Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 88 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití syntaxe v metodách pro vyhledávání informací
Straková, Jana
Název práce: Využití syntaxe v metodách pro vyhledávání informací Autor: Bc. Jana Kravalová Katedra (ústav): Ústav formální a aplikované lingvistiky Vedoucí diplomové práce: Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. e-mail vedoucího: pecina@ufal.mff.cuni.cz Abstrakt: V posledních letech výzkumu v oblasti vyhledávání informací je věnována značná pozornost metodám založeným na jazykovém modelování. I přesto, že tento přístup dovoluje použití libovolného jazykového modelu, většina publikovaných experimentů byla prováděna s klasickým n-gramovým modelem (mnohdy pouze s unigramovým modelem). Cílem diplomové práce je navrhnout, implementovat a vyhodnotit (na českých datech) metodu, která by pravděpodobnostní model obohatila o použití syntaktické informace získané automaticky (strojově\) z dokumentů i dotazů. V předkládané práci se pokusíme vhodným způsobem zavést syntaktickou informaci do jazykových modelů a ex- perimentálně srovnáme navržený přístup s výsledky unigramového a bigramo- vého povrchového modelu. Kromě využití syntaktické informace se zaměříme také na vliv vyhlazování, stemmingu, lemmatizace, použití stopwords a me- tody rozšiřování dotazů - pseudo relevance feedback. Provedeme také detailní analýzu použitých systémů vyhledávání informace a podrobně popíšeme jejich vlastnosti. Experimenty budou prováděny na...
Mathematics Problem Solving of Gifted Students
Straková, Jana
Diplomová práca sa zaoberá spôsobmi myslenia a konania nadaných študentov z Ceskej a Slovenskej republiky pri riešení aplikacných slovných úloh. Popri identifikácii a kategorizácii stratégií riešení zadaných matematických úloh sa pomocou hlbkovej analýzy písomných prác nadaných študentov pokúšam o preniknutie do myslenia a uvažovania študentov pri riešení úloh. Zameriavam sa na využitie študentských matematických vedomostí a zrucností na riešenie problémov z reálneho sveta, na mieru aplikácie automatických matematických postupov, prácu s chybou a neúspešnou stratégiou, študentské uchopenie úlohy a študentský prejav. Dáta zozbierané pomocou zadanej písomnej práce a dotazníka, metódami hlbkových rozhovorov a pozorovaní sú analyzované pomocou zakotvenej teórie a následne konfrontované s výsledkami medzinárodných štúdií realizovaných v podobnej oblasti matematiky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Komparace školního hodnocení v hodinách výchovy k občanství na tradiční a Montessori základní škole
Čecháková, Lenka ; Simonová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá školním hodnocením. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části dochází nejprve k vysvětlení Montessori pedagogiky a jejich principů jako jsou svoboda dětí, předem připravené prostředí či principy věkové heterogenity. Dále se zde pojednává o didaktickém materiálu, které tyto typy škol využívají. Poslední částí této kapitoly je postavení učitelů a dospělých ve škole. Poté následuje kapitola o hodnocení. Dochází zde k vymezení jeho definice, jaké funkce hodnocení existují a také typy, které jsou ve školách využívány. V neposlední řadě pak formy hodnocení, tedy klasifikace pomocí známek a slovní hodnocení. Druhou částí této práce je praktická část. Cílem praktické části je najít odlišnosti ve způsobu hodnocení ve dvou typech základních škol, tedy v Montessori základní škole a běžné základní škole a také zjistit, které typy hodnocení, o kterých pojednává teoretická část, jsou v hodinách nejvíce využívány. Pro výzkum byla použita metodu pozorování a hloubkové rozhovory s vyučujícími, u kterých probíhal náslech. Výsledky praktické části ukázaly, že oba typy základních škol využívají jiné formy hodnocení. V běžné základní škole se jedná nejvíce o známky, které jsou i na vysvědčení. V Montessori základní škole se využívá slovní hodnocení...
Eye-tracking features in syntactic parsing
Agrawal, Abhishek ; Rosa, Rudolf (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
In this thesis, we explore the potential benefits of leveraging eye-tracking information for dependency parsing on the English part of the Dundee corpus. To achieve this, we cast dependency parsing as a sequence labelling task and then augment the neural model for sequence labelling with eye-tracking features. We also augment a graph-based parser with eye-tracking features and parse the Dundee Corpus to corroborate our findings from the sequence labelling parser. We then experiment with a variety of parser setups ranging from parsing with all features to a delexicalized parser. Our experiments show that for a parser with all features, although the improvements are positive for the LAS score they are not significant whereas our delexicalized parser significantly outperforms the baseline we established. We also analyze the contribution of various eye-tracking features towards the different parser setups and find that eye-tracking features contain information which is complementary in nature, thus implying that augmenting the parser with various gaze features grouped together provides better performance than any individual gaze feature. 1
Výběr žáků do tříd a škol uplatňujících pedagogiku Marie Montessori
Holečková, Nikola ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá výběr žáků do tříd a škol uplatňujících pedagogiku Marie Montessori. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak si jednotlivé školy vybírají žáky do tříd a škol Marie Montessori. Dále bylo zkoumáno, jaké důvody vedou rodiče k volbě této pedagogiky pro jejich dítě a jaké podmínky musí rodiče a žáci splnit pro přijetí do tohoto vzdělávání. V poslední řadě jsem analyzovala, jak probíhá přijímací řízení. Základním výzkumným designem byla vícepřípadová studie. Cíleně jsem vybrala čtyři základní školy s touto pedagogikou jak ve velkém městě, tak v menších městech. Výzkum jsem rozdělila na dvě části. V první části jsem vedla polostrukturované rozhovory se zaměstnanci zvolených škol a s rodiči dětí z Montessori tříd. V druhé části jsem pozorovala samotné zápisy do 1. tříd. Zjistila jsem, že každá škola má definované požadavky na výběr žáků a tyto požadavky se mezi školami výrazně liší. Rodiče volí školy uplatňující pedagogiku M. Montessori, z důvodu individuálního přístupu k jednotlivcům. Pedagogové se domnívají, že je vhodné, aby rodiče doma uplatňovali stejné výchovné metody a že by toto rádi uplatňovali jako přijímací kritérium. Celý průběh zápisu probíhal stejně jako v běžných školách. Rozdíl byl především v používání Montessori pomůcek. Klíčová slova výběr školy, Montessori,...
Příprava učitelů primární školy na pedagogických fakultách v ČR
Vokšická, Barbora ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Kvalita vzdělávání učitelů se v poslední době dostala ve všech vyspělých zemích včetně České republiky do centra pozornosti pedagogické teorie, výzkumu a zejména vzdělávací politiky. Čelíme problémům například s nekvalifikovanými učiteli, s nezájmem mladých lidí o studium učitelství, s odchodem učitelů ze škol, s kvalitou vzdělávání učitelů s ohledem na potřeby moderní společnosti a pracovního trhu. Absence standardu pro učitelskou profesi spolu s vysokou autonomií vysokých škol dále vede k situaci, kdy jednotlivé fakulty připravující učitele koncipují vzdělávací programy zcela nezávisle a máme málo informací o tom, zda vybavují absolventy srovnatelnými vědomostmi a dovednostmi, budují v nich podobné postoje a stanovují si v učitelském vzdělávání podobné priority. V teoretické části se věnuji vývoji vzdělávání učitelů 1. stupně ZŠ v České republice po roce 1989, legislativnímu a koncepčnímu ukotvení vysokoškolské přípravy učitelů. V praktické části se diplomová práce pokouší odpovědět na otázku, jak odlišná je příprava učitelů primární školy na různých pedagogických fakultách v České republice. V rámci práce byly provedena komparativní případová studie na dvou katedrách primární pedagogiky s cílem zjistit, jak se liší charakteristika studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, dlouhodobé...
Raná socializace dětského čtenářství v rodině a její vliv na školní úspěch
Gorčíková, Magdaléna ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Katrnák, Tomáš (oponent) ; Straková, Jana (oponent)
Předmětem disertační práce je výzkum rané fáze čtenářské pre-gramotnosti na prvním stupni základní školy. Zkoumáme její souvislosti s odlišným sociálně-kulturním prostředím rodiny (vzdělání, dvě podoby kulturního kapitálu). V teoretické části nastiňujeme dosavadní výsledky bádání jazykového a kognitivního vývoje dětí tvořící pre-gramotnost, a to v kontextu sociálního zázemí a konceptu specifické formy kulturního kapitálu v podobě čtenářského klimatu v rodině. V rámci šestiletého panelového výzkumu Čtení a psaní školáků (N = 439 dětí a jejich rodičů) z pražských a středočeských ZŠ jsme mapovali (a) existenci rozdílů na počátku školy v úrovni pre-gramotnosti na základě sociálně-kulturního klimatu rodiny a (b) efekty předchozí úrovně této pre-gramotnosti v prvních letech školy a charakteristik rodiny dítěte na studijní výsledky (školní prospěch v páté třídě, přechod na víceletá gymnázia od třídy šesté). Děti vstupují do školy s rozdílnou úrovní pre-gramotnosti, ale náskok těch, kdo vykazují vyšší úroveň počáteční gramotnosti se nesetře ani po dvou letech školní docházky (zamítáme hypotézu Matoušův efekt). Rozdíly lze vysvětlit na základě vzdělání a efektu částečně i kulturního zvýhodnění. Úroveň čtenářské pre-gramotnosti na počátku prvního stupně má vliv na školní výsledky na jeho konci. Současně...
Přechod z preprimárního do primárního vzdělávání u dětí s nízkou návštěvností mateřské školy
Picková, Helena ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent) ; Majerčíková, Jana (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na zkoumání postojů rodin k výchově a vzdělávání jejich dětí při přechodu z preprimárního do primárního vzdělávání. Jedná se o rodiny bez socioekonomického znevýhodnění s nízkou docházkou dětí do mateřské školy. Provedené šetření bylo koncipováno jako vícepřípadová studie a probíhalo longitudinálně v několika časových okamžicích v průběhu přechodu dítěte z mateřské do základní školy. Při studiu sedmi rodin v Libereckém kraji byly hledány důvody, které vedou rodiče k tomu, že se jejich děti neúčastní nebo účastní jen nepravidelně preprimárního vzdělávání v rámci mateřské školy, byly zjišťovány názory rodičů na preprimární vzdělávání a jejich přístup k rozvoji svých dětí. Dále bylo sledováno, jak rodiče přemýšlejí o další vzdělávací dráze svých dětí, jakým způsobem přistupují k volbě základní školy a jak vnímají zavedení povinného roku předškolního vzdělávání. Ze šetření vyplynulo, že důvody neúčasti dětí v mateřské škole jsou rozmanité a že typy rodin, jejichž děti nenavštěvují mateřskou školu, jsou velmi různorodé. Na druhé straně lze konstatovat, že řadu znaků mají tyto rodiny společné. Jedná se především o dominantní postavení matky při výchově a vzdělávání dítěte spojené na jedné straně s hyperprotektivním stylem a na straně druhé se snahou o zajištění všestranného...
Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
Bederka, Tomáš ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá problematikou občanských postojů u žáků z učňovských oborů. Je podán přehled výzkumů z českého prostředí, který ukázal, že žáci těchto oborů se umisťují na spodních příčkách mezinárodních a dalších výzkumů, které zjišťují občanské a politické znalosti. Zároveň se ukazuje, že tito žáci vyjadřují nejmenší podporu demokracii jako způsobu vlády. Cílem mé práce je popsat občanské či politické postoje konkrétních žáků a ukázat, kdo, co a jak má na ně vliv. Práce je zpracována jako vícepřípadová studie, přičemž jako případy bylo vybráno 6 žáků a žákyň učňovských oborů z Prahy, z menšího města i vesnice ve Středočeském kraji. Jádrem práce je popis jednotlivých konkrétních případů v podrobném kontextu informací o jejich rodině, obci, škole a kamarádech. Výsledky ukazují, že zkoumaní žáci se vesměs o politiku nezajímají. Největší vliv na jejich politické přesvědčení má rodina a vrstevníci (kamarádi). Škola jako instituce tento vliv nemá ani prostřednictvím občanského vzdělávání, které je na těchto školách povinné v nižších ročnících, především z důvodu nízkého výskytu otevřených diskuzí o základních tématech v hodinách. Média mají na analyzované žáky pouze omezený vliv, a to především skrze sdílení zpráv na sociálních sítích. Jsou diskutovány limity provedené studie, doporučení pro...
Bilingvní třídy na 1. stupni ZŠ pohledem rovného přístupu ke vzdělání. Případové studie.
Smith Slámová, Radka ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Dvořák, Dominik (oponent)
Diplomová práce srovnává podmínky vzdělávání v bilingvních a běžných třídách na 1. stupni dvou základních škol z pohledu rovného přístupu ke vzdělávání. První kapitola shrnuje dostupné informace o tom, jak bilingvní třídy na veřejných základních školách fungují (rozšíření, podmínky registrace, způsob financování). Druhá kapitola se zabývá vnější diferenciací v českém základním vzdělávání a jejími důsledky pro vzdělanostní nerovnosti. Poslední kapitola teoretické části shrnuje nejdůležitější školní prediktory výsledků vzdělávání v České republice a zahraničí. Empirická část představuje případové studie dvou veřejných základních škol, na kterých se alespoň v jedné třídě vyučuje metodou CLIL. Školy se od sebe liší zřizovatelem bilingvní třídy, cílovým jazykem, lokalitou a způsobem financování třídy. Cílem práce je zjistit, zda se nějak liší podmínky ke vzdělávání v bilingvních a běžných třídách na dané škole. Práce mapuje způsob výběru žáků do bilingvních a běžných tříd, složení tříd, podmínky pro vzdělávání v jednotlivých třídách, očekávání učitelů, výukové metody a další faktory ovlivňující školní úspěšnost. Výzkum ukazuje, že bilingvní a běžné třídy na obou školách se liší zejména sociálním složením a výsledky žáků, díky čemuž mají žáci bilingvních tříd nespravedlivou výhodu. Třídy se však odlišují...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 88 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 STRAKOVÁ, Jarmila
3 STRAKOVÁ, Jitka
14 Straková, Jana
1 Straková, Jaroslava
3 Straková, Jitka
2 Straková, Jiřina
1 Straková, Johana
2 Straková, Juliana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.