Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,493 záznamů.  začátekpředchozí29474 - 29483další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.45 vteřin. 

Komika v dětských písňových textech Zdeňka Svěráka
Švejdarová, Magdalena ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komikou dětských písňových textů Zdeňka Svěráka. Úvodní kapitoly se věnují problematice komiky. Komika je představována především jako problém filozofický. Popisují se zde i různá pojetí komiky a nakonec samotné teorie komiky. Další oddíl se zabývá podstatou komiky jazykové a tematické. Stěžejní část práce spočívá v analýze komiky dětských písňových textů Zdeňka Svěráka. Pozornost je soustředěna především na autorovu svéráznou jazykovou komiku. Následující kapitoly se věnují i komice v hudbě, tzn., jakou měrou přispívá hudba Jaroslava Uhlíře komice Svěrákových dětských písňových textů. Závěr práce především upozorňuje na to, že dětské písňové texty Zdeňka Svěráka jsou velmi osobité, naplněné komikou, která dokáže dětské čtenáře okouzlit.

Francouzská recepce česky psaných románů Milana Kundery
Jelenová, Tereza ; Hrbata, Zdeněk (oponent) ; Bílek, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá francouzskou recepcí česky psaných románů Milana Kundery, které byly vydány ve Francii v letech 1979 - 1990. Práce představuje francouzskou recepci tří děl: Knihy smíchu a zapomnění, Nesnesitelné lehkosti bytí a Nesmrtelnosti. Vycházíme zde z recepčněestetického přístupu k textu. Jde nám o to ukázat, že jedno dílo může být čteno různými způsoby, a představujeme pak konkrétně, v čem se recenzenti liší, jak jednotlivé tři romány chápou a popisují. Diplomová práce je rozdělena celkem na deset částí: úvod, teoretická východiska práce, stručné představení francouzského tisku, tři velké části pojmenované podle tří románů, jejichž recepcí se zabýváme, závěr, resumé v češtině, resumé v angličtině a bibliografie. Každá ze tří nejdůležitějších kapitol představuje francouzskou recepci románu jednoho románu a je dále rozdělena na podkapitoly, v nichž vydělujeme recepci kontextu, do nějž je román spolu s autorem zařazen, recepci žánru, postav, tematiky a kompozice a konečně hodnocení jak autora, tak románu. V závěru jsme shrnuli vývoj obrazu Milana Kundery a jeho románů ve francouzské recepci, popsali jsme metaforiku v jazyce recenzentů a předložili jsme analýzu francouzského tisku. V příloze č. 1 přikládáme přehled všech děl, které vyšly v letech 1979 - 1990 ve Francii, v příloze č. 2...

Aktivizační metody ve výuce anglického jazyka za pomoci psychomotorických cvičení u cílové skupiny.
KYSELOVÁ, Soňa
Práce se zabývá specifiky a významem výuky cizího jazyka v raném věku dětí za pomoci pohybových cvičení a aktivit, které podporují proces učení. Obsahem teoretické části je charakteristika vývojových předpokladů dětí pro výuku jazyka, některých důležitých principů výuky, kompetencí učitele ale i těch, které si v procesu výuky osvojují samotné děti v propojení s Rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Práce také obsahuje přehled nejčastějších metod používaných při výuce cizího jazyka v raném věku. Další část práce se věnuje oblasti psychomotoriky, významu pohybu v procesu učení v propojení s výchovou ke zdraví. Výzkumnou část tvoří sborník psychomotorických her a cvičení rozpracovaný do třech základních tematických oblastí výuky ? barvy, tělo, zvířata, které jsou určeny jako inspirace k výuce anglického jazyka pro děti předškolního věku a výsledky ověření tohoto výukového programu pomocí metody pozorování a analýzy videozáznamu u cílové skupiny.

Kulturní a náboženská identita Tibeťanů a tibetských komunit rozvíjející se mimo historické území Tibetu
Pavlátová, Andrea ; Blahůtová Kavanová, Klára (oponent) ; Havlíček, Tomáš (vedoucí práce)
Diplomová práce se pokusila čtenáři nastínit proměnu tibetské společnosti žijící v Tibetu a v exilu za posledních 50 let a zhodnotit její potenciální možnosti rozvoje. Na historickém území Tibetu se vlivem nízké gramotnosti a zvyšujícímu se procentu žijících Číňanů dostává tibetské etniku na okraj moderní společnosti, jelikož nemá potřebné funkční nástroje k zapojení se do ekonomických struktur, potřebné vědomosti, dovednosti a zkušenosti, které jsou vyžadovány nově nastavenou tržní ekonomikou. Základním problémem exkomunikace tibetského etnika je nedostatečná znalost čínského jazyka, který začíná být v regionu považován za hlavní komunikační prostředek, a odmítavý postoj minoritního tibetského etnika vůči vládě čínského etnika fakticky řízeného z Pekingu. Tibetské etnikum, které samo sebe definuje od náboženských kořenů, nemá v komunistickém státu svobodu náboženského vyznání. Tradiční tibetská společnost byla a je nucena zřeknout se svého světského a duchovního vůdce dalajlámy a popřít tak část své kulturní identity. Tyto a další tlaky ovlivňují každodenní život Tibeťanů a vedou jejich kroky do svobodnějšího exilu. Další část práce se věnovala explanaci push faktorů migrace, důvodům, proč Tibeťané opouštějí Tibet. Na základě studované literatury jsem stanovila jako hlavní důvody migrace...

A Language-based Analysis of the newspaper Frankfurter Allgemeine Zeitung
Baxová, Barbora ; Podhajská, Eva (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Jazyková analýze deníku "Frankfurter Allgemeine Zeitung" byla prováděna na rovině slova, věty a stylu. K této analýze byly vybrány tři výtisky deníku s daty: 11. ledna, 27. června a 19. října 2003, které byly zvoleny tak, aby rovnoměrně pokryly celý rok 2003. V těchto výtiscích byla vždy analyzována úvodní strana politické části (tj. titulní strana deníku) a první strana fejetonu. Zkoumaný korpus vytvořilo šest vybraných stran severoněmeckého formátu. U substantiv byl prokázán pouze omezený výskyt složenin a zkratkových slov, což popírá současnou tendenci německého jazyka tvoření zkratek. Velice zřídka se v textu vyskytují tzv. okasionalismy. Pokud jsou v textu zkratková slova, pak v případě, že by jejich význam nebyl srozumitelný, jsou hned za slovem vysvětlena v závorkách. Zkratková slova se v politické části deníku vyskytují zpravidla ve složeninách, které obsahují název politické strany. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Integrace dětí s vývojovou dysfázií na začátku školní docházky
Blovská, Markéta ; Housarová, Blanka (vedoucí práce) ; Sýsová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku vývojové dysfázie dítěte mladšího školního věku. Je složena ze dvou částí. Teoretická část pojednává o integraci a integrovaném vzdělávání a vymezuje termín vývojové dysfázie a její příznaky. Část praktická se zaměřuje na vzdělávání dysfatických dětí v integrované formě a analýzu problémů, se kterými se setkávají při výuce českého jazyka.

Usage and meaning of extinct Germanic languages in the novels of J. R. R. Tolkien
Kales, Josef ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Bakalářskou práci tvoří komentovaný výčet proprií, jež anglický spisovatel a znalec zaniklých germánských jazyků J. R. R. Tolkien z těchto jazyků a jimi psaných středověkých literárních děl vypůjčil za účelem literární domestikace systému jazyků, kultur a názosloví dějové oblasti románů Hobit a Pán prstenů. Práce přibližuje etymologický původ jednotlivých jmen v historické struktuře evropských jazyků a ve zobecněné rovině jej porovnává s literární rolí, kterou autor danému jménu či skupině jmen v románech či v jejich ranějších rukopisech přisoudil. Práce dokumentuje význam, jaký Tolkien přikládal literární charakterizaci primárního světa pomocí diachronických jazykových vrstev světa reálného. Současně nastiňuje přibližný model, jejž autor pro tuto charakterizaci během let postupně vytvořil a o němž se ve svých poznámkách sám zmiňuje, a ověřuje všeobecnou platnost tohoto modelu u jednotlivých použitých proprií, případně v omezené míře naznačuje důvody, pro něž některé skupiny proprií tento model nenapodobují.

Problematika kreolštin portugalského základu na příkladu kreolštiny z Kapverdských ostrovů
Pelant, Matyáš ; Tláskal, Jaromír (oponent) ; Jindrová, Jaroslava (vedoucí práce)
Hlavním tématem této diplomové práce je problematika kreolštin portugalského základu - jejich vymezení vzhledem k ostatním jazykům a hlavně jazyku základu - portugalštině. Ukázali jsme, že tendencí moderní lingvistiky je vnímant kreolštiny obecně jako samostatný jazykový systém. Studium teoretických prací nám ukazuje výjimečnost kreolštin, zejména při jejich vzniku, a představuje nám rozsáhlou terminologii, která tyto jazyky popisuje. Právě proto, že je někdy obtížné z čistě jazykového hlediska určit přesný rozdíl mezi pidžinem a kreolštinou, zdá se nám základní terminologie kreolistiky pro popis kreolštin nezbytná. Kreolštiny portugalského základu, které jsme představili, jsou stále významné, zejména v africké oblasti. V Asii jsme byli svědky dekreolizace či vymizení kreolštin. Také jsme ukázali, že se jedná o velmi rozsáhlou oblast, která nabízí mnoho témat nejen pro kreolistiku, jazykovědu jako takovou a její pro příbuzné obory (hlavně sociolingvistika), ale i pro historii (historie osídlování, otrokářského systému, vztah jazyka a historie apod.) či etnologii Gazykjako významná charakteristika komunit). Na příkladu kabuverdianu jsme sledovali jednotlivé rysy, které jsou typické pro kreolské jazyky. Srovnávali jsme její systém s portugalštinou, protože se jedná o jazyk, se kterým je kabuverdianu stále v...

Osobnost a tvorba Gejzy Vámoše v historicko-společenském a jazykovědném kontextu
Rudenková, Sabina ; Nábělková, Mira (vedoucí práce) ; Bekešová, Martina (oponent)
V centru pozornosti mé diplomové práce stojí osobnost Gejzy Vámoše a jeho literární činnost. Chci poukázat na rozporuplné názory a hodnocení slovenské literární kritiky. Dokumentovat netradičnost a šíři V ámošovy osobnosti i na historicko-společenském pozadí v meziválečném období na Slovensku. V následujícím textu prezentuji vybrané názory slovenské literární kritiky. Interpretuji Vámošovu literární tvorbu s přesahem do oblasti historicko-kulturní a jazykovědné.

Vývoj morfologie u dětí s rodinným rizikem vzniku dyslexie - příspěvek ke studiu předpokladů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s rizikem dyslexie
Kučerová, Tereza ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
A b s t r a k t Diplomová práce je součástí projektu věnujícího se studiu rizikových faktorů pro vznik specifických poruch učení u dětí s rizikem vzniku dyslexie. Konkrétně se zabývá vývojem morfologie u dětí s rodinnou zátěží specifických poruch učení. Dětem v předškolním věku a na počátku školní docházky byla opakovaně během tří let zadávána metoda s názvem Test morfologického uvědomování, vytvořená podle Žlabovy zkoušky jazykového citu (1992), aby mapovala vývoj v několika dílčích oblastech morfologických dovedností (přechylování a množné číslo podstatných jmen, minulý čas a 3. osoba jednotného čísla sloves, odvozování přídavných jmen a gramatická shoda). Bylo sledováno několik rovin. Za prvé, zda vývoj dětí v tomto věkovém období stále ještě postupuje vpřed a výkony dětí se tak zlepšují. Za druhé, zda jsou rozdíly ve vývoji dětí ze skupiny intaktní (s běžným řečovým vývojem) a ze skupiny rizikové (děti z rodin, kde se objevují specifické poruchy učení u alespoň jednoho z rodičů). Dále, zda má na úroveň vývoje vliv výše inteligence nebo pohlaví. Výkony dětí byly dále hodnoceny kvalitativně s ohledem na konkrétní jazykové jevy obsažené ve sledovaných oblastech morfologie. Závěry jednotlivých analýz jsou v práci podrobně rozvíjeny a dávány do kontextu s teoretickými východisky, aktuálními vědeckými...