Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 136 záznamů.  začátekpředchozí107 - 116dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Eschatalogy of Yezidism
Kubálek, Petr ; Kropáček, Luboš (oponent) ; Chlup, Radek (vedoucí práce)
Tématem práce je jezídismus, náboženství v kurdsky mluvících oblastech Blízkého východu. Zabývá se jezídskou eschatologií se zaměřením na představy o konci světa a času. Práce shrnuje a interpretuje jezídské textové verze o konci světa a času. Představuje postavy vystupující v textech, zejména jeden z jezídských projevů božství - Ézího (souvisejícího s historickým muslimským chalífou JAZÍDEM I. IBN MUCÁWIJA). Rovněž se zabývá jezídskými koncepcemi času a moci, jezídským uspořádáním společnosti a historií, a navrhuje typologii textové tradice v jezídismu. Práce zahrnuje expozé o popisech jezídů jako "uctívačů ďábla" a padělaných rukopisech dlouho považovaných za jezídská "svatá písma".
Ibn Sínův Živý, syn Bdícího: překlad a komentář
Vitásková, Magdaléna ; Ondráš, František (oponent) ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce)
Předkládaná práce se skládá ze dvou hlavních částí, kterými jsou překlad a komentář filosoficko-mystického spisu ajj ibn Jaqn (Živý, syn Bdícího). Jeho autorem je významný filosof islámského Východu Ibn Sn (980-1037), jehož životopis je součástí práce. Ačkoli tento traktát nepatří mezi jeho nejznámnější díla, svými silnými narativními aspekty, estetickými hodnotami a hloubkou používané symboliky se řadí mezi skvosty klasické arabské literatury. Komentář je rozdělen do kapitol, které odpovídají filosofickým tématům obsaženým v traktátu. Hlavním motivem je cesta lidského intelektu za vyšším poznáním, na níž mu je průvodcem Aktivní intelekt ztělesněný v postavě Živého, syna Bdícího. Rozumová duše se poté, co si uvědomí svůj vlastní andělský potenciál, vydává na intelektuální pouť do světa oddělených forem, která vyvrcholí poznáním Boha. Ibn Sn pomocí tohoto symbolického příběhu vykládá ústřední prvky svého učení, kterými jsou nauka o intelektu, psychologie a epistemologický proces, nauka o látce a formě, kosmologie, emanační teorie, angelologie a teologie. Skrytým motivem a filosoficko-mystickým poselstvím díla je láska, která jakožto vzestupný princip stvoření představuje opačný proces, než jakým je emanace. Poslední kapitola popisuje traktát jako památku arabského písemnictví a zaměřuje se na jeho literární...
Arabské odívání
Husinecká, Markéta ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
Celkový charakter arabského odívání byl v průběhu historie ovlivňován módními trendy, ale i řadou společenských jevů a fenoménů, stejně jako cizími kulturními vlivy. Toto specifické společenské a kulturní klima přispělo ke vzniku systému, jako byl ghijáropatření směřující k rozlišení muslimů od jinověrců - přičemž tato nařízení byla realizována z velké části skrze oděv. Hmotnou i symbolickou hodnotu oděvu v sobě spojovalo čestné roucho chi! 'a, jež bylo darováno jako výraz pocty, uznání nebo přízně. Zárodky této tradice vznikaly již v dobách předislámských či v období raného islámu, avšak plného rozkvětu dosáhly skrze instituci.tirázu, jež tvořila neoddělitelnou součást reality středověkého islámského chalífátu.
Politika a společnost v Angole v 70. letech 20. století: MPLA v boji o konsolidaci moci
Caetano Joáo, Mário Augusto ; Kumsa, Alemayehu (vedoucí práce) ; Klíma, Jan (oponent) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Politika a společnost v Angole v 70. letech 20. stol.: MPLA v boji o konsolidaci moci je rigorózní a podrobnou prací o interní dynamice existující v hnutí a posléze politické straně MPLA - Lidové hnutí pro osvobození Angoly (Movimento Popular para a Libertaço de Angola) prostřednictvím největších okamžiků, které se v jejím vývoji objevily. Sedmdesátá léta minulého století představují největší krizi, které se v historii nejsilnější politické strany Angoly objevila. Práce se snaží poukázat na důsledky politické ale i lidské důsledky, které tato krize s sebou přinesla. Během 70.let 20.století došlo ke čtyřem velkým momentům, které postavily MPLA na pokraj osvobozeneckého dění. Na východní frontě se na začátku sedmdesátých let mezi vojáky MPLA zvedla vlna odporu proti centrálnímu vedení. Později se jejím hlavním představitelem se stal Daniel Chipenda, člen řídícího výboru MPLA a který si myšlenku vzpoury přisvojil. Z hlediska vedení MPLA, šlo o první velký kolaps mezi tehdy řídícím výborem a sociálními rurálními základnami MPLA. Později se odehrála jiná revolta, která byla nazvána Aktivní revoltou a to v květnu roku 1974 v Brazzavillu, Konžská republika, kde mělo MPLA své sídlo. Jednalo se o převážně intelektuální disidenci, ale se strukturálními katastrofickými důsledky pro MPLA, to vše v době, kdy se 25....
Život a dílo 'Alího Šarí'atího a jeho vztah k islámské revoluci v Íránu
Fuxová, Petra ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Marek, Jan (oponent) ; Gombár, Eduard (oponent)
Tato dizertace se zabývá životem a dílem jednoho z nejvýznamnějších představitelů íránského islámského myšlení 20. století c Alího Šarícatího. Práce se skládá ze dvou částí. První shrnuje íránské dějiny od konce 19. století do islámské revoluce v roce 1979. Zvláštní pozornost je věnována úloze šíitských duchovních v klíčových událostech íránských dějin - v hnutí odporu proti koncesím uděleným západním cizincům, sesazení populárního premiéra Mohammada Mosaddeqa v roce 1953. Tyto významné okamžiky íránských dějin úzce souvisejí s islámskou revolucí v roce 1979 a do jisté míry byly i jejími katalyzátory. První část zahrnuje i Šarícatího životopis a vyjmenovává osobnosti, které měly největší vliv na jeho intelektuální formování. Samostatná kapitola je vyhrazena vzniku a působení islámského centra Hosejnije eršád v Teheránu, kde Šarícatí přednášel. Druhá část analyzuje Šarícatího dílo a porovnává jeho myšlenkové koncepty s myšlením dalších významných íránských myslitelů 20. století - Ahmada Kasravího, ájatolláha Rúholláha Chomejního, Abdolkaríma Sorúše a s aktivitami šíitského duchovního Músy Sadra v Libanonu. V rámci Šarícatího díla je zvláštní pozornost věnována přednáškám "Člověk a islám", " Člověk - víceregent Boži", "Náboženství proti náboženství", "Fatima je Fatima ", cyklu přednášek o " Šahádě " a knize...
Identita a základní náboženské orientace egyptských Koptů
Pargačová, Viola ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Filipi, Pavel (oponent) ; Oerter, Wolf Burkhard (oponent)
Hlavním tématem předkládané práce Je problematika identity koptské komunity v Egyptě. Zaměřila jsem se především na kolektivní konstrukci koptské identity prostřednictvím koptského křesťanství ve druhé polovině 20. století. V šedesátých a sedmdesátých letech 20. století byl díky aktivitám hnutí nedělních škol započat proces církevní reformy, která probíhá až do dnešních dnů. Reforma je zaměřena na vytvoření takového způsobu identifikace egyptských Koptů, který zdůrazňuje apoštolský původ Koptské orthodoxní církve, mnišské hnutí, hodnoty martyrologií a persekuce Koptů.
Nabatejské náboženství v proměnách
Stupková, Miroslava ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Prudký, Martin (oponent) ; Tichý, Ladislav (oponent)
Miroslava Stupková Nabatejské náboženství v proměnách The Transformation of Nabataean Religion Náboženské představy a praktiky Nabatejců v sobě spojují původní předislámskou arabskou tradici s náboženskou tradicí asimilovaného aramejského obyvatelstva a s helénistickým náboženstvím Předního Východu. Hlavní nabatejský bůh byl Dúšará, jeho ženskými protějšky byly al-'Uzzá a Allát. Tato původně arabská vegetativní a astrální božstva byla nejčastěji uctívána anikonicky, tzn. ve formě kamenných bétylů. Pod patronací králů přejímají nabatejská božstva vlastnosti, funkce a atributy řeckých božstev.
Vývoj vnímání waqfu v egyptské společnosti (1805-1953)
Melčák, Miroslav ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent) ; Mendel, Miloš (oponent)
Waqf (pI. 'awqi!f), ktery vznikl v prvnirn stoleti ishirnske civilizace, se rozsifil po celern Blizkern vychode, aby se stal jednirn z nejcharakteristictejsich prvku politickych, spolecenskych a ekonornickych struktur. Ackoli waqf hral rnnoho ryznarnnych roli, jeho ryznam je obvykle charakterizovan prostfednictvirn dichotornickeho konceptu, ktery rozlisuje rnezi waqfem chajri (dobroCinna nadace) a waqfem 'ahli (rodinna nadace), z nichz prvni byl zakladanjako projev dobroCinnych zajrnu s cHern poskytnout bezplatne socialni, vzdelavad a nabozenske sluzby obyvatelstvu a druhy jako prostfedek k obejiti koranskych dedickych pravidel CUm al.jarii'i), jejichZ efektern by v opacnern pnpade byla fragrnentace rnajetku na neekonornicke jednotky. Tento koncept byl vytvofen v obdobi 19. a 20. stoleti, kdy byla v blizkorychodnich zernich vytvarena legislativa s cHern ornezit waqf jakozto pfekazku socialniho a ekonornickeho pokroku. Tato prace dokumentuje na pfikladu Egypta proces vytvareni tohoto dichotornickeho konceptu, jefiZ byl ve sve podstate ryrazern vyznamnych zrnen ve Vllirnani waqfu egyptskou spolecnosti. Prace pojednava 0 nadacni politice MuI;1ammada CAltho v prvni polovine 19. stoleti, pote 0 yYvoji centralniho nadacniho Ufadu do konce 19. stoleti a 0 procesu priznavani vlastnickych pray na statni zernedelskou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 136 záznamů.   začátekpředchozí107 - 116dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Kropáček, Lukáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.