Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  začátekpředchozí28 - 37  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Samospráva a veřejný život v obci Hostouň
Husak, Vladimír ; Čopík, Jan (vedoucí práce) ; Kobzev Kotásková, Sylvie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá samosprávou a spolkovým životem v obci Hostouň. Cílem je charakterizovat místní samosprávu, místní spolky a jejich vliv na veřejný život v obci. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí Teoretická část vymezuje základní členění veřejné správy a zakonné fungování místní samosprávy. Praktická část je se věnuje základním charakteristikám obce. Pozornost je věnována historické, kulturní, demografické a sociologické charakteristice obce. Dále jsou zde vytyčeny komunální volby a finanční charakteristiky obce. V neposlední řadě se také zabývá společenským a politickým životem v obci, ve kterém hrají velkou roli místní spolky.
Aktéři lokálního rozvoje (Kácov, Chlum, Tichonice, Kladruby)
Jirků, Markéta ; Kocmánková Menšíková, Lucie (vedoucí práce) ; Pavel, Pavel (oponent)
Cílem diplomové práce je porovnat a zhodnotit, jaký význam má spolková činnost, zda a jakým způsobem přispívá ke zkvalitnění a rozvoji lokálního života a lokálního společenství ve zkoumaných obcích Chlum, Tichonice a Kladruby (obce do tří set obyvatel) a porovnat spolkovou činnost těchto obcí s třikrát větším městysem Kácov. Cílem diplomové práce je zjistit, z jakého důvodu se menší obce do tří set obyvatel jeví stejně aktivní jako větší městys. Teoretická část vymezuje teoretické zázemí ke zkoumané problematice. Empirická část práce je tvořena sekundární a komparativní analýzou dat o aktérech, aktivitách a majetkovém vybavení obcí a empirickým šetřením o aktérství ve sledovaných obcích. Sekundární a komparativní analýza dat ukázala, že společenský život v menších obcích je rozmanitý a bohatý především aktivitami typu zábavného, kulturního a sportovního. Oproti většímu městysi je v menších obcích pořádáno méně aktivit folklorních a vzdělávacích. Bylo zjištěno, že společensky nejaktivnější je obec Kladruby, u níž je poměr aktivit k počtu obyvatel nejvyšší - 5,3%. Následuje obec Tichonice s poměrem 3,6%, městys Kácov s poměrem 3,3% a obec Chlum s poměrem 3%. Vyšlo najevo, že neexistuje přímá souvislost mezi počtem aktérů a společenskou aktivitou obce. Aktivita jednotlivých aktérů se liší a neplatí tedy, že čím více skupin aktérů v obci působí, tím více aktivit aktéři v obci pořádají. Bylo zjištěno, že nejrozmanitější občanskou vybaveností disponuje městys Kácov. I přes patrný vliv majetkového vybavení obce na pravidelnost pořádání aktivit, není tento faktor jedinou podmínkou při pořádání aktivit. Nedostatky v občanské vybavenosti může při pořádání aktivit částečně nahrazovat dobře fungující společné organizování aktivit aktéry, což je při pořádání aktivit faktorem, který odlišuje menší obce od třikrát většího městyse. Exogenní vliv byl v posledních deseti letech patrný ve všech sledovaných obcích, a to skrze získání a investování finančních prostředků do majetkového vybavení obcí, které jim umožnilo pořádat aktivity zcela nové, nebo pokračovat v pořádání aktivit stávajících. Empirické šetření bylo uskutečněno prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s aktéry působícími ve veřejném a neziskovém sektoru ve sledovaných obcích. Klíčovým faktorem při pořádání aktivit je občanská angažovanost propojená se vzájemnou spoluprací jednotlivých aktérů (tj. kombinace využití kulturního a sociálního kapitálu aktéra). Dotazovaným aktérům se menší obce možná nejeví stejně aktivní jako třikrát větší městys. Důvody, proč se mohou menší obce jevit stejně aktivní jako větší městys, tak spočívají, dle autorky této práce, ve vyšší občanské angažovanosti a vyšší míře spolupráce aktérů při pořádání aktivit v menších obcích. Společenský život hraje ve všech sledovaných obcích důležitou roli, zejména ve vytváření a udržování mezilidských vztahů, v posilování sociální soudržnosti, udržování tradic a ve vytváření vztahu k místu. Bylo zjištěno a tím potvrzeno, jak jsou pro rozvoj sledovaných obcí klíčové endogenní vlivy (činný aktér), který je, při vhodném doplnění a sladění s vlivy exogenními, dále podněcován.
Participace 2.0: Přispívá internet k občanské angažovanosti Čechů?
Šrámková, Kateřina ; Müller, Karel (vedoucí práce) ; Fleissner, Kamil (oponent)
Zatímco v západních demokraciích je výzkum vlivu internetu na občanskou a politickou participaci rozšířen, v českém prostředí je tomuto médiu věnována pozornost pouze v souvislosti s volební participací. Ovšem výzkum vlivu internetu na občanskou a politickou participaci z individuální úrovně zde zatím chybí. Na základě vlastního výzkumu byla provedena regresní analýza základních faktorů a internetových aktivit a jejich dopad na online a offline politickou participaci. Výsledky analýzy poukazují na nízký dopad internetu na úroveň politické participace, resp. na jeho schopnost aktivizovat nové jedince. Internet tedy není všelékem pro občanskou a politickou participaci, ovšem může být pro zvýšení úrovně participace vhodným nástrojem.
Participace občanů na aktivitách komunity
KUDLÁČKOVÁ, Petra
Ve své práci se zabývám participací nových občanů (v satelitních oblastech) na aktivitách obecní komunity. V současnosti žijeme v době, kdy se rozvíjí problematika suburbanizace. Ta začala v České Republice vznikat v 90. letech 20. století tedy po Sametové revoluci, kdy se postupně začal měnit model ideálního bydlení mladých rodin. Ve světě se tento proces začal objevovat již o mnoho let dříve např. v západní Evropě či v USA. Nastal významný obrat oproti přelomu 19. a 20. století, kdy situace byla zcela opačná a většina venkovského obyvatelstva se stěhovala do měst ? proces urbanizace. Nejčastější důvody stěhování ? za větším pracovním uplatněním a snaží dostupnost potřebných služeb. Proces suburbanizace znamená přesun obyvatelstva, jejich aktivačních činností a některých jiných funkcí z jádrového města do okrajových lokalit měst nebo se městské obyvatelstvo přemisťuje na území venkova a tím razantně zasahuje a mění podobu typického venkovského života. Okolo vesnic se rozrůstá nová zástavba, která mění podobu venkova na městský styl. Noví obyvatelé těchto suburbií (satelitních městeček) žijí svůj naučený život, tzn., že dávají přednost anonymitě a nepřizpůsobují se životu na venkově. Suburbanizace je běžný proces, který probíhal i v naší historii při vývoji měst. Z dostupných historických zdrojů víme, že již byla zaznamenána na mapách mezopotamských měst. Tato práce slouží k zjištění, jak noví obyvatelé z tzv. satelitních oblastí z vybraných obcí (Litvínovice, Hlincova Hora a Dubné) participují na aktivitách obecní komunity. Pro zjištění cílů a zpracování této práce byly stanoveny 2 hypotézy. H1: Osoby nižšího věku budou více participovat na společenském dění v obci nežli osoby vyššího věku. H2: Ženy budou více participovat na společenském dění v obci nežli muži. Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí. V první teoretické části této práce se zabývám současnou problematikou suburbanizace. Teoretická část zahrnuje vymezení základních pojmů, současnost na venkově, dějiny venkova, venkov na jihu Čech, sociální interakce a socializace a standardní styl života v suburbiích. Druhá část této bakalářské práce se zabývá výzkumem. Metodika práce je zpracována pomocí kvantitativního výzkumu. Sběr dat byl uskutečněn prostřednictvím dotazníkového šetření. Byl složený jeden typ dotazníku, který byl určen pro výzkumný vzorek, který tvořili noví obyvatelé (trvalé bydliště od roku 2000) obcí, kteří žijí v nové zástavbě ve vesnicích Hlincová Hora, Litvínovice a Dubné. Dotazník byl složen z 20 otázek, z nichž 17 bylo uzavřených a 3 polootevřené. Otázky v dotazníku byly zaměřeny na zjištění participace občana na aktivitách obecní komunity v zkoumané vesnici, v které žije. Výzkum probíhal od 01. 03. 2013 do 15. 03. 2013. Celkem bylo osobně rozdáno 260 dotazníků (100 %). V Litvínovicích bylo rozdáno 148 dotazníků, v Hlincové Hoře 60 dotazníků a v Dubném 52 dotazníků. Z toho byly všechny vyplněny a vybrány osobně zpět. Všechny roznesené dotazníky (260 dotazníků) byly použity do výzkumného šetření. Z 260 zkoumaných respondentů bylo 130 žen a 130 mužů a dále byli ještě rozděleny na 130 respondentů do 40 let (nižšího věku) a 130 respondentů nad 40 let (vyššího věku). Stanovené hypotézy. H1: Osoby nižšího věku budou více participovat na společenském dění v obci nežli osoby vyššího věku byla vyvrácena. H2: Ženy budou více participovat na společenském dění v obci nežli muži byla vyvrácena. Získané informace ze sběru dat mohou být využity jako informační materiál pro starosty zkoumaných obcí. Rovněž mohou být tato data použita pro potřeby starostů při motivaci nových občanů spolupracovat a účastnit se na aktivitách obecní komunity.
Možnosti eliminace rizik predikujících sociální exkluzi rodin s dětmi se zdravotním postižením
FRANCOVÁ, Hana
Předkládaný text se věnuje problematice rodin pečujících o dítě s disabilitou. Teoretická část vymezuje systém klíčových preventivních opatření v kontextu sociálního začlenění. Cílem práce je identifikace některých rizik determinujících sociální exkluzi uvedené cílové skupiny. Hlavní cíl je rozpracován na šest cílů dílčích, které jsou zaměřené jednak na limity dovednostního a poznatkového potenciálu sociálních pracovníků, dále na příčiny omezené aplikace nástrojů komunální politiky a jednak na problematiku občanské participace samotných rodičů. Uvedené výzkumné záměry byly naplněny prostřednictvím kvalitativního a kvantitativního šetření. Zajištěná data byla komparována se zahraničními a domácími zdroji. V diskusní části přistoupila autorka k doporučením, která by mohla vést ke zlepšení životní situace rodin.
Občanská společnost a občanská participace v ČR na komunální úrovni (případová studie městské části Praha 5)
Bazgerová, Martina ; Müller, Karel (vedoucí práce) ; Lisa, Aleš (oponent)
V souvislosti s demokratizací v naší republice se i téma občanské společnosti stává stále aktuálnějším. Tato práce se zaměřuje především na jednu z jejich funkcí -- tedy občanskou participaci a ověřuje na českém příkladu Beckovu hypotézu, že občanská společnost a občanská participace se mobilizují v reakci na mezní situace, a hledá zdůvodnění pro platnost tohoto tvrzení. K určení kritérií pro výzkum dané hypotézy a pro její následné odůvodnění je nejprve analyzován stav občanské společnosti v ČR a to skrze historické i současné vlivy a skrze veřejné mínění obyvatel. Poté práce přistupuje k ověřování hypotézy samotné a to na příkladu MČ Praha 5. K tomu je využíváno hlavně zkoumání mediálních kauz a především reakce občanů na ně.
Analýza politiky Neratovic - možnost občanů podílet se na rozhodování v obci
Pozlovská, Zuzana ; Lisa, Aleš (vedoucí práce) ; Prorok, Vladimír (oponent)
Tématem práce je analýza politiky Neratovic z pohledu zapojení občanů do jejího rozhodování. Cílem práce je zjistit, zda jsou obyvatelé Neratovic spíše aktivními občany, tj. zda využívají plně všech svých možností participace, či zda jsou spíše pasivními občany, kteří se o dění ve městě příliš nezajímají a do její politiky nezasahují, a jaké mají tyto postoje občanů k věcem veřejným příčiny. Práce analyzuje možnost podílet se na rozhodování v obci, přibližuje problematiku města Neratovic, zkoumá místní občanské aktivity, především petiční iniciativy a projekty se zapojením veřejnosti. Zabývá se také vzájemnou komunikací mezi vedením města a občany a navrhuje opatření k jejímu zlepšení.
Komunikace organizací státní správy a samosprávy s veřejností a médii
Jedličková, Michaela ; Kadeřábková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kučerová, Marcela (oponent)
Předmětem diplomové práce je problematika komunikace institucí státní správy a samosprávy s veřejností a médii. První část textu obsahuje deskripci jednotlivých aspektů externí komunikace veřejné správy. Samostatnými problémovými okruhy jsou marketing ve veřejné správě a public relations. Případová studie se zabývá participací veřejnosti na rozhodování o poloze hlavního železničního nádraží v Brně.
VEŘEJNÁ SPRÁVA V USA SE ZAMĚŘENÍM NA E-GOVERNMENT
Cetkovská, Petra ; Postránecký, Josef (vedoucí práce) ; Bukovská, Barbora (oponent)
Práce hodnotí úroveň elektronického governmentu (e-governmentu) ve Spojených státech amerických na místní úrovni. Následně metodou korelační analýzy zkoumá, které z vybraných místních charakteristik nejvíce ovlivňují přijetí iniciativ e-governmentu samosprávnými orgány. Úroveň e-governmentu je měřena hodnocením webových portálů vybraného vzorku 120 municipalit po celém území Spojených států amerických. Pozornost je věnována také občanské participaci a transparentnosti veřejné správy. S přihlédnutím k rozdílnostem ve veřejné správě mezi Spojenými státy a Českou republikou by mohla být práce využita jako inspirace při reformě veřejné správy v České republice a při zavádění egovernmentu do veřejné správy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   začátekpředchozí28 - 37  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.