| |
|
Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest : případová studie
Bičíková, Zuzana ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Vlasák, Zbyněk (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce "Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest: případová studie" analyzuje formou případové studie způsoby a podoby formování české národní identity v největším a nejsledovanějším mezinárodním festivalu populární hudby Eurovision Song Contest. Zejména se snaží identifikovat projevy sebeprezentace České republiky z pohledu mediální instituce, ve výběru soutěžní skladby, v soutěžním vystoupení, propagačním medailonku a videoklipu a prostřednictvím hlasování a sledovanosti. Těchto zjištění je v práci dosaženo tří výzkumných metod, a to polostrukturovanými rozhovory s mediálními odborníky, kvalitativní obsahovou analýzou audiovizuálních materiálů a sekundární analýzy dat. V rámci představených teoretických poznatků je čtenář seznámen se základními koncepty formování identity a nacionalismu a především s Eurovision Song Contest jako geopolitickým a sociokulturním fenoménem. V práci je nastíněn historický vývoj soutěže s ohledem na politické a kulturní ideály, které si klade za cíl prezentovat, a blíže je rozveden vývoj účasti v průběhu let s ohledem rozšiřování hranic směrem na východ. Zároveň jsou představeny některé formy sebeprezentace a konstrukce identity ostatních zemí v soutěži se zvláštním důrazem na země bývalého Východního bloku.
|
|
Vnímání obsahů,statutu a role médií v Československu v letech 1977-1989
Vlasák, Zbyněk ; Končelík, Jakub (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Fakulta sociálních věd Institut komunikačních studií a žurnalistiky Katedra mediálních studií Vnímání obsahů, statutu a role médií v Československu v letech 1977-1989 Diplomová práce Autor práce: Zbyněk Vlasák Jméno konzultanta: PhDr. Jakub Končelík, Ph.D. Abstrakt Diplomová práce Vnímání obsahů, statutu a role médií v Československu v letech 1977- 1989 zkoumá metodou orální historie možné principy a okolnosti vnímání role médií ve specifickém prostředí normalizačního režimu. Soustředí se primárně na příslušníky a příslušnice tzv. šedé zóny, na jejich vnímání disentu a protirežimní opozice a role médií jako podílníka na budování těchto obrazů. Dále zkoumá na příklad fungování médií v každodenním životě normalizačních domácností, zdroje obrazů bipolárního světa a povahu těchto obrazů a přístup k obsahům oficiálních, neoficiálních i zahraničních médií. Je postavena na historiografických základech, kapitolách o formálních i neformálních tlacích na oficiální média, mluví o okolnosti vysílání zahraničních médií na území Československa, neopomíjí ani mezinárodní kontext let 1977- 1989 a činnost opozičních hnutí a reakci režimu na ni. Média (zejména televize) dle tohoto výzkumu tvořila i ve sledovaném období normalizace nezastupitelné místo v každodennosti domácností. Do značné míry...
|
|
Inzerce ve vybraných týdenících v době hospodářské krize v letech 2007-2011
Tůmová, Michala ; Vlasák, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zápotocký, Jan (oponent)
Předkládaná bakalářská práce Inzerce ve vybraných týdenících v době hospodářské krize v letech 2007-2011 zkoumá metodou kvantitativní obsahové analýzy médií četnost inzerce reklam všech ekonomických subjektů, které v týdenících Respekt, Reflex a Týden inzerovaly. Časové rozmezí bylo stanoveno na červen 2007 až červen 2011. Cílem této práce je zjistit chování těchto subjektů před krizí, v jejím raném počátku až do její přibližné poloviny. Teoretická část práce přináší vysvětlení příčin finanční krize, vysvětluje vztah mezi inzercí a médii, popisuje vývoj vybraných periodik a seznamuje čtenáře s metodou výzkumu. Empirická část předkládá a ilustruje výzkumem získaná data, ze kterých jsou pak vyvozeny závěry. Vyhodnocením výzkumu bylo docíleno jasných závěrů, které dokazují vliv finanční krize na ekonomické subjekty.
|
|
Dobový mediální obraz automobilu Škoda Favorit
Jirmářová, Ivana ; Vlasák, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kristina (oponent)
Práce se zabývá dobovým mediálním obrazem vozu Škoda Favorit, který byl zkoumán na základě periodik tehdejší doby. První, teoretická část nám přibližuje historické souvislosti, včetně hospodářské situace a popisu fungování médií, které se spolu s politickým režimem měnily. Dále seznamuje s historií automobilky Škoda, blíže také s vývojem a prodejem automobilu Škoda Favorit a osobou pana Ing. Petra Hrdličky, CSc., který měl vývoj vozu na starosti. Druhá část se zabývá analýzou mediálních sdělení, která jsem k tématu nalezla. Podrobněji se věnuje událostem, které byly tematicky významné, tedy představení vozu na veletrhu v Brně, začátek prodeje vozu občanům, dostavění karosárny v Mladé Boleslavi, mezinárodní představení na autosalonu v Amsterdamu, odchod pana Ing. Petra Hrdličky, CSc. z automobilky, spojení automobilky s koncernem Volkswagen, facelift automobilu a ukončení výroby základního typu vozu Škoda Favorit.
|
| |
| |
|
Koronavirus na stránkách deníku Sport
Rossmann, Kryštof ; Vlasák, Zbyněk (vedoucí práce) ; Chladová, Marta (oponent)
Na začátku roku 2020 dolehla na svět zdravotní krize ohledně šíření dosud neznámého typu koronaviru SARS-CoV-2. Státy začaly zavádět opatření, která se přímo či nepřímo dotkla veškerého sociálního života a zároveň všech kulturních složek lidského bytí. Zavřela divadla, nefungovala kina a v nelehké situaci se ocitla především specificky zaměřená média. Příkladem se stal deník Sport (jediný sportovní deník na českém území), který se musel vypořádat se situací, jak dodávat čtenářům zprávy o sportu, když se žádné soutěže kvůli postupně sílícím opatřením nekonaly. V textu budou shrnuty nástroje, jež redakce, konkrétně fotbalové oddělení, používala k vyplnění prostoru, a zároveň její přístup, který se během krize proměnil. Práce se zaměřuje na období takzvané první vlny od samotného počátku roku 2020 až do dohrání nejprestižnější fotbalové soutěže - Ligy mistrů, které se konalo 23. srpna téhož roku. Cílem kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy je získat data vypovídající o četnosti příspěvků týkajících se koronaviru.
|
|
Mediální obraz České pošty v letech 2012 - 2017
Radová, Michaela ; Vlasák, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hodboď, Vojtěch (oponent)
Má bakalářská práce se zabývá popisem a zhodnocením mediálního obrazu České pošty, s. p. (dále jen Česká pošta) ve vybraných celostátních denících v letech 2012-2017. Zkoumání pro lepší pochopení vývoje situace přesahuje až do roku 2018. Cílem práce je především zjistit, zda si pošta držela v médiích stálou pověst, nebo zda byl její mediální obraz postupem času proměnlivý - např. na základě aktuálních událostí, které se v podniku udály. Případně mne bude zajímat, zda je v tomto ohledu patrná nějaká vývojová tendence - ať už vzestupná, nebo naopak sestupná. Práce je rozdělena na dvě základní části. V teoretické části je stručně popsána historie České pošty se zdůrazněním na vývoj od devadesátých let. Následně se věnuji současnému způsobu fungování podniku a to včetně vedení firmy a firemního vývoje od roku 2010. Část textu je poté zaměřena na teoretické vymezení mediálního obrazu a to včetně používaných teorií a následně informace o vybraných zkoumaných periodikách. Jsou jimi známé celostátní deníky Mladá fronta DNES a Právo. Ve druhé praktické části práce je na úvod nejprve vysvětlena konkrétní používaná metodologie. Následně se věnuji zkoumání příspěvků pomocí kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy. Vybrané mediální příspěvky jsem zpracovávala pomocí databáze Newton Media Search, která...
|
|
Mediální obraz České pošty v letech 2012 - 2017
Radová, Michaela ; Vlasák, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hodboď, Vojtěch (oponent)
Má bakalářská práce se zabývá popisem a zhodnocením mediálního obrazu České pošty ve vybraných celostátních denících v letech 2012 - 2017. Zkoumání pro lepší pochopení vývoje situace přesahuje až do roku 2018. Cílem práce je především zjistit, zda si pošta držela v médiích stálou pověst, nebo zda byl její mediální obraz postupem času proměnlivý. Případně mne bude zajímat, zda je v tomto ohledu patrná nějaká vývojová nebo naopak sestupná tendence. Práce je rozdělena na dvě základní části. V teoretické části je stručně popsána historie České pošty se zdůrazněním na vývoj od devadesátých let. Následně se věnuji momentální fungování pošty a to včetně vedení firmy a podnikového vývoje od roku 2010. Část textu je poté zaměřena na teoretické vymezení mediálního obrazu a to včetně používaných teorií a informace o vybraných zkoumaných periodikách. Jsou jimi známé celostátní deníky Mladá fronta DNES a Právo. Ve druhé praktické části práce je na úvod nejprve vysvětlena konkrétní používaná metodologie. Následně se věnuji zkoumání příspěvků pomocí kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy. Vybrané mediální příspěvky jsem zpracovávala pomocí databáze Newton Media Search, která obsahuje evidenci článků většiny známých českých periodik. Výstupem práce je poté zhodnocení vybraného materiálu a následné odpovědi...
|