Název:
Recepce klasických tradic v tvorbě Československé/České televize Praha
Překlad názvu:
Reception of classical culture in the Czechoslovak/Czech television of Prague created
Autoři:
Chalupová, Helena ; Skopek, Robert (vedoucí práce) ; Kepartová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zaměřuje na původní televizní dramatickou tvorbu domácích autorů, která vznikala ve výrobě Československé /České televize Praha a jejíž náměty vycházejí z dějin antického Řecka a Říma. Cílem je zmapovat tuto tvorbu - zjistit, kolik inscenací s antickými náměty Československá/Česká televize Praha vyrobila, jaká jsou jejich témata a kteří tvůrci se podíleli na jejich vzniku, přičemž každé inscenaci se věnuje jednotlivá kapitola. Každá kapitola obsahuje porovnání děje inscenace s historickými fakty (tj. přístup autorů scénářů či námětů inscenací k antickým reáliím a postup při jejich recepci v rámci televizní dramatické tvorby), dále pak okolnosti vzniku inscenace, pokud jsou z dostupných materiálů známy, a její přijetí dobovou kritikou. Práce je rovněž doplněna o kapitolu, upřesňující základy televizní estetiky. Klíčová slova Antika, antický, Řecko, Řím, televize, dramatická tvorba, Oldřich Daněk, Ferdinand Peroutka, Jiří Šotola, Jiří Hubač, recepce, starověk, starověký.This work focuses on original television dramatic production of domestic authors, which was created in The Czechoslovak/Czech Television of Prague, and which is based on themes related with the history of ancient Greece and Rome. The aim is to study thoroughly this production - especially to discover how many inscenations of ancient subject The Czechoslovak/Czech Television of Prague created, what the topics are, and which authors participated on it; whereas a single chapter concentrates on each inscenation. Every chapter contains the comparison of the storyline of an inscenation and historical facts (i.e. the approach of scriptwriters to ancient realia and the procedure during its reception); it further contains the circumstances of an inscenation's origin, if contemporary critics know them from available sources and the acceptance of an inscenation. The work is also complemented by a chapter, which specifies the basis of television aesthetics. Keywords Antiquity, ancient, Greece, Rome, television, dramatic production, Oldřich Daněk, Ferdinand Peroutka, Jiří Šotola, Jiří Hubač, reception.
Klíčová slova:
antický; Antika; dramatická tvorba; Ferdinand Peroutka; Jiří Hubač; Jiří Šotola; Oldřich Daněk; recepce; starověk; starověký; televize; Řecko; Řím; ancient; Antiquity; dramatic production; Ferdinand Peroutka; Greece; Jiří Hubač; Jiří Šotola; Oldřich Daněk; reception; Rome; television