|
Spiritistická fotografie
Tesař, Jan ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Musilová, Helena (oponent)
Následující úvahy, citace a obrazové přílohy mají za úkol přiblížit téma spiritistických úkazů ve fotografii. Předmětem zájmu jsou jednotlivé snímky i vybraní autoři. Po úvodu následuje první kapitola ?Chápání pojmu ?realita? ve spiritistické fotografii.? Jsou v ní např. informace, jak se na tuto problematiku dívali různí teoretici. Druhá kapitola ?Spiritistická fotografie ve Světě? je členěna do třech podkapitol. První z nich - Materializace ?duchů? lidí, přibližuje počátky spiritismu (např. dílo Williama Mumlera). Druhá - ?Levitace neživých předmětů? je o díle Fredericka Hudsona a Edouarda Isidora Bugueta. Třetí podkapitola ? ?Neidentifikovatelné úkazy? pojednává o jednotlivých případech takových úkazů a např. o Kirlianově fotografii. Poslední kapitolou je ?Spiritistická fotografie v Čechách?. Rozebírá nejen fotografii, ale zmiňuje se také o ostatních vizuálních projevech. Poslední část ?Závěr?, je zamyšlení nad chápáním spiritistické fotografie dnes a v minulosti, nad rozdíly u nás a ve světě, a mimo jiné i nad srovnáním s dalšími druhy vizuality.
|
|
Fotografie protkaná filosofií - ukázáno na vývoji v české (a slovenské) postmoderní fotografie
Radecki, Molly ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Zeinerová Brachtlová, Michaela (oponent)
Czech and (Slovak) Postmodern Photography is a discussion of how trends differ in the land that is now the ?Czech Republic? in comparison with western (mainly American) postmodern photography. The author who is ?American? is hoping the paper could be a starting point for people who are unfamiliar with the Czech Culture. It is not a precise catalogue of what is Czech Postmodern photography; it is merely an attempt to point out some trends in the development Czech Postmodern Photography. The author, believe that there are three waves (or periods) of Postmodern Czech Photography have occurred: One that begins around 1968, a second that begins in 1989, and a third that is still in the process of becoming. In addiction, the author believes that is important to understand characteristics of Structuralism in comparison to Post-Structuralism in the attempt to understand how these trends Postmodern trends transpire, because after 1968, Post-Structuralism played an important role in western culture, while in Czechoslovakia the imposed Marxist form of thought was decidedly Structuralist.
|
| |
| |
|
Recyklace ve fotografii
Veselá, Barbora ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Text představuje recyklaci jako jeden z výrazných proudů současného výtvarného umění, který zejména v oblasti fotografie zaslouží pozornosti. Vysvětluje obsah pojmu a představuje vývoj recyklace v historii výtvarného umění. Zamýšlí se nad postavením fotografie a její recyklace v postmoderní situaci z pohledu diváka i autora. Vnímá pochybnosti o legitimitě používání nepůvodních děl pro vlastní tvorbu. Metoda recyklace může být východiskem z tvůrčího hledání, otevírá nové možnosti vyjádření pocitů a myšlenek. Autorka se zaměřuje ve fotografii na recyklaci fyzickou, nikoli obsahovou. Rozděluje recyklaci podle způsobu zpracování převzatých snímků. Jmenuje autory a konkrétní díla, na kterých blíže vysvětluje tvůrčí metody.
|
| |
|
Ženy v českém fotogramu
Šigut, Vladimír ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Měřička, Jan (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřil na mapování okruhu žen-umělkyň které
pracovaly nebo pracují v českém prostředí s technikou fotogramu. Zatímco umělkyně
narozené na počátku 1. poloviny minulého století (Emila Medková, Běla Kolářová,
Eva Fuková), se touto nově přijatou uměleckou technikou zabývaly spíše sporadicky.
Pro autorky střední a nastupující mladé generace ? Gabrielu Kolčavovou, Ilonu
Staňkovou, Jolanu Havelkovou a Jindru Vikovou ? se experimenty na bázi fotogramu
staly plnohodnotnou součástí jejich tvůrčí práce. Obecně oproti fotografům a umělcům
se ženy také liší zvolenými okruhy svých témat. Ty bývají daleko poetičtější, křehčí,
intimnější. Ćasto se týkají okruhu nejbližší rodiny.
Během doby příprav na této práci byly pro mě osobně velmi inspirující a obohacující
osobní kontakty a setkání s umělkyněmi nebo v případě Emily Medkové s její dcerou, paní
Evou Kosákovou.
|
|
Současná politická fotografie
Müller, Kristyna ; Silverio, Robert (vedoucí práce) ; Musilová, Helena (oponent)
In my BA thesis I am exploring photographers that are working with politics, political photographers. They intetionally are photographing to comment or change certain political incidents. Photographers that I am briging up are such as Alfredo Jaar, Raphael Dallporta or Jean-Christian Bourcart. I explore their work with questions like, how they photograph, what political event and how do they work with the viewer. It is a broad subject, and I am trying to give the reader a first meeting with what politics and photography is.
|
|
Interaktivní projekty pracující s fotografií
Držková, Kateřina ; Vojtěchovský, Miloš (vedoucí práce) ; Musilová, Helena (oponent)
Práce se věnuje uměleckým projektům, které interaktivně zpracovávají větší množství fotografií a jsou určeny k prezentaci na internetu, případně CD-ROMu. Cílem práce je popsat dva základní okruhy otázek, které se k těmto projektům pojí ? otázku interaktivity a problematiku fotografické databáze. Na základě obecných definic a klasifikací interaktivity jsem projekty rozdělila do dvou skupin, na projekty uplatňující selektivní a produktivní princip interaktivity, a následně je popsala s ohledem na strukturu a princip fungování. Další část se zabývá vztahem databáze projektů k fotografickým archivům. Pozornost je věnována zejména vztahu digitálních a analogových fotografických archivů a otázkám spojeným s otevřenými archivy a obrazovou databází internetových serverů.
|
| |