|
Mediální obraz taneční problematiky v českých médiích na základě obsahu vybraných tištěných a vysílacích médií v roce 2011
Horáčková, Lenka ; Kocourková, Lucie (vedoucí práce) ; Sládková, Hana (oponent)
Cílem diplomové práce je vytvoření mediálního obrazu taneční problematiky ve vybraných českých médiích v roce 2011. Důraz je kladen na vybrané české celostátní deníky a týdeníky a veřejnoprávní vysílací média. V úvodní kapitole jsou popsány taneční druhy identifikované v rámci obsahové analýzy a vývoj tance v Čechách. Prostor je dále věnován českému tanečnímu školství, divadelnímu zázemí, vybraným tanečním souborům a shrnutí dosavadního zpracování taneční problematiky v oboru mediální studia. Druhá kapitola je věnována metodice, provedenému postupu a výstupům výzkumné části diplomové práce, kterou tvořila kvantitativní obsahová analýza ve vybraných českých denících a týdenících. Obsah třetí kapitoly vychází z výsledků kvantitativní obsahové analýzy. Kapitola je zaměřena na stávající taneční kritiky a recenzenty, jejichž texty byly identifikovány v rámci výzkumné části diplomové práce. Další část kapitoly je věnována problematice publikování tanečních témat v celostátních médiích a výstupům individuální komunikace s vybranými osobnostmi české taneční kritiky. Závěrečné texty kapitoly se zaměřují na porovnání identifikovaných výstupů celostátních a odborných médií, zařazení obsahů do rubrik a používaných žánrů. Čtvrtá kapitola je věnována stávajícím i zaniklým odborným českým tanečním periodikům a...
|
|
Éra působení Zdeňka Hofbauera v Plzeňském městském divadle v letech 1948 - 1953
Zdeňková, Klára ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
V této bakalářské práci je pojednáno období let 1948 - 1953, kdy byl umělec- kým ředitelem Divadla J. K. Tyla Zdeněk Hofbauer. Zaměřuji se primárně na činohru, ale zmiňuji i další dva umělecké soubory divadla. . Text je členěn na dvě části - první o Zdeňku Hofbauerovi (jeho osobním i profesním životě), druhá o jednotlivých divadelních sezónách Hofbauerovy éry v Plzni. Hlav- ním zdrojem pro práci bylo studium novinových divadelních kritik, archiv plzeňského Divadla J. K. Tyla a publikace o dobovém českém divadle.
|
|
Životní styl a vztahy v subkultuře baletního umění
Erben, Jakub ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce) ; Sládek, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá životním stylem a vztahy mezi profesionálními baletními tanečníky. Předešlé studie, které se na tuto skupinu zaměřovaly, nepostihovaly její životní styl jako komplexní jev, cílem je proto doplnit existující poznání právě v tomto ohledu. Vzhledem k dosavadnímu výzkumnému pokrytí problému využívá práce explorativního přístupu, který se v konceptuální rovině opírá o pojmy životní styl a subkultura a metodologicky o kvalitativní přístup. Zejména pojmové východisko v podobě subkultury do značné míry určuje orientaci, postup a strukturu práce. Figuruje jako nástroj, který umožňuje organizovat pohled na profesionální baletní tanečníky. Po vymezení pojmů vztahujících se k baletu a představení základní faktografie umožňující nahlédnout do historických a institucionálních podmínek, v nichž čeští baletní tanečníci působí, následuje popis logiky studia baletní subkultury v této práci, včetně základního představení pojmů subkultura a životní styl, a objasnění využité metodologie. Výsledky vlastního kvalitativního výzkumu profesionálních baletních tanečníků, které tvoří jádro práce, jsou pak prezentovány v další části. Mezi baletními tanečníky byly sledovány rozmanité aspekty jejich života a životního stylu. Jako významná dimenze životního stylu, která v sobě ukrývá řadu specifik této...
|
|
Literární dílo G. Angioliniho a J.-G. Noverra v kontextu 18. století
Dotlačilová, Petra ; KAZÁROVÁ, Helena (vedoucí práce) ; BRODSKÁ, Božena (oponent)
Ve své disertační práci předkládám kritický komentovaný překlad děl dvou nejvýznamnějších tvůrců baletů 18. století, Itala Gaspara Angioliniho a Francouze Jeana-Georgese Noverra. Jedná se o výběr jejich nejvýznamnějších textů, v nichž nastiňují svou reformní estetiku dějového tance. Samotným překladům předchází kapitola pojednávající o divadelní estetice a taneční historiografii první poloviny 18. století, v níž shrnuji nejvýznamější dobové diskuse a témata, z nichž choreografové při své reformě vycházeli. Každý komentovaný překlad doplňuje kapitola o pramenech, ze kterých jsem při překladu čerpala.
|
|
Analýza 1. jednání baletu Giselle
Rafajová, Zuzana ; KAZÁROVÁ, Helena (vedoucí práce) ; POLLERTOVÁ, Adéla (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou prvního jednání baletu Giselle. Zaměřuje se na jeho dramaturgii, sled hereckých akcí a psychologii postav. Srovnává různé podoby prvního dějství z následujících zdrojů: původní libreto Théophilea Gautiera a Julese-Henriho Vernoye de Saint-Georges, poznámky ruského baletního mistra a repetitora Antoinea Tita, manuskript Henriho Justamanta, libreto Rostislava Zacharova, zjednodušený choreografický zápis Cyrila Beaumonta a zápis choreografie Leonida Lavrovského pořízený Natalií Konjusovou. Značná pozornost je věnována zejména Justamantovu rukopisu a záznamu Konjusové.
|
|
Baletní škola Divadla J. K. Tyla v Plzni
Hradilová, Zuzana ; POLLERTOVÁ, Adéla (vedoucí práce) ; GREMLICOVÁ, Dorota (oponent)
Abstrakt
Tato bakalářská práce mapuje historii Baletní školy při Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Zabývá se okolnostmi jejího vzniku a popisuje její vývoj. Současně představuje jednotlivé pedagogické osobnosti, které se vystřídaly v jejím vedení do roku 1989.
První kapitoly se týkají nejstarších osudů této plzeňské taneční instituce. Střední část zmiňuje problémy, s nimiž se v době 2. světové války provoz školy potýkal. Dále zachycuje obrodnou činnost Josefa Škody a prezentuje největší rozkvět školy v době působení Jiřího Němečka. Závěr je věnován učebnímu systému Milady Papežové a její celkové reorganizaci školy.
Příloha obsahuje dobové dokumenty, fotografie a vypracovanou tabulku s přehledem představení, v nichž žáci baletní školy účinkovali v letech 1947–1989.
|
|
Valentin Jelizarjev, choreograf běloruského baletu
Ivanou, Uladzimir ; GREMLICOVÁ, Dorota (vedoucí práce) ; NĚMEČKOVÁ, Elvíra (oponent)
Tato práce pojednává o díle významného běloruského choreografa druhé poloviny 20. století, Valentina Jelizarjeva. Skrz jeho tvorbu můžeme sledovat vývoj běloruského baletu. První část práce se soustředí na počátky Národního divadla Běloruska a nástup Valentina Jelizarjeva. Druhá část je zaměřena na jeho uměleckou tvorbu v Bělorusku, především v 70. a 80. letech. Závěr práce poukazuje na výjimečnost osobnosti Valentina Jelizarjeva a jeho význam pro běloruský balet.
|
|
Škola Hamburského baletu Johna Neumeiera
Kaplanová, Barbora ; POLLERTOVÁ, Adéla (vedoucí práce) ; KAZÁROVÁ, Helena (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na Školu Hamburského baletu Johna Neumeiera, její současné pedagogy, koncepci a styl výuky, a na absolventy školy. Jedna z podkapitol se věnuje také budově Ballettzentrum Hamburg – John Neumeier (Baletního centra Hamburk – John Neumeier), ve které v současné době škola i soubory sídlí. Práce mapuje prestižní odbornou instituci při celosvětově proslulém souboru, která vychovává nové taneční umělce, kteří nacházejí uplatnění jak ve významných baletních souborech, tak na poli choreografickém.
|
|
Choreografie mezi intermedialitou a interaktivitou
Šmídová, Monika ; GREMLICOVÁ, Dorota (vedoucí práce) ; NĚMEČKOVÁ, Elvíra (oponent)
Diplomová práce vymezuje pojem interaktivní média a vysvětluje jejich odlišnost od dosud známého pojmu nových médií. Opírá se historicky o vývoj technologií a teorii nových médií. Dotýká se základů estetiky pro lepší pochopení toho, jak člověk přijímá nové vjemy a jak na ně reaguje. Mapuje vývoj tanečně vizuální formy označované jako digital dance a uvádí její hlavní průkopníky a jejich postupy. V závěru je analyzována práce tří současných umělců používajících interaktivní projekce v představení.
|
|
Nelly Danko - pedagog tance a baletní mistr
Tomcová, Markéta ; WIESNER, Daniel (vedoucí práce) ; KAZÁROVÁ, Helena (oponent)
Bakalářská práce popisuje dosavadní kariéru profesionální umělkyně Nelly Danko. V Národním divadle v Praze působí více než čtyřicet let jako tanečnice, baletní mistryně i asistentka choreografa. Je také výraznou pedagogickou osobností vyučující na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Hlavním zdrojem pro tento text se stal rozhovor s ní a velmi blízkými kolegy, kteří s ní v průběhu života spolupracovali. Dále jsem využívala materiály, které jsem nalezla v Divadelním ústavu a publikace i články o tanci.
|