Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 298 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vnímání diakritických znaků žáky 2. stupně základních škol
Severin, Svatopluk ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Diplomová práce se věnuje vizuálním prostředkům v učebnicích přírodopisu, a to konkrétně vyobrazení diakritických znaků živočichů. V teoretické části se zaměřuje na učebnici, její funkci a nonverbální prostředky. Bližší pozornost pak věnuje podobě a funkci ve vzdělání u ilustrace a fotografie. Dále také rozebírá tvorbu biologické ilustrace a práci ilustrátora skupin živočichů, které jsou použity v dotazníkovém šetření. V praktické části kvantitativní vědeckou metodou skrze dotazníkové šetření práce zjišťuje, jak studenti druhého stupně vnímají v učebnicích přírodopisu diakritické znaky vybraných živočichů vyobrazených pomocí ilustrací a fotografií.
Liška obecná (Vulpes vulpes) jako modelový druh pro výuku zoologie na II. stupni základních škol
Machotová, Helena ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato bakalářská práce se detailně věnuje lišce obecné (Vulpes vulpes) a zkoumá její vztah k člověku ve středoevropskému ekosystému. Analyzuje fyzické vlastnosti, potravu, populaci, rozmnožování a chování lišky. Práce se také zabývá historií lovu, současnými mysliveckými praktikami a statistikami. Věnuje se úmrtnosti, parazitárním onemocněním a závažným chorobám lišek. Závěrečná část zdůrazňuje význam studia lišky pro biodiverzitu a dlouhodobě udržitelné myslivecké a jiné hospodaření v přírodě. KLÍČOVÁ SLOVA liška obecná, Vulpes vulpes, lov, populace
Charakteristika vybraných skupin pavoukovců a jejich využití ve výuce na druhém stupni ZŠ
Bryxová, Tereza ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tématem diplomové práce je charakteristika skupiny pavoukovci a vybraných řádů této skupiny. Diplomová práce se z větší části věnuje návrhu výukového bloku na téma pavoukovci pro žáky 7.-9. tříd základních škol. Teoretická část obsahuje obecnou charakteristiku skupiny pavoukovci a dále podrobnější popis pěti vybraných řádů (štíři, štírci, roztoči, pavouci a sekáči) a zástupců, kteří zároveň byli zvoleni a zařazeni do výukového bloku. Věnuje se rovněž vybraným aktivizačním metodám ve výuce přírodopisu. V praktické části je navrhnut dvouhodinový výukový blok se zařazenými a vybranými aktivizačními aktivitami, který byl následně realizován na dvou pražských základních školách. Výsledky žáků obou základních škol (ZŠ Petřiny a ZŠ Písnická) byly velmi pozitivní. V obou třídách došlo k výraznému nabytí vědomostí a znalostí po výukovém bloku. Před výukovým blokem žáci měli ze všech tříd správně v myšlenkových mapách zapsáno v průměru sedm pojmů. Po výukovém bloku došlo k navýšení pojmů (přibylo jich vždy v průměru okolo 10) správně použitých a zapsaných. Žáci zařazení myšlenkové mapy, transformovaného skládankového učení a didaktické hry hodnotili pozitivně. Zařazení myšlenkových map hodnotili také jako užitečné pro svou další výuku přírodopisu a při učení se na testy. Výukový blok celkově hodnotili jako...
Světlušky (Lampyridae) jako téma pro rozvoj kritického myšlení
Ševicová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce seznámí čtenáře s pojmem kritické myšlení. Dále se věnuje otázkám proč a jak aplikovat kritické myšlení do výuky. Rovněž představuje výukový program navržený v souladu s principy kritického myšlení, jehož cílem bylo zkoumání rozvoje této dovednosti na vybraném vzorku žáků základního vzdělávání. Program může posloužit jako inspirace pro další pedagogy. Vybraným tématem výukového programu byla čeleď Lampyridae a její zástupci žijící na území České republiky. Světlušky byly vybrány jako vlajkový druh pro jejich obecnou oblíbenost u žáků a schopnost bioluminiscence. Také mohou u žáků reprezentovat aktuální ekologický problém vymírání hmyzu a jeho negativní dopad. Autorka rešeršně zpracovala přehlednou biologii této čeledě. Práce též obsahuje dotazníkové šetření k tématu kritické myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA kritické myšlení, bioluminiscence, Lampyridae, metody kritického myšlení, výukový program
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ
Pořická, Ivana ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ (Bc. Ivana Pořická) ABSTRAKT Úkolem diplomové práce je zjistit stanoviska žáků 2. stupně vybraných základních škol a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia v problematice výuky přírodopisu respektive biologie. Součástí odborné práce je vyjádření a zhodnocení psychického rozpoložení žáků před výukou, připravenost, spokojenost s prostředím, výukou jako takovou včetně použitých metod a využitelnost a důležitost biologického vzdělání vůbec. Žáci měli též možnost vyjádřit se k příslušným učebnicím používaných při výuce. Dále měla práce porovnat a analyzovat rozdíly mezi postoji žáky základních škol a víceletých gymnázií v odpovídajícím ročníku. Další analýza spočívala v rozdílnosti odpovědí ve smyslu genderovém. Zda se nějak zásadně liší postoje dívek a chlapců a pokud ano, pokusit se vyhodnotit příčiny těchto rozdílů. Výzkum také ukazuje některé specifické rozdíly v postojích mezi oběma skupinami žáků, což naznačuje, že vzdělávací programy a prostředí školy mohou hrát klíčovou roli při formování postojů žáků k výuce přírodopisu. Tyto zjištěné rozdíly mohou být užitečné pro další vývoj vzdělávacích programů a strategií zaměřených na zlepšení výuky přírodopisu na obou úrovních školního vzdělávání. Tato stanoviska žáci vyjadřovali pomocí online...
Jedovaté rostliny a houby - žákovské povědomí o konkrétních druzích jako prevence intoxikace
Rendlová, Lucie ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Předmětem této práce bylo ověřit znalosti jedovatých rostlin a hub u žáků a učitelů a představit přehled vybraných jedovatých druhů rostlin a hub. Teoretická část se zaměřuje na vzdělávací systém a zařazení této problematiky z hlediska vzdělávacích programů. V další části je uvedena kazuistika vážných otrav dětí, která sloužila jako jeden z podkladů pro výběr jednotlivých uvedených druhů. Přehled jednotlivých druhů je zaměřen na popis, účinné látky a projevy otrav s informacemi o možné první pomoci. U některých druhů jsou uvedeny historické zajímavosti coby možný didaktický prostředek pro výuku. V praktické části se zaměřuji na ověření hypotéz. Předpokládám malou znalost této problematiky u učitelů i u dětí. V závěru práce potvrzuji hypotézu o povrchní znalosti jedovatých rostlin a hub u učitelů. Hypotéza, kde předpokládám neznalost dětí uvedeného problému, nebyla potvrzena, ale jejich znalosti byly podpořeny předešlou prezentací na dané téma. Povědomí o jednotlivých druzích jedovatých rostlin je důležité nejen pro dětí a jejich bezpečný pobyt na školních akcích, ale i pro učitele jakožto osoby odpovědné za jejich bezpečnost. A v neposlední řadě jsou znalosti učitelů důležitou motivací pro děti. KLÍČOVÁ SLOVA Žáci, přírodní jedy, otravy
Akvárium jako ekosystém vhodný k etologickým pozorováním ryb
Mejstříková, Lucie ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Akvaristika je velmi rozšířeným koníčkem nejen mezi dospělými, ale i mezi dětmi. Akvárium však nemusí sloužit pouze jako okrasný a relaxační prvek, ale také jako vyučovací pomůcka. Prostřednictvím projektové výuky v něm může být studována etologie ryb, například jejich orientace v prostoru a čase v souvislosti s místem krmení nebo epigamní a sociální chování. Úspěšnost a neúspěšnost chovu ryb a pěstování rostlin poukazuje na nerovnováhu minerálů a látek ve vodě, proto je důležité brát zřetel na jejich koloběh v akváriu. Tato práce popisuje, jak založit a pečovat o akvárium včetně vlastních doporučení. Pro názornost koloběhu látek, energie a hmoty byla vytvořena jednoduchá schémata, která lze využít i při výuce ekologie. V praktické části byla popsána biologie modelových akvarijních ryb doplněna mnoha vlastními fotografiemi. V didaktické části byly navrženy pracovní listy - jeden slouží jako podklad pro projektovou výuku, druhý pro analýzu dat. Efektivnost pracovních listů byla ověřena žáky šesté a osmé třídy základní školy. Druhý pracovní list vznikl jako reakce na nízkou návratnost a nepřesné řešení prvního z nich, který je časově náročný na realizaci (minimálně dva týdny). Výsledky žákovských prací zjednodušeného pracovního listu byly výrazně lepší vzhledem k okamžité zpětné vazbě učitele při...
Včelařství a jeho využití na základní škole
Voska, Karel ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se věnuje včelařství a možnostem jeho využití na základní škole. První část je zaměřena na celou nadčeleď Apidae se zaměřením na včelu medonosnou. Zmíněny jsou ale i další zástupci napříč různými sociálními modely, od včel samotářek, přes včely žijícími v různých úrovních komunitního života, až po velká včelí společenství. Ve druhé části práce je přiblížen vývoj včelařství, nejprve na obecné rovině a poté na území našeho státu. Od samotného vzniku vztahu člověka a včel, přes první průkopníky opravdového včelařství ve Středomoří, Egypťany, Řeky a Římany, až po vývoj včelařství na našem území od středověku až do 20. století. Třetí a poslední část diplomové práce se pak věnuje využití včelařství na základní škole. V této didaktické části jsou nejprve popsány různé možnosti, jak včely ve výuce využít v nejrůznějších předmětech na základní škole. Součástí textu jsou návrhy témat a náplně hodin, možné využití mezipředmětových vztahů a tandemové výuky a také návrhy pracovních listů. Druhá část didaktické práce se pak věnuje včelařskému kroužku při základní škole. Hlavně pak pravidlům i tipům pro jeho správné fungování. Součástí práce je také několik badatelských otázek, zaměřujících se na to, zda a jak může být využití včel ve výuce prospěšné pro žáky. Odpovědi na otázky byly zpracovány pomocí...
Použití umělé inteligence studenty gymnázia při psaní referátu
Brabenec, Daniel ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou používání umělé inteligence žáky šestiletého gymnázia při psaní krátkých referátů na daná biologická témata. Problematika je to velmi aktuální a diskutovaná širokou veřejností jakožto přicházející změna pro školství a potažmo pro celou společnost. Cílem práce je tedy popsat jakým způsobem žáci gymnázia s umělou inteligencí pracují, jak často a k čemu umělou inteligenci používají, jaké problémy a chyby se při tom mohou vyskytnout a srovnat vytvořené referáty z různých hledisek. V souladu s cílem práce je stanoveno celkem šest výzkumných otázek, které jsou v práci zodpovězeny. Na základě odpovědí na výzkumné otázky jsou vyvrácené dvě ze tří stanovených hypotéz. K zodpovězení výzkumných otázek a ověření hypotéz je realizován smíšený výzkum kombinující kvantitativní i kvalitativní postupy. Žáci mají za úkol během hodin s pomocí internetových zdrojů i umělé inteligence vytvořit referát na jedno ze tří biologických témat (stavba buňky, rozmnožování rostlin a obojživelníci ČR). Tyto referáty jsou analyzovány metodou otevřeného kódování dle zakotvené teorie. Druhou složkou je dotazník zaměřující se na používání umělé inteligence žáky. Výzkumem je zjištěno, že zdaleka ne všichni žáci při práci na referátu, ani jinde, používají umělou inteligenci. Způsoby použití...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 298 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Hanel, Lubomír
13 Háněl, Ladislav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.