Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Skupina 12/15 a její místo v českém umění druhé poloviny 20. století
Mayerová, Miroslava ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Miroslava Mayerová Název bakalářské práce: Skupina 12/15 a její místo v českém umění druhé poloviny 20. století Abstrakt Práce zkoumá vývoj a význam umělecké skupiny 12/15 Pozdě, ale přece pro rozvoj společnosti ve druhé polovině 20. století. Teoretická část se zabývá sociokulturním prostředím a historickou situací před a v době vzniku skupiny, popisuje její formování a prezentuje tvorbu jednotlivých členů skupiny až do jejich druhé společné výstavy. Didaktická část přibližuje za pomoci konceptů užívaných skupinou její činnost žákům. V praktické části práce je zrealizován didaktický úkol a formou sebereflexe zhodnocena jeho realizovatelnost a přínosnost. Součástí práce jsou archivní články a zprávy o skupině 12/15.
Artificialismus jako specificky český směr mezi dvěma světovými válkami
Bočková, Anežka ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Bočková, A.: Artificialismus jako specificky český směr mezi dvěma světovými válkami [Diplomová práce] Praha 2016 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 118 s. Diplomová práce má charakter komparační analýzy zabývající se artificialismem jako specificky českým směrem mezi dvěma světovými válkami. Práce mapuje pozici směru v meziválečném avantgardním umění. Nachází východiska pro vznik směru, kterými byly další výtvarné, ale i literární směry jako poetismus a sdružení Devětsil. Poetismus přináší nové nazírání na svět. Artificialismus je jeho výtvarný ekvivalent, který přináší ztotožnění malíře a básníka, potažmo poesie a obrazu, nebo téma vzpomínek na vzpomínky. Práce dále představuje hlavní a jediné dva členy atificialismu, Štyrského a Toyen, a rozebírá jejich díla, náměty, postupy i teoretické práce. V závěru se zabývám napjatým vztahem mezi artificialismem a surrealismem. Důležitým poznatkem je, že artificialismus je originální a hlavně svébytný směr meziválečné avantgardy, nikoliv pouze mezistupeň mezi kubismem a surrealismem, jak byl dlouhá léta prezentován. Na základě teoretické části byl vypracován návrh didaktické řady ověřené v praxi, s odkazem na RVP, a dále vlastní výtvarné práce. Výsledkem a přínosem práce je a) zmapování a interpretace ojedinělého a...
Specifika práce s uměleckým dílem 20.století při galerijní animaci
Krechler Barešová, Veronika ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Tato práce zkoumá odlišnost teoretických a didaktických aspektů práce s uměleckým dílem tzv. velkých slohů (od románského umění po slohy 19. století) a moderním a postmoderním artefaktem. Mapuje současné uvažování o umění a vizuální kulturu počátku 21. století, na jejímž pozadí vznikají edukativní programy pro galerijní prostor. V rámci této práce byly následně navrženy dva konfrontační edukativní programy. Na základě jejich srovnání byla v závěru formulována specifika práce s uměleckým dílem 20. století.
Stroj bez příčiny
Pánková, Soňa ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Práce se zaměřuje na stroje v umění, jež dostávají zcela novou dimenzi. Autorka se zabývá tématem stroje v sociokulturních, technických a především uměleckých kontextech. Teoretická část je zaměřena především na dadaismus, jeho dědice a další světové a české výtvarné umělce, kteří se obdobnému tématu věnují. Soustředí se na obrazy, sochy a objekty, ve kterých je stroj či jeho strojové prvky ztvárněn mnohdy absurdním či jiným zcela ojedinělým způsobem a vzdalují se tak primárnímu významu stroje. Podrobně se zaobírá například umělci Francisem Picabiou a Jeanem Tinguelym a jejich tvorbou, přičemž je kladen důraz na konfrontaci výtvarných děl a jejich vývojovou cestu. Didaktická část se věnuje totožnému tématu. Zaměřuje se na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci výtvarné výchovy. Skýtá celkem čtyři výtvarné řady, určené primárně pro druhý stupeň základních škol, které spojuje téma Stroj bez příčiny. Výtvarná část obsahuje soubor autorských fotografií "Stopy strojů", které postihují vlastní vklady k tématu na základě reálných inspirací, které se k tématu práce vztahují.
Netradiční výrazové prostředky a techniky. Matematické principy v komparaci netradičního výtvarného a hudebního díla
Effenbergerová, Klára ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmíd, Jan (oponent)
Univerzita Karlova v Praze / Pedagogická fakulta / Katedra výtvarné výchovy // Charles University in Prague / Faculty of Education / The Department of Fine Art Education Netradiční výrazové prostředky a techniky Matematické principy v komparaci netradičního výtvarného a hudebního díla UnconventionalMeansofexpressionandtechniques Mathematical principles in comparing unconventional visual and musical art Klára Effenbergerová Výtvarná výchova - pedagogika Prezenční studium, 5. ročník Datum dokončení: květen 2011 Vedoucí práce: Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. Abstrakt Předmětem diplomové práce je komparativní analýza projektu Poème électronique ve Philips Pavilonu (1958), přičemž se klade důraz na jeho matematické pozadí a širší interdisciplninární kontexty. Zvláštní pozornost je věnována osobnosti Iannise Xenakise, jeho inovativním a syntetizujícím tendencím, které spojují hudbu, vizuální umění, architekturu, matematiku a fyziku. Klíčovým dílem je Xenakisova architektonická realizace skladby Metastaseis, k níž se nakonec váže celý projekt Poème Electronique. Práce se snaží o interpretaci fenoménu Elektronické básně, kterou chápeme jako snahu o koncepci multimediálního "Gesamtkunstwerku". To přináší nutnost multioborového syntetického přístupu v hledání vztahů mezi druhy umění a rozbor interakcí jednotlivých...
Dadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicové
Bouchalová, Barbora ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
BOUCHALOVÁ,B.: Dadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicové . [diplomová práce ] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 109 s. (Přílohy: 57 reprodukcí uměleckých děl, 20 výtvarných prací žáků). Předkládaná diplomová práce má charakter teoretické studie, jež sleduje v různých úhlech pohledu shody a rozdíly v dadaistických a konstruktivistických objektech a v objektech jejich dědiců. Vztahy mezi nimi sledujeme z hlediska několika kritérií: principů tvorby, vztahu formy a materiálu vzhledem k obsahu. Věnujeme se též otázce zařazení pohybu do objektové tvorby. Poukazujeme na to, že začleněním objektu do výtvarného umění byla narušena tehdejší dosavadní tradice sochařství. Nové pojímání materiálu, prohlášení obyčejného předmětu za umělecké dílo otevřelo řadu otázek o funkci umění, o tom, co vše můžeme za umění chápat. Cílem teoretické studie bylo zjistit shody a rozdíly v těchto objektech, poukázat na vývoj objektové tvorby. Došli jsme k závěru, že i mezi některými dadaistickými a konstruktivistickými objekty nalézáme společné rysy (např. narušování hranic mezi výtvarnými druhy, vztah řádu a náhody, využití pohybu). Didaktická, výtvarně-didaktická a výtvarná část jsou v sepětí s teoretickou částí práce. Uchopují objektovou tvorbu ze dvou hledisek: využití obyčejné věci jakožto...
Obraz ženy v současném českém umění
Zimmermannová, Vladimíra ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Zimmermannová, V.: Obraz ženy v současném českém umění. /Diplomová práce/ Praha 2010. Universita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce J. Bláha. Cílem diplomové práce je popsat a reflektovat různé pohledy na problematiku zobrazování ženy, ženské tělesnosti, identity, sexuality a jiných prvků souvisejících s tématem ženy v tvorbě autorů současné české výtvarné scény. Práce se snaží nalézt charakteristické vyjadřovací principy a námětová schémata, která jejich díla spojují, a pokouší se je zasadit do kontextu dějin umění, sociokulturních teorií pohlaví a genderu a současné mediální produkce. Zároveň předkládá výtvarnou řadu aplikující toto téma do výuky výtvarné výchovy na základní a základní umělecké škole. klíčová slova žena, umění, zobrazení, tělesnost, tělo, identita, sexualita, gender, význam, stereotyp
Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Fricová, Soňa ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá postmoderním používáním symbolu a znaku. Vychází z ustálených definic hlavních pojmů ve spojení s výtvarným uměním, přičemž mapuje především prostor mezi slovem a obrazem, ale i odosobněnou polohu počítačově generovaných kódů. Didaktická část otevírá prostor pro práci se symbolem a znakem ve výtvarné výchově. Základní myšlenkou této práce je analytické a syntetické myšlení, znalost dějin umění ale i schopnost intelektuální fabulace. V praktické části jsou představeny práce zacházející s mnohovrstevnatým způsobem symbolického vyjadřování, formálně opět vycházející z postmoderního uvažování.
Ornament Struktura a znak
Vancl, Kryštof ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Vancl, K.: Ornament, struktura a znak /Diplomová práce/ Praha 2011 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Diplomová práce Ornament, struktura a znak je myšlenkový projekt, který se svým tématem zabývá na pozadí filosofických textů J. Derridy, M. Foucalta a J. Patočky. Vlastní téma ornament v sobě skrývá základní otázky toho, co je a jak se projevuje ornament dnes. V užším smyslu jde o výraz ornamentu, který vyjadřuje řád opakování, v širším smyslu jde o poukaz ornamentu, kterým se zahaluje jeho kultura a společnost. Projekt ornament si vzal za úkol znovu překonat klasicistní, najít původní a objevit nový význam ornamentu ve struktuře a znaku. Jistým poznatkem se proto stalo již samotné rozdělení znaku na výraz a poukaz, dále pak krok k rituálnímu význam a odtud přes strukturu ornamentu jako opakování repetice nebo reprodukce k bytí v přítomném okamžiku a hlubší poznání sebe sama ve struktuře personálního pole. Díky těmto poznatkům se zdá být jako nový objev cenné vnímání krásy ornamentu. Nakonec projekt ornament přináší i teoretická východiska pro uplatnění v malbě a pro didaktickou reflexi výtvarné výchově. Klíčová slova: ornament, výraz a poukaz, rituální význam, struktura opakování, přítomnost, fenomenologie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 BLÁHA, Jakub
51 BLÁHA, Jan
9 BLÁHA, Josef
9 Blaha, Jakub
51 Blaha, Jan
1 Blaha, Jindřich
1 Blaha, Jindřich BBA.
28 Blaha, Jiří
9 Blaha, Josef
9 Bláha, Jakub
51 Bláha, Jan
5 Bláha, Jan Daniel
1 Bláha, Jaromír
5 Bláha, Jaroslav
28 Bláha, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.