Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,182 záznamů.  začátekpředchozí3173 - 3182  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Sociálně patologické jevy ve společnosti - postoj veřejnosti ke kriminalitě mládeže
Pondělíčková, Klára ; Lačev, Alek (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na problematiku chování, které může vést až ke kriminalitě dětí a mladistvých. Na specifické příčiny vzniku tohoto problému, které jsou ovlivňovány působením společnosti, výchovou v rodině a osobností každého jedince. Vnímání veřejností tohoto problému a jaké jsou shledány možnosti prevence, jak na problematiku nahlížejí učitelé a rodiče. Tyto aspekty jsou obsahem teoretické části bakalářské práce. Obsahem empirické části jsou rozhovory s uchazeči a zjišťování postoje společnosti ke kriminalitě. Přiblížení jednoho konkrétního případu brutální kriminality, spáchaný mládeží v ČR. Kde jsou společností viděny rizika a jaké jsou možnosti prevence.

Trestný čin podvodu, pojistného,úvěrového a dotačního podvodu podle § 209,210, 211, a 212 tr. zák.
Taschnerová, Jana ; Říha, Jiří (vedoucí práce) ; Gřivna, Tomáš (oponent)
ZÁVĚR Trestný čin podvodu je součástí trestněprávní úpravy odnepaměti, ale pochopitelně doznal mnoha změn. Za největší považuji zavedení skutkové podstaty trestného čin úvěrového, pojistného a dotačního podvodu. Česká republika jimi reaguje na potřeby moderní společnosti a trend v mnoha okolních státech, které se rozhodly postihnout narůstající počet podvodů směrovaných proti finančním institucím v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví. Motivace k podvodnému jednání je zajímavou sociologickou sondou a ukazuje, že touha lidí podvádět instituce je v lidech zakořeněná a v boji pomůže prevence a represe zároveň. Oblast prevence se soustředí na informovanost veřejnosti o dopadech jednání, o kterých ani netuší, že mohou být trestné. Mám na mysli postih jednání první skutkové podstaty zvláštních druhů podvodu, které jsou naplněny, aniž je způsobena jakákoli škoda. V této rovině je zapotřebí stále pokračovat, domnívám se, že povědomí o trestním právu je mezi veřejností obecně velmi nízké. Motivem zákonodárce bylo zpřísnit postih trestného činu podvodu, a to hlavně zavedením znaků podmiňujících vyšší trestní sazbu jakými jsou recidiva, způsobení kvalifikované škody nebo porušení zvlášť uložené povinnostihájit zájmy poškozeného. Dalším motivem zákonodárce bylo ulehčit orgánům v trestním řízení dokazování těchto...

Kriminalita mládeže
MACÁK, Pavel
Hlavním cílem bakalářské práce s názvem {\clqq}Kriminalita mládeže`` je vymezení příčin a struktury kriminality mládeže, dále pak rámcová charakteristika osobnosti pachatele (zjištění motivů k páchání trestné činnosti, okolnosti vytváření osobnosti pachatele {--} sociokulturní prostředí atd.). Způsoby represe vůči mladistvím a nezletilým pachatelům trestné činnosti. Dílčím cílem práce je zmapování programů prevence kriminality mládeže prováděné v rámci Policie České republiky.

Daňové trestné činy
Kubicová, Rita ; Vokoun, Rudolf (vedoucí práce) ; Fenyk, Jaroslav (oponent)
82 Záv r Smyslem této práce bylo definovat a analyzovat n které nejožehav jší problémy da ových trestných in a jejich postih. Mám tím na mysli postih trestn právní, i když za st žejní v této oblasti považuji zejména odstran ní nedostatk v oblasti prevence da ových únik a zvýšení efektivity kontroly pln ní da ových povinností, kdy tento aspekt by byl i zna ným ekonomickým p ínosem ve form reálného p ílivu finan ních prost edk do státního rozpo tu. Optimálnímu stavu, kdy se v tšin da ových únik zabrání v rámci da ového ízení a trestní ízení bude pouze ultima ratio skute n závažné da ové kriminality, však brání n kolik skute ností. Nejedná se o nové problémy, snaha o jejich odstran ní ze strany státu trvá již delší dobu, zatím však bez dostate n efektivních výsledk . Jedná se zejména o komplikované da ové p edpisy, zejména z odv tví hmotného da ového práva obsahující adu r zných výjimek a odchylek, které jsou navíc p edm tem astých novelizací (z hlediska trestního práva m že mít vliv i na otázku zavin ní), složité reálné i právní podnikatelské prost edí, z n hož pochází nejv tší da ové p íjmy, ale také nejrozsáhlejší da ové úniky, odlišný p ístup finan ních orgán a orgán inných v trestním ízení vyplývající zejména z rozdílných procesních postup a pravidel dokazování (nap . problematika d kazního b emene v...

Problémy trestní odpovědnosti a stíhání mladistvých
Wajgl, Josef ; Jelínek, Jiří (vedoucí práce) ; Vokoun, Rudolf (oponent)
91 Závěr Zákonem o soudnictví ve věcech mládeže zákonodárce navázal kontinuitu s prvorepublikovým právním předpisem, zákonem č. 48/1931 Sb.z a n., který na území České republiky platil do roku 1950, kdy byl bez náhrady zrušen. Jedná se o komplexní právní úpravu, čímž je podtržena důležitost prevence kriminality mládeže. Vůči obecným trestně právním předpisům je v poměru speciality. Zákon, vedený cílem preventivně a výchovně působit na mladistvého, zavádí do trestního práva některé nové instituty. Jedná se zejména o některé druhy sankcí, odklon ve formě odstoupení od trestního stíhání či princip relativní trestní odpovědnosti. Pokud jde o pozitiva právní úpravy soudnictví nad mládeží, lze vyzdvihnout zejména princip restorativní (obnovující) justice, a další zásady, jež rozšiřují principy obecného trestního práva, jejichž cílem je plné využití opatření, postupů a prostředků upravených v ZSVM k obnově narušených sociálních vztahů a k prevenci zločinnosti. Snahou zákonodárce bylo umožnit orgánům činným v trestním řízení individuální přístup k narušenému jedinci, zohlednit všechny okolnosti trestného činu, osobnost pachatele a jeho zdravotní stav, avšak zároveň respektovat potřeby poškozeného a zájmy jeho blízkého okolí tak, aby byly pokud možno obnoveny narušené sociální a právní vztahy. Další klady této...

Inkluze duševně nemocných osob ve vybraných regionech kraje Vysočina
DOUDOVÁ, Marie
Tématem diplomové práce je Inkluze duševně nemocných osob ve vybraných regionech kraje Vysočina. Je zacílena jak na poskytovatele služeb, kteří jsou zaměřeni na práci s osobami duševně nemocnými, tak na uživatele služeb, tedy na osoby s onemocněním z okruhu psychóz, především schizofrenie a afektivních poruch (dle MKN-10; F20 {--} F29, F30 {--} F39). Jedná se o osoby, u nichž v důsledku duševního onemocnění došlo k narušení jejich sociálních rolí a jsou ohroženy izolací i sociálním vyloučením. Cílem práce je zjistit, zda a jakým způsobem dochází k inkluzi duševně nemocných osob ve vybraných regionech kraje Vysočina. V teoretické části své diplomové práce se autorka věnuje komplexně problematikce inkluze osob s duševním onemocněním ze zdravotnického, sociálního i právního hlediska. Úvodní kapitola této části hodnotí současný stav dané problematiky. První podkapitola je zaměřena na duševní poruchy v okruhu psychóz a na popis těchto nemocí, jejich sociální význam, prevence a terapie. Druhá kapitola se týká inkluze a jejího významu. V další části je rozebrána ucelená rehabilitace a její dílčí složky. Čtvrtá kapitola je věnována sociální práci zaměřené na pomoc lidem s duševním onemocněním a poslední podkapitola této části je věnována problematice práv duševně nemocných. Ve výzkumné části je stanoven již zmiňovaný cíl, pro který byl použit kvalitativní výzkum. Pro zpracování dat u poskytovatelů služeb byla použita metoda dotazování technikou polostandardizovaného rozhovoru, který se rozvíjí na základě jak pevně stanovených otázek, tak možností vyjádření vlastních názorů. U uživatelů služeb byly zpracovány kazuistiky, které vycházely z metody pozorování technikou zúčastněného pozorování. Podle výsledků je zřejmé, že v daných zařízeních k inkluzi uživatelů dochází, neboť v 55 % se jednalo o odpověď ,,ano`` a ,,spíše ano`` udává 39 % respondentů. Výsledkem je především spolupráce dílčích složek komplexní rehabilitace, jejímž cílem je významně přispět k inkluzi. Závěrem práce autorka hodnotí přínos poznatků, že při plánování služeb a intervencí, analýzách potřeb a hodnocení služeb je třeba v co nejvyšší míře zohlednit jedinečnost každého klienta a vždy klást důraz na individuální přístup. V tomto procesu je důležitým momentem i vyškolený personál. Autorka se opírá o několikaletou praxi a věří, že i nadále bude docházet ke vzniku komunitních center, která tak z větší části nahradí velké nemocniční instituce, a tím se učiní další důležitý krok v resocializaci a následné inkluzi duševně nemocných lidí.

Ohledání místa činu
Rousek, Tomáš ; Musil, Jan (oponent) ; Štourač, Petr (vedoucí práce)
63 Závěr Je neoddiskutovatelné, že trestná činnost je společensky nejnebezpečnější formou porušování obecně platných právních předpisů. Působí značné škody nejen občanům samotným, ale také státu jako takovému. Nejdůležitější roli v boji proti kriminalitě plní orgány činné v trestním řízení. Na úrovni jejich práce, na tom, jak plní požadavky zákona, který určuje úkoly a prostředky jejich činnosti, závisí výsledek zápasu, který je proti zločinnosti veden. Mezi úkoly orgánů činných v trestním řízení řadíme zejména důkladné vyšetření trestného činu, označení pachatele a posouzení otázky, zda byly zjištěny veškeré skutečnosti určující vinu nebo nevinu obviněného. K objektivnímu zjištění skutkového stavu přispívají takové elementy, jako jsou například základy trestního řízení nebo jednotlivé metody kriminalistiky. Jak jsem uvedl ve své práci výše, nejdůležitější částí potírání kriminality je prevence. Z tohoto hlediska je nedostatečné pachatele pouze zjistit, je třeba mu vinu prokázat, veřejně ho odsoudit a uložit mu příslušný trest. V tomto okamžiku je také potřeba si uvědomit, že výše nebo přísnost trestu není tím nejdůležitějším faktorem pro odstrašení dalších potenciálních pachatelů. Tou nejpodstatnější okolností tu totiž je množství pachatelů, které se povede odhalit. Výsledky výzkumů veřejného mínění...

Analýza závad zjištěných při požárních kontrolách prováděných v rámci výkonu státního požárního dozoru Hasičským záchranným sborem Jihočeského kraje za léta 2003 - 2012
KOŠŤÁL, Filip
Diplomová práce na téma Analýza závad zjištěných při požárních kontrolách prováděných v rámci výkonu státního požárního dozoru Hasičským záchranným sborem Jihočeského kraje za léta 2003 2012 je zaměřená na porovnávání závad, které byly vybrány postupnou eliminací ze všech 700 požárních kontrol na konečných 150 komplexních požárních kontrol a začleněno po rocích do desetiletého porovnávaného období. Pro potřeby komplexního hodnocení byly z porovnávání vyřazeny kontrolní dohlídky a tematické požární kontroly, jelikož neobsahovaly všechny potřebné informace. Ze všech komplexních kontrol obsahující 30 zjišťovaných skutečností o správnosti a existenci dokumentů u zkoumaného subjektu a 7 sledovaných skutečností z fyzické obhlídky objektu bylo vybráno 6 parametrů, které byly následně porovnávány. Cílem mé práce bylo zjistit, zda počty závad zjištěných při výkonu státního požárního dozoru v jednotlivých kategoriích stoupají. V teoretické části jsou shrnuty popisy činností včetně grafického znázornění postupů vztahující se k výkonu státního požárního dozoru. Samostatná část je věnována historii požární ochrany a také chronologickému začlenění některých klíčových právních norem závazných pro Hasičský záchranný sbor ČR a výkon státního požárního dozoru. Pro správné provedení požární kontroly bylo nutné uvést pravidla, kterými se řídí výkon státního požárního dozoru, například odborná způsobilost příslušníků HZS ČR. Poslední částí teoretické podkladu diplomové práce jsou pravidla pro chování příslušníků HZS vykonávajících státní požární dozor na místě provádění kontroly a zásady jednání s lidmi, kteří zastupují kontrolovaný subjekt. Metodika práce je zvolena citlivě ke zpracovávanému tématu. Nejprve byly prostudovány archivní materiály ze zápisů z komplexních požárních kontrol, poté kvalitativní zpracování jednotlivých závad, jejich rozčlenění do kategorií závad v dokumentační části a do kategorie fyzických závad. Dále byl proveden výběr užšího spektra zkoumaných závad a příprava dat pro porovnávání. Ze sledovaných dat z komplexních požárních kontrol byly porovnávány závady za stanovené roky a výpočet indexu nebezpečnosti jednotlivých let. Výsledková část práce byla zaměřena na znázornění závislostí zjištěných závad jednotlivých roků pomocí tabulek a grafů. Výsledky byly vzájemně porovnány a v diskuzi podrobně okomentovány a zapracovány do celkového obrazu společnosti. Z vypočteného indexu nebezpečnosti, a ze znázornění jeho hodnot v grafu bylo prokázána závislost počtu provedených kontrol na počtu zjištěných závad. Na úrovni MV - generálního ředitelství HZS ČR, Hasičského záchranného sboru kraje ani například Českého statistického úřadu neexistuje ucelená přímá platforma, do které by se zapisovala data zjištěná při komplexních kontrolách. Data z provedených požárních kontrol se zapisují do tzv. Softwaru prevence, který ale nemají v České republice všechny kraje a není centrální výstup. Přesné šetření s počty zjištěných závad se provádí jen u specifických kontrol zadaných Generálním ředitelstvím HZS ČR. Informace z těchto kontrol by se mohly pravidelně objevovat v ročenkách Hasičského záchranného sboru ČR, aby se ukázala spojitost mezi závadami zjištěnými při komplexních kontrolách a například příčinami vzniku požáru, nebo úmrtími u právnických a podnikajících fyzických osob a zefektivnění přerozdělování finančních prostředků na tu část preventivní činnosti, která opravdu vede k sekundární záchraně života, zdraví a majetku. Mým závěrečným přáním je, aby shromážděná a interpretovaná data do kontextu obrazu tehdejší doby posloužila jako podklad pro další práce a projekty zaměřené na toto téma, které by přímo ovlivnily výkon prevence nejen příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR u právnických a podnikajících fyzických osob, kterých se tato data týkají nejvíce.

Legislativa upravující prevenci praní špinavých peněz v praxi daňového poradce
Krejčí Reková, Eliška ; Kába, Daniel (oponent) ; Polák, Michal (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá aplikací legislativy upravující prevenci praní špinavých peněz v praxi daňového poradce. Popisuje obecnou teorii problematiky praní špinavých peněz a identifikuje zákonné povinnosti daňového poradce, které plynou ze zákona č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Práce analyzuje stav naplňování výše uvedených povinností vybranou konkrétní daňovou kanceláří. Cílem návrhové části práce je předložení návrhu systému vnitřních zásad řešících dotčenou problematiku a návrhu jeho implementace do praxe této daňové kanceláře.

Terorismus jako zločin podle mezinárodního práva
Hromek, Vojtěch ; Bílková, Veronika (vedoucí práce) ; Šturma, Pavel (oponent)
Cílem této práce je objasnit postavení terorismu v současném systému mezinárodního práva, a to především poměru terorismu a zločinů podle mezinárodního práva. Klíčovou otázkou pak je, zda je možné terorismus jako zločin podle mezinárodního práva stíhat. Důvodem pro tuto otázku pak je zejména založení Mezinárodního trestního soudu, tedy prvního stálého mezinárodního soudního tělesa s působností nad zločiny podle mezinárodního práva. V úvodu práce je nastíněn vývoj termínu terorismus a jeho definicí v průběhu dějin. jsou také představeny soudobé trendy v oblasti definice terorismu, a to zejména definice z úmluv některých regionálních mezinárodních organizací a EU nebo definice z chystané komplexní proteroristické úpravy, tedy Všeobecné úmluvy o prevenci a potlačování terorismu. Z těchto definic je pro účely této práce vybrána definice z Úmluvy po potlačení financování terorismu, a to zejména z toho důvodu, že se jedná o platnou právní úpravu a je zde tak určitá šance, že budou odhaleny její limity a nedostatky. V další části této práce je pojednáno o termínu zločinů podle mezinárodního práva. Předmětné zločiny jsou vyjmenovány a charakterizovány, zejména co do jejich odlišností od "treaty crimes" tedy tedy zločinů založených mezinárodními úmluvami. Zaznamenán je také trend postupného osamostatňování...