Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 314 záznamů.  začátekpředchozí303 - 312další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rodina v kontextu sociálně pedagogickém
Hrubá, Jana ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Poláčková, Věra (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na vliv sociálních událostí na vývoj osobnosti jedince v rodině a možnosti výchovy v boji proti negativním dopadům těchto sociálních událostí. Cílem této práce je zmapovat současnou situaci problematiky sociálních událostí a možností sociální pomoci, pokusit se teoreticky i prakticky ověřit míru jejich vlivu na výchovu v českých rodinách a institucích náhradní rodinné péče a pokusit se nastínit možné cesty jejich řešení prostřednictvím správného výchovného působení. Analýzou hlavních sociálních událostí a jejich významu pro funkčnost rodiny a komparací současné rodiny a náhradní rodinné péče byly definovány možnosti a meze výchovy v tradiční rodině a náhradní rodinné péči SOS vesniček, byla nalezena shoda i diference v aktuálních problémech, výchovných přístupech, ve struktuře hodnot, potvrzena příčinná souvislost vlivu sociálních událostí na kvalitu výchovného působení na osobnost jedince. Východisky pro komparaci bylo empirické šetření v oblasti aktuálních problémů současné rodiny (dotazník, anketa, pozorování), náhradní rodinné péče v SOS vesničce Doubí Karlovy Vary (kazuistiky dětí), rozbor hlavních sociálních událostí a možností sociální pomoci v rámci ČR dnes a po 1. 1. 2007.
Program pro rozvíjení asertivních dovedností u adolescentů
Sedmihradská, Alexandra ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Práce se zabývá asertivitou jako jednou z oblastí komunikace a jejím využitím v pedagogickém prostředí. Cílem práce bylo nastínit základní teoretická východiska a principy asertivity a navrhnout komplexní tréninkový program pro výcvik asertivních dovedností na střední škole. V současné době ubývá přirozených situacích stimulujících rozvoj sociálních dovedností. Zůstává stále méně času pro společné kontakty v rodině, ve škole, mezi vrstevníky, na pracovišti. Zároveň je i více možností, jak se stáhnou do soukromí a vyhnout se přímým a nezprostředkovaným sociálním kontaktů. Současně se však kladou nové požadavky na sociální kompetence a jejich úroveň. Stejně jako se mluví o nutnosti minimální počítačové gramotnosti, dochází postupně k potřebě základní sociálně-psychologické gramotnosti, jejíž součástí budou základní sociálněpsychologické dovednosti. S ohledem na tuto situaci může výcvik asertivních dovedností do určité míry kompenzovat tyto nedostatky. Může přispívat k rozvoji reflexe sebe sama i druhých lidí, komunikačních dovedností, kultivovat vyjadřování i přijímání emocí, upozornit jedince na jeho silné stránky a rezervy v jednání s lidmi.
Současné pojetí výchovy k manželství a rodičovství
Valentová, Radka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce Je současné pojetí výchovy k manželství a rodičovství se zaměřením na kurikulární programy České republiky a současné proměny postojů společnosti k manželství a rodičovství. Práce zachycuje právní důsledky manželství, podmínky pro vstup a zároveň ukončení manželství uzavřeného civilním i církevním sňatkem. Reaguje i na nově přijatý zákon o registrovaném partnerství jako další respektované formě soužití. Statisticky podložené údaje dokládají vývoj prvosňatečnosti a porodnosti, zachyceny jsou konkrétní podoby projektů věnované výchově ke zdravému a zodpovědnému rodičovstVÍ a rozhodování pro vstup do manželství. V závěru jsou uvedeny a zhodnoceny vybrané příklady současných učebnic.
Práce s mladistvými prvopachateli trestné činnosti (Probační program Právo pro každého v Mělníku)
Vondroušová, Magda ; Votavová, Milada (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Pokusila jsem se naznačit vývoj situace v České republice v oblasti kriminality mladistvých a následné práce s mladistvými pachateli trestné činnosti. Mladiství, tedy adolescenti, jsou velmi specifická skupina a proto je k nim třeba také s tímto ohledem přistupovat i v případě kdy poruší zákona. V tomto směru se velmi přínosnými ukázaly principy restorativní justice, zvláště různé alternativní sankce, které je možné uplatňovat u pachatelů méně závažných nedbalostních i úmyslných provinění.
Rómové a jejich vzdělávání v českých zemích a na Slovensku
Ištvánová, Jana ; Kremličková, Marta (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce porovnává Českou republiku a Slovensko v přístupu k romskému etniku. Je zde popsán jejich příchod do srovnávaných států, postoje obyvatel a vládní politika, která byla vůči Romům v určitých historických obdobích uplatňována. Další část diplomové práce je změřena na způsoby vzdělávání romských dětí, které tyto státy v současnosti aplikují v praxi. Způsob, jakým budou Česká republika i Slovensko přistupovat ke vzdělávání romské populace v následujících letech je uveden v koncepcích MŠMT ČR "Strategie pro zlepšení vzdělávání romských dětí" a MŠ SR "Koncepcia integrovaného vzdelávania rómských detí a mládeže vrátane rozvoja stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania".
Příspěvek výuky na vyšších zdravotnických školách k humanizaci poskytované péče v praxi
Pořádková, Miluše ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
V rigorosni pnici poukazujeme na vYukovou problematiku na vyssich zdravotnickYch skolach voblasti osobnostniho rozvoje absolvenm studijniho oboru vseobecna sestra. Vychovu a vzdelav:ini sester, jez by v praxi melo pnspivat k humanizaci poskytovane oserrovatelske pece a napomoci sestram k citlivemu pnstupu k nemocnym. Uvadime strukturu vzniku vyssich zdravotnickYch skol a zamefujeme se na soucasny stay vYuky na vyssich zdravotnickYch skolach. SnaZime se poukazat na oblasti rozvoje osobnostni vYchovy v terciami sfete, ktere je vhodne pojmout tak, abychom postupne pnspeli k zadouci humanizaci osetrovatelske pece v praxi. Prakticka cast rigorosni prace je pak venov:ina serreni na SZS v Kladne se zamerenim na podminky vYuky, vyuziti aktivizujicich metod ve vYuce a pnstupu vyucujicich ke studenmm vyssi skoly. Samotne serreni je zamereno na vyucujici a samostatne na studenty, abychom mohli porovnat Uhel pohledu na problematiku vYchovy k humannimu oserrovatelstvi, techto dvou dUleziiYch akteru ve vyucovacim procesu. Soucasti teto kapitoly je rovnez tabulkove a graficke znazomeni vYsledku jednotlivYch setreni a celkoveho shmuti vYsledku sledovanych souborn, vcetne navrzenych opatreni. Cilem prace je poukazat na vYznam vYuky osobnostne socialniho rozvoJe (mravniho a hodnotoveho) i v terciami sfere vzdelav:ini. Na...
Etická výchova a její místo v kurikulu základního vzdělávání
Kachlík, Jan ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Rigorózní práce na téma Etická výchova a její místo v kurikulu základního vzdělávání se snaží reflektovat společenskou naléhavost problematiky etické výchovy a morálního rozvoje individua. Práce se proto orientuje na etiku a vývoj etického myšlení, společensko kulturní podmínky současné společnosti a podmínky morálního rozvoje individua. Výchova a školní výchovně vzdělávací působení je zdůrazněna jako důležitý formativní prvek, který působí na rozvoj jedince a plní významnou socializační úlohu. Po úvodním vymezení základních pojmů se práce věnuje stručnému nástinu vývoje eticko filozofického myšlení, jehož evropské kořeny hledá v antice a křesťanském náboženství a sleduje je k pluralitě soudobých etických koncepcí. Dále se zaměřuje na sociální existenci člověka a věnuje se morálnímu rozvoji individua a interakci formativních činitelů, kteří v tomto procesu působí. Všímá si individuálních osobnostních dispozic jedince v procesu vývoje i nejvýznamnějších vnějších formativních činitelů, jako jsou rodina, vrstevnické skupiny a celkové společenské působení. Ve druhé polovině se práce zaměřuje na etickou výchovu jako na oblast výchovně vzdělávacího působení, přičemž obrací pozornost především na druhý stupeň základního vzdělávání. Cílem práce není obhájit etickou výchovu jako samostatný výchovně vzdělávací...
Výchova k úctě ke stáří
Klevetová, Dana ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Votavová, Milada (oponent) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
SHRNUTI/SUMMARY Stojime na prahu 21. stoleti, kdy se v;'razne zmenila a bude se i nadale menit demograficka struktura populace - snizovanim porodnosti, prodluzovanim stredni delky zivota, zvysovanim se poctu osob vyssiho veku. Poprve v historii lidstva existuji v jednom casovem horizontu ctyfi vekove kategorie, ktere nemaji zcela ujasnene vzajemne role. Modemi rodina meni svou strukturu a vzajemne rodinne vazby. Stat castecne prevzal na sebe nektere rodinne funkce a seniorska populace osvobozuje sve mlade od povinnosti a stredni generace neciti zodpovednost pripravit se na vlastni stari ani vest sve deti k ucte ke stari. Atributem soucasne spolecnosti je tvrdy individualismus, usili dosahnout vzdelani, vytvareni osobitych zivotnich stylu, mizi schopnost pochopeni, ze clovek potrebuje zit s druhym a pro druhe a tak se nedafi dosahovat kvalitnich vzajemnych lidskych vztahu. Nekam se vytrlici laska k cloveku a pochopeni pro odlisnosti jinych. Stafi lide ztraceji dustojny kredit a citi se ohrozeni dobou, ve ktere ziji a upozomuji na nevhodne spolecenske klima a vYchovne vzory pro soucasnou mladez. Vychova je jedna ze zakladnich socialnich funkci, ktera spociva ve formovani osobnosti cloveka a jeho zivotnich postoju k vytvareni hodnotoveho principu, kde je zakladem schopnost chapani mezilidskych vztahu,...
Začleňování dětí se specifickými sociálními a vzdělávacími potřebami do skautských oddílů
Všianská, Anežka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
(česky) Diplomová práce s názvem Začleňování dětí se specifickými sociálními a vzdělávacími potřebami do skautských oddílů se věnuje tématu integrace do specifického prostředí volnočasové organizace Junáku. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou popsány základní teoretický východiska týkající se integrace a inkluze, dále jsou zde shrnuty informace ohledně situace s integrací dětí se specifickými potřebami v organizaci Junák. Byl realizován kvalitativní výzkum, který oproti již vzniklým výzkumům, popisuje průběh začleňování optikou tří důležitých účastníků, kterými byli děti se specifickými potřebami, jejich rodiče nebo pěstouni a vedoucí skautských oddílů. Data byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru, dotazníku a pozorování. Cílem výzkumu tak bylo popsat, jak probíhá integrace do skautských oddílů a zjistit názory rodičů, vedoucích oddílů a samotných dětí na faktory, které ovlivňují integraci dítěte se specifickou potřebou do skautského oddílu. Výsledky práce prezentují klíčové aspekty, které jsou podle respondentů výzkumu důležité pro úspěšnou integraci. Pro děti se specifickými potřebami je pro začlenění hlavní najít si v oddíle kamarády. Rodiče a vedoucí, spatřují jako důležitý aspekt podporující integraci, otevřenou komunikaci a aktivní spolupráci...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 314 záznamů.   začátekpředchozí303 - 312další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Lorenzová, Jolana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.