Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  začátekpředchozí29 - 38  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...
Rozvoj mapových dovedností v dějepisu, matematice a biologii
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Kučerová, Silvie Rita (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá rozvojem mapových dovedností ve výuce dějepisu, matematiky a biologie na druhém stupni základních škol a na středních školách. Mapové dovednosti bývají vnímány především jako dílčí část geografických dovedností, a tak problematika jejich rozvoje mimo zeměpis nebyla dosud dostatečně zkoumána. Úvodní část práce se tak věnuje uplatnění těchto dovedností v každodenním životě a shrnuje poznatky prokazující jejich důležitost ve výuce rozličných předmětů. Následně jsou na základě rešerše pro konkrétně zvolené předměty (dějepis, matematika, biologie) navrženy možnosti rozvoje mapových dovedností. Cílem praktické části práce, která zkoumá rozvoj mapových dovedností v rovině projektového a realizovaného kurikula, je zhodnocení jejich postavení ve výuce na českých školách a taktéž reflexe teoreticky zaměřených kapitol. Jako výzkumné metody jsou využity analýza učebnic a dotazníkové šetření. Klíčová slova: mapa, rozvoj mapových dovedností, dějepis, matematika, biologie, analýza učebnic, dotazníkové šetření
Mediální obraz procesu s protektorátní vládou
Havelková, Lenka ; Šafařík, Petr (vedoucí práce) ; Kučera, Jaroslav (oponent)
Tento text se věnuje tématu mediální prezentace procesu s protektorátní vládou. Na příkladu tohoto procesu se pokouším přiblížit, jakým způsobem byl tento historický proces vykreslen na stránkách dobových periodik Rudé právo, Lidová demokracie a Svobodné noviny. Na pozadí této analýzy dobového tisku se také pokouším o vyobrazení charakteru poválečné doby, která se vyznačovala přelomovými změnami v československé společnosti a státu. Z toho důvodu se v tomto textu zaobírám otázkou dopadu války na plány exilové vlády v Londýně na rekonstrukci poválečného Československa. V této souvislosti přibližuji pozadí vzniku retribuce, a to jak z hlediska postoje spojeneckých velmocí, tak i z hlediska přístupu československé politické reprezentace. Vzhledem ke skutečnosti, že samotná retribuce byla určitým prostředkem k tomu, aby se poválečná společnost vyrovnala se svou minulostí a započala novou etapu své existence, zaobírám se v tomto textu také přiblížením politického pozadí procesu s protektorátní vládou. Zejména se v tomto případě zaměřuji na pokusy o ovlivňování tohoto procesu a diskuze, které se vedly ohledně viny a otázky potrestání obžalovaných. Se zájmy tehdejší politické scény souvisela také otázka médií, která se hojně věnovala podávání informací o průběhu tohoto procesu. V tomto textu se proto...
Charakterizace PTEN domény vybraných forminů II. třídy Arabidopsis
Přerostová, Sylva ; Cvrčková, Fatima (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Forminy jsou proteiny usnadňující tvorbu aktinových vláken. Ovlivňují strukturu cytoskeletu a účastní se cytokineze i směrovaného růstu. U Arabidopsis thaliana existují 2 třídy forminů, které obsahují FH1 a FH2 (Formin homology 1 a 2) doménu. Forminy třídy I mají většinou na N konci transmembránovou doménu, díky které mohou interagovat s membránami. Některé forminy třídy II obsahují PTEN doménu (Phosphatase and tensin homolog) odvozenou ze sekvence PTEN proteinů, která zřejmě ztratila funkci fosfatázy. Předpokládá se, že je schopná vazby na membránu, a to přes fosfatázovou část nebo přes C2 doménu. Tato práce byla zaměřena na formin AtFH13 z třídy II u Arabidopsis thaliana a na jeho PTEN doménu. Byly zjišťovány rozdíly mezi mutanty a kontrolou v délce kořenů u semenáčků a ve velikosti semen a semenných obalů. Na délce kořenů byl sledován také vliv dexametazonu na AtFH13. PTEN doména forminu byla pomnožena z cDNA, zaklonována do vektoru a sfúzována s YFP. Značený protein byl metodou tranzientní exprese vizualizován v pokožkových buňkách listů Nicotiana benthamiana. Mezi rostlinami mutantními v genu AtFH13 a kontrolou nebyl ve vybraných parametrech pozorován výrazný rozdíl. Dexametazon neměl na délku kořenů mutantních rostlin vliv. Semikvantitativní RT-PCR bylo prokázáno, že dexametazon nemá větší vliv ani na...
Kulturologické aspekty ve výuce ruštině a němčině (na materiálu českých, ruských a německých pranostik)
Havelková, Lenka ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Vysloužilová, Eva (oponent)
HAVELKOVÁ, L. Kulturologické aspekty ve výuce ruštině a němčině (na materiálu českých, ruských a německých pranostik) : Disertační práce. Praha : Univerzita Karlova, 2011. 254 s. Školitelka: PhDr. Hana Žofková, CSc. Klíčová slova: cizojazyčná výuka, jazykový obraz světa, komunikativní kompetence, lidové pranostiky, porovnání pranostik, sociolingvistická kompetence, užití pranostik v cizojazyčné výuce Abstrakt: Disertační práce se zabývá kulturologickými hledisky cizojazyčné výuky, přičemž se podrobněji zaměřuje na lidové pranostiky, jejich kulturologický potenciál, jejich srovnávání a možnosti jejich využití ve výuce ruštině a němčině; práce je tedy věnována problematice, která dosud nebyla podrobněji ani teoreticky, ani prakticky rozpracována. Hlavním cílem práce je zjištění, zda lze lidové pranostiky využít v cizojazyčné výuce v rámci formování komunikativní kompetence, případně jakým způsobem. Práce vychází z obecných vztahů jazyka a kultury, z poznatků o národní kultuře a jejích složkách a z analýzy základních principů moderní lingvodidaktiky. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy a vztahy k příbuzným disciplínám, které jsou pro řešení problematiky klíčové, jakož i pojetí komunikativní kompetence a jejích složek. Je definován obor reálie jako základna pro rozvoj sociolingvistické kompetence,...
Úloha cytoskeletu v morfogenezi rostlinných buněk
Havelková, Lenka ; Schwarzerová, Kateřina (vedoucí práce) ; Hašek, Jiří (oponent) ; Malínská, Kateřina (oponent)
Závěry ► Byla popsána schopnost proteinu ARPC2, podjednotky ARP2/3 komplexu, vazby na mikrotubulární cytoskelet. Tyto výsledky společně s lokalizačními experimenty proteinů ARPC2 a ARP2 naznačily možnost, že ARP2/3 komplex může být přímým zprostředkovatelem interakce mezi mikrofilamenty a mikrotubuly v procesech spojených s 7 přestavbou mikrotubulárního cytoskeletu v koordinaci s růstem závislým na aktinu v rostlinné buňce. ► Bylo prokázáno, že vliv růstového retardantu ancymidolu na vznik tvarových malformací buněk BY-2 spočívá v jeho dosud nepopsaném inhibičním účinku na syntézu celulózy. Mikrotubulární cytoskelet v tomto procesu hrál pasivní roli a nebyl za tvarové malformace přímo zodpovědný. ► Bylo zjištěno, že během zrání somatických embryí smrku jsou buňky meristematické a buňky suspenzorové odlišně citlivé vůči latrunkulinu B, a to zřejmě díky odlišnému složení aktinových izoforem v těchto buňkách. Aplikace velmi nízkých koncentrací latrunkulinu B tak vede k selektivní smrti buněk suspenzoru a následně k selekci kvalitních a zdravých embryí. ► Toxické působení hliníku způsobuje rychlou zástavu růstu kořenů. Bylo zjištěno, že mezi její bezprostřední příčiny patří rigidizace plazmatické membrány kořenových buněk a zástava endocytózy. K časným efektům působení hliníku patří též stabilizace kortikálních...
Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
Havelková, Lenka
Předkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...
Článek 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv
Havelková, Lenka ; Grmelová, Nicole (vedoucí práce) ; Spirit, Michal (oponent)
Tato diplomová práce s názvem Článek 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv má za úkol vymezit právo na respektování soukromého a rodinného života prostřednictvím judikatury Evropského soudu pro lidská práva. Práce se zaměřila na oblast registrovaného partnerství, přesněji, zda lze homosexuální pár považovat za rodinu ve smyslu článku 8 EÚLP, dále na problematiku dítěte a jeho biologických rodičů, resp. jestli má dítě právo na to, aby znalo své biologické rodiče, a na dodržování článku 8 Úmluvy ze strany České republiky se zaměřením, zda je větší problém s dodržováním práva na respektování soukromého nebo rodinného života. V prvních dvou kapitolách jsou vymezeny jednotlivé pojmy a nastíněn historický vývoj celé problematiky. Stěžejním bodem práce jsou poslední dvě kapitoly, kde je zvolený úkol řešen na základě výkladu vybraných relevantních judikatur ESLP. Z vyhodnocení judikatur vyplynuly odpovědi na nastavené otázky s tím, že se jedná o aktuální stav výkladu Úmluvy Evropským soudem pro lidská práva. Hlavním zjištěním je nutnost uvědomění si, že Úmluva jakožto "living instrument" se bude neustále vyvíjet v souladu s vývojem společnosti a z toho důvodu výsledky práce posuzují pouze současný stav, budoucí vývoj může být od uvedených závěrů odlišný.
Právní úprava ochrany spotřebitele v návrhu nového občanského zákoníku
Havelková, Lenka ; Grmelová, Nicole (vedoucí práce) ; Šťastný, Tomáš (oponent)
Práce se zaměřuje na rozbor právní úpravy ochrany spotřebitele v aktuálně platném českém právu. Současně s ohledem na nově přijatý občanský zákoník poukazuje na změny, které nastanou v ochraně spotřebitele účinností tohoto zákona. Dále pak porovnává, jak tento nový občanský zákoník zapracovává směrnice Evropské unie týkající se této problematiky, především novou směrnici Evropské unie o právech spotřebitelů - směrnici 2011/83/EU, která byla EU přijata ke konci roku 2011 a kterou musí naše republika jako členský stát EU začlenit do svého právního řádu.
Výchovná a vzdělávací péče o nadané děti a specifika výuky cizích jazyků nadaných dětí
HAVELKOVÁ, Lenka
Práce se zabývá hledisky, která je potřeba uplatnit ve výuce cizích jazyků nadaných dětí. Zabývá se koncepcí pojetí výuky a kontexty, které je třeba zohlednit při vytváření aktivit pro nadané. Práce navrhuje některé metody, které jsou vhodné pro práci s nadanými dětmi. Současně práce pojednává o charakteristice učitele, který je schopen nadané děti vést, a o charakteristice nadaných dětí, aby bylo možné vytvářet takové aktivity, aby vyhovovaly jejich kognitivním, emočním a sociálním potřebám.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   začátekpředchozí29 - 38  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
14 HAVELKOVÁ, Lucie
21 Havelková, Lenka
2 Havelková, Libuše
2 Havelková, Linda
14 Havelková, Lucie
6 Havelková, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.