Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Karetní hra Dobble jako diagnostický nástroj
Zemanová, Anežka ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Urban, Kamila (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá karetní hru Dobble a její možné využití v rámci psychodiagnostiky. Hlavními cíli je představit tuto hru, zjistit, jaké vlastnosti karet ovlivňují výkon v této hře, porovnat výkon v Dobble s výsledky vybraných běžně užívaných psychologických testů a případně představit alternativní psychodiagnostický nástroj. Teoretická část popisuje využívání společenských her mimo herní kontext, vysvětluje fenomény zrakového vyhledávání, jež se při hraní Dobble uplatňuje, a pojednává o vybraných psychologických testech. Empirická část představuje kvantitativní výzkum provedený na 50 dobrovolnících, kteří v rámci výzkumu odehráli tři kola Dobble a vyplnili několik psychologických testů. Výsledky ukazují, že jednotlivé karty se v náročnosti neliší. Vliv na čas, za který je shodný obrázek nalezen, má opakování hledaného symbolu. Výkon ve hře Dobble souvisí se skórem výkon soustředění testu pozornosti d2 a výsledkem Vídeňského maticového testu měřícího inteligenci. Naopak nebyl nalezen vztah mezi výkonem v této hře a reprodukcí komplexní figury Taylorové ani skóry testu cesty. Tento výzkum je prvním svého druhu zabývající se karetní hrou Dobble a ukazuje, že by bylo vhodné vyvinout speciální variantu hry, kterou testovaní nebudou předem znát. Ta by podle získaných dat mohla sloužit jako...
Psychomotorický vývoj dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Němcová, Hana ; Maulisová, Alice (vedoucí práce) ; Děchtěrenko, Filip (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice psychomotorického vývoje dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat. Cílem empirické části je zjistit, a) zda se 24měsíční děti narozené po syndromu feto-fetální transfuze (TTTS) vyvíjejí v jednotlivých oblastech v rámci normy, b) zda je jejich vývoj napříč doménami rovnoměrný a c) pomocí exploratorní analýzy zjistit případné prediktory jejich psychomotorického vývoje. V této retrospektivní kohortové studii byla použita data 24 dětí z klinických vyšetření Ústavu pro péči o matku a dítě, která byla získána administrací 3. revize škál Bayleyové. Výsledky statistických analýz naznačují, že je vývoj těchto dětí opožděný pouze v oblasti řeči, v níž zároveň skórovaly signifikantně níže než v ostatních doménách. Byl nalezen signifikantní negativní vztah mezi počtem živě narozených plodů, gestačním týdnem intervence a výkonem v oblasti expresivní řeči a hrubé motoriky. Signifikantním prediktorem hrubé motoriky se záporným efektem je i stádium TTTS. Celkově vysvětlují testované modely významný podíl variance v jednotlivých doménách vývoje, a to 21 až 65 %, pokud není brána v potaz proměnná matky, a 74 až 99 %, pokud je zohledněna. Výsledky výzkumu poukazují na důležitost klinicko- psychologického sledování těchto dětí s případnou...
Mathesso: Desková hra jako diagnostický nástroj
Šimková, Zuzana ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Pikola, Julie (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá potenciál využití deskové hry Mathesso v diagnostice kognitivních funkcí. Teoretická část obsahuje úvod do psychologického testování, shrnutí úskalí klasických testů a přehled nově vznikajících alternativních metod. Dále se věnuje využití her v psychologii a psychodiagnostice, popisuje dosavadní výzkumy deskových her v tomto kontextu a poskytuje přehled směrů, kterými se výzkum gamifikace v psychodiagnostice ubírá. Empirická část obsahuje popis výzkumu, při němž byla 23 respondentům předložena upravená verze hry v digitální podobě spolu se třemi kognitivními testy měřícími inteligenci, paměť a exekutivní funkce. Získaná data byla analyzována pomocí korelací. Výsledky ukazují signifikantní korelaci s velkou sílou efektu pro test inteligence, naopak nenaznačují, že by tato metoda dokázala konkurovat Testu cesty používanému pro měření exekutivních funkcí. Pro měření paměti se zvolený postup při zadávání instrukcí ke hře ukázal jako zcela nevhodný, schopnost měřit tuto kognitivní funkci je tedy potřeba otestovat znovu. Obecně lze říci, že hra diagnostický potenciál má, ovšem bude potřeba provést ještě řadu dalších výzkumů, které umožní překročit stávající limity a vyladit herní design. Klíčová slova: Desková hra; Mathesso; Psychologická diagnostika; Kognitivní funkce
Psychologické aspekty konzumace hmyzu: jídelní postoje a chování k hmyzu coby potravě, způsoby jejich změny a ovlivňování
Kosík, Petr ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Veverová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se věnuje postojům vůči entomofágii a tématu jejich změny s cílem rozšířit poznatky o těchto postojích, jejich determinantách a možnostech jejich účinného ovlivnění. Literárně-přehledová část shrnuje zjištění o jednotlivých aspektech a determinantách postoje vůči entomofágii, o mechanismech změny jídelních postojů a strategiích pro ovlivnění postoje vůči entomofágii. Ačkoliv existují zahraniční studie mapující otevřenost vůči entomofágii a její determinanty, v české literatuře je toto téma téměř neprozkoumané. Zároveň byť existují zahraniční experimenty ověřující efektivitu strategií pro ovlivnění postoje vůči entomofágii, žádné zatím neprozkoumaly efekt aktivního sociálního vzoru. Ve výzkumné části předkládáme dva výzkumy reagující na popsanou situaci: zaprvé dotazníkové šetření na 818 participantech získaných kvótním výběrem z dospělé české populace, které jednak zjistilo spíše nízkou úroveň ochoty ke konzumaci hmyzích potravin a zároveň vyšší preferenci pro konzumaci potravin s nerozpoznatelnou přítomností hmyzu a jednak odhalilo vztah mezi pohlavím, věkem, zkušeností a obeznámeností s entomofágií a ochotou ke konzumaci hmyzích potravin. Zadruhé reportujeme experiment na 184 účastnících, kteří byli náhodně přirazeni k jedné ze tří podmínek: (1) edukaci o benefitech entomofágie,...
Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE
Kotrášová, Anna ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Šustová, Petra (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl ověřit faktorovou strukturu dotazníku SSI (Social skills inventory, Inventář sociálních dovedností), a to na běžné i klinické populaci, konkrétně populaci, která prošla adverzními dětskými zkušenostmi (ACE). Nejdříve je charakterizováno období vynořující se dospělosti jakožto cílové skupiny. Dále práce podává základní přehled literatury týkající se sociálních dovedností jak v zahraničí, tak v českém prostředí a představuje SSI jako výzkumný nástroj. Problematika ACE je charakterizována a zkoumána v souvislosti s vynořující se dospělostí a sociálními dovednostmi. Výzkum v této práci neověřil předpoklad, že šestifaktorový model SSI (Riggio & Carney) bude odpovídat datům nasbíraným na české populaci ve vynořující se dospělosti. Vzniklo čtyřfaktorové řešení, jehož odhady reliability jsou přinejmenším na stejné úrovni jako odhady reliability v původní verzi SSI. Nicméně výsledky naznačují, že SSI pravděpodobně není validním nástrojem pro měření sociálních dovedností a je třeba tyto závěry dále ověřit. Proto práce navrhuje studii na reprezentativním vzorku české populace se zahrnutím populace s ACE, která by ověřila faktorovou strukturu SSI. Jsou zde diskutovány případné limity a přínosy tohoto výzkumu včetně možných doporučení. Klíčová slova: sociální dovednosti;...
Česká adaptace dotazníku Death Attitude Profile Revised
Horáková, Anna ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Dragomirecká, Eva (oponent)
Diplomová práce blíže popisuje fenomén přistupování ke smrti, jeho druhy i možná ovlivnění a nabízí přehled metod k měření postojů ke smrti. Cílem práce je vytvořit české položky dotazníku Death attitude profile revised. Práce ověřuje reliabilitu jednotlivých faktorů české verze, která dosahuje excelentních hodnot (α = 0,925) až akceptovatelných hodnot (α = 0,652) u jednotlivých faktorů. Práce ověřuje pětifaktorový model, který dosahuje hraničních hodnot akceptovatelnosti a dle výsledků explorační faktorové analýzy navrhuje výzkum úpravy modelu pro českou verzi (vynechání první položky a změnu náboje položky 17 na reverzní položku s nábojem k faktoru strachu ze smrti). Práce dále odhaduje validitu dotazníku pomocí snahy o replikace zjištění dřívějších studií, které se zabývají psychometrickými vlastnostmi originálního dotazníku i jeho dalších adaptací. Jedná se o korelovanost faktorů a rozdílu v postojích ke smrti dle pohlaví, věku a nábožensko-spirituálního přesvědčení. Zjištění dřívějších studií ohledně rozdílů mezi těmito skupinami se podařilo do značné míry replikovat. Dále práce uvádí doplňkovou analýzu kvalitativních dat, dle které navrhuje hypotézu vztahu mezi rodičovstvím a postojem ke smrti a hypotézu ohledně specifik české populace v otázkách náboženské víry.
Psychologické aspekty používání digitálních technologií u batolat
Šustrová, Anna ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Děchtěrenko, Filip (oponent)
Tématem diplomové práce jsou psychologické aspekty používání digitálních technologií u batolat a postoj, jaký mají rodiče těchto batolat k používání technologií dětmi. Literárně přehledová část se zabývá specifiky batolecího věku z pohledu vývoje tělesného, kognitivního, socio-emocionálního a z pohledu interakce batolete s rodiči. Dále se literárně přehledová část zaměřuje na vymezení pojmu digitální technologie, na charakteristiky vybraných digitálních technologií a způsobu jejich užívaní dětmi batolecího věku. Práce se také zabývá dosavadními výzkumy, které se věnují možnému vlivu digitálních technologií na vývoj dítěte. Jsou přiblíženy také dosavadní výzkumy mapující postoje rodičů k používání digitálních technologií u dětí. Empirická část práce cílí na zmapování postoje rodičů batolat k používání digitálních technologií u jejich dětí. Skrze odpovědi rodičů pak práce nepřímo mapuje specifika používání technologií dětmi batolecího věku z hlediska množství času, obsahu aktivit, preferencí přístroje a způsobu zprostředkování digitální technologie dítěti. Výzkum byl uskutečněn za použití anonymního online dotazníku, který byl vytvořen pro účely této práce. Respondenti byli do výzkumu vybrání metodou samovýběru. Výsledky diplomové práce mohou být užitečné k úvodnímu zmapování problematiky používání...
Predicting accuracy in Multiple Object Tracking tasks from trajectory statistics
Chembrolu, Surya Prakash ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Antolík, Ján (oponent)
Title: Predicting accuracy in Multiple Object Tracking tasks from trajectory statistics Author: Surya Prakash Chembrolu Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D., Department of Software and Com- puter Science Education Abstract: Cognitive science is an interdisciplinary area covering neuroscience, psychology, linguistics, philosophy, and computer science. Computer science and cognitive science mutually benefit from each other because computer science is very helpful to design and perform experiments in order to understand how the brain works likewise research output from cognitive science can lead to new con- cepts and models in artificial intelligence. Within cognitive science, Multiple Object Tracking (MOT) paradigm is used to study visual attention. In MOT experiments, participants are required to keep track of some moving objects in parallel. In this study, a data-driven approach is taken in order to explain the tracking performance of the subjects taking part in MOT experiments. The stimuli in MOT known as trajectories or tracks presented in previous studies were taken and the difficulty of those trajectories is quantified based on trajec- tory statistics. Then a model is created to explain tracking performance and this model is tested...
Deception techniques in data visualization
Augulis, David ; Děchtěrenko, Filip (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Klíčová slova (česky) klamání, klamavé techniky , vizuální gramotnost rakt (česky) Klamavé techniky zobrazování dat jsou stále více se jevujícím fenoménem. Dříve bylo tak nákladné a pracné vytvořit i prosté vizualizace, že se dalo spoléhat na autoritu jejich tvůrců. To však dnes už není pravdou a každý s přístupem k počítači a internetu je schopen tvořit bezprecedentní množství vizuali í, část z nich úmyslně či nikoliv klamavých. Vizuální gramotnost není součástí základního vzdělání, a tak nemá většina lidí, jak se proti nim bránit. kalářské práci shrnujeme dosavadní poznatky týkající se klamavých technik a výzkumných oblastí, které vyjasňují jak mohou být vizualizace klamavé. V praktické části jsme změřili velikost efektu 9 klamavých technik, z nichž 5 ještě nebylo testováno na soubo vysokoškolských student (N=724). Zkoumali jsme také, jak je tato klamavost modifikována tím jednorázové textové intervence, pro kterou jsme vytvořili několik úrovní, stoupajících ve své podrobnosti. Zároveň jsme taky změřili visuální gramotnost všech účastníků a pozorovali, zda nemá úroveň této schopnosti vliv na efekt klamavých technik. kantní klamavý efekt se ukázal u 6 z 9 technik (aspoň mezi dvěma úrovněmi manipulace). Zároveň jsme taky vyhodnotili efekt jednorázové textové intervence neprůkazný a navrhujeme další kroky...
Příspěvěk k validizaci metody CAS2
Závorková, Adéla ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Děchtěrenko, Filip (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na profil dětí se syndromem deficitu pozornosti a hyperaktivity (ADHD) v Diagnostické baterii kognitivních procesů CAS2. Literárně přehledová část zařazuje teorii kognitivních procesů plánování, pozornosti, simultánního a následného zpracování informací (PASS) do kontextu současných teorií inteligence, jež rozděluje podle přístupu k jejímu zkoumání. Teorii PASS předkládá společně s Lurijovou prací, ze které vychází. Následně představuje základní charakteristiky testu CAS2, který je operacionalizací teorie PASS. Věnuje se také charakteristikám a diagnostickým kritériím ADHD a nakonec předkládá studie zaměřené na profil kognitivních procesů u dětí s ADHD. Empirická část přináší klinickou studii zaměřenou na českou populaci dětí s ADHD v testu CAS2. Naměřené skóry výzkumného souboru byly oproti běžné populaci signifikantně nižší na škále simultánního a následného zpracování informací, celkový IQ skór souboru byl také významně nižší. Zhoršené výsledky však byly očekávány především na škále plánování. Zjištěné výsledky jsou interpretovány v kontextu způsobu zpracování informací a práce s různými formáty informací při řešení specifických úkolů. Klíčová slova: kognitivní procesy, inteligence, teorie PASS, CAS2, Cognitive Assessment System II, ADHD

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 Děchtěrenko, Filip
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.