| |
|
Proměny televizního média z pohledu publika
Pěničková, Barbora ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Svoboda, Aleš (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce bude věnována tématu televize jako neustále se vyvíjejícího média a otázce, zda současné televizní publikum stále tvoří diváci a je pro něj vhodné označení používané pro klasická masmédia, anebo se televize natolik přiblížila novým médiím, že by už bylo příhodnější hovořit o jejích "uživatelích". Na základě předpokladu, že přístup společnosti k televizi se během let její existence proměňoval, budeme archeologicky zkoumat televizi z pohledu několika předních mediálních teoretiků v posledních desetiletích. Budeme zkoumat především to, jak se změnilo rozhraní mezi televizním médiem a divákem, a zejména možnosti, které televize nabízí svému publiku. Nejprve se zaměříme na perspektivu Marshalla McLuhana, téma tzv. remediace autorů Jay D. Boltera a Richarda Grusina. Následně se zaměříme na badatelský směr archeologie médií vycházející z díla Archeologie vědění Michala Foucaulta a budeme zkoumat televizi a diskurz, jehož je součástí. Odrazíme se především od myšlenek autorů, jako je Jussi Parikka, Siegfried Zielinski, William Uricchio či Axel Bruns. Objeví se také dílo Lva Manoviche a dalších. Zvláštní pozornost bude věnována především problematice postupného vývoje televize jako média a jejího publika. Televize je totiž považována za jedno z tradičních (starých) médií, to se podle mého...
|
|
Metodika pro digitalizaci a on-line zpřístupňování gramofonových nahrávek pro paměťové instituce
Šír, Filip ; Žabička, Petr
Metodika obsahuje doporučení a postupy, kterými je možno zpřístupnit zvukové dokumenty při vynaložení co nejnižších nákladů a zachování možnosti se zpřístupněnými elektronickými dokumenty dále odborně pracovat. Tato metodika je zaměřena především na gramofonové desky, v mnoha aspektech ji lze ale aplikovat i při digitalizaci jiných zvukových nosičů. Metodika popisuje výběr nosiče, jeho očistu, volbou a správným nastavením zařízení pro digitalizaci, uložení fyzického nosiče, úpravou digitálních dat, tvorbou metadat a jejich dlouhodobou archivaci a zpřístupnění.
Plný text: PDF
|
|
Dopad Průmyslu 4.0 na řízení dodavatelských řetězců
Pysmennyi, Maksym ; Jirsák, Petr (vedoucí práce)
S narůstajícím vlivem globalizace a mezinárodního obchodu začaly mezinárodní přepravní služby hrát klíčovou roli ve světovém obchodním řetězci. Průmysl 4.0 přináší firmám nové možnosti k obnovení svých aktivit v dodavatelském řetězci implementací nových systémů a technologií. Cílem této práce je poukázat na reálný dopad složek nové průmyslové revoluce, jako je internet věcí, upravená a virtuální realita, autonomní robotika a cloudové informační systémy, na aktivity v dodavatelském řetězci. S pomocí tří společností (Bosch, DHL a PwC) práce analyzuje změny v procedurách dodavatelských řetězců a různých systematických digitalizacích procesů v celém odvětví. Teoretická část práce popisuje rozsah aktivit v přepravě a dodavatelském řetězci a jejich dopad na společnosti v mezinárodním obchodě. Druhá kapitola se zaměřuje na analýzu Průmyslu 4.0 jako fenoménu k lepšímu vhledu do problematiky této revoluce. Třetí kapitola analyzuje aktivity již zmíněných tří firem a zaměřuje se na reálnou implementaci technologických aspektů do dodavatelských řetězců. Analýza reálných dopadů je založena na sekundárních datech.
|
|
Lettering a způsoby jeho využití v praxi
Engelová, Kateřina ; Khabirova, Maja (vedoucí práce) ; Phung, Hyu Nghia (oponent)
Tématem této bakalářské práce je lettering coby velmi specifická oblast grafického designu, která v posledních letech opět zaznamenává rozmach díky své autentičnosti a obecně díky návratu k hodnotám ručně tvořené práce jako protipólu jednotvárné masové produkce. Teoretická část se soustředí převážně na vymezení a objasnění pojmů souvisejících s letteringem, jako je např. hand-lettering, typografie, kaligrafie a moderní kaligrafie. Dále se zabývá různými metodami, kterými lze lettering vytvářet, a nástroji i médii, která k tomu lze používat. Zároveň nastiňuje některá základní pravidla a postupy práce, detailněji pak především převedení ručně kresleného letteringu do digitální podoby. Praktická část se pak zabývá několika hlavními oblastmi, ve kterých je možné práci s letteringem prakticky využívat, konkrétně prodej designů přes webové stránky typu print-on-demand, databanky, prostředníky, práce na zakázku a konečně i vlastní e-shop. Na praktických příkladech se v rámci nich snaží ukázat výhody a nevýhody, které jednotlivé oblasti tvůrcům letteringu poskytují. Přínos této práce tkví hlavně v uceleném pohledu na lettering jako na samostatnou disciplínu a profesi, v níž řada designerů našla své uplatnění.
|
|
Uberizace bankovnictví v ČR
Žitka, Miroslav ; Teplý, Petr (vedoucí práce) ; Plíva, Rostislav (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na nové trendy přicházející do světa financí a na jejich dopad na současné jediné velké hráče na trhu a těmi jsou banky. Pozornost je věnována několika nejdůležitějším trendům, jako jsou digitalizace, komoditizace, globalizace a uberizace. Dále je práce soustředěna na regulatorní předpisy, které vznikají a přímo souvisí s chodem bank. V další části je pozornost věnována rozboru finanční výkonnosti současných bank na území České republiky.
|
|
Choose authentication method for logging in to the electronic banking at the same time as cancellation of GRID cards authentication
Mazák, Matej ; Doucek, Petr (vedoucí práce) ; Veber, Jaromír (oponent)
Cílem diplomové práce je výběr vhodné autentizační metody pro přihlašování do elektronického bankovnictví. Vybrané řešení bude sloužit jako doplňující faktor při autentizaci a autorizaci klienta a zároveň jako náhrada zastaralého bezpečnostního prvku GRID karty. V teoretické části je podrobně vysvětlen vývoj a směřování elektronického bankovnictví. Dále jsou popsány výhody, které tento kanál poskytuje klientům a zároveň bance. Z části jsou popsány některé trendy ovlivňující každodenní vývoj elektronického bankovnictví. Velmi důležitou částí je bezpečnost, která je při poskytování služeb elektronického bankovnictví nezbytná, a proto je zmíněna v každé části diplomové práce. Praktická část obsahuje navrhovaný postup zrušení autentizační metody GRID karty, na který navazuje návrh možných řešení, které by tento prvek v budoucnu nahradily. Praktická část dále obsahuje výběr a popis jednotlivých hodnotících kritérií a vícekriteriální hodnocení vybraných řešení. K určení vah vybraných kritérií je použita Saatyho metoda a při vícekriteriálním rozhodování bodovací metoda. Závěr práce popisuje srovnání dosažených výsledků jednotlivých autentizačních metod a přínosy práce.
|
|
XVII. zasadnutie Národnej komisie pre služby SR
Procházková, Petra ; Chodounská, Alena
Národná komisia pre služby (dále jen NKS) je poradním orgánem ředitelky Slovenské národní knihovny. Cílem NKS je rozvoj knihovnicko - informačních služeb a navázání mezinárodní spolupráce. Členy komise se stali nejen zástupci Národní knihovny ČR, ale od roku 2009 také zástupci NTK. Komise zasedá alespoň jednou ročně a zabývá se předem stanovenými otázkami. Náměty, které vznikají z její činnosti jsou předkládány ředitelce Slovenské národní knihovny a ředitelům ostatních knihoven zastoupených v komisi. XVII. zasedání proběhlo v Slovenskej pedagogickej knižnici v Bratislave. Zástupci NTK v komisi aktivně participují, vyjadřují se k probíraným tématům a přináší příspěvky shrnující zkušenosti z oblasti služeb NTK. Letošní zasedání bylo zaměřeno na prezentaci projektů digitalizace v SNK, knihovní služby, EIZ a aktuální problémy knihoven. Účast zástupců Národní technické knihovny na Národní komisi pro služby SR má velký význam nejen pro výměnu zkušeností a vzájemnou inspiraci, ale také pro navazování kontaktů a vzájemné spolupráci.
Plný text: PDF
|
|
Digitalizace a její vliv na tištěná média. Případová studie na vybraných českých tiskovinách.
Bílková, Barbora ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Poštulka, Filip (oponent)
Práce se zabývá vlivem digitalizace a elektronických médií na média tištěná. Zobrazuje průběh vývoje přechodu k digitalizaci, její neustálý nárůst a proměny čerpání informací veřejností, zejména podle teorií Marshalla McLuhana, Jay Davida Boltera, Richarda Grusina, Alessandra Ludovica a dalších autorů zabývajících se médii a jejich digitalizací. Práce ukazuje stručný vývoj médií ve společnosti, přičemž největší část je věnována digitalizaci a remediaci médií. Ústřední částí práce je posouzení vlivu digitalizace a nástupu elektronických médií na média tištěná. Pomocí dostupných informací je ukázáno, jakým způsobem se tištěná média s digitalizací vyrovnávají. V praktické části má práce zjistit, jakým způsobem si tituly na českém trhu stojí, nakolik jsou ovlivňovány neustále rostoucí digitalizací médií a jak se s tímto aspektem snaží vyrovnávat. To vše je ukázáno na třech případech, deníku Mladá Fronta DNES, deníku Lidové noviny a deníku Hospodářské noviny, které v České republice patří mezi nejvýznamnější média, která mají svou tištěnou verzi, se kterou začínaly, s digitalizací však byly přinuceny přejít také k verzím elektronickým. Klíčová slova: digitalizace, elektronická média, masová média, tištěná média, elektronické verze, internet, remediace
|
|
Facing new challenges of digitalization in internal communications
Iltis, Martin Erik ; Poucha, Tomáš (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
(abstrakt) Jak komunikují komerční organizace směrem k zaměstnancům v době digitalizace? A daří se jim naplňovat specifické potřeby svých zaměstnanců? Tato práce se pokouší zmapovat interní komunikaci jakožto komplexní obor v kontextu se současnými trendy, které mají nepopiratelný vliv na současnou podobu komunikace. Díky technologickému pokroku a novým nástrojům, interní komunikace čelí řadě výzev, jakým jsou například odliv zájmu o informace či schopnost správného zacílení komunikace. V teoretické části této práce se pokusím vysvětlit obecnou představu komunikace v organizaci, její funkce, cíle a také strategii. V následujících kapitolách představím kanály, které jsou hojně využívány pro komunikaci na zaměstnance. Vzhledem k tomu, že na měření efektivity komunikace je kladen stále větší důraz, vytyčil jsem základní metriky, které by se v interní komunikaci měly sledovat. Komunikace v éře digitalizace je bezesporu velkým oříškem a je nutné ji nadále přizpůsobovat, aby splňovala potřeby cílové skupiny, k níž komunikujeme. Co když ale výzva nespočívá v nejnovějších výdobytcích moderních technologií, ale ve zpátečnickém uvažování cílové skupiny? V praktické části jsem toto ukázal na názorném příkladu - nadnárodní společnost Siemens AG nedávno představila digitální nástroj k informování svých...
|