| |
|
Nabídka volnočasových aktivit pro středoškolskou mládež ve vybraném regionu
Macháček, Daniel ; Pávková, Jiřina (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Cílem práce je shrnutí současných poznatků o volném čase a výchově ve volném čase, přehled nabídky volnočasových aktivit a zájem žáků o výchovu ve volném čase. V teoretické části jsem se zabýval shrnutím současných poznatků o volném čase, volnočasových aktivitách a poté v praktické části průzkumem nabídky volnočasových aktivit a charakteristikou školských a mimo školských zařízení. V praktické části výzkumu jsem chtěl dosáhnout co nejobjektivnějšího výsledku, a proto jsem zvolil k doplnění teoretického přístupu také praktický výzkum. Díky němu se mi podařilo získat důležité aktuální informace o dnešní středoškolské mládeži ve zvoleném regionu a o tom, jak tráví svůj volný čas. Jako výzkumný nástroj jsem použil dotazníkovou metodu, jelikož jsem chtěl získat co nejobjektivnější výsledky, oslovil jsem studenty a studentky z učebních i studijních oborů.
|
|
Informovanost v otázkách ochrany obyvatelstva v závislosti na zóně havarijního plánování
KOCOUREK, Filip
Cílem bakalářské práce bylo posoudit současný stav informovanosti žáků a studentů v otázkách doporučeného způsobu chování při vzniku mimořádné události se zvláštním důrazem na vznik radiační havárie a posoudit rozdílnost v informovanosti žáků a studentů v závislosti na zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Temelín. Pro tento účel bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byl vytvořen dotazník pro žáky a studenty základních škol, odborných učilišť a gymnázií v zóně havarijního plánování a mimo zónu havarijního plánování (Příloha 6). Výběr škol v ZHP JETE a mimo ni byl proveden pomocí prostého náhodného výběru v programu Microsoft Excel. Teoretická část práce se zabývá současným stavem poznání ve zkoumané problematice, ve které jsou zahrnuty zahraniční příručky (Německo, Bulharsko, USA, Kanada, Francie) nacházející se v přílohách této práce. Dále je zaměřena na Jadernou elektrárnu Temelín její obecnou charakteristikou, geografií a demografií. Popisuje zásady havarijní připravenosti a k ní vázající se legislativu. A ochranné opatření v případě radiační havárie, které jsou z velké části obsaženy v dotazníkovém šetření. Pro praktickou část byl vytvořen dotazník pro žáky a studenty v zóně havarijního plánování a mimo zónu havarijního plánování, který obsahoval 32 uzavřených otázek, ty byly rozděleny do 8 tematických částí (Příloha 6). Tematické části byly zaměřeny na obecné aspekty informovanosti, varování, evakuaci, ukrytí, jódovou profylaxi, improvizovanou ochranu, kontaminaci a dekontaminaci. Dotazník probíhal metodou PAPI (Paper and Pen Interviewing). Šetření se zúčastnilo 213 respondentů z toho 121 žen (57 %) a 92 mužů (43 %). Výsledky dotazníkového šetření byly zpracovány a vyhodnoceny pomocí softwarového programu Microsoft Excel. Prvním z cílů bakalářské práce bylo "Posoudit současný stav informovanosti žáků a studentů v otázkách doporučeného způsobu chování při vzniku mimořádné události se zvláštním důrazem na vznik radiační havárie", pro tento cíl byla stanovena hypotéza č. 1 "Informovanost žáků a studentů nedosahuje 75 % správných odpovědí v otázkách doporučeného způsobu chování při vzniku mimořádné události se zvláštním důrazem na vznik radiační havárie". Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že informovanost žáků a studentů dosahuje 56 %, nedosahuje tedy 75 % správných odpovědí. Hypotéza byla potvrzena. Druhý z cílů bakalářské práce bylo "Posoudit rozdílnost v informovanosti žáků a studentů v závislosti na zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín.", pro tento cíl byla stanovena hypotéza č. 2 "Informovanost žáků a studentů nezávisí na zóně havarijního plánování. Pro testování hypotézy byla použita statistika "Pearsonův chí-kvadrát test", která prokázala, že neexistuje rozdíl v informovanosti žáků a studentů nacházejících se v zóně havarijního plánování a mimo ni.
|
|
Specifika edukačního procesu u dětí ve školských zařízení pro výkon ústavní výchovy
Fořtová, Markéta ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
FOŘTOVÁ, Markéta. Specifika edukačního procesu u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta, katedra pedagogiky, 2012, 123 stran. Diplomová práce. Tématem diplomové práce je problematika specifik edukačního procesu u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy. Předložená práce si klade za cíl zjistit rozdíly edukačního procesu na běžné základní škole a na základní škole při dětském domově. Autorka v rámci edukačního procesu pozoruje a srovnává oba typy základních škol. Teoretická část diplomové práce charakterizuje edukační proces a specifika vzdělávání dětí s poruchami chování. K naplnění cíle diplomové práce byl využit kvalitativní výzkum, kdy autorka použila metody pozorování a rozhovoru. Získané poznatky a výsledky průzkumného šetření mohou být využity ke zlepšení edukačního procesu v praxi.
|
|
Smrt a eutanázie ve výchově dětí pro školní družiny třetích a čtvrtých tříd
BAYERNHEIMEROVÁ, Petra
Práce se zabývá vysvětlením pojmů smrt a eutanázie. Charakterizuje smrt z pohledu dětí a mladistvých. Dále popisuje eutanázii jako možnost smrti a zabývá se situací v jednotlivých zemích, kde je eutanázie povolena. Práce se zamýšlí nad potřebností výchovy ke smrti a eutanázii již v dětství. V poslední části se zaměřuje na tvorbu tematického plánu pro školní družinu dětí ve věku osm až deset let.
|
|
Zhodnocení preventivně výchovné činnosti zabezpečované Hasičským záchranným sborem ČR.
MEJZLÍKOVÁ, Jana
Předkládaná diplomová práce se zabývá zhodnocením PVČ prováděné HZS ČR. Mezi základní povinnosti HZS ČR v této oblasti patří systematické informování obyvatelstva ve vztahu k mimořádným událostem. HZS ČR vyvíjí řadu aktivit, které svým zaměřením přímo působí na obyvatelstvo a podporují jeho přípravu. Nástrojem pro realizaci jeho cíleného informování je preventivně výchovná činnost. HZS ČR zajišťuje koordinování PVČ na centrální i krajské úrovni. Teoretická část práce obsahuje základní informace a souvislosti týkající se předmětné tematiky. Jsou zde popsány právní předpisy a interní metodiky HZS ČR, na jejichž základě je upravena problematika prevence. Stručně byly charakterizovány subjekty zabývající se PVČ a organizační struktura HZS ČR. Dále bylo objasněno celkové pojetí zaměření HZS ČR na danou problematiku. Teoretická část práce se opírá o poznatky získané na základě analýzy dostupných literárních zdrojů zabývajících se předmětným tématem. V další části práce byl hodnocen současný stav provádění PVČ a její úroveň vzhledem k možnostem HZS ČR. K dosažení cíle a získání odpovědi na výzkumnou otázku byly použity kvalitativní metody výzkumu. S využitím SWOT analýzy byla objektivně popsána aktuální situace daného tématu a naznačeny vhodné změny dalšího směřování rozvoje PVČ. Z dotazníkového šetření vyplynuly postoje a odborné názory koordinátorů PVČ HZS krajů. Následným analyzováním a komparací zjištěných skutečností z výzkumů byl získán ucelený přehled o aktuálním stavu dané problematiky a zhodnocena situace jednotlivých regionů na úrovni krajů. V práci byla stanovena výzkumná otázka, která zjišťovala, zda PVČ zabezpečovaná HZS ČR plní úkoly v předcházení MU. Na výzkumnou otázku je možné odpovědět kladně. Z výsledků práce vyplynulo, že předmětná problematika není řešena dostatečně a není jí HZS ČR věnována potřebná pozornost. Cílem práce bylo vypracování návrhu na zkvalitnění provádění tématiky u HZS ČR vyplývajícího z nejnovějších trendů. V návaznosti na získané výstupy jsou navrhovanými řešeními například zavedení nového specializačního kurzu pro koordinátory PVČ se zaměřením na didaktiku a prezentační schopnosti. Na koordinátory PVČ jsou kladeny neustále se zvyšující požadavky na odborné znalosti a dovednosti, které by bylo možné si doplnit v kurzu, obsahem přizpůsobenému potřebám koordinátorů při výkonu činností spojených s realizací PVČ. Důležitým faktorem pro možnosti dalšího řešení problematiky je především zajištění systémového financování. Vytvořením stabilního finančního prostředí, dlouhodobým rozpracováním finančních plánů a využíváním možností vícezdrojového financování lze zajistit funkční systém pro získávání potřeb v koordinaci PVČ. Při zajišťování PVČ je důležité zvolit patřičný přístup k jednotlivým skupinám obyvatelstva a vhodně zvolit odpovídající formy, metody a způsoby předávání sdělovaných informací. Vyhodnocením výzkumů bylo zjištěno, že je nutné zaměřit se na specifické skupiny obyvatelstva. Vytvořením vzdělávacích pomůcek pro cizince a zdravotně postižené obyvatele je možné zkvalitnit jejich dovednosti a předcházet tak nedostatečné ochraně zdraví a životů při MU. Propojení a zvýšení spolupráce s veřejností lze zajistit medializací odvedené práce a propagací jednotlivých témat PVČ. Navrhovanými prostředky vhodnými k využití při těchto činnostech jsou sociální sítě, webové stránky a televize. Tyto moderní a atraktivní metody komunikace je možné používat ke zveřejňování cíleně zaměřených článků a informací nebo k přímému televiznímu vystupování příslušníků HZS ČR. Prostřednictvím sociálních sítí lze zaujmout mládež a oslovit velký počet lidí v produktivním věku. V diskuzi a v závěru této práce jsou uvedena další užitečná doporučení, která se vztahují ke zkoumané problematice. Stručně je zde popsáno zajišťování požární prevence v jiných zemích. HZS v Kanadě a Velké Británii používají zavedené modely preventivních programů, kterými se lze inspirovat při realizaci vlastních projektů PVČ.
|
|
Možnosti využití supervize v profesi vychovatele školní družiny
KOLÁŘOVÁ, Jindřiška
Bakalářská práce se zabývá otázkou, jakým způsobem může supervize podporovat profesní růst vychovatelů školní družiny. V první části je specifikována školní družina, jako prostředí, kde probíhá pedagogická činnost vychovatele školní družiny. Dále je popsána osoba vychovatele školní družiny, jeho schopnosti, dovednosti a činnosti, které ve své praxi vykonává. Další část práce je věnována supervizi, jejím cílům, druhům a funkcím. V závěrečné části dochází k aplikaci jednotlivých funkcí supervize na pedagogickou činnost vychovatele školní družiny a k hledání možných přínosů pro profesní růst vychovatele školní družiny.
|
|
Problematika šikany ve školských zařízeních ústavní péče
SOVKA, Zdeněk
Práce je zaměřena na základní aspekty šikany se zaměřením na šikanu ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Zabývá se vymezením šikany, jejími druhy, následky šikanování a prevencí šikany především u věkové skupiny dětí 10 - 15 let. Práce se zabývá částečně i problematikou šikany učitelů a vychovatelů. V praktické části jsou uvedeny rozhovory s odborníky, kteří se se šikanou setkali a řešili ji.
|
|
Optimalizace poskytování internetu v Mikroregionu Bystřicko
KAŇKA, Martin
Tato bakalářská práce zkoumá připojení k internetu ve vybraných školách Mikroregionu Bystřicko. Cílem této práce je návrh optimalizace připojení k internetu ve vybraných školských zařízeních Mikroregionu Bystřicko na základě porovnání nabídky poskytovatelů a potřeb školských zařízení. Praktickým výsledkem práce je návrh optimalizace připojení k internetu na základě nabídky poskytovatelů a analýzy potřeb vybraných školských zařízení mikroregionu. Tato práce může být použita jako podklad pro zlepšení nabídky služeb poskytovatelů internetu v mikroregionu.
|
|
Situace dětí v dětském domově v Žíchovci a jejich kontakt s biologickou rodinou.
VOJTOVÁ, Lenka
Diplomová práce je zaměřena na zmapování životní situace dětí umístěných v dětském domově v Žíchovci a zjištění kontaktu s jejich biologickou rodinou. K získání informací za účelem realizace cíle a verifikace hypotéz byl použit kvantitativní výzkum. Stanoveny byly tři výzkumné soubory. 1. cílem bylo zmapovat životní situaci dětí umístěných v dětském domově v Žíchovci v letech 2008 až 2010. Dílčím dílem tohoto cíle bylo zmapovat rodinnou situaci dětí umístěných v dětském domově v letech 2008 až 2010. 2. cílem bylo zjistit průběh návštěvy dětí umístěných v dětském domově v Žíchovci v roce 2010 v jejich biologické rodině. U prvního a druhého výzkumného souboru byla využita technika sekundární analýzy dat, která slouží k odhalení obsahu dokumentů. První soubor tvořily děti, které byly v letech 2008 až 2010 umístěné v dětském domově v Žíchovci. Jednalo se o 56 dětí. Druhý soubor tvořily rodiny těchto dětí, kterých bylo 42 a to proto, že ve čtyřech případech šlo o tříčlennou sourozeneckou skupinu, v pěti případech o dvoučlennou sourozeneckou skupinu a v jednom případě šlo o sirotka. Životní situace dětí byla rozčleněna do 4 oblastí: 1. Osobní anamnéza - etnikum, pohlaví, věk při příchodu do DD, věk při odchodu z DD, délku pobytu v DD, místo odchodu z DD, typ školní docházky. 2. Důvody pro přijetí do DD ? nařízení soudu o ústavní výchově nebo předběžném opatření, důvody ze strany rodiny, důvody ze strany dítěte. 3. Rodinná anamnéza ? složení rodin, počet sourozenců vlastních i nevlastních, ekonomická situace rodiny, bytové podmínky. 4. Kontakt biologické rodiny s dítětem ? forma a četnost kontaktu s biologickou rodinou v DD, kontaktní osoba, průběh návštěv v DD, délka návštěv v DD. U třetího výzkumného souboru byla použita metoda dotazování, technika dotazníku, tento soubor tvořilo 28 dětí, které jezdily v roce 2010 na návštěvu ke svým biologickým rodinám. Pro výzkum byl sestaven dotazník, který obsahoval 14 otázek zaměřených na styk dětí s biologickou rodinou a jeho průběh pohledem dítěte. Na začátku diplomové práce byly stanoveny tyto hypotézy, které se potvrdily: 1. Hlavním důvodem pro umístění dětí do dětského domova v Žíchovci v letech 2008 až 2010 je dysfunkční rodinné prostředí. 2. Většina dětí umístěných v letech 2008 až 2010 v dětském domově v Žíchovci je v kontaktu se svou biologickou rodinou. 3. Většina dětí, které byly v roce 2010 propouštěny se souhlasem ředitele dětského domova v Žíchovci mimo zařízení, jezdila na návštěvu ke svým biologickým rodičům. Diplomová práce bude využita pro interní potřeby dětského domova, informace mohou dále sloužit všem, kteří v těchto typech zařízení pracují a lidem, kteří se o tuto problematiku zajímají. Závěry práce mohou být zároveň podkladem k řešení negativních prvků v rodině v rámci prevence.
|