Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dechové techniky, pránájáma a jejich vliv na zdraví člověka
KOSTKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se ve své první teoretické části zabývá tématikou zdraví, dechu, Patandžaliho osmi stupňů jógy a vysvětlením podstaty pránájámy jako dechového cvičení a jednoho z osmi stupňů jógy. Dech je vysvětlen z hlediska jeho významu, anatomie, mechaniky a fyziologie. Cílem bakalářské práce je na základě literární rešerše vytvořit přehled účinků pránájámy na lidský organismus. Základem pro naplnění stanoveného cíle je studium odborné české a zahraniční literatury zaměřené na problematiku jógových cvičení, Patandžaliho osm stupňů jógy, dechová cvičení, přípravnou pránájámu a pránájámu. Pro splnění vytyčeného cíle bylo nutné v praktické části provést analýzy vybraných studií a odborných článků, které se zabývají tématem vlivu pránájámy na lidské zdraví a na to, zda její praktikování dokáže zkvalitnit lidský život, zlepšit určité nemoci nebo je dokonce pomůže zcela vyléčit. Na základě analýzy vybraných studií a odborných článků pak mohl být učiněn závěr o vlivu pránájámy na lidské zdraví.
Vliv pravidelného cvičení jógy na hluboký stabilizační systém
KORANDOVÁ, Iveta
Bakalářská práce se věnuje tématu jógy a vlivu, jež má její pravidelné cvičení na lidské tělo, a to převážně z fyzického hlediska. Popisuje jednotlivé změny na těle se zaměřením na změny hlubokého stabilizačního systému. Popularita jógy je dnes velmi vysoká, což je skvělé, protože má pozitivní vliv jak na samotné tělo, tak na psychický stav. V první části práce, která je teoretická, se zabýváme vysvětlením jógy a hlubokého stabilizačního systému. V rámci jógy se dozvíme o jejím vzniku, hlavních pramenech, filozofii, kterou se řídí nebo o rozdělení na základní druhy. Samostatnou kapitolu jsem věnovala popsání důležitosti dechu v józe a vysvětlení, jaké benefity pro tělo získáme prováděním takzvaných ásan. Kapitola o hlubokém stabilizačním systému se věnuje jeho obecné funkci v lidském těle. Bakalářská práce dále obsahuje informace o tom, jak je HSS využíván ve fyzioterapii. Popsána je anatomie jednotlivých svalů, pánve a páteře. Pro porovnání jógového dechu s dechem fyziologickým, zde najdeme ještě kapitolu o mechanice a fyziologii dýchání. Větší část práce tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit a popsat jaké změny u HSS se vyskytnou u jednotlivých probandů pravidelně cvičících jógu po dobu 3 měsíců minimálně 3x v týdnu. Výzkumný vzorek tvoří 2 ženy a 2 muži. Probandi byli vyšetřeni na začátku 3- měsíčního cvičení a následně na jeho konci. Tato vyšetření jsou nakonec porovnána a ukazují změny v držení těla nebo právě změny na HSS. Z výsledků je patrné, že k ovlivnění HSS došlo u všech 4 probandů. Mimo to se projevily i další pozitivní změny na jejich držení těla, flexibilitě, stabilitě či svalové síle. Všichni probandi potvrzují pozitivní změny jejich nálady po každém cvičení. Již jen schopnost soustředit se na dech, kterou všichni získali, zajišťuje kvalitnější aktivaci HSS, což lze využít například v prevenci vertebrogenních potíží. Prvky jógy může také využít každý fyzioterapeut ve svém způsobu léčení.
Porovnání významu posturální funkce pěveckého projevu u dětí předškolního věku
Malá, Daniela ; Koverdynský, Luděk (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Práce se věnuje vlivu posturálního svalstva na pěvecký projev dětí předškolního věku a propojení mezi držením těla a dechem. Za cíl si práce klade nejen objasnění této problematiky, ale především vytvoření metodiky cviků, která povede ke zlepšení zpěvu dětí. Výzkumná část práce se zabývá ověřením vytvořené metodiky na heterogenní skupině dětí předškolního věku. K práci je přiloženo CD s audio nahrávkami pěveckých projevů dětí, které potvrzuje závěry, ke kterým během experimentu došlo.
Dech a dýchání jako zdrojová oblast konceptuálních metafor v češtině
Bulak, Patrik ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Bakalářská práce se soustřeďuje na sémantický okruh dechu a dýchání. Vychází při tom z teorií a metod kognitivně-kulturního přístupu k jazyku. V první kapitole je věnována pozornost teorii konceptuální metafory, kognitivnímu pojetí metonymie a kombinaci metafory s metonymií (tzv. metaftonymii). Další kapitola přibližuje zkoumaný sémantický okruh na základě dat z výkladových, etymologických a jiných slovníků. Upozorňuje se při tom na metafory a metonymie, k nimž tyto údaje poukazují. Třetí kapitola se zabývá tělesnou zkušeností s dechem, a to v celé její šíři (smyslové vnímání dechu a vlastní prožívání dýchání). Je zde rovněž naznačeno, jakým způsobem se tento zkušenostní základ promítá do jazyka. Stěžejní kapitola práce představuje klasifikaci shromážděného jazykového materiálu: ukazuje, k jakým cílovým oblastem se váže zdrojová oblast dechu a dýchání na základě metaforických vyjádření excerpovaných z frazeologických slovníků ve formě frazémů. Výzkum ukázal, že se dech a dýchání ve zdrojové oblasti uplatňují především metonymicky. Lze pak rozlišit tzv. metafory z metonymií (metaftonymie) a "čisté" metafory (personifikace). Na základě interpretace dat jsou na konci práce formulovány konceptuální metafory založené na dechu a dýchání.
Změny postury u žen v produktivním věku, zařazených do jógové terapie
FRDLÍKOVÁ, Eva
Tématem této bakalářské práce je jógová terapie a její vliv na posturu žen v produktivním věku, které trpí vertebrogenním algickým syndromem (dále jen VAS). Cílem práce bylo zjistit, jaký má cvičení jógy vliv na posturu žen v produktivním věku a zda má pravidelné cvičení jógy vliv na bolesti zad u žen v produktivním věku. Práce je rozdělena do několika částí. První se věnuje problematice VAS a pojmům jako je hluboký stabilizační systém páteře, dech, postura a páteř. V druhé části jsem věnovala pozornost józe jako takové, kdy jsem se snažila nastínit historii jógy, principy jejího praktikování, jaký je význam a účinek ásan, co je to plný jógový dech a systém tzv. "zámků". Třetí část této práce obsahovala popis metodiky, terapie a na závěr výsledky výzkumu. Na samotný konec práce jsem se soustředila na diskusi a závěr mého výzkumu. Kvalitativní výzkum trval celkem 4 měsíce a výzkumnou skupinu tvořily tři probandky ve věku kolem 45 let. Terapie probíhala jednou za týden a jedna lekce trvala celkem 60 minut. Pacientky měly za úkol cvičení, které bylo praktikované na hodinách, provádět každý den doma, a tak prohlubovat účinek terapie. Jednotlivé cvičební jednotky byly sestavené z jógových dechových cvičení, relaxace, pozdravu slunci a ásan z klasické Hatha jógy. Na základě výsledků z praktické části práce lze říci, že u všech zkoumaných probandů došlo ke zmírnění či zcela k vymizení bolesti zad. Došlo ke zlepšení stability a koordinaci pohybu a ke změně postury v pozitivním slova smyslu. Tato práce by mohla sloužit jako studijní materiál pro laickou veřejnost, fyzioterapeuty a trenéry jógy či lidi, kteří se józe teprve začínají věnovat.
Metodika výuky techniky řeči pro vybranou třídu I.stupně ZŠ
Olšinová, Tereza ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Cílem mé diplomové práce je vytvořit metodiku techniky řeči pro konkrétní třídu, která bude zastřešena tématem Pravěk. V teoretické části se zabývám jednotlivými výukovými stupni techniky řeči, jako je držení těla, dech, rezonance, práce svalů solární krajiny a artikulace. Zmiňuji jejich výukovou problematiku a odlišnosti výuky jednotlivých lektorů techniky řeči. V praktické části představuji svou vlastní metodiku jednotlivých lekcí, které na sebe navazují, a završuji ji hlasovou rozcvičkou. Tyto lekce jsem odučila na základní škole ve třetí třídě a zreflektovala je.
Dech a dýchání jako zdrojová oblast konceptuálních metafor v češtině
Bulak, Patrik ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Bakalářská práce se soustřeďuje na sémantický okruh dechu a dýchání. Vychází při tom z teorií a metod kognitivně-kulturního přístupu k jazyku. V první kapitole je věnována pozornost teorii konceptuální metafory, kognitivnímu pojetí metonymie a kombinaci metafory s metonymií (tzv. metaftonymii). Další kapitola přibližuje zkoumaný sémantický okruh na základě dat z výkladových, etymologických a jiných slovníků. Upozorňuje se při tom na metafory a metonymie, k nimž tyto údaje poukazují. Třetí kapitola se zabývá tělesnou zkušeností s dechem, a to v celé její šíři (smyslové vnímání dechu a vlastní prožívání dýchání). Je zde rovněž naznačeno, jakým způsobem se tento zkušenostní základ promítá do jazyka. Stěžejní kapitola práce představuje klasifikaci shromážděného jazykového materiálu: ukazuje, k jakým cílovým oblastem se váže zdrojová oblast dechu a dýchání na základě metaforických vyjádření excerpovaných z frazeologických slovníků ve formě frazémů. Výzkum ukázal, že se dech a dýchání ve zdrojové oblasti uplatňují především metonymicky. Lze pak rozlišit tzv. metafory z metonymií (metaftonymie) a "čisté" metafory (personifikace). Na základě interpretace dat jsou na konci práce formulovány konceptuální metafory založené na dechu a dýchání.
Porovnání významu posturální funkce pěveckého projevu u dětí předškolního věku
Malá, Daniela ; Koverdynský, Luděk (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Práce se věnuje vlivu posturálního svalstva na pěvecký projev dětí předškolního věku a propojení mezi držením těla a dechem. Za cíl si práce klade nejen objasnění této problematiky, ale především vytvoření metodiky cviků, která povede ke zlepšení zpěvu dětí. Výzkumná část práce se zabývá ověřením vytvořené metodiky na heterogenní skupině dětí předškolního věku. K práci je přiloženo CD s audio nahrávkami pěveckých projevů dětí, které potvrzuje závěry, ke kterým během experimentu došlo.
Mluvní výchova pedagoga volného času - hlasivky, pracovní nástroj
PRAŽÁKOVÁ, Magda
PRAŽÁKOVÁ, M. Mluvní výchova pedagoga volného času - hlasivky, pracovní nástroj. České Budějovice 2015. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Katedra pedagogiky. Vedoucí práce J. Pokorný. Práce se zabývá anatomií mluvních orgánů, vznikem a vývojem hlasu a jeho vlastnostmi. Pojednává o poruchách hlasu, z hledisek funkčních a organických. Je zde rozdělena hlasová výchova na jednotlivé složky - dechovou, hlasovou a artikulační. V rámci prevence hlasových poruch klade důraz na hlasovou hygienu, nejen při výuce správné hlasové techniky, ale i při rekonvalescenci po onemocnění hlasových orgánů. Důležitou součástí této bakalářské práce jsou hry a cvičení pro pedagogiku volného času, kde jsou názorné a podrobné ukázky nejen relaxačních her, jako je např. hadrový panák nebo červík, ale i dechová cvičení pro uvolnění těla a dosažení správného dýchání (např. kreslení pomocí foukání brčkem či různá protahovací cvičení). Může být tedy zdrojem inspirace nejen pro potencionální zájemce o hlasovou výchovu, ale i pro pedagogy volného času.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.