Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí20 - 29další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kritická místa v pravopise na 2. stupni ZŠ
Choutková, Simona ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce se zabývá kritickými místy v pravopise na 2. stupni ZŠ. Cílem práce je získat přehled o pravopisných dovednostech žáků jedné konkrétní základní školy a na základě srovnání mezi jednotlivými ročníky zjistit, jaké pravopisné oblasti žákům činí největší potíže. Pro zjišťování pravopisných dovedností žáků je využit diktát, doplňovací cvičení a tvůrčí psaní. Různé formy byly zvoleny proto, že předpokládáme, že žáci nechybují ve všech typech pravopisných cvičení stejně. V teoretické části je pravopis popsán jak z hlediska lingvistického, tak z hlediska didaktického. V praktické části je nejprve uvedena metodologie výzkumu a jsou stanoveny předpoklady, které jsou zhodnoceny v závěru práce. Po popisu metodologie následují samotné výsledky výzkumu, které jsou pro přehlednost rozděleny podle jednotlivých ročníků a podle druhů pravopisných jevů. Zvlášť jsou komentovány výsledky tvůrčího psaní. V rámci výzkumu bylo také zjišťováno, jak se k výuce pravopisu staví učitelé českého jazyka, jak osvojování pravopisu probíhá a zda žáci považují pravopisné dovednosti za důležité. Náš hlavní předpoklad, že žáci 9. ročníku budou vykazovat výrazně lepší pravopisné dovednosti než žáci 6. ročníku, se ve většině pravopisných oblastí naplnil, nicméně určité pravopisné jevy zůstávají problematické po celý 2....
Analýza slohových prací žáků základních škol
Vodová, Veronika ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá analýzou písemných projevů žáků 7. ročníku základní školy. Konkrétně analyzuje slohové práce, které reflektují dovednosti a znalosti, ale i neznalosti žáků napříč všemi rovinami českého jazyka, a tedy slouží jako hodnotný materiál ke zkoumání nedostatků, popř. předností v psaném projevu. Jde o velmi aktuální téma vzhledem k tomu, zda žáci zvládají své učivo a jak ho aplikují na psaný text. V sedmém ročníku je podstatné, zda je přelomový v rozvoji znalostí či nikoli, poněvadž z něj mohou žáci přestoupit na víceletá gymnázia, a tudíž je důležité, aby zvládali předepsané učivo. V teoretické části popíšeme metodologii zkoumání práce a také se zmíníme o ostatních pracích zabývajících se tímto tématem. Dále se budeme zabývat pojetím jazyka a slohu obecně a následně vzájemným vztahem těchto dvou složek. Je zde zmíněn popis specifik slohových prací, kritéria jejich hodnocení a popis jednotlivých slohových útvarů. Obsahuje i požadavky na žáky dle školního vzdělávacího plánu, na jehož pojetí a cílech je založena praktická část. Závěrem je rozebírán psychický vývoj a stav žáka v období, ve kterém je zde posuzován. Většina teoretických poznatků je dokazována v praktické části. Praktická část obsahuje jednotlivé rozbory slohových prací žáků 7. tříd z hlediska kompozice, pravopisu, stylizace vět, lexika a...
František Trávníček, osobnost a dílo ( se zvláštním přihlédnutím k jeho aktivitám lingvodidaktickým )
Doležalová, Eliška ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Resumé V naší práci se zabýváme osobností a dílem významného lingvisty a bohemisty Františka Trávníčka (1888-1961). Nejprve jsme velmi stručně nastínili jeho život a pokusili jsme se jej představit jednak jako neopomenutelnou osobnost české jazykovědné bohemistiky, jednak jako dlouholetého univerzitního funkcionáře a pedagoga. Neopomíjíme ani jeho poválečné politické působení v KSČ. Práce se zaměřuje na Trávníčkovo dílo se zvláštním zřetelem k jeho aktivitám lingvodidaktickým. Jedna část je věnována Trávníčkovu vědeckému dílu a s přihlédnutím ke kulturně-historickému kontextu shrnuje jeho neobyčejně rozsáhlé a tematicky pestré dílo. Vydělili jsme pět zásadních oblastí jazykovědy (mluvnictví, historická gramatika, fonetika a fonologie, slovotvorba a dialektologie), do nichž Trávníček významnou měrou zasáhl, dále jsme zmínili dílo, které nejde jednoznačně zařadit do uvedených oblastí, případně dílo v dané oblasti zastoupené jen několika pracemi, a nakonec jsme se uvedli vlivy na Trávníčkovu vědeckou činnost. Poslední a zároveň stěžejní část práce se věnuje Trávníčkovým lingvodidaktickým aktivitám s ohledem na dobový kontext. Z otázek vyučování českému jazyku soustředíme svou pozornost na nejvýznamnější okruhy Trávníčkova zájmu, a to zejména na otázku mluvnické metody jazykového vyučování, globální metody...
Komentovaný překlad: Lilly Singh, How to Be a Bawse. New York: Ballantine Books, 2017, s. 21-31, 50-61, 68-75, 159-163.
Doležalová, Eliška ; Šťastná, Zuzana (vedoucí práce) ; Kalivodová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí: první část zprostředkovává český překlad šesti vybraných kapitol z publikace indicko-kanadské autorky Lilly Singhové How to Be a Bawse, konkrétně Get Uncomfortable, Have Fewer Emotions, Exercise Self- Control, Don't Survive, Pause a Be Active. Následný komentář k překladu obsahuje analýzu původního textu a popis překladatelských problémů, postupů a posunů. Klíčová slova: Lilly Singh, YouTube, pracovní etika, životní styl, osobní rozvoj
Problematika vyjmenovaných slov ve výuce českého jazyka
Tesařová, Petra ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku vyučování vyjmenovaných slov v hodinách českého jazyka. Hlavním cílem práce bylo najít co nejefektivnější metodu výuky vyjmenovaných slov ve 3. ročníku základní školy. Teoretická část popisuje postavení vyjmenovaných slov v českém jazyce a zkoumá úskalí při jejich vyučování. Součástí teoretické části je také analýza učebnic českého jazyka pro třetí ročník základní školy. V závěru teoretické části vyhledávám jiné vyučovací metody vyjmenovaných slov, které by se daly ve výuce použít. V praktické části vytvářím materiály pro výuku vyjmenovaných slov zvolenou výukovou metodou (metoda slovotvorných hnízd) a následně tuto metodu ověřuji v praxi. Pro výzkumné šetření jsem zvolila kvalitativní metodu, a to akční učitelský výzkum. Se skupinou 6 žáků jsem se věnovala výuce vyjmenovaných slov metodou slovotvorných hnízd a následně porovnala svou výzkumnou skupinu se zbytkem třídy, který se učil tradiční metodou. Na závěr jsem obě skupiny otestovala. Ze závěrečného testu vyplynulo, že metoda slovotvorných hnízd je účinnější než metoda tradiční. Klíčová slova Vyjmenovaná slova, výukové metody, pravopis, třetí ročník základní školy, analýza učebnic, metoda slovotvorných hnízd
Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách
Kábelová, Tereza ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách se zabývá návrhem lekcí pro výuku českého jazyka na základě inspirace anglickými učebnicemi. Vychází z teoretických poznatků týkajících se aktuálních trendů v didaktice českého jazyka (konstruktivismus a jeho třífázový model E-U-R včetně práce s žákovskými prekoncepty, rozvoj vědomého užívání jazykového systému, redukce obsahu či obsahově zaměřený přístup). Základní východisko představují komunikační cíle výuky jazyka a integrace jazykového učiva a složky komunikačně-slohové, respektive literární. Praktickou část práce tvoří návrhy lekcí českého jazyka na základě inspirace v anglických učebnicích, jejím podkladem je obsahová analýza tří témat (frazémy a idiomy, slovesný rod, prostředky textové návaznosti) v učebnicích českého a anglického jazyka pro střední školy. Součástí je rovněž doplňující dotazníkové šetření, které se zabývá vnímáním učebnic českého jazyka žáky středních škol (stranou jsou ponechána gymnázia). Navržené lekce vedle obsahové analýzy reflektují jednak výsledky dotazníkového bádání, jednak teoretické poznatky týkající se aktuálního směřování v didaktice jazyka. Jsou tvořeny na základě konstruktivistických východisek, reflektují komunikační přesah učiva a integrují...
Žáci cizinci v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy
Oswaldová, Karolina ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá žáky cizinci v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy, konkrétně se zaměřuje na žáky s ukrajinským mateřským jazykem a žáky s vietnamským mateřským jazykem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány základní skutečnosti související s problematikou vzdělávání žáků cizinců včetně nejčastějších chyb, kterých se Ukrajinci a Vietnamci v českém jazyce dopouštějí bez ohledu na jejich věkovou kategorii. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu, ve kterém je vymezena výzkumná skupina ukrajinských žáků cizinců a výzkumná skupina vietnamských žáků cizinců z 1. stupně základní školy. Prostřednictvím soustavného pozorování jsou analyzovány nejčastější chyby v češtině, kterých se členové výzkumných skupin dopouštějí. Tyto chyby se dále porovnávají s odbornou literaturou i mezi oběma skupinami navzájem. Rovněž se hodnotí přístup pedagogů k těmto dvěma skupinám žáků cizinců. KLÍČOVÁ SLOVA žáci cizinci, chyby v češtině, český jazyk, Vietnamci, Ukrajinci
Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce
Suchánková, Markéta ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce na téma Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce se zabývá danou problematikou v rámci učiva druhého ročníku základní školy. Hlavním cílem práce bylo naučit žáka ortografickým pravidlům se vztahem k dané problematice a jejich aplikaci. Teoretická část popisuje postavení souhlásek v českém jazyce, postavení problematiky ve výuce a úskalí terminologie. Dále popisuje psychomotorický vývoj dítěte. Součástí teoretické části je také analýza výkladu a procvičování v učebnicích českého jazyka pro druhý ročník základní školy. Předmětem praktické části bylo vytvořit a aplikovat alternativní výukovou metodu a naučit žáka používání měkkých a tvrdých i/y po pravopisně měkkých a tvrdých souhláskách. Šetření probíhalo se žáky druhého ročníku základní školy formou aplikace alternativní učební metody vytvořené na základě syntézy poznatků z teoretické části. Zúčastnilo se ho 21 žáků po dobu 22 vyučovacích hodin. Na začátku a na konci bylo provedeno testování, průběžné testování probíhalo po úsecích probrané látky. Součástí šetření bylo i testování žáků pátého a sedmého ročníku s cílem zmapovat současný stav znalostí dané problematiky. Hlavní předpoklad, že lze žáky naučit touto alternativní metodou dané problematice, se naplnil. KLÍČOVÁ SLOVA Pravopisně měkké a tvrdé souhlásky,...
Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku
Doležalová, Eliška
Disertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.
Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku
Doležalová, Eliška
Disertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí20 - 29další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
21 DOLEŽALOVÁ, Eva
3 Doležalová, Ela
12 Doležalová, Eliška
1 Doležalová, Emma
21 Doležalová, Eva
2 Doležalová, Eva,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.