Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kreslený humor v Dikobrazu od Sametové revoluce po rozpad Československa
Pour, Petr ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Cílem práce je analyzovat kreslený humor na stránkách humoristického a satirického časopisu Dikobraz mezi listopadem 1989 a prosincem 1992. Toto období bylo pro Československo významné změnou politického zřízení. Komunistický totalitní režim byl nahrazen demokratickým zřízením. Na konci tohoto období došlo k rozdělení na samostatnou Českou a Slovenskou republiku. Pro účely práce byla prostudována odborná literatura věnující se sledovanému období zejména v politické rovině. Dále bylo prostudováno 162 vydání časopisu Dikobraz, resp. Nový Dikobraz. V praktické části jsou uvedeny vybrané politické a společenské události a jejich ztvárnění za pomoci kresleného humoru.
Obrazová politická satira v českých médiích
Zamouřilová, Klára ; Lábová, Alena (vedoucí práce) ; Klimeš, David (oponent)
Bakalářská práce Obrazová politická satira v českých médiích představuje jednotlivé typy obrazové satiry, které se v českých médiích postupně využívaly, a zařazuje je do historického kontextu. Politickou satiru začne podrobně zkoumat od padesátých let 20. století v souvislosti s etablováním komunistického režimu v Československu. Největší prostor ale věnuje digitální době. Popisuje technologické proměny, které měly vliv na vznik nové formy satiry, fotomontáže. V práci je hodnocena fotomontáž předem přiznaná. Nejprve ji představuje na příkladech tradičních médií a posléze se posune k nové možnosti publikování, do prostředí internetu. Obsahy webových stránek s mediální tematikou už tvoří i "amatérští" novináři. Práce se zaměří na produkci jednoho z tvůrců občanské žurnalistiky v prostředí internetu, Tea Adamy, který svými montážemi komentuje politické dění. Analýzou jeho fotomontáží zjišťuje, na která témata autor reaguje a jakým způsobem je zpracovává. Podrobuje důkladnému rozboru kategorii Celebrity/Poblitici a hledá motivy, které se v jeho obrazech opakují. Výstupem je ucelený náhled do autorovy tvorby.
První lidé ve vesmíru očima československých sdělovacích prostředků
Panák, Břetislav ; Štaif, Jiří (vedoucí práce) ; Lomíček, Jan (oponent)
Bakalářská práce se soustředí na konstrukci informací v československých sdělovacích prostředcích, jež se týkaly aktivního vstupu člověka do kosmu. Cílem práce je rozbor využití osobnosti v propagaci sovětského státního zřízení a konstrukce kultu hrdiny, jež měl oslovit i západní a rozvojový svět. V první řadě jde o Jurije Alexejeviče Gagarina, dále se bude jednat o Valentinu Vladimirovnu Těreškovovou a pro srovnání Johna Glenna. V sekundární literatuře byla tato problematika dosud zpracována mezerově, což chce autor využít při bližší analýze. Z dobových pramenů jsou využita tištěná periodika - Rudé právo, Mladý svět, Dikobraz, ABC mladých přírodovědců a techniků a Československý voják.
Karikatura časopisu Dikobraz 1945 - 1968
Vaverová, Martina ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Předložená diplomová práce Karikatura časopisu Dikobraz 1945 - 1968 pojednává o výtvarné stránce jediného poválečného humoristického časopisu v Československu od jeho založení do zlomového roku 1968. Práce sleduje, do jaké míry se karikatury zajímají o domácí i zahraniční dění. U vybraných kreslířů se snaží vystihnout nejen jejich práci pro periodikum, ale také jejich volnou tvorbu. V omezené míře, limitované omezeným množstvím důvěryhodných pramenů, se práce také snaží sledovat šéfredaktory časopisu, jakožto osoby důležité pro jeho uměleckou produkci.
"Ledová" fáze studené války na ostnech Dikobrazu: nejtužší období studené války (1947-1956) v satirické reflexi Západu v týdeníku Dikobraz
Zeman, Kryštof ; Rychlík, Jan (vedoucí práce) ; Stehlík, Michal (oponent)
Práce se soustřeďuje na to, jakým způsobem byl reflektován Západ v nejnebezpečnější fázi studené války na stránkách československého satirického a humoristického týdeníku Dikobraz. Sledované období let 1947-1956 je vymezeno dvěma klíčovými událostmi v historii studené války, a to vyhlášením Trumanovy doktríny na jejím počátku a přelomovým XX. sjezdem KSSS, který vedl k určitému uvolnění nejtvrdšího stalinistického kurzu ve Východním bloku. Práce se snaží postihnout klíčové tendence při tvorbě Dikobrazu, na koho a na co týdeník nejčastěji útočí a proč. Zároveň se dotýká změn v redakci a jejich vlivu na obsah Dikobrazu. Úkolem je mimo jiné dokázat, že Dikobraz sloužil komunistickému režimu v Československu jako významný nástroj protizápadní propagandy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Politická satira v časopise Dikobraz v období 9/1968 -12/1968
Tlušťák, Hynek ; Kolenovská, Daniela (vedoucí práce) ; Pernes, Jiří (oponent)
TLUŠŤÁK, Hynek. Politická satira v časopise Dikobraz v období 9/1968 - 12/1968. Praha, 2016. 46 s. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studií. Katedra ruských a východoevropských studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Daniela Kolenovská PhD. Abstrakt Předkládaná bakalářská práce Politická satira v časopise Dikobraz se zabývá politickou satirou v nejvýznamnějším satirickém časopise v období od září do prosince roku 1968. V úvodu vysvětluje význam pojmu satira a dále popisuje její proměny v Československu ve 20. století. Soustřeďuje se na politickou satiru a detailně ji zkoumá rozborem obsahu časopisu Dikobraz. Chronologicky popisuje jeho vývoj od založení v roce 1945 do roku 1968. Největší pozornost věnuje prezentaci dat z kvantitativní analýzy obsahu časopisu v období od invaze vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 do konce roku, kterou uvádí do souvislosti s probíhajícími změnami ve společnosti a politice. Autor podrobuje důkladnému rozboru příspěvky související s tématem okupace a upozorňuje na opakující se motivy. Odděleně kvantifikuje počty příspěvků dotýkající se československých politiků a znázorňující obavy společnosti o další vývoj země. Sleduje také explicitní zobrazení okupace, aby v závěru nabídl ucelený obraz o charakteru obsahu časopisu...
Obrazová politická satira v českých médiích
Zamouřilová, Klára ; Lábová, Alena (vedoucí práce) ; Klimeš, David (oponent)
Bakalářská práce Obrazová politická satira v českých médiích představuje jednotlivé typy obrazové satiry, které se v českých médiích postupně využívaly, a zařazuje je do historického kontextu. Politickou satiru začne podrobně zkoumat od padesátých let 20. století v souvislosti s etablováním komunistického režimu v Československu. Největší prostor ale věnuje digitální době. Popisuje technologické proměny, které měly vliv na vznik nové formy satiry, fotomontáže. V práci je hodnocena fotomontáž předem přiznaná. Nejprve ji představuje na příkladech tradičních médií a posléze se posune k nové možnosti publikování, do prostředí internetu. Obsahy webových stránek s mediální tematikou už tvoří i "amatérští" novináři. Práce se zaměří na produkci jednoho z tvůrců občanské žurnalistiky v prostředí internetu, Tea Adamy, který svými montážemi komentuje politické dění. Analýzou jeho fotomontáží zjišťuje, na která témata autor reaguje a jakým způsobem je zpracovává. Podrobuje důkladnému rozboru kategorii Celebrity/Poblitici a hledá motivy, které se v jeho obrazech opakují. Výstupem je ucelený náhled do autorovy tvorby.
První lidé ve vesmíru očima československých sdělovacích prostředků
Panák, Břetislav ; Štaif, Jiří (vedoucí práce) ; Lomíček, Jan (oponent)
Bakalářská práce se soustředí na konstrukci informací v československých sdělovacích prostředcích, jež se týkaly aktivního vstupu člověka do kosmu. Cílem práce je rozbor využití osobnosti v propagaci sovětského státního zřízení a konstrukce kultu hrdiny, jež měl oslovit i západní a rozvojový svět. V první řadě jde o Jurije Alexejeviče Gagarina, dále se bude jednat o Valentinu Vladimirovnu Těreškovovou a pro srovnání Johna Glenna. V sekundární literatuře byla tato problematika dosud zpracována mezerově, což chce autor využít při bližší analýze. Z dobových pramenů jsou využita tištěná periodika - Rudé právo, Mladý svět, Dikobraz, ABC mladých přírodovědců a techniků a Československý voják.
Padesátá léta 20. stol. v zrcadle české satiry.
VESELÁ, Alena
Předkládaná bakalářská práce se zabývá satirou v Československu v první polovině 50. let 20. stol., konkrétně v letech 1954 a 1955. V této době začal být rozvoj satiry podporován Komunistickou stranou Československa a dostal se i do středu zájmů Svazu československých spisovatelů. Díky požadavkům na novou, budovatelskou, satiru vybraným z konferencí, které se jí v roce 1954 věnovaly, práce ukazuje, jak se pohled na toto literární dílo změnil. Požadavky jsou pak porovnávány s dvěma ročníky časopisu Dikobraz a práce posuzuje, jak veliký vliv na něj měly. Práce je rozdělena do tří částí. První stručně seznamuje s vývojem satirických děl v Československu a ve světě a s významem nejdůležitějších pojmů, které se satiry týkají. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s dějinami Svazu československých spisovatelů a průběhem a výsledky konferencí, které v roce 1954 uspořádal. V třetí kapitole je věnována pozornost satirickému časopisu Dikobraz a společenským problémům, které kritizoval.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.