Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  začátekpředchozí55 - 64dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Filosoficko-metodologické problémy ekonomie: projekt ekonomické fenomenologie
Svoboda, Miroslav ; Schwarz, Jiří (vedoucí práce) ; Loužek, Marek (oponent) ; Klamer, Arjo (oponent)
Díky novým poznatkům kognitivních věd byla v posledních letech otřesena úloha ekonomického přístupu k lidskému chování. V ekonomii tak lze určit dva metodologické směry: objektivistický přístup, který upřednostňuje metody přírodních věd, a subjektivistický přístup, pro něhož je východiskem teleologická struktura lidského jednání. Podle předkládané práce dochází ke zpochybnění subjektivistického postoje a jeho degradaci na pouhou instrumentalistickou pomůcku proto, že tento postoj staví na nerozvinuté verzi teleologické struktury. Je zapotřebí provést hlubší realistickou analýzu, což je úlohou ekonomické fenomenologie: ta identifikuje neměnné pragmatické struktury lidského jednání, a to v různých stupních jejich anonymity. Bude-li ekonomický přístup patřičně založen na těchto strukturách, ukáže se, že teorie racionální volby i teorie omezené racionality jsou slučitelné. Liší se totiž jen ve stupni anonymity, nicméně všechny náležejí do oboru (subjektivistického) ekonomického přístupu k lidskému chování. Ekonomická fenomenologie rovněž nabízí řešení fenoménu nekonsistence lidského jednání, který dokládají kognitivní vědy a prokazují jím lidskou iracionalitu. Předkládaná práce ukazuje, že pokud je analýza situace volby korektně postavena na popisu z pohledu rozhodujícího se subjektu, žádnou nekonsistenci vykázat nemusíme. Konsistence je totiž pouze záležitostí myšlení, nikoli jednání. Pro její zjištění je tudíž nutno provést konceptuální analýzu lidského myšlení. Předkládaná práce přináší příklad takové analýzy. Soustředí se na fenomén "já" a vypracovává koncept jeho horizontovosti. S pomocí tohoto konceptu pak vyvozuje existenci nekonsistence lidského chování, a to jako přirozenou vlastnost našeho pobývání na světě. Nekonsistence lidského chování je pragmatickou strukturou lidského jednání, a dokonce ji člověk sám může mít pod částečnou intencionální kontrolou.
Vnímání zpráv ekonomickými subjekty na kapitálovém trhu v období po finanční krizi
Gargulák, Tomáš
Diplomová práce se zabývá problematikou zpráv a k nim příslušných Likes uveřejňovaných na sociální síti Facebook a jejich vlivu na volatilitu akciových indexů. Cílem práce je identifikace existence role sociální sítě Facebook na vnímání účastníků trhu a akciový trh. Konkrétně práce sleduje vazbu mezi informacemi obsaženými ve zprávách a prostřednictvím jejich tzv. Likes u zpráv na sociální sítí Facebook a volatilitou vybraných burzovních indexů. Ke zjištění vlivu byly použity modely volatility časových řad, konkrétně model GARCH (1, 1). Na základě výsledků jednotlivých modelů nebyl prokázán významný vliv těchto zpráv na volatilitu akciových indexů.
Behaviorální ekonomie - jak drahé je vlastnictví
BODEŠÍNSKÁ, Tereza
Behaviorální ekonomie je spojení mezi ekonomií a psychologií. Speciálně zkoumá lidskou iracionalitu. Jedno z témat behaviorální ekonomie je vlastnictví. Zabývá se vztahem mezi vlastnictvím a cenou. První část mé bakalářské práce popisuje teorii behaviorální ekonomie. Představuje čtenáři historii, současnost a důležité osobnosti v této oblasti. Poté se zabývá osobami, které přispěly jejich vědomostmi o spojení mezi psychologií a ekonomií. Druhá část popisuje experiment, který byl vytvořen pro potvrzení teoretických znalostí. Experiment zkoumá, jak velký vliv má vlastnictví na cenu (pro spotřebitele). Studenti Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity odpovídali na dotazníky a výsledky experimentu jsou vysvětleny v poslední části práce.
Grossmanův model poptávky po zdravotní péči (po zdraví)
Kosička, Tomáš
Zdravý životní styl je téma, které je v poslední době velmi často zmiňované, a to s mnoha tématy. Jsou to například rizika spojená s kouřením, s obezitou, s nádorovými chorobami a s dalšími závažnými nemocemi. V poslední době začaly stoupat čísla mortality a incidence různých civilizačních nemocí.Ve své práci budu rozebírat Grossmanův model, který se možná jako jediný touto tématikou zabývá. Tento model byl často doplňován a vylepšován, nicméně jeho podstata zůstala stejná. Chtěl bych se pokusit o nový pohled na tento model a jeho interpretaci.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Fenomenologie a ekonomie
Špecián, Petr ; Pavlík, Ján (vedoucí práce) ; Loužek, Marek (oponent) ; Muller, Karel (oponent)
Práce je reflexí metodologických možností, které přináší fenomenologická metoda ekonomickému myšlení. Z východiska, které představuje Misesova praxeologie, postupuje práce ke klíčovému přínosu Alfreda Schütze, jehož koncepce teleskopického ideálního typu umožňuje překlenutí dualismu teorie a historie. Teleskopický ideální typ je v důsledku toho možné využít pro uchopení specifického charakteru ekonomie, která se na straně jedné pyšní svojí přesností a přísností svázanou s formálními modely a na straně druhé je spojená s interpretací jednání aktérů na půdě přirozeného světa. Získané metodologické vhledy jsou následně využity při analýze spontánního řádu a problému koordinace a při řešení otázky postavení behaviorální ekonomie vůči teorii racionální volby.
ALTERNATIVNÍ PŘÍSTUPY K PODPOŘE ZDRAVÍ
Klesla, Arnošt ; Chytil, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kadeřábková, Božena (oponent) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Zdraví je z hlediska ekonomického přístupu schopnost vést produktivní život s plným využitím lidského kapitálu. Podpora zdraví je koncept, který usiluje o prosazení zdravého životního stylu v populaci. Současně je nejefektivnější formou prevence nemocí, především chronických civilizačních nemocí (NCD) Ekonomická interpretace analýzy lidského chování z hlediska podpory zdraví umožňuje vysvětlit podstatu racionální volby i chování s omezenou racionalitou při přístupu člověka k vlastnímu zdraví. Analýza vývoje zdraví obyvatelstva v Česku, včetně pracovní neschopnosti, svědčí o tendenci k nedbalému vztahu k vlastnímu zdraví, která se projevuje zvýšením výskytu nemocí typu NCD ve vyšších věkových kategoriích. Uplatnění ekonomického přístupu a analýzy lidského chování může zvýšit efektivitu uplatnění konceptu podpory zdraví v Česku. Problémy přístupu k vlastnímu zdraví a využitelnosti ekonomického přístupu k lidskému chování pro rozvoj konceptu podpory zdraví jsou analyzovány pomocí logické dedukce, komparativní analýzy a výsledků empirického průzkumu statistických údajů. Syntézou poznatků a závěrů analýzy jsou návrhy východisek pro tvorbu a modelování zdravotních strategií, politik a programů podporujících zdraví. Poznatky z provedené analýzy potvrzují hypotézu práce ve smyslu ověření významu a využitelnosti aplikace ekonomické interpretace analýzy lidského chování pro efektivitu konceptu podpory zdraví i udržitelnost systému zdravotní péče s pozitivními národohospodářskými důsledky. Primární přínos disertační práce spočívá ve formulaci konkrétních východisek z ekonomické analýzy lidského chování, včetně přístupů behaviorální ekonomie, pro rozvoj konceptu podpory zdraví. Sekundárním přínosem je návrh na využití ukazatele pracovní neschopnosti jako míry časového omezení produktivní činnosti jedince. V souvislosti s tím je zdůrazněno riziko prohlubování vlivu neinfekčních nemocí typu NCD na pracovní neschopnost ve vyšších věkových kategoriích zaměstnanců v Česku.
Aplikace prospektové teorie na hráče pokeru
Ludvík, Tomáš ; Šťastný, Daniel (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent)
Na základě předešlých prací o aplikaci prospektové teorie se pokouším podobným postupem dokázat pravdivost prospektové teorie na hráče pokeru. Data jsou získána z online pokerové herny Pokerstars v rozmezí několika dnů. Tyto data ovšem nejsou zcela vhohná pro testování prospektové teorie, jelikož nelze přesně určit referenční bod pro prospektovou teorii. Měření looseness potvrdila závěry prospektové teorie. Hráči jsou riziko vyhledávající po ztrátě a riziku averzní po zisku. Tento efekt je více patrný u ztrát, než je tomu u stejně vysokých zisků. A také hráči pocitují více současně ztráty a zisky oproti minulým. Měření agresivity sice také prospektovou teroii potvrdila, ale neprokázala se jako významná. To může být dáno způsobem měření agresivity, protože hráči mohou substituovat agresivní akce pouhým dorovnáním, kterým také zvyšují riziko. Také se nepodařilo dokázat, že by nejvíce riziko averzní hráči mohli vydělávat až po dosažení ztráty, která má za následek zvýšení rizika.
Pojetí člověka v ekonomii
Műller, Jan ; Chalupníček, Pavel (vedoucí práce) ; Doležalová, Antonie (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá model člověka ekonomického, jeho historická východiska, ale i novodobější kritiku tohoto konceptu a alternativní pojetí člověka v ekonomii, především pojetí behaviorální ekonomie. Lidská (ne)dokonalost vede k diskuzi o tom, jak velkou svobodu by člověk měl mít případně, do jaké míry by měl být paternalisticky veden. Proto tato práce představuje a testuje koncept libertariánského paternalismu, který se snaží aplikovat na drogovou problematiku. Práce ukazuje, že model člověka ekonomického je v mnoha ohledech příliš zjednodušený a nepostačující. Tudíž rozšíření tohoto modelu o poznatky psychologie, biologie a dalších věd se zdá být prospěšné. Libertariánský paternalismus se přes několik nedostatků ukázal býti ve specifických situacích realizovatelný a životaschopný.
Psychology of pricing
Bimaj, Arjola ; Král, Petr (vedoucí práce) ; Olšanová, Květa (oponent)
Cena je jedním z indikátorů marketingového mixu, který přímo ovlivňuje zisk společnosti. Správná cena může zvýšit zisk a naopak nesprávně stanovená cena může výrazně zisk snížit. Podniky tedy při stanovování cen svých produktů musí zohledňovat řadu faktorů, přičemž jedním z cílů je maximalizovat své příjmy. Moderní faktory v hospodářské oblasti, kontinuální změny v životním prostředí či současná finanční situace ve světě dosavadní systém cen narušily, avšak zároveň nutí manažery hledat nové způsoby, aby byly jejich produkty schopny držet krok s těmito změnami. Cílem této diplomové práce je tedy studovat psychologii cen v souvislosti s faktory, jež ovlivňují psychologii a chování spotřebitelů, pokud jde o nákupní rozhodování. Zjištěné informace poté mohou sloužit jako užitečné vstupy pro podniky s cílem pochopit tyto faktory a jejich použití, aby tak posléze byli schopny zajistit nejvhodnější způsob stanovení ceny za svůj produkt.
Behaviorální ekonomie - jak drahý je bonus.
ZLÁMALOVÁ, Klára
Ve své bakalářské práci se věnuji relativně novému směru - behaviorální ekonomii. Stručně vysvětluji základní myšlenky, krátce popíši historii. Poté se zaměřuji na konkrétní problém a fenomén bonusu. Vysvětluji pojem zdarma, jak vidí jeden z představitelů behaviorální ekonomie - Dan Ariely celý tento problém, ten tvrdí, že lidé jsou slovem zdarma doslova omámeni. Tuto myšlenku jsem testovala pomocí dotazníkového šetření. Pomocí dvou typů dotazníků jsem zjišťovala, zda na lidi má vliv přítomnost, nebo absence bonusu v podobě drobného předmětu zdarma. Lidé v dotazníku vybírali ze dvou předmětů. V jednom typu dotazníku bonus nebyl nabízen, ve druhém jsem k jedné nabídce přidala bonus v podobě pera zdarma a sledovala změny v rozhodování a preferencích spotřebitelů. Celkem jsem měla zodpovězených 205 dotazníků, ze kterých jsem poté pomocí programu STATISTICA vyhodnocovala hypotézy. Snažila jsem se odpovědět, zda pohlaví, vzdělání, pracovní zařazení a bonus ovlivňují rozhodování lidí na trhu. V mém experimentu jsem pomocí zamítnutí hypotézy mohla poukázat pouze na vliv pohlaví na rozhodování. Muži a ženy často vybírali jinou nabídku. Pozitivní vliv bonusu se v mém pokusu nepotvrdil. Naopak lidé častěji volili nabídku, ke které bonus nabízen nebyl, v případě, že měli k vyplnění dotazník s přítomností bonusu, než když k vyplnění dostali dotazník bez přítomnosti bonusu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   začátekpředchozí55 - 64dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.