| |
|
Srovnání českých a zahraničních učebnic společenských věd
Hrubanová, Pavlína ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá srovnáváním českých a zahraničních učebnic prvouky. Teoretická část obsahuje popis a srovnání českého a belgického systému školství. Dále pak nástin a podobnost českého a belgického pojetí společenskovědního učiva. Poslední částí v teoretické rovině je vysvětlení pojmu učebnice a popsání jeho charakteristik. Empirická část se zabývá analýzou českých a belgických učebnic vzhledem k předem daným kritériím. Také zkoumá přístup a názory českých a belgických učitelů na společenskovědní učivo. Tato část je doplněna o pozorování společenskovědních lekcí na školách.
|
|
Příprava studentů primární pedagogiky ke konstruktivistickému pojetí učiva a vyučování o společnosti
Dvořáková, Michaela ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) ; Brtnová Čepičková, Ivana (oponent)
Příprava studentů primární pedagogiky ke konstruktivistickému pojetí učiva a vyučování o společnosti Michaela Dvořáková Abstrakt Obsah učiva sociálních věd na 1. stupni základní školy sice tvoří kulturní univerzálie - domény lidské existence obecně přístupné lidské zkušenosti. Přesto děti potřebují, aby jim vyučování pomohlo tato témata elaborovat. Předpokládáme, že pro zpracování a konceptualizování dětských zkušeností - základní rys konstruktivistického vyučování - učitelé nutně potřebují hlubší oborové znalosti a didaktické znalosti obsahu. V rámci této práce zjišťujeme charakteristiky poznatkové základny budoucích učitelů. Ke zkoumání obsahových znalostí a didaktických znalostí obsahu témat společenských věd u studentů jsme využili metodu pojmového mapování, kdy studenti elicitovali pojmy, které se váží k tématu rodina. Provedli jsme obsahovou analýzu uvedených pojmů a zkoušeli zjistit, do jaké míry jsou studenti závislí na svých dosavadních pojetích tématu rodina nebo jestli užívají poznatky sociálních věd získaných v rámci středoškolského a vysokoškolského vzdělávání. Zjistili jsme, že studenti nevycházejí z akademických znalostí automaticky, ale jsou toho schopni, pokud jsou k tomu vyzváni. Důležitou součástí didaktických znalostí obsahu jsou dětská spontánní pojetí, resp. dětské konceptualizace...
|
|
Proměny náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 (ve vybraných odborných časopisech)
ŠUBOVÁ, Veronika
Diplomová práce s názvem Proměny náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 (ve vybraných odborných časopisech) pojednává o historii a vývoji společenskovědních disciplín. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část zachycuje stručný vývoj českého školství z perspektivy výuky společenskovědních předmětů od roku 1774 do roku 2014. Tato část je členěna do dvou podkapitol první zachycuje vývoj školství od roku 1774 do roku 1989; druhá podkapitola je věnována vývoji výuky občanské výchovy po roce 1989. Diplomová práce reflektuje významné mezníky v historickém vývoji a proměnách předmětu občanská výchova. Praktická část práce je zaměřena na analýzu náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 a zachycení různých snah, tendencí a proměn reflektovaných v odborných časopisech. V práci byla využita metoda analýzy a komparace odborných teoretických a populárně-naučných textů. Mezi nejaktuálnější a nejfrekventovanější témata společenských věd, která byla řešena a diskutována, patří etická výchova, mediální výchova, sexuální výchova či multikulturní výchova. V diplomové práci jsou zastoupeny jak názory odborníků a pedagogů, tak názory studentů a jejich rodičů.
|