Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 176 záznamů.  začátekpředchozí110 - 119dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Český učitel druhé poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež
Brožová, Věra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Pokorný, Jiří (oponent)
NÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné...
Výchova k vlastenectví v českých školách
Kyzlinková, Marcela ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Klíčovým tématem této práce je přístup ve výchově k vlastenectví na našich školách, zejména pak na prvním stupni základních škol. Jejím smyslem je znovuotevření tématu vlastenectví a jeho významu pro naši společnost. Práce je koncipována tak, aby nejprve seznámila s pojmy, které umožňují rozvoj předpokladů nutných pro národní uvědomění a vznik vlasteneckého cítění. Teoretická část práce se zabývá morálkou, vlivy ve výchově, vzorem, materiálními i duševními hodnotami a estetikou. Popisuje jednotlivá historická období od počátků národního obrození v první polovině 19. století až po současnost a jejich vliv na vlastenecké cítění ve společnosti. Nabízí přístupy ve vedení žáků k vlastenectví na školách v historickém sledu jednotlivých období. Odkrývá nové pohledy na způsob výchovy k vlastenectví na školách. Poukazuje na nutnost správného pochopení jednotlivých pojmů a na panující zmatek a rizika jejich výkladů ve společnosti. Předkládá důležitá fakta, ke kterým se naše společnost musí postavit čelem, aby se výchova k vlastenectví úspěšně uskutečňovala. Empirická část práce je tvořena rozborem třídních diskusí a hloubkových rozhovorů s jednotlivými žáky, učiteli a vedoucími představiteli tří základní škol. Stěžejním úkolem bylo zjištění osobních přístupů jednotlivých pedagogů k pojmu vlastenectví,...
Komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech
Obdržálková, Marie ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Název práce: Komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech Autor: Marie Obržálková Katedra: Katedra primární pedagogiky Vedoucí bakalářské práce: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Abstrakt: Cílem této práce je komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech. Těmi jsou cíle a pojetí předškolního vzdělávání a režim běžného dne jedné třídy mateřské školy. Práce má dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část pojednává o zakotvení mateřských škol ve vzdělávacím systému, pojetí dítěte, podmínkách péče o předškolní děti a důkladně analyzuje a srovnává legislativní dokumenty vzdělávání Francie a České republiky. Obsahuje i překlad vybraných částí kurikula z francouzského originálu. Empirická část je založena na pozorování a srovnání průběhu dne a podmínek, v nichž probíhá předškolní vzdělávání. Komparace sledovaných aspektů ukazuje rozdíly v pohledu na dítě a v aplikování teoretických dokumentů do praxe jak ve Francii, tak v České republice. Klíčová slova: komparace, systém předškolní výchovy ve Francii, mateřská škola, vzdělávací cíle, kurikulum, režim dne, pojetí dítěte
Projektová výuka na 1. stupni ZŠ v kontextu regionálního muzea Jana Amose Komenského v Komni
Šašinková, Miroslava ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce Projektová výuka na 1. stupni ZŠ v kontextu regionálního muzea Jana Amose Komenského v Komni se zabývá propojením učební látky Jana Amose Komenského s projektovou výukou a využívá přitom prostory Památníku Jana Amose Komenského v Komni. V teoretické části jsou analyzovány informace o projektové výuce, její zavádění do vyučovacího procesu, význam a úskalí. Stěžejní je praktická část, která je věnována návrhu a realizaci projektu Po stopách Jana Amose Komenského, který uskutečnili žáci Základní školy Jana Amose Komenského v Komni. Závěrečné projekty byly vystaveny na Obecním úřadě v Komni. V příloze jsou umístěny pracovní listy, které jsou určeny pro další využití při vyučování.
Systém odměn a trestů ve výchovně vzdělávacím procesu v předškolním věku
Rašková, Eva ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části se zabývá především výchovnými prostředky odměnou a trestem. Aby byla tato problematika pochopena v souvislosti s dítětem předškolního věku, pojednává o vývoji chování, emočním a sociálním vývoji dítěte tohoto věku. Zabývá se otázkami kázně a hranic v předškolním věku. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy související s problematikou odměn a trestů, tj. výchova, rodina a první instituce, do které předškolní dítě dochází, tj. mateřská škola. Práce uvádí několik zásad a doporučení známých pedagogů, psychologů, které jsou vhodné užívat při aplikaci těchto výchovných metod. Ve výzkumné části práce zjišťuje díky dotazníkového šetření mezi rodiči a učiteli mateřských škol a rozhovoru s dětmi ve věku 5 - 6 let nad obrázkem, jak a za co jsou předškolní děti nejvíce odměňovány a trestány v rodině a v mateřské škole. Cílem práce je získat ucelený pohled na výchovné prostředky, kterými jsou odměna a trest. Zachytit pedagogicko-psychologické pojetí odměn a trestů očima pedagogů a psychologů. Zmapovat, jaký postoj zaujímají rodiče předškolních dětí, učitelky mateřských škol k uplatňování a děti k prožívání odměn a trestů Z vyhodnocení dotazníků pro rodiče i učitelky mateřských škol vyplývá, že děti jsou jak v rodině, tak v mateřské...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 176 záznamů.   začátekpředchozí110 - 119dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Uhlířová, Jarmila
7 Uhlířová, Jaromíra
2 Uhlířová, Jaroslava
2 Uhlířová, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.