Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 147 záznamů.  začátekpředchozí69 - 78dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Surrealismus surového psaní: konfrontace poetiky šílenství u André Bretona a Jeanne Tripier
Jonczyová, Michaela ; Jirsa, Tomáš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Práce se bude zabývat přítomností fenoménu šílenství ve francouzském surrealismu a v žánru tzv. "écrits bruts", čili v "surovém psaní". Jejím základním tématem tak bude konfrontace surrealistické estetiky šílenství s písemnou produkcí psychotických, nejčastěji schizofrenních pacientů. Základní východisko bude představovat analýza a interpretace dvou vybraných děl, a sice experimentální sbírky poezie Andrého Bretona a Paula Éluarda L'Immaculée conception (Neposkvrněné početí, 1930) a deníkových záznamů jedné z nejvýznamnějších francouzských představitelek "surového psaní" Jeanne Tripier, jež vyšly pod názvem Premier Cahier: de l'ordre des messages, mai 1935. Cílem této analýzy bude na jedné straně identifikovat a charakterizovat formy, jejichž prostřednictvím se fingované i "skutečné" šílenství v textech projevuje, a na straně druhé popsat jejich poetickou funkci. Z metodologického hlediska se bude práce opírat o strukturální a žánrovou analýzu obou nastíněných směrů, stěžejní zde však budou rovněž některá východiska fenomenologicky orientované psychiatrie a psychoanalýzy.
Carmen a Colomba, femmes fatales?
Kubíčková, Tereza ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Cílem bakalářské práce Carmen a Colomba jakožto femmes fatales je přiblížit vznik a rozšíření literárního mýtu femme fatale ve francouzské literatuře první poloviny 19. století a prostřednictvím analýzy dvou ženských hrdinek, Carmen a Colomby, novelisty Prospera Mériméea ukázat obecnou platnost tohoto mýtu. Nejprve se práce věnuje definici pojmu femme fatale, jeho rozšíření v 19. století a také otázce, do jaké míry se jedná o literární mýtus. Následující část je věnována analýze dvou zmíněných hrdinek, definici typů mužských obětí těchto femmes fatales a jejich bližší analýze. V závěrečné kapitole je ponechán prostor dalšímu vývoji mýtu femme fatale v druhé polovině 19. Století, a to především v povídkovém díle Ďábelské novely Barbeyho d'Aurevillyho a následné krystalizaci mýtu femme fatale v biblicko- mytologické postavě Salomé na konci 19. století.
Lolita v životě a díle Serge Gainsbourga
Sotonová, Jana ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem bakalářské práce je motiv "lolity" (prepubescentní dívky jako předmětu erotického zájmu) v díle francouzského zpěváka, skladatele písní, básníka, herce, scénáristy a filmového režiséra Serge Gainbourga. Většina jeho děl byla napsána pro ženy nebo o nich. Pro své okouzlení postavou Lolity ze stejnojmenné knihy Vladimira Nabokova touží najít její ztělesnění, ačkoli považuje postavu za abstraktní. Jeho posedlost představou "lolity" jako archetypu významně ovlivňuje jeho tvorbu, stejně jako jeho citový život. První část představí Serge Gainsbourga. Druhá část se bude zabývat tématem "lolity" podle Nabokovova díla. Bude se věnovat také mytickému původu postavy. Hlavní část se zaměří na Gainsbourgova díla, ve kterých je ovlivnění tímto motivem nejvíce patrné. Nakonec práce porovná Nabokovovo a Gainsbourgovo pojetí "lolity" a synteticky shrne rozdíly mezi nimi. Klíčová slova : lolita, obsese, mýtus, eros
Mýtus o Orfeovi ve francouzské poezii 19. a 20. století
Jupová, Andrea ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Bakalářská práce Mýtus o Orfeovi ve francouzské poezii 19. a 20. století se věnuje mytickým odkazům zanechaným antickými autory v dílech význačných autorů moderní francouzské poezie. V první části práce je připomenut mýtus o Orfeovi v antickém období, jeho předliterární i literární verze se zaměřením na klíčová díla Ovidia a Vergilia. V jejich dílech je pak analyzován mýtus o Orfeovi. V dalších kapitolách druhé části jsou dílčí motivy antického mýtu hledány v básnických dílech vybraných autorů od dob romantismu až po 40. léta 20. století ve spojitosti s příslušným literárním kontextem. U těchto autorů je sledováno specifické užití mýtu a proměny jeho pojetí. Ve třetí části je provedeno srovnání pojetí všech zkoumaných autorů a poukázání na význam antické mytologie v moderní literatuře.
Child narrators in two novels: La vie devant soi and Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran
Hálová, Kateřina ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Cílem této práce je provést porovnání vypravěčů ve dvou stylově podobných románech, La Vie devant soi Romaina Garyho a Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran Érica- Emmanuela Schmitta. Vypravěči budou analyzováni z různých úhlů pohledu a poté porovnáni. Budeme chtít dokázat, že ačkoliv jsou vypravěči dětmi, nejedná se ani v jednom případě o literaturu pro děti. K tomu bude nutné nastínit historii literatury pro děti a její tendence v průběhu dvacátého století. Vypravěči budou srovnáváni z následujících hledisek: vnější charakteristika, vnitřní charakteristika, jazyk, komunikace se "čtenářem", pojetí času a prostoru, vztah s "rádcem", reakce na smrt a nalezená životní východiska. Na závěr budou shrnuty výsledky provedené analýzy.
Aimé Césaire / Mohammed Khaïr-Eddine : Two Poetics Reacting to Two Periods, Colonial and Postcolonial
Šarše, Vojtěch ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Práce je věnována dvěma frankofonním autorům: Aimé Césairovi a Mohammedu Khaïr-Eddinovi,jejichtvorběa době, vekteré vznikala. Ačkoli se jedná o dvaspisovatelez různých zemí (Martinik a Maroko) a různých dob (před a po dekolonizaci), jejich poetiky se v mnohém podobají.Ijejich dvěhistorické zkušenostijsou úzce propojenými etapami francouzského kolonialismu.Cílemtéto práce bude porovnat jejich poetiky a analyzovat, jakým způsobem doba ovlivnila a propojila tyto dva autory, a jak na ni reagovali ve svých dílech. V první části bude popsána společná vůle obou spisovatelů obnovit národní literatury svých zemí a budou zkoumány prostředky, jakými toho chtěli dosáhnout. Následující část se bude soustřeďovat na díla obou autorů, jejich charakteristické rysy, opakovaně se objevující symboly a na roli míst narození obou spisovatelů. Poslední část se bude věnovat kontextu, ve kterém autoři psali, a bude se snažit objasnit, jak je sbližuje či rozděluje. V celé práci budou souvisle porovnávány společné aspekty poetiky a zároveň změny těchto aspektů v přechodu mezi dobou koloniální a postkoloniální. Dále bude vysvětleno, jakým způsobem tato změna režimu ovlivnila postoje obou autorů ke společnosti.
Monologue in contemporary drama of the French-speaking Switzerland
Tichá, Alžběta ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Název práce: Monolog v současném dramatu francouzského Švýcarska Autor: Alžběta Tichá Katedra: Ústav románských studií Vedoucí diplomové práce: doc. PhDr. Eva Voldřichová Beránková, Ph.D. Klíčová slova: Drama, Švýcarsko, francouzština, monolog, frankofonní literatury Abstrakt: Hlavním záměrem této práce je představit monologickou tvorbu autorů pocházejících z francouzského Švýcarska. Vzhledem k tomu, že francouzské Švýcarsko sdílí velkou část svého literárního vývoje se sousední Francií, je tato práce rozdělena do dvou částí. První se zabývá obecně situací monologu ve francouzském divadle. Ve třech kapitolách představuje zejména problémy definice divadelního monologu, vývoj monologu jakožto samostatné formy, hlavní otázky vyvstávající v souvislosti se současnou monologickou hrou a v neposlední řadě také několik francouzských dramatiků, kteří v průběhu druhé poloviny 20. století významně ovlivnili tento specifický žánr. Druhá část se již zaměřuje na díla tří autorů pocházejících z francouzského Švýcarska, z nichž každý napsal a publikoval alespoň tři monologické hry. Jmenovitě se jedná o Roberta Pingeta, Jacquese Probsta a Davida France Jakubce. Každý z těchto autorů představuje naprosto odlišný tvůrčí přístup a je tudíž představen v samostatné kapitole. Práce se pak snaží pomocí pozorného zkoumání...
Comparison of Time and Memory Categories in Maurice Blanchot's and Pascal Quignards's Essays with the Conception of the Memory in Patrick Modiano's works
Kucherov, Anton ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Anton Kucherov Comparaison des catégories de temps et mémoire dans les essais de Maurice Blanchot et de Pascal Quignard avec la conception de la mémoire dans l'oeuvre romanesque de Patrick Modiano Porovnání kategorií času a paměti v esejistice Maurice Blanchota a Pascala Quignarda s pojetím paměti v románovém díle Patricka Modiana _____________________________________________________ Tato práce provede konfrontaci zvláštností v pojímání času a paměti u romanopisce a esejisty, literárního kritika a filosofa 20. století Maurice Blanchota a romanopisce a esejisty Pascala Quignarda a následně i srovnání s pojetím paměti ve vztahu k imaginaci v románových a autobiografických spisech Patricka Modiana. Práce bude analyzovat paměť v souladu s metodou "míst paměti", jak ji rozpracoval historik Pierre Nora, jako nadosobní, zlomkovitý, nelineární a individuální proces, využije rovněž poznatků psychoanalytických a fenomenologických. Tematiku paměti pokládá za kulturně závažnou, protože kulturní prostor musí zpracovávat minulost; paměť je zároveň hodnotou, cílem i prostředkem.
Huysmansovo Naruby jakožto parodie " experimentálního románu" ?
Krausová, Eliška ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Cílem bakalářské práce Huysmansovo Naruby jakožto parodie "experimentálního románu"? je pokusit se nahlédnout na Huysmansův román Naruby ne pouze jako na zdroj dekadentní poetiky, ale také jako na dílo kritické, parodující, jímž se jeho autor snaží dovršit svou odluku od "otce naturalismu" Émila Zoly, a to zejména od jeho teoretického pojetí naturalismu, popsaného v literárně-kritickém díle Experimentální román. Nejprve se práce věnuje Experimentálnímu románu a snaží se vytyčit základní principy naturalismu, které v něm autor definuje. Dále je krátce představen Joris Karl Huysmans, zejména z pohledu svého tvůrčího vývoje, a je také nastíněn vztah mezi ním a Émilem Zolou. Další kapitola se věnuje samotné analýze románu Naruby a vyhledávání potenciálních parodizujících prvků, a to z pohledu menších celků, jakými jsou pojetí prostoru a času nebo vnímání reality. V závěru práce poukáže na vzájemné protimluvy obou autorů, zejména pak na Zolův sklon tíhnout k dekadentní estetice v pozdních dílech.
Vliv francouzské literární kritiky přelomu 19. a 20. století na F. X. Šaldu: případ Rimbaud
Soukeníková, Eva ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Francouzská literární kritika konce 19. a počátku 20. století nápadně ovlivňuje zrod a vývoj té české. Práce se zabývá konkrétní komparací přímých i nepřímých francouzských vlivů na české pojetí literární kritiky. Tento jev ilustruje na vybraných francouzských studiích a odborných článcích hodnotících život a dílo Arthura Rimbauda, které jsou následně porovnávány se studií F. X. Šaldy na stejné téma. Soustřeďuje se především na aplikované teoretické literárněkritické směry tohoto období, mapuje kritický ohlas soudobý Rimbaudovu životu, ale zohledňuje i ten posmrtný, který je časově adekvátnější českému prostředí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 147 záznamů.   začátekpředchozí69 - 78dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.