|
Motor s rotačním pístem pro malé mobilní systémy
Drbal, Milan ; Puškár, Michal (oponent) ; Žák,, Marek (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá problematikou 1D modelování motoru s rotačním pístem a predikcí jeho parametrů pro použití při dalším vývoji. 1D matematický model motoru je v této práci validován pomocí měření spalovacího tlaku v pracovní komoře, v části sací a dále ve výfukovém kanálu. Pomocí těchto dat jsou určeny koeficienty modelu spalování paliva, a především také model netěsností spalovací komory. Oba tyto vlivy nelze přesněji zahrnout bez měření indikačních tlaků. Použití 1D matematických simulací je v literatuře dobře popsáno pro motor s translačním pohybem pístu. Jejich užití pro motor s rotačním pohybem pístu je ovšem komplikovanější z hlediska geometrických rozdílů obou typů motorů. V této práci bude popsán vhodný způsob modelování motorů s rotačním pístem a dále jejich ověření pomocí technických experimentů a CFD simulací.
|
|
Rotační motor pro motocykly
Novotný, Petr ; Rozsíval, Jan (oponent) ; Zháňal, Lubor (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá koncepčním návrhem Wankelova motoru pro motocykl ve výkonovém rozsahu 30-60 kW. Výkon konstruovaného motoru byl stanoven na 35 kW a objem jedné komory činí 245,58 cm^3. V práci jsou postupně vypočítávány geometrické vlastnosti jednotlivých konstrukčních celků, které jsou následně vytvořeny ve 3D datech. Práce se dále také zabývá výpočtem chlazení konstruovaného motoru a návrhem rozměrů a charakteristik některých součástí chladicí soustavy. V neposlední řadě je v diplomové práci řešena také zástavba vytvořeného motoru do motocyklu. Jako vhodný motocykl byla vybrána Honda CBR125R, která disponuje potřebnou konfigurací rámu pro provedení zástavby.
|
| |
|
Termodynamický model Wankelova motoru o výkonu 11 kW
Drbal, Milan ; Beran, Martin (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Práce se zabývá rozborem problematiky rotačních motorů typu Wankel a jejich modelování v 1D simulačních programech určených pro termodynamické simulace pístových motorů. Jsou popsány nutné kroky k vytvoření ekvivalentního modelu čtyřdobého tříválcového pístového motoru, pomocí kterého jsou poté získávány výsledky výpočtů. Jako validační motor je použit Aixro XR 50. Data naměřená na tomto motoru jsou poté použita k validaci vytvořeného termodynamického modelu. Dále je uvedeno určování průtokových koeficientů jednotlivých částí sání a výfuku motoru. Na základě vytvořeného termodynamického modelu je proveden návrh motoru s výkonem 11kW.
|
|
Návrh radiálních těsnicích lišt pro Wankelův motor
Böhm, Michael ; Ramík, Pavel (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Práce se zabývá rozborem problematiky těsnicích elementů motorů typu Wankel a jejich samotného návrhu. Jsou popsány nutné kroky k vytvoření modelu dynamiky radiálních těsnicích lišt, pomocí kterého jsou poté získány výsledná silová zatížení. Dále je uveden návrh konstrukce přítlačné pružiny radiálního těsnění, volba materiálu a výrobní přípravky pro výrobu samotné pružiny. Hotové komponenty jsou testovány na motorové brzdě a výsledky zhodnoceny.
|
| |
|
Letecké motory do konce druhé světové války
Falta, Libor ; Drápal, Lubomír (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá letadlovými pístovými motory do konce 2. světové války. Mapuje známé, nejpoužívanější i netradiční typy motorů dle časové osy. Z počátku pojednává o historii letectví a o prvním použití pístových motorů jako zdroj síly pro řízený let. Dále jsou zmíněny požadavky na letadlové pístové motory. V celém rozsahu práce je zachyceno zdokonalování konstrukce a zvyšování výkonu motorů. V jednotlivých kapitolách jsou pak popsány typické konstrukce a nejvýkonnější motory pro daná období. Zahrnuje hlavně vliv světových válek a prestižních závodů, které značně urychlovaly celkový rozvoj. V poslední části je potom zdůvodněna hranice pro zvyšování výkonu pístových motorů letadel.
|
|
Letadlové hvězdicové motory
Šimíček, Petr ; Janoušek, Michal (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na konstrukční řešení letadlových hvězdicových motorů. Úvod je pojednáním o historii letadlových hvězdicových motorů a jejich vývoji v historickém kontextu. Druhá část je zaměřena na konstrukci letadlových hvězdicových motorů, následně jsou uvedena některá zajímavá konstrukční řešení a porovnání s motorem jiného druhu konstrukce.
|
|
Motory vozů série Le Mans
Herman, Pavel ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá přehledem vývoje pohonných jednotek používaných v závodních vozech účastnících se vytrvalostní série Le Mans, především však závodu 24 hodin Le Mans. V první části práce je nastíněna základní charakteristika této série a samotného závodu 24 hodin Le Mans. Jsou zde také stručné popsána pravidla a nejdůležitější technická omezení, jimiž se musí konstruktéři při stavbě prototypu řídit. Druhou část tvoří přehled motorů závodních vozů, z historického hlediska zajímavých buď svou konstrukcí a nebo úspěchy, jichž ve své době dosáhly. Poslední část je věnována konstrukčnímu porovnání pohonných jednotek současných účastníků série Le Mans, jejich popisu a důležitým technickým specifikacím.
|
|
Motocyklový rotační motor
Slíva, Jakub ; Dlugoš, Jozef (oponent) ; Zháňal, Lubor (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o návrhu rotačního motoru typu Wankel pro použití v motocyklu o výkonu 70 – 80 kW. Pro motor jsou navrženy základní geometrické parametry rotoru a kanálů. Výkonové parametry jsou poté prověřeny na ekvivalentním modelu pístového spalovacího motoru s centrickým klikovým mechanismem pomocí 1D simulačního modelu. Dále je rotoru motoru navržen pro použití olejového chlazení a je ověřena správnost návrhu geometrie na základě výpočtu statické silové MKP analýzy při působení maximálního tlaku získaného z 1D simulačního modelu. Závěrem je zhodnocena bezpečnost navrhované geometrie rotoru.
|