Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vznik a vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy v gandhárském umění
Svobodová, Kateřina ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Práce se věnuje ikonografii raně buddhistického umění v Indii, zejména v oblasti starověké Gandháry. Sleduje vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy od anikonického do vytvoření anthropomorfní podoby za vlády Kušáṇů. Nastiňuje vliv helénistického světa na vznik této podoby a zároveň se snaží poskytnout přehled o prolínání symbolických a stylistických prvků jednotlivých oblastí, jakož i o jejich následném rozvinutí v pozdějším buddhistickém umění.
Příběhy antické mytologie v italské renesanční majolice z českých sbírek
Gordejeva, Anna ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Otavský, Karel (oponent)
Cílem bakalářská práce je zhodnocení italské renesanční majoliky s náměty antické mytologie v kontextu českých sbírek. Práce přiblíží literaturu k danému tématu v rámci českého a zahraničního dějepisu umění. Hlavní pozornost bude zaměřena na analýzu a interpretaci jednotlivých sbírkových předmětů jak po formální tak ikonografické stránce. V souvislosti s vybranými sbírkovými předměty budou rovněž připomenuty hlavní centra produkce italské renesanční keramiky. Závěrem práce bude zhodnocení ikonografických námětů a jejich typologické porovnání s obdobnými díly v zahraničních sbírkách. Klíčová slova Italská majolika, 16. století, antická mytologie, české sbírky, italská renesance, fajáns
Výzbroj a výstroj achajmenovských vojsk
Cejnarová, Petra ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Kysela, Jan (oponent)
Tématem této bakalářské práce je výzbroj a výstroj achajmenovských vojsk. Cílem je stručně představit a charakterizovat používaný oděv, zbroj a zbraně perské armády od doby vlády Kýra Velikého až po panování Dáreia III. Kodomana. Práce se okrajově dotýká také válečné taktiky Peršanů, není totiž možné představit výstroj a výzbroj bez popisu odpovídajícího způsobu použití. Pro zkoumání této problematiky využijeme dostupných historických děl řeckých autorů. Dále budeme sledovat vzhled zbraní a výstroje na uměleckých památkách jak vlastní perské provenience, tak skythské, která byla achajmenovským uměním značně ovlivněna, řecké, ke které je ovšem třeba přistupovat s opatrností, a v umění některých dalších asijských národů (Lýdové, Frýgové). Práce představuje systém rozdělení výzbroje a výstroje. Nejdůležitější je rozdělení výbavy podle pěchoty a jízdy. V obou oddílech se nejprve věnuje oděvům vojáků, přechází k defenzivním součástem výzbroje a následně k ofenzivním. Velkou změnu ve vývoji zbraní a výstroje znamenaly pro Peršany řecko-perské války. V závěru práce jsou krátce představeny spojenecké jednotky achajmenovského vojska pocházející z okolních asijských národů a specifické prvky jejich výzbroje a výstroje. Na základě zjištěných údajů je možné představit vzhled perského vojáka achajmenovské...
Příběhy antické mytologie v italské renesanční majolice z českých sbírek
Gordejeva, Anna ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Otavský, Karel (oponent)
Cílem bakalářská práce je zhodnocení italské renesanční majoliky s náměty antické mytologie v kontextu českých sbírek. Práce přiblíží literaturu k danému tématu v rámci českého a zahraničního dějepisu umění. Hlavní pozornost bude zaměřena na analýzu a interpretaci jednotlivých sbírkových předmětů jak po formální tak ikonografické stránce. V souvislosti s vybranými sbírkovými předměty budou rovněž připomenuty hlavní centra produkce italské renesanční keramiky. Závěrem práce bude zhodnocení ikonografických námětů a jejich typologické porovnání s obdobnými díly v zahraničních sbírkách. Klíčová slova Italská majolika, 16. století, antická mytologie, české sbírky, italská renesance, fajáns
Harfa ve Starém zákoně a v kultuře starověkého Předního východu
Rais, Věra Zdislava ; Mikulicová, Mlada (vedoucí práce) ; Hřebík, Josef (oponent)
Bibliografická citace Harfa ve Starém zákoně a v kultuře starověkého Předního východu [rukopis]: Bakalářská práce/Věra Zdislava Rais; vedoucí práce: Mlada Mikulicová. - Praha, 2014. - 2 s. Anotace Tato práce se zabývá drnkacími harfovými nástroji a jejich užíváním v celém starověkém Orientu včetně Egypta. Použitá metoda práce se odráží v členění jejích jednotlivých kapitol, které začínají rešerší dostupné primární i sekundární literatury k tématu; jsou členěny dle předmětu pramenů a jejich typu - zvláštní oddíly tvoří archeologické a literární. Každá kapitola se samostatně věnuje jedné územní oblasti z prostoru starověkého Orientu. Nahlédneme tedy do starověkého Egypta, Mezopotámie, Akkadu, Asýrie, Babylonie a Izraele. V Egyptě měla hra na harfu prastarou tradici, která byla vázána především na kult, jak dokládají záznamy, především obrazové. Kromě náboženského kultu nacházíme zobrazení hráčů na tento nástroj v malbách týkajících se různých slavností, intimního a veřejného charakteru. Okolní kultury jsou oproti Egyptu na hudební zdroje mnohem bohatší. Mezopotámie znala notaci, dochovala se celá řada archeologických památek, které dosvědčují výrazné místo harfy a lyry v kultu. Poslední kapitola se zabývá izraelskou kulturou. Také na území Syropalestiny dochází k začlenění strunných nástrojů do kultu. V Bibli...
Recepce klasických tradic v tvorbě Československé/České televize Praha
Chalupová, Helena ; Skopek, Robert (vedoucí práce) ; Kepartová, Jana (oponent)
Tato práce se zaměřuje na původní televizní dramatickou tvorbu domácích autorů, která vznikala ve výrobě Československé /České televize Praha a jejíž náměty vycházejí z dějin antického Řecka a Říma. Cílem je zmapovat tuto tvorbu - zjistit, kolik inscenací s antickými náměty Československá/Česká televize Praha vyrobila, jaká jsou jejich témata a kteří tvůrci se podíleli na jejich vzniku, přičemž každé inscenaci se věnuje jednotlivá kapitola. Každá kapitola obsahuje porovnání děje inscenace s historickými fakty (tj. přístup autorů scénářů či námětů inscenací k antickým reáliím a postup při jejich recepci v rámci televizní dramatické tvorby), dále pak okolnosti vzniku inscenace, pokud jsou z dostupných materiálů známy, a její přijetí dobovou kritikou. Práce je rovněž doplněna o kapitolu, upřesňující základy televizní estetiky. Klíčová slova Antika, antický, Řecko, Řím, televize, dramatická tvorba, Oldřich Daněk, Ferdinand Peroutka, Jiří Šotola, Jiří Hubač, recepce, starověk, starověký.
Vznik a vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy v gandhárském umění
Svobodová, Kateřina ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Práce se věnuje ikonografii raně buddhistického umění v Indii, zejména v oblasti starověké Gandháry. Sleduje vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy od anikonického do vytvoření anthropomorfní podoby za vlády Kušáṇů. Nastiňuje vliv helénistického světa na vznik této podoby a zároveň se snaží poskytnout přehled o prolínání symbolických a stylistických prvků jednotlivých oblastí, jakož i o jejich následném rozvinutí v pozdějším buddhistickém umění.
Řecké divadlo jako architektonická památka
Kohoutová, Aneta ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
Tato bakalářská diplomová práce se zabývá architekturou řeckých divadel. Seznamuje nás nejen s architektonickými prvky v rámci výstavby divadel v jednotlivých oblastech, které Řekové obývali, ale také i se vznikem a vývojem divadelních představení. Divadla jsou v každé kapitole členěna abecedně na divadla řecká, maloasijská, Velkého Řecka a řecko- římská. U každého divadla je podán popis výstavby a zásadních změn, jakými byly přestavby a úpravy během helénistického a římského období. V příloze jsou znázorněny půdorysy divadel, dle nichž si můžeme udělat konkrétní představu o jednotlivých vývojových fázích. Závěr práce je věnován hercům, sboru a jejich přednesu, maskám a krojům. Důležitou součástí divadel byla i jejich dekorace, samotné obecenstvo a vstupenky. V závěru také sledujeme vývoj řeckému mimu, který se stal velmi oblíben v jižní Itálii a na Sicílii, kde se označovaly za tzv. flyaky. Klíčová slova: divadlo, theatron, skéné, orchéstra
Antické motivy ve světě posledních Rožmberků
KINDLMANN, Petr
Práce pojednává o způsobech sebeprezentace posledních Rožmberků. Ti využívali reprezentaci kvůli podpoře své politické funkce. Studovanými prameny jsou oslavné básně a výzdoba rožmberských sídel, které sloužily jako prostředek k vyjádření ctností renesančního velmože. Předkládaná studie sleduje, které antické motivy byly využívány rožmberské propagandě. Snaží se zachytit i pohled konkrétních jedinců na vybrané antické motivy, kterými se členové rodu červené pětilisté růže prezentovali. Starověká exempla uváděla Rožmberky jazykem symbolické komunikace jako křesťanské rytíře.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.