Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 77 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Potenciál zavedení integrované výuky na českých školách z pohledu vybraných učitelů
Kolafová, Barbora ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Práce se zabývá možností zařazení integrované výuky přírodovědných předmětů do českých škol z pohledu učitelů. V práci jsou uvedeny historické milníky, které měly vliv na vzdělávání na českém území i současný stav výuky přírodovědných předmětů. Vzhledem k snižujícímu se zájmu žáků o přírodní vědy, je v teoretické části práce rozvedeno několik novějších výukových strategií ověřených zahraničními výzkumy. Výzkumná část práce je pak zaměřena na názory vybraného vzorku učitelů. Zjišťována byla jejich představa o ideálním pojetí integrované výuky při jejím zavedení v České republice, dále jimi vnímané klady a zápory této formy výuky. Pro získání informací byla využita metoda tříkolové Delphi studie. V prvním kole byla pomocí otevřených otázek odhalena tvrzení učitelů na čtyři kategorie - silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby integrované výuky, která byla zařazena do druhého kola hodnocení. Také bylo v prvním kole zjišťováno ideální pojetí integrované výuky z pohledu dotazovaných učitelů. Zpracované, nejčastější výroky z prvního kola byla respondentům v druhém a třetím kole dána k hodnocení dle relevance a dalším formulačním úpravám. Výsledky práce představují nejpodstatnější body z těchto kategorií a konsenzus požadavků na vhodně realizovanou integrovanou výuku. Ideálně realizovaná...
3A analýza školní aktivity s důrazem na prvky projektové výuky
Šafránková, Martina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Tóthová, Martina (oponent)
Diplomová práce se zabývá školním projektem na téma odpady. Projekt je analyzován a hodnocen pomocí metodiky 3A. Důraz při zkoumání a hodnocení jednotlivých aktivit je kladen především na použití projektových prvků a dodržení zásad projektové výuky. Obsah teoretické části je věnován projektové výuce, jejím zásadám a principům. Kapitola o projektové výuce také pojednává o výhodách a nevýhodách této metody. Současně je v práci uvedena analýza současného kurikulárního dokumentu z pohledu projektové výuky a odpadů. Poslední část teorie představuje metodiku 3A. Praktická část je věnována popisu, rozboru, hodnocení a navržení vhodných alterací jednotlivých aktivit projektu. Dále obsahuje návrhy dalších aktivit s projektovými prvky s tématikou odpadů, které je možné do stávajícího projektu zařadit. KLÍČOVÁ SLOVA projektová výuka, projekt, metodika 3A, odpady, environmentální výchova
Potenciál chemických pokusů rozvíjet přírodovědnou gramotnost žáků SOŠ: Analýza vybraných zdrojů
Horníková, Marcela ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou chemických pokusů a jejich potenciálem rozvíjet přírodovědnou gramotnost u žáků na středních odborných školách. V současné době je kladen vyšší důraz na rozvoj vědeckého a kritického myšlení na vyšších kognitivních úrovních a přírodovědné gramotnosti. Těchto schopností a dovedností je možné dosáhnout prostřednictvím výuky založené na experimentální činnosti. Z tohoto důvodu bylo hlavním cílem zmapování jednotlivých pokusů a jejich zhodnocení z hlediska kvality a plnění daných požadavků. Analýza a hodnocení probíhaly u pokusů z oblasti organické chemie, které se vyskytovaly v často užívaných zdrojích na středních odborných školách. Těmito zdroji byly učebnice Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření, internetové stránky Studium chemie a video databáze chemických pokusů. U jednotlivých pokusů bylo hodnoceno, zda splňují daná kritéria, kterými byly transparentnost, propojení s praktickým životem, řešení problémů, materiální jednoduchost, technická, časová a ekonomická nenáročnost. Dále byly pokusy hodnoceny z hlediska využitelnosti ve výuce a možnosti zařazení do různých úrovní badatelství. Posledním a hlavním hodnotícím prvkem byla úroveň kognitivních procesů a znalostí, která byla hodnocena dle revidované Bloomovy...
Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy
Vosyková, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
NÁZEV: Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy AUTOR: Lucie Vosyková KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: PhDr. Martin Rusek, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce navazuje na předcházející výzkumy učebnic pro základní, střední školy a gymnázia a zaměřuje se na analýzu obtížnosti textu učebnic chemie pro střední odborné školy nechemického zaměření. Cíli této práce je analyzovat obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření, pomocí metody Nestlerová-Průcha-Pluskal, obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření porovnat s obtížností textu učebnic chemie pro ZŠ a gymnázia, v neposlední řadě porovnat obtížnost textu jednotlivých kapitol vybraných učebnic ZŠ a SOŠ. Výsledky analýzy mají poskytnout učitelům, kteří hledají oporu pro svou výuku, možné kritérium pro výběr učebnice. Pět analyzovaných řad učebnic je na základě zjištění možné rozdělit na dvě skupiny. První tvoří učebnice nakladatelství Scientia a Fortuna, jejichž obtížnost textu je na odpovídající úrovni s nižším poměrem odborných pojmů. Druhou skupinou jsou dvě učebnice nakladatelství SPN a učebnice nakladatelství Eduko, jejichž obtížnost textu značně přesahuje doporučené hodnoty. Tyto učebnice je tak možné hodnotit jako méně vhodné pro samostatnou práci žáků s textem přímo při výuce...
Aktivizace žáků ve výuce chemie na základní škole na příkladu tématu Chemické reakce
Marešová, Drahomíra ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce chemie na základní škole v tématu - Chemické reakce. Je rozdělena na dvě části; teoretickou a praktickou. Teoretická část práce definuje klíčové pojmy související s problematikou vybraných aktivizačních výukových metod, zaměřuje se na jejich výhody a nevýhody, a také na kritéria jejich volby. Blíže se věnuje metodě didaktické hry ve výuce chemie na základní škole. Charakterizuje také téma didaktických pomůcek ve výuce chemie na základní škole a v závěru blíže specifikuje vybrané téma Chemické reakce z hlediska RVP ZV i dostupných již existujících materiálů. Praktická část práce přináší výčet navržených výukových materiálů k tématu Chemické reakce s popisem jednotlivých aktivit, aplikací a prostředí, metodikou i doprovodnými prostředky, včetně výsledků jejich ověření ve spolupráci se základní školou Charlotty Garrigue Masarykové v Lánech v období od března do června 2020. KLÍČOVÁ SLOVA Aktivizace žáků, výuka chemie na ZŠ, chemické reakce, didaktické hry.
Analýza didaktické vybavenosti učebnic chemie pro základní školy v ČR
Šubová, Šárka ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá porovnáním didaktické vybavenosti učebnic chemie pro základní školy v České republice. První část práce je věnována teorii učebnic a jejich výzkumu. V další části se autorka věnuje komparaci učebnic z pohledu dvou metod: míry didaktické vybavenosti a stanovování didaktických kritérií. Učebnice chemie pro základní školy v České republice jsou dle výsledků této práce dobře didakticky vybavené. Analyzované učebnice obsahují podobné strukturní prvky. Mezi nejlépe didakticky vybavenými učebnicemi (učebnice nakladatelství Nová škola, Fraus) a těmi s nejnižšími výsledky (učebnice nakladatelství Taktik) byly nalezeny jen malé rozdíly, přestože doba, která uplynula mezi vydáním nejnovější a nejstarší učebnice činí více než 25 let. Z důvodu homogenity výsledků, a s ní spojenou nižší možností učebnice srovnávat, byla dále aplikována metoda stanovování didaktických kritérií. Ta sice nenabízí absolutní určení toho, která z učebnic je nejvhodnější pro výuku, zato předkládá další náhled na hodnocené učebnice, např. z hlediska otázek a úkolů, obrazů či pokusů, které mohou vypovídat o kvalitě učebnic. Nejlépe vybavené učebnice jsou první díly učebnic nakladatelství Fraus a Základy chemie. Naopak nejnižší vybaveností disponují druhé díly učebnic nakladatelství Taktik a Základy...
K počítači připojené senzory jako prostředek inovace přípravy učitelů chemie
Kintšnerová, Marie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje prostředku inovace přípravy učitelů chemie. Teoretická část pojednává o reformách českého školství, o měřících systémech, především o systému Vernier, o badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání a také o projektu implementace krajského akčního plánu. Experimentální část se zaměřuje na ověření několika pokusů, kde byly použity senzory teploty a čidlo siloměr od systému Vernier, a možností jejich zavedení do výuky budoucích učitelů chemie. Dále se práce věnuje zavedení měřícího systému Vernier na vybranou střední školu. Úspěšnost zavedení měřícího systému byla ověřena formou rozhovoru s učitelkou a vedením školy. Po zavedení systému byl na škole spuštěn úspěšný přírodovědný kroužek.
Chemie jako součást přírodovědného vzdělávání na 2. stupni základní školy - komparace integrovaného a předmětově separovaného přístupu
Heřmanová, Nikola ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy je dnes hojně diskutovaným tématem a možným řešením do budoucna v mnoha zemích. Tento typ výuky odpovídá narůstajícím poznatkům z přírodních věd a minimalizuje opakování témat během výuky, čímž se snižuje jak zátěž učitelů, tak tlak na žáky. Bakalářská práce se zabývá v teoretické části porovnáním systémů výuky několika vybraných zemí se zaměřením na výuky přírodovědných předmětů na druhém stupni základní školy, a to zejména na postavení chemie. Praktická část je zaměřena na porovnaní těchto zemí podle jejich výsledků v mezinárodních šetřeních TIMSS a PISA se zohledněním na vliv integrovaného nebo předmětově separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Ve výsledcích zúčastněných zemí v mezinárodních srovnávacích šetřeních TIMSS a PISA nebyl zaznamenán jednoznačný rozdíl ve vlivu integrovaného nebo separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Pouze je možné zaznamenat lepší motivovanost žáků pro učení se těchto předmětů v případě integrovaného přístupu, tak jak je patrné z výsledků v Singapuru, ve Velké Británie nebo v Turecku.
Plasty a jejich environmentální souvislosti ve výuce chemie na ZŠ
Bednářová, Karolína ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Práce se zaměřuje na inovace výuky chemie v tématu Plasty a jejich environmentálních souvislostí na základních školách. Obsah teoretické části je věnován plastům kolem nás, jejich historii, jednotlivým typům a možnostem jejich recyklace. Současně je v práci uvedena analýza platných kurikulárních dokumentů a učebnic, které jsou hojně využívány v hodinách chemie na základních školách. Praktická část je věnovaná návrhu souboru aktivit s projektovými prvky včetně experimentálních činností, které byly uskutečněny v rámci projektového dne na základní škole. Evaluace vytvořených výukových aktivit byla provedena pomocí vytvořených myšlenkových map žáků, ve kterých byly pozorovány změny ve znalostech žáků prostřednictvím změn počtu pojmů a jejich relevance k zadanému tématu. Výsledky, které jsou v práci získány a interpretovány, potvrzují naše předpoklady zaměřené na efektivitu projektových dní na školách a na způsob, jakým může projekt učitele spočívající v zadávání výukových aktivit žákům přerůst v projektové aktivity žáků samotných. KLÍČOVÁ SLOVA výuka chemie na základní škole, plasty, environmentální výchova, projektový den, žákovský miniprojekt
Modelové chemické experimenty s hořčíkem
Radinová, Simona ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Tóthová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem sledu chemických reakcí hořčíku. Tyto chemické reakce jsou použity pro edukační experiment zaměřený na žáky středoškolské chemie. Snahou navržených experimentů je obohatit neúplné nebo chybějící informace středoškolských učebnic. Tento fakt vyplynuj z analýzy středoškolských učebnic. V práci jsou obsaženy informace o chemii hořčíku, o podstatě pozorovaných jevů, o bezpečnosti práce v laboratoři a je v ní navrženo přesně šest na sebe navazujících pokusů s hořčíkem. Tyto pokusy pak názorně představují vlastnosti hořčíku při hoření na vzduchu, čímž vyvracejí nebo naopak potvrzují předpoklady žáků středních škol. Zpětnou vazbu od žáků zajišťuje dotazníkové šetření IMI, které je popsáno blíže v samostatné kapitole. Další částí jsou připravené komentáře včetně metodiky pro vyučujícího a pracovní listy pro žáky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 77 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.