Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Function of sleep, dreams and oneiric aesthetics in the Men God Forgot by Albert Cossery
Kovalčíková, Ema ; Šarše, Vojtěch (vedoucí práce) ; Provazníková, Adéla (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje debutové sbírce pěti povídek Bohem zapomenutí lidé (1946) frankofonního spisovatele egyptského původu Alberta Cosseryho. Cílem práce je analýza a rozbor funkce spánku, snů a oneiristické estetiky ve sbírce povídek, která zosobňuje mikropříběhy obyvatel nuzných předměstí hlavního města Egyptu. V práci nejprve přiblížíme kontext díla a života spisovatele, který i přes mnohaletý pobyt ve Francii ztvárňuje ve sbírce město svého dětství, Káhiru, snovým narativem, s momenty magického realismu. Dále se zaměříme na tehdejší vlivy oneiristické estetiky, spisovatelův minimalistický životní styl a apoteózu lenosti, které úzce související s užitím obrazů spánku a snů v jeho dílech. Práce dále představí pohled na fenomény snu a spánku z pohledu současné snové a spánkové vědy. Klíčová část práce se věnuje podrobné analýze ztvárnění spánku a snění v jednotlivých povídkách Cosseryho sbírky, zejména na úrovni tematické a narativní. Spánek, snění a oneiristickou estetiku budeme zkoumat jako metafory pasivity, lenosti a regresu u postav na úrovni osobní a existenciální, tak v souvislosti s politickou realitou, jako obrazy sociální transformace, revolty a post-pracovní společnosti abychom dokázali, že vypravěč užívá snové motivy jako společensko-kritický komentář, kterou vytváří...
Topos of Prague in the work of selected French surrealist poets
Svátová, Barbora ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Šarše, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl ilustrovat topos Prahy ve vybraných díle francouzských surrealistických básníků, kteří jsou s Prahou spjati; jedná se o Guillauma Apollinaira, Philippa Soupaulta, Andrého Bretona, Paula Éluarda a Louise Aragona. Cílem práce je identifikovat prvky poetiky města u vybraných autorů a jejich postupný vývoj, soulad, nebo naopak disonance. Na pozadí těchto textů práce zároveň objasní francouzsko-české vztahy v uměleckých, především básnických kruzích. Klíčová slova Praha, surrealismus, francouzsko-české vztahy, město, francouzská literatura Mots clés Prague, surréalisme, relations franco-tchèques, ville, littérature française
Wirriyamu: kolonialismus očima Williamse Sassina
Oplová, Eliška ; Šarše, Vojtěch (vedoucí práce) ; Janišová, Míla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dílem guinejského spisovatele Williamse Sassina: Wirriyamu (v českém překladu Jarmily Ortové: Džunglí kráčí smrt). V první kapitole s pomocí historických zdrojů popisuje realitu bývalé portugalské kolonie: Mosambiku. Přibližuje také okolnosti masakru ve Wiriyamu. Ve druhé kapitole hodnotí poznatky v komparativní analýze fikčního světa Sassina odrážejícího koloniální realitu. Konkrétně porovnává tři problematiky: střet kultur, jazyků a náboženství, reprezentaci různých pohledů na kolonizaci v románu Wirriyamu a nakonec ekonomicko-sociální aspekty kolonizace.
Maghrebská svědectví: analýza literárních strategií použitých pro verbalizaci traumatizujících zkušeností ženských spisovatelek a dopad jejich děl na současnou frankofonní společnost
Vacková, Barbora ; Janišová, Míla (vedoucí práce) ; Šarše, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce přiblíží problematiku postavení žen v maghrebské společnosti skrze zvolená díla francouzsky píšících autorek současné literární scény. Práce je rozdělena na dvě části. V té první, teoretické, představíme autorky, politický kontext, v němž jejich tvorba vzniká a teorii mužské dominance francouzského sociologa Pierra Bourdieua. Následně definujeme literaturu svědectví podle teoretického díla Catherine Coquio. V literárně analytické části dojde k samotné analýze literárních děl, opřené o poznatky teoretické části. Jako zdroje nám také poslouží mediální i osobní rozhovory spisovatelek. Na autobiografických příbězích Saïdy Menebhi, Souad Labbize a Rachidy Yacoubi definujeme použité literární postupy, jimiž spisovatelky předávají čtenáři své traumatizující životní zkušenosti. Veškeré informace nakonec podrobíme komparaci, čímž docílíme vzniku uceleného obrazu získaných znalostí.
The Anticolonial Novels Published in the 50th of Last Century in ParisObjectivation, Thingification and Identity Emptiness of Sub-Saharan Character
Šarše, Vojtěch ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Fučíková, Milena (oponent) ; Vurm, Petr (oponent)
Padesátá léta v subsaharských koloniích Francie se nesla ve znamení hnutí, které lze definovat jako antikoloniální román inspirovaný sociálním realismem. V tomto desetiletí se objevili subsaharští romanopisci, kteří se později stali klasiky afrických literatur psaných francouzsky. Všichni tito autoři publikovali v Paříži, stejně jako jejich předchůdci. Ve svých románech popisují každodenní život ve francouzských koloniích na africkém kontinentu. Představují první generaci spisovatelů tohoto původu, kteří komplexním a systematickým způsobem zobrazili vztahy mezi kolonizátory a kolonizovanými, vztahy bezmála fatálním způsobem narušené přísnou a kategorickou nadvládou Západu. Významnými autory tohoto zásadního období jsou Konžan Jean Malonga (1907-1985), Bernard Binlin Dadié (1916-2019) a Aké Loba (1927-2012) z Pobřeží slonoviny, Senegaleci Ousmane Socé Diop (1911-1973), Ousmane Sembène (1923-2007) a Cheikh Hamidou Kane (1928), Camara Laye (1928-1980) z Guinei a v neposlední řadě Kamerunci Ferdinand Oyono (1929-2010) a Mongo Beti (1932-2001). Uvedení autoři, již jsou předmětem této disertační práce, však nepatří ke stejné generaci; jejich první romány byly sepsány a vydány v průběhu deseti let před dekolonizací (Nejednoznačné dobrodružství Cheikha Hamidoua Kanea vyšlo v roce 1961, avšak dobou vzniku...
CFCO as a product of French colonization in Congo
Urbaníková, Eva ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Šarše, Vojtěch (oponent)
Táto bakalárska práca je zameraná na históriu a antropologický kontext výstavby železničnej trate Kongo-Oceán (CFCO). Primárnym cieľom práce je priblížiť a objektívne opísať skutočný priebeh výstavby tejto trati od jej začatia až po jej ukončenie. Cieľom týchto opisov je poukázať na pravdivý dobový pohľad, ktorý bol koloniálnou mocnosťou klamlivo prezentovaný. Práca je rozdelená na tri kapitoly. Prvá sa venuje uvedeniu do problematiky, prednostne však tomu, čo predchádzalo začatiu výstavby, ale aj náborom regrútov a ich prepravu na stavenisko. V druhej časti nájdeme opisy veliteľov prác, štatistiky a zmienky o dochovaných dobových dokumentáciách. V poslednej kapitole sú podrobne opísané aspekty zo života regrútov žijúcich v táboroch t.j. choroby, stravovanie a ubytovanie regrútov. V tejto časti je predostretý aj súčasný stav železnice Kongo-Oceán. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Reflexe tvorby Patricka Chamoiseaua optikou Frantze Fanona
Korecká, Alžběta ; Janišová, Míla (vedoucí práce) ; Šarše, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá rozborem sociopolitických jevů, které jsou důsledkem koloniální minulosti ve francouzském departmentu Martinik. K demonstraci těchto jevů používám knihu antilského autora Patricka Chamoiseaua Solibo Ohromný. Jednotlivé prvky, které jsou charakteristické pro společnosti, které byly pod koloniální správou Francie jsou popsány v knize staršího autora původem z Martiniku Frantze Fanona Černé kůže, bílé masky. V prvních kapitolách se zaměřuji hlavně na francouzský jazyk jakožto primární nástroj koloniální nadvlády. Poté analyzuji další oblasti (administrativa, školství, policie), ve kterých se systém založený na dominanci propsal do společenského uspořádání. Jednotlivé Fanonovy teze (týkající se komplexu méněcennosti) aplikuji na úryvky z Chamoiseauovy knihy. Na konci práce se zaměřuji na vymezování identity, což je pro oba autory klíčovým tématem. Klíčová slova Frantz Fanon, Patrick Chamoiseau, frankofonní antilská literatura, Martinik, kolonialismus, kreolština, kulturní identita
(Bretonova a Chavéeho) Surrealistická žena / žena surrealistů
Girodová, Anna ; Šarše, Vojtěch (vedoucí práce) ; Janišová, Míla (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce si klade za cíl komparativní analýzou porovnat dvě básně dvou surrealistických autorů, a to básně L'Union libre (1931) pocházející z pera Andreho Bretona a básně Eva (1946) od belgického představitele surrealismu Achilla Chavéeho. Úvodní kapitola se věnuje historicko-kulturnímu kontextu, v rámci kterého jsou zpracována témata francouzského a belgického surrealismu. V druhé části této teoretické kapitoly se práce hlouběji věnuje motivu ženy v surrealistickém hnutí. Hlavní část bakalářské práce se zaměřuje na samotnou analýzu obou básní, ve které popisuje jazykové prostředky, a především motivické stránky obou textů. Finální kapitolu tvoří závěrečná komparace těchto textů, a to především v porovnání přístupu lyrických vypravěčů k postavě ženy. Závěr práce shrnuje shromážděné poznatky především o básnických textech a jejich přístupech k motivu ženy.
Reprezentace (bývalých) Afrických kolonií v tuzemské cestovatelské literatuře 19. a 20. století
Martinek, Adam ; Novotný, Josef (vedoucí práce) ; Šarše, Vojtěch (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje díla českojazyčné cestovatelské literatury 19. a 20. století, která pojednávají o (bývalých) Afrických koloniích. Práce vychází z postkoloniální teorie - konkrétně z Osterhammelovy syntézy kolonialismu jako struktury a ideologie a ze Saidova pojetí orientalismu. Klíčovým východiskem je aktualizace Saidovy teorie v práci Sarah Lemmen, která na základě analýzy české/československé cestovatelské literatury vytvořila koncept nekoloniálního orientalismu. Základní tezí tohoto konceptu je specifické postavení Čechů a Češek v koloniálním prostředí, ve kterém nepůsobili jako nositelé zájmů velmoci, ale přesto ve svých dílech uvažovali o kolonizovaných zemích a jejich obyvatelích v intencích orientalistických stereotypů. V práci byl zvláštní zřetel věnován vlivu socialismu na diskurz děl vydaných mezi lety 1948 a 1989. Výzkumné otázky práce jsou: a) jak je v dílech české cestovatelské literatury reprezentována kolonizace Afriky?, b) jakým způsobem je v těchto dílech reprezentována dekolonizace?, c) jak díla vyobrazují Afričany a jejich vztah k Evropanům? Tyto otázky směřují na pochopení vztahu autorů/ek ke kolonialismu a orientalismu jako ideologiím a praxím, s kterými se v Africe setkávali. Práce analyzuje devatenáct děl z padesáti osmi potenciálních cestopisů vydaných různými...
Identita maghrebských autorů žijících ve Francii a jejich tamní recepce
Rážová, Nicole ; Janišová, Míla (vedoucí práce) ; Šarše, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou tvorby a recepce dvou autorek s maghrebskými kořeny žijících ve Francii, Leïly Slimani a Faïzy Guène. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část, se věnuje představení obou spisovatelek a jejich tvorby, teorii literárního pole francouzského literárního vědce a sociologa Pierra Bourdieua a vlivu sociálního prostředí na identitu. Práce se následně se zabývá propojením osobní i národní identity s jazykem a zmíněné problematice v kontextu frankofonie. Dále práce komentuje specifika francouzského literárního pole. Druhá, empirická část, je zaměřena na detailní analýzu recepce jednotlivých knih Leïly Slimani a Faïzy Guène a jejím cílem je ověřit hypotézu stanovenou v úvodní kapitole, a to, že problematická identita způsobuje problémy v literárním poli. Tato analýza je prováděna pomocí námi vytvořeného korpusu mediálních textů a audiovizuální i rozhlasových rozhovorů a je doplněna syntézou získaných informací.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.