výzkumného šetření je zjistit schopnost izolovat první a poslední hlásku slov u předškolních dětí a zároveň zjistit, zda se vyskytuje rozdíl mezi dětmi, které navštěvují mateřskou školu a přípravnou třídu základní školy. U vybraného výzkumného vzorku dětí, které navštěvují běžnou mateřskou školu a přípravnou třídu v běžné základní škole, byl proveden pomocí standardizované testové baterie MABEL Test izolace hlásek, použila se tedy metoda testování. Výzkumné šetření ukázalo, že zhruba třetina dětí v předškolním věku je schopná izolovat hlásky již na začátku školního roku, avšak je značný rozdíl mezi mateřskou školou a přípravnou třídou v základní škole, zároveň se objevily odlišné výsledky mezi jednotlivými pohlavími.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.