|
Jóga s dětmi jako součást intervenčních aktivit u dětí mladšího školního věku s poruchou pozornosti
Jiskrová, Lada ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na osobnost dítěte mladšího školního věku s poruchou pozornosti, na podstatu jógy, jógové cvičení a relaxační cvičení a jejího pozitivního vlivu na žáky mladšího školního věku. Práce zahrnuje detailní popis jednotlivých jógových poloh, sérii pozdravů slunci a také strukturu jednotlivé cvičební hodiny. Cílem práce bylo navrhnout jógové cvičení pro zmírnění symptomů u žáků s ADHD, zjistit jaký má na ně pravidelné jógové cvičení vliv zvláště ve chování ve škole a při zvládání jejich vlastního stresu. K tomuto pedagogickému experimentu byly použity metody analýzy dat a zúčastněného pozorování. Výsledky ukázaly, že pravidelné jógové cvičení ve škole má mírný vliv na zlepšení symptomů ADHD a chování žáků ve škole. Neukázalo se, že by jóga pro děti měla nějaký zásadní vliv na zvládání jejich vlastního stresu. Žáci vnímali jógu jako fyzické cvičení a také jako formu relaxace.
|
|
Možnosti využití dynamické diagnostiky v rámci podpory žáků s lehkou mentální retardací
Marečková, Eva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na dynamické hodnocení mladších žáků s lehkou mentální retardací Testem zrakového vnímání hodnotící určité oblasti zrakové percepce. Alternativní diagnostická metoda propojená a zacílená na smysluplnou intervenci využívá diagnosticky zjištěné poznatky a výsledky u konkrétního žáka na vyhledávání adekvátní pomoci, na jeho podporu. Text v teoretické části se zaměřuje na žáka s lehkou mentální retardací, na jeho specifika a vzdělávání. Přináší základní poznatky o dynamické diagnostice, o dynamickém přístupu a jeho využití na podporu žáků se sníženým intelektem. V empirické části je kvalitativní výzkumné šetření zacíleno na ověření, zda test hodnotící vybrané aspekty zrakové percepce je vhodným nástrojem pro dynamické šetření u dětí s lehkým mentálním postižením, zda a na základě jaké formy intervence dojde u žáků, kteří byli zařazeni do výzkumného projektu, k rozdílným výsledkům v pretestu a post-testu. V závěru práce se Test zrakového vnímání jeví na základě zjištěných výsledků jako velmi účinným nástrojem pro dynamickou diagnostiku u jedinců s lehkou mentální retardací, udává v závěru spolu s doporučením nalezené vhodné formy intervence pro každého konkrétního žáka.
|
|
Postoje a zkušenosti pedagogů vybrané základní školy s inkluzí žáků s mentálním postižením
Zikánová, Drahomíra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v běžných školách se zaostřením na postoje a zkušenosti pedagogů vybrané základní školy k této problematice. Teoretická část vymezuje pojem inkluze v kontextu českého vzdělávacího systému a legislativní opatření související s tímto tématem. Shrnuje pojem mentální postižení, popisuje, co je mentální postižení, s čím se potýká rodina dítěte s mentálním postižením a vymezuje specifika edukace žáka s mentálním postižením. Dále se zabývá speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a opatřeními pro vzdělávání žáků s tímto postižením, která jsou zakotvena ve školském zákoně a mají inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením podporovat. Výzkumná část analyzuje rozhovory s pedagogy vybrané základní školy ve Středočeském kraji, které byly v průběhu výzkumu nashromážděny formou polostrukturovaných rozhovorů, a popisuje, jak se vybraní pedagogové k této problematice staví. V závěrečné části jsou shrnuty a graficky zpracovány poznatky z kvalitativního výzkumu a doporučení pro další možné zkoumání i pedagogickou praxi.
|
|
Inkluze žáků s poruchami autistického spektra v běžné mateřské škole v kontextu nové právní úpravy
Růžičková, Kristýna ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá vzděláváním dětí s PAS v běžné mateřské škole. V teoretické části práce je popsán autismus z historického pohledu, klasifikace poruch autistického spektra a diagnostika. Dále je popsáno vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, předškolní vzdělávání a vhodná podpůrná opatření pro děti s poruchami autistického spektra v předškolním věku, dále hra u dětí s poruchami autistického spektra, příklady používaných intervencí vhodné pro předškolní věk a služby pro děti a jejich rodiče. V praktické části se věnujeme tomu, jak je přistupováno k podpoře dětí s poruchami autistického spektra v běžné mateřské škole a jaké konkrétní metody při jejich vzdělávání jsou využívány. Dalším cílem bylo zjistit, jakou formou získali pedagogové znalosti ohledně metod podpory vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra. Provedli jsme dotazníkové šetření s pedagogy běžných mateřských škol, kteří vzdělávají děti s poruchami autistického spektra. K doplnění výzkumu jsme provedli rozhovor se třemi pedagogy. Z našeho výzkumu jsme zjistili, že pedagogové při vzdělávání dětí s PAS nejčastěji využívají metodu strukturovaného učení, tuto metodu udává tuzemská odborná literatura za nejvhodnější. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, porucha autistického spektra, mateřská škola, výchovně...
|
|
Role školního speciálního pedagoga při intervenci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Vašáková Kränková, Hana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá rolí školního speciálního pedagoga působícího v rámci školního poradenského pracoviště na běžné základní škole. Teoretická část se zaměřuje na náplň i formy práce, pozici v rámci školy, vztahovou stránku a možnosti spolupráce s dalšími subjekty, při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Popsány jsou odborné činnosti školního speciálního pedagoga ve prospěch žáků a skupin žáků a také učitelů. V diplomové práci je také zmíněn rámcový vývoj speciální pedagogiky, dokumentační činnost a etické aspekty této profese. Praktická část se formou kvalitativního výzkumu zaměřuje na skutečnost, jak na tuto pozici nahlížejí pedagogové působící na jedné základní škole v Praze. Konkrétně se jedná o analýzu rozhovorů pěti učitelů působících na této základní škole. Následně je formou pěti kazuistik zhodnocen význam individuální práce, v podobě intervenčních a terapeutických činností, na školní výsledky žáků.
|
| |
|
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...
|
|
Pedagogická diagnostika grafomotorických a vizuomotorických dovedností a možnosti jejího rozvoje u dětí předškolního věku
Bekečová, Pavlína ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou pedagogické diagnostiky grafomotorických a vizuomotorických funkcí a možnostmi jejich rozvoje v praxi učitele mateřské školy. V teoretické části jsou objasněna východiska, která se vztahují k cílům, úkolům, metodám, formám a obsahu předškolního vzdělávání v souvislosti se školní zralostí. Objasněna a popsána je školní zralost a její oblasti s užším zaměřením na sledované dílčí složky školní zralosti a také působení a vliv mateřské školy v této oblasti. Vymezeny jsou také profesní kompetence a povinnosti předškolního pedagoga. Blíže je definován pojem pedagogické diagnostiky, teoretická východiska, metody a nástroje pedagogické diagnostiky. Akcentována je přímá diagnostická činnost v kombinaci s teoretickými východisky a přístupy. Tyto teoretické poznatky jsou dále aplikovány v části praktické se zaměřením na grafomotorické a vizuomotorické funkce. Hlavním výzkumným problémem řešeným v praktické části této práce jsou možnosti a způsoby podpory rozvoje dětí v posledním ročníku mateřské školy před zahájením povinné školní docházky a hledání cest jak co nejvíce přispět prací učitele mateřské školy k připravenosti dětí na vstup do základní školy. Důraz je také kladen na efektivní kooperaci s rodiči a jejich nezastupitelnou roli v celém procesu. Dále je v této...
|
|
Speciálně pedagogická podpora dětí ze sociálně vyloučených lokalit při vzdělávání v mateřských a základních školách
Wagnerová, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tématem diplomové práce je Speciálně pedagogická podpora dětí ze sociálně vyloučených lokalit při vzdělávání v mateřských a základních školách. Práce se zabývá tématem sociálního znevýhodnění dětí předškolního a mladšího školního věku. Teoretická část se zaměřuje na vymezení termínu sociální znevýhodnění a sociálně vyloučené lokality. Dále se práce zabývá vlivem rodiny na sociální učení dětí a dopady sociálního znevýhodnění na vývoj a vzdělávání. Dvě kapitoly práce se zabývají možnostmi podpory dětí se sociálním znevýhodněním. Jedna z těchto kapitol se věnuje poskytování podpůrných opatření na školách, druhá vymezuje některé strategie a programy zaměřené na rozvoj těchto dětí. Praktická část analyzuje výsledky výzkumného šetření mapujícího úroveň rozvoje vybraných dílčích funkcí u dětí pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit. Ve výzkumném šetření byla použita metoda testování. V rámci výzkumu bylo testováno 10 dětí pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit. Jejich výsledky v daných testech byly porovnány s kontrolní skupinou 10 dětí nepocházejících ze sociálně vyloučených lokalit. Výzkumné šetření potvrdilo, že žáci se sociálním znevýhodněním vykazují v testech horší výsledky. Proto je důležitým předpokladem jejich úspěšného rozvoje systematická a intenzivní podpora. Cílem práce tedy bylo...
|
|
Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika
Šťastná, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta BAKALÁŘSKÁ PRÁCE 2018 Kateřina Šťastná Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika Applied behavior analysis in a child with ASD - case report Kateřina Šťastná Vedoucí práce: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. Studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání 2018 ANOTACE Teoretická část bakalářské práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra, zejména jejich hlavními projevy, dále uvozuje jednu z možných intervencí, aplikovanou behaviorální analýzu, se zaměřením na verbální chování, kde výrazná část je věnována mandům. Praktická část přináší kazuistiku chlapce podpořeného aplikovanou behaviorální analýzou a osobní zkušenost autorky práce s výše zmíněnou intervencí. Cílem práce je přinést do českého prostředí ucelené informace o učení mandů u dětí s PAS. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra (PAS), intervence, aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování, mandy, učení mandů
|