Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prodaná nevěsta a její využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
Prýmková, Petra ; Selčanová, Zuzana (vedoucí práce) ; Saláková, Magdalena (oponent)
DIPLOMOVÁ PRÁCE Prodaná nevěsta a její využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ Petra Prýmková ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá operou Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany a její didaktickou interpretací v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce definuje pojem didaktická interpretace, pro kterou je zásadní hudební analýza vybrané Smetanovy opery. Součástí analytické sondy je charakteristika skladatelovy hudební řečí a stručné představení skladatelova života. Hudební analýza uvádí vznik, provedení, libreto, obsazení a další historicko-společenské reálie opery. Zaměřuje se na ty části Prodané nevěsty, které jsou pro využití hudebního díla a jeho didaktickou interpretaci v hudebně výchovném procesu stěžejní. Praktická část diplomové práce přináší didaktickou interpretaci vybraných částí Smetanova díla. Jako vzorek je vybrána skupina žáků 1. stupně základní školy. Výsledkem práce jsou didaktické materiály, které poslouží jako inspirační zdroj budoucím i stávajícím učitelům hudební výchovy na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Prodaná nevěsta, Bedřich Smetana, opera, didaktická interpretace, hudební analýza, hudební výchova, mladší školní věk.
Didaktická interpretace novely Romeo, Julie a tma pro SŠ
Stollová, Anna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací novely Romeo, Julie a tma na střední škole. Cílem první části je shromáždit a vyhodnotit odbornou literaturu týkající se literárně historických a teoretických aspektů vybraného díla a jeho kontextu. Pozornost je věnována i ostatním dílům, která autor vydal před touto novelou (Plným krokem, Občan Brych) či s ní tematicky souvisí (Kulhavý Orfeus). Další část práce se zabývá interpretací textu a jejím postavením v literární výchově, jejíž koncepce je vymezena v rámcově vzdělávacím plánu pro gymnázia. Současně se tato práce snaží reflektovat, jak se tato koncepce promítá do školní vzdělávací praxe. Praktická část se poté věnuje interpretační analýze novely, která je zpracována po vzoru Semináře České knižnice, jenž vychází z okruhů analýzy (dle struktury ústní zkoušky státní maturity z češtiny). Na základě interpretační analýzy je představen vlastní návrh didaktické situace pro gymnázia. Je založen na přímé práci s literárním textem, přičemž jednotlivé fáze výuky, které vychází z fází čtenářského procesu (fáze před čtením, při čtení a po čtení), jsou koncipovány jako model E-U-R. Další kapitoly pojednávají o analýze námi předložené lekce, a popisují, jak probíhala její realizace, na základě níž byla provedena podrobná reflexe. V závěru práce...
Lašské tance Leoše Janáčka a jejich využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
Mervartová, Eliška ; Selčanová, Zuzana (vedoucí práce) ; Veverková, Jana (oponent)
DIPLOMOVÁ PRÁCE Lašské tance Leoše Janáčka a jejich využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ Eliška Mervartová ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá Lašskými tanci Leoše Janáčka a jejich didaktickou aplikací v hudebně výchovném procesu. Teoretická část zkoumá Lašské tance prostřednictvím didaktické analýzy. Stručně popisuje hudební řeč Leoše Janáčka a její propojení s lidovou tvorbou. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na modelové přípravy, jak aplikovat Janáčkovo dílo do hudebně výchovného procesu. Jako vzorek byli vybráni žáci mladšího školního věku (třetí a čtvrtá třída na ZŠ Vrchlického v Liberci). Výsledkem práce jsou výukové materiály, které slouží jako zdroj inspirace pro budoucí i stávající učitele hudební výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Leoš Janáček, Lašské tance, nápěvková teorie, didaktická interpretace, mladší školní věk, didaktické modelové přípravy, hudební výchova
Současná česká próza v interpretacích pro střední školy
Chalupský, Radek ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tato práce se zabývá současnou českou prózou a její výukou na střední škole. Teoretické kapitoly práce se zaměřují na faktory ovlivňující výuku literatury na střední škole: psychologický a čtenářský profil adolescentního studenta, středoškolské prostředí pohledem učitelů a pohledem státního kurikula a vlastní návrh literárního semináře, jenž svou koncepcí v některých aspektech vyhovuje zažitému schématu a v jiných se ho snaží inovovat. Praktická část práce se zabývá didaktickou interpretací románu Miloše Urbana Hastrman a jejím využitím při tvorbě příprav na dvě výukové jednotky v duchu navržené koncepce literárního semináře. Ověření navrhovaných příprav je následně reflektováno a v závěru práce jsou nastíněny další možné proměny předkládaného konceptu i konkrétních příprav. Klíčová slova: současná česká literatura, literatura na střední škole, didaktická interpretace, didaktický potenciál textu
Didaktická interpretace zahraničních textů o holocaustu pro děti
Razimová, Anežka ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Reissner, Martin (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je poskytnout vyučujícím druhého stupně základní školy materiály k výuce o holocaustu. Teoretická část přináší obecné informace o holocaustu a druhé světové válce a o vztahu holocaustu a Rámcového vzdělávacího programu. Dále informuje o čtenářských specificích pubescentů a didaktické interpretaci textů. V praktické části jsou za pomoci didaktické interpretace knih Spočítej hvězdy od Lois Lowryové, Chlapec v pruhovaném pyžamu Johna Boyna, Ostrov v Ptačí ulici od Uriho Orleva a Zlodějka knih Marka Zusaka vypracovány plány vyučovacích hodin s pracovními listy a metodickými pokyny. V diplomové práci je k vypracování pracovních listů využit model E-U-R a metody kritického myšlení. Vybrané pracovní listy byly vyzkoušeny na žácích 2. stupně malotřídní základní školy a poté byl zhodnocen průběh vyučovací hodiny a dosažení jednotlivých cílů. Práce nabízí také možnosti vylepšení těchto pracovních listů a plánů vyučovacích hodin. KLÍČOVÁ SLOVA holocaust, druhá světová válka, zahraniční literatura, literatura pro děti, didaktická interpretace, pubescentní čtenářství
Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro druhý stupeň ZŠ
TESAŘOVÁ, Terezie
Cílem diplomové práce Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro 2. stupeň základních škol je zmapovat, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. stupeň základní školy, dále zhodnotit jejich výběr a představit vlastní koncepci zahrnující Čapkovu tvorbu. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá současným postavením literární výchovy, otázkou čtenářské gramotnosti a dalšími činiteli ovlivňující literárně výchovný proces. Dále jsou zaznamenány metody, s nimiž se lze setkat v hodinách literární výchovy. Podrobněji jsou popsány ty metody, které se zaměřují především na rozvoj čtenářské gramotnosti. Na základě odborné literatury je popsána didaktická interpretace, její postavení, funkce, determinanty a zásady. Práce stručně popisuje Čapkovo dílo. Stěžejní část pak tvoří analýza čítanek několika nakladatelství Alter, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Práce se zabývá nejen tím, kolik úryvků z díla Karla Čapka v daných čítankách nalezneme, ale všímá si i žánrového zastoupení a uvedených návrhů k textům. Po zhodnocení je představen vlastní koncept, který se snaží obsáhnout celé Čapkovo dílo.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.