Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí55 - 64dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti využití projektivní metody PFT ve screeningu autoimunitních onemocnění
Šilha, Martin ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi autoimunitními procesy na biologické úrovni (skrze prokázané neurologické autoimunitní onemocnění - roztroušenou sklerózu) a možnými autoagresivními procesy na úrovni duševní. Práce je členěna do několika bodů. Nejprve se zabývá imunitou člověka v obecné rovině. Začátek této diplomové práce seznamuje čtenáře s nejdůležitějšími imunitními pojmy, autoimunitou a principem chorob tohoto systému. Poté je popsána agrese z psychologického hlediska, do kterého zapadá rozdělení na agresi a autoagresi. Na to navazují kapitoly o projektivní psychodiagnostice s přihlédnutím ke zjišťování různých forem agresivity. Následně se tato práce zaměřuje konkrétně na studium případných autoagresivních projevů u pacientů trpících nejrozšířenější autoimunitní chorobou CNS, roztroušenou sklerózou mozkomíšní. Druhá polovina práce popisuje autorem provedený výzkum na toto téma.
Pozornost žáků středních škol během procesu učení při použití špuntů do uší
Doležalová, Pavlína ; Lukavský, Jiří (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Pozornost je komplexní schopností, která se významným způsobem podílí na procesu záměrného učení. Tato práce se na teoretické úrovni věnuje druhům a teoriím pozornosti, které souvisí s efektivním zvládáním školních nároků. Konkrétněji se zaměřuje na vývojové období staršího školního věku a adolescence, tedy na středoškolské žáky. Práce analyzuje výsledky vědeckých studií, které se zabývaly výzkumy pozornosti a jejích vlastností (jako je stabilita, koncentrace či selektivita). Práce je zaměřena na zkoumání toho, zda nenáročná kompenzační pomůcka - zde jsou to špunty do uší - může zlepšit soustředění a stabilitu pozornosti během učení. Dále práce stručně zmiňuje i fyziologický základ fungování tohoto kognitivního procesu. Závěr teoretické části práce mapuje aktuální možnosti diagnostiky pozornosti, zvláště pak u dětí a dospívajících. Okrajově jsou v ní zmíněny i vybrané poruchy pozornosti (např. ADD, ADHD), které (nejen) s učením úzce souvisejí. V empirické části práce je popsán kvantitativní výzkum, v němž je využito několik různých testů pozornosti. Výzkumná otázka zní, zda a jak se liší pozornost (konkrétně soustředění) a případně i výkon žáků středních škol, kteří při procesu záměrného učení použili či nepoužili špunty do uší, aby došlo ke snížení vnímání rušivých elementů z okolí. Výzkum...
Možnosti terapeutické a poradenské práce s ženami jako oběťmi domácího násilí
Tláskalová, Michaela ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Kostelníková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje charakteristice domácího násilí a zmapování jednotlivých přístupů k terapii a poradenství u žen, které byly ohroženy domácím násilím. Obsahem literárně - přehledové části práce jsou psychologické aspekty domácího násilí. Jeho definice, znaky, dopady a hlavní formy. Je zde popsán jeho cyklus a modely reakcí žen. Dále jsou nastíněny principy komunikace s oběťmi domácího násilí i proces odpoutávání se z násilného vztahu. Předloženy jsou vybrané přístupy v terapeutické a poradenské práci s oběťmi domácího násilí jako jsou krizová intervence, párová terapie, poradenství, terapie vycházející z kognitivně - behaviorální terapie, desenzibilizace a přepracování pomocí očních pohybů a svépomocné podpůrné skupiny. Zmíněny jsou i instituce pomáhající obětem domácího násilí v České republice. V souvislosti s tím je navržen výzkumný projekt, který se zaměřuje na redukci negativních symptomů, které se pojí se zkušeností oběti domácího násilí. Snížení těchto příznaků by mělo být výsledkem konkrétního psychoterapeutického programu. Klíčová slova domácí násilí, oběť, násilný partner, terapie, poradenství
Možnosti terapeutické a poradenské práce s dítětem - obětí domácího násilí
Láchová, Markéta ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Kostelníková, Zuzana (oponent)
Cílem bakalářské práce je seznámení s problematikou domácího násilí páchaného na dětech a se specifickými formami terapie, jejichž účinnost z hlediska sebehodnocení dítěte je srovnávána v návrhu výzkumu. Literárně přehledová část je rozdělena na dvě části, z nichž první se zabývá vymezením domácího násilí. Přes dětské trauma a syndrom CAN se dostává až k formám a dopadům domácího násilí na dítě. Druhá část pojednává o specifických formách dětské terapie a věnuje se mimo jiné i obecným zásadám a problematice důvěrnosti v práci s dítětem. Dále jsou zde zmíněny i některé specifické přístupy, které se využívají v zahraničí. V návrhu výzkumu je použit design opakovaných měření, to znamená pre Dítě je testováno škálou sebehodnocení dítěte PAQ, která je součástí Rohnerovy baterie rodinné diagnostiky. Poté mu je poskytnuta intervence ve formě jednoho ze tří vybraných typů terapie, a to terapie hrou, terapie vyprávěním příběhů nebo terapie pískem. Po absolvování terapie je dítě opětovně měřeno škálou PAQ. Míry rozdílu v sebehodnocení před a po terapii jsou jednak srovnávány v rámci jednotlivých forem terapie a jednak s populačním průměrem u dětí, které nejsou oběťmi domácího násilí. Výsledky mohou posloužit k zefektivnění péče o traumatizované děti. Klíčová slova Domácí násilí, syndrom CAN, sebehodnocení, dětská terapie
Programy pro původce domácího násilí
Kubešková, Veronika ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Předložená diplomová práce si klade za cíl představit podobu a efektivitu programů pro původce domácího násilí. Práce je rozdělena na dva stěžejní celky. Prvním celkem je literárně přehledová část a druhým je realizovaný výzkum vztahující se k předchozí te Literárně přehledová část shrnuje cíle programů a celkovou podobu (formu, průběh, využívané metody a techniky) programů. Nejvýznamnější pasáží je kapitola o efektivitě programů a posléze segment vypovídající o prvcích zvyšujících efektivitu daných programů. Na kapitolu o efektivitě programů totiž navazuje uskutečněný výzkum, který se zaměřuje především na subjektivní zhodnocení (vnímanou efektivitu) navštěvovaného programu ze strany absolventů. Empirická část je rozdělena do třech samostatných úseků: 1. vytvoření sítě původci domácího násilí, 2. tematická analýza vycházející ze závěrečných evaluačních dotazníků jednotlivých programů, 3. vyhodnocení rozhovorů absolventy programů. Klíčová slova Domácí násilí, původce násilí, program pro původce násilí, podoba programů, efektivita programů, prvky zvyšující efektivitu
Vybrané psychologické aspekty období dospívání a rané dospělosti u osob se získaným tělesným handicapem (se zaměřením na kvadruplegii a paraplegii)
Lindenthalová, Tereza ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Bakalářská práce se zabývá psychologickými aspekty období dospívání a rané dospělosti u osob se získaným tělesným postižením se zaměřením na paraplegii a kvadruplegii. Psychologických aspektů, které se váží k získané míšní lézi u osob v období dospívání a rané dospělosti, je mnoho. Tato práce se zaměřuje pouze na některé z nich. Na základě studia zahraničních i českých výzkumů, studií a nejnovějších poznatků práce popisuje vybrané okruhy jako například: copingové strategie využívané mladými paraplegiky a kvadruplegiky, jejich životní spokojenost a vliv participace ve společnosti na celkovou adaptaci na poranění. Také jsou zmíněny bariéry, které stojí na cestě jedince s postižením za začleněním se do společnosti. Práce pojednává o postižení jako o náročné životní situaci, jako o výzvě. V praktické části se zabýváme návrhem výzkumu zaměřeného na dívky v období dospívání se získanou paraplegií a kvadruplegií. Předmětem zkoumání bude kvalita života těchto dívek ve vztahu k různým proměnným. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Kritéria volby prvního sexuálního partnera v populaci dospívajících
Lexová, Eliška ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Bakalářská práce se zabývá kritérii, která ovlivňují volbu prvního sexuálního partnera v období dospívání. Práce se zabývá sexualitou dospívajících a zahájením sexuálního života vzhledem k jejich psychosexuálnímu vývoji. Dále se práce věnuje otázce, co se podílí na vytváření sexuality v tomto období, jakým způsobem se na tom podílí původní rodina, sexuální výchova, média či vrstevníci. Taktéž práce rozebírá různé vlivné teorie výběru partnera, které s volbou prvního sexuálního partnera mohou souviset. Empirická část se zaměřuje na návrh výzkumného projektu, který se formou rozhovorů zaměřuje na to, jaká jsou konkrétní kritéria, podle kterých dospívající volí svého prvního sexuálního partnera. Také se zabývá různými okolnostmi sexuálního debutu, které nám pomohou ucelit náhled na celou problematiku. Klíčová slova adolescence, sexualita, sexuální debut, kritéria volby
Deprese a posttraumatická stresová porucha jako důsledek domácího násilí
Pšák, Adam ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Trojanová, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá současným fenoménem domácího násilí. V první části seznamuje čtenáře s jeho specifiky, charakteristickým průběhem a vlastními formami, tedy způsoby, kterými se násilí v partnerském vztahu může projevovat. Práce poukazuje na různorodost domácího násilí ve svých projevech, seznamuje čtenáře s takzvaným "cyklem domácího násilí", díky kterému je samotné domácí násilí velmi dobře definovatelné. Jedním z cílů práce je vymezit pojmy "posttraumatická stresová porucha" a "deprese" právě v kontextu domácího násilí, ale i poukázat na vlastní projevy a symptomy těchto poruch. Posledním úkolem literárně přehledové části je nabídnout vybrané možnosti terapeutické práce s oběťmi domácího násilí v podobě krátké intervence, kapitola seznamuje čtenáře s vybranými přístupy, které se v práci s oběťmi domácího násilí mohou využívat a na základě výzkumů jsou považovány za efektivní. V druhé části práce je navržen výzkum, který porovnává oběti domácího násilí a oběti párového násilí. Jeho cílem je pokus o nalezení potenciálních hrozeb v podobě posttraumatické stresové poruchy a depresí právě u obětí domácího násilí a osob, které ukončili konfliktní vztah.
Resilience u dětí vystavených domácímu násilí a její posilování v rámci vybraných terapeutických přístupů
Heřmánková, Zlata ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Trojanová, Hana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice dětí vystavených domácímu násilí. Literárně přehledová část práce stručně seznamuje čtenáře s fenoménem domácího násilí, jeho typy a možným průběhem. Poté se zabývá dětmi vystavenými domácímu násilí, zmiňuje především formy vystavení násilí a jeho možné důsledky. Následně se věnuje resilienci a jejím specifikům u dětí vystavených domácímu násilí. Dále popisuje vybrané terapeutické přístupy využívané při práci s těmito dětmi. Důraz v nich klade na posilování resilience. Podrobněji se věnuje praxi v České republice. V empirické části práce je navržen kvantitativní výzkum týkající se posilování resilience v rámci terapie u dětí zasažených domácím násilím. Klíčová slova domácí násilí, děti, resilience, terapie
Vybrané psychologické aspekty rasismu
Medková, Emilie ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vybranými psychologickými aspekty rasismu. V úvodu definuji základní pojmy problematiky a ve stručnosti představuji širší kontext problematiky. Těžiště práce je věnováno psychologickým formám rasismu, tedy rasistickým postojům, stereotypům a předsudkům a jejich měření. Důležitá je také část věnující se možným psychologickým kořenům rasismu a psychologickým teoriím, které rasismus vysvětlují. Další kapitola je věnována specifikům období adolescence v kontextu rasismu. Výzkumná část představuje explicitní a implicitní měření postojů dospívajících k etnickým či národnostním menšinám, které hrají v tuzemsku výraznější roli. Výzkumu se účastnilo 404 studentů středních škol. Kromě výsledků jednotlivých částí výzkumu je přínosná také vzájemná korelace metod a srovnání s předchozími studiemi, které naznačuje složitost problematiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí55 - 64dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Čáp, D.
1 Čáp, Dalibor
3 Čáp, Daniel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.