Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postoje romských žen k reprodukčnímu zdraví
KREJČOVÁ, Adéla
Tato bakalářská práce se zabývá postoji romských žen k reprodukčnímu zdraví. Byl stanoven cíl, a to zjistit, jaké jsou znalosti romských žen o reprodukčním zdraví. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána charakteristika romského etnika. V jednotlivých podkapitolách je věnována pozornost romské historii, rodině, tradicím a zvykům a ošetřovatelské péči o Romy. Dále se teoretická část zabývá reprodukčním zdravím. V jednotlivých podkapitolách byl popsán menstruační cyklus i včetně menstruačních pomůcek, pohlavní styk, promiskuita, antikoncepce a její druhy. Dále je v podkapitolách rozebíráno těhotenství, jeho vznik, neplodnost, interrupce a prevence v oblasti reprodukčního zdraví. Výzkumná část bakalářské práce byla provedena pomocí polostrukturovaných rozhovorů, byla tedy zpracována kvalitativní metodou. Do sběru dat byly zapojeny romské ženy různého věku. Výzkumné šetření probíhalo od února do dubna 2024 a jednotlivé romské ženy byly označeny jako Ž1-Ž8. Polostrukturované rozhovory byly prováděné se souhlasem informantek na předem domluveném, klidném a ženám příjemném místě. Získaná data, která byla nahrávána na diktafon, byla vyhodnocena ručně, metodou "tužka-papír." Následně na základě získaných dat byly vytvořeny kategorie a podkategorie. První hlavní kategorií bylo Zdraví a jeho prevence. Obsahovala podkategorie s názvem Zdraví a reprodukční zdraví, Návštěvy lékaře a Sexuálně přenosné choroby. Druhou hlavní kategorií byl Bezpečný reprodukční život. Tato hlavní kategorie obsahovala podkategorie Menstruační cyklus, Těhotenství, Antikoncepce a Neplodnost. Z výzkumného šetření bakalářské práce bylo zjištěno, že informantky Ž2, Ž4, Ž6, Ž7 a Ž8 navštěvují lékaře až při záchytu nějakého onemocnění či zdravotní komplikace. Dále bylo zjištěno, že ženy Ž2, Ž5, Ž7 a Ž8 vnímají reprodukční zdraví jako něco, díky čemu mohou otěhotnět a mít potomka. Jejich znalost o reprodukčním zdraví je základní.
Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví
CHRSTOŠOVÁ, Vlasta
Bakalářská práce s názvem Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví se zaměřuje na míru informovanosti žáků ve věku 13-16 let o problematice menstruace, bezpečného sexu, antikoncepce, těhotenství a pohlavně přenosných chorob. V teoretické části bakalářské práce je popsáno zdraví a jeho rozdělení na reprodukční asexuální. Dále jsou zde popsány reprodukční orgány ženy a muže, menstruace a menstruační pomůcky, pohlavní styk a možnosti ženské a mužské antikoncepce, protože je nutné, aby dospívající lidé věděli, jak se chránit před nechtěným těhotenstvím a pohlavně přenosnými chorobami. Proto jsou jednotlivé kapitoly věnované právě pohlavně přenosným chorobám, těhotenství a interrupci. Poslední kapitola se zabývá edukací žáků vproblematice reprodukčního zdraví a rolí porodní asistentky v edukačním procesu. Ve výzkumné části bakalářské práce byla jako způsob výzkumného šetření zvolena kvantitativní metoda. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku, který byl šířen mezi respondenty na sociální síti Facebook. Dotazník se skládal ze 36 otázek, ze kterých bylo 23 uzavřených, 12 polouzavřených a 1 otevřená. Získaná data byla zpracována a vyhodnocena pomocí počítačových programů Microsoft Excel a SPSS. K jednotlivým otázkám byly vytvořeny grafy, které zobrazují odpovědi chlapců a dívek 8. a 9. tříd základních škol. Výzkumný soubor tvořilo 101 respondentů. Z 8. tříd bylo celkem 36 respondentů, a to 7 chlapců a 29 dívek. Z 9. tříd bylo celkem 65 respondentů, a to 13 chlapců a 52 dívek. Cílem této práce bylo zjistit, jaké mají chlapci a dívky 8. a 9. tříd znalosti o reprodukčním zdraví, tj. o menstruaci, bezpečném sexu, antikoncepci, těhotenství a pohlavně přenosných chorobách. Pro výzkumnou část byly stanoveny 3 hypotézy. První hypotéza měla zjistit, zda dívky 8. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než chlapci téhož ročníku. Tato hypotéza byla vyvrácena. Druhá hypotéza měla určit, zda dívky 9. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než chlapci z téhož ročníku. Druhá hypotéza byla také vyvrácena. Třetí hypotéza se zabývala tím, zda žáci 9. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než žáci 8. tříd. Tato hypotéza byla potvrzena.
Pozitivní vliv sexu na naše zdraví
VYDROVÁ, Anna
Cílem této práce je osvětlit důležité pojmy, které jsou v dnešní společnosti často opomíjeny nebo podceňovány, zmapovat oblast sexuálního chování, zjistit, co všechno v našem těle pozitivně sex ovlivňuje, jaké má naše okolí návyky, jaký názor má na sex historie. Široké téma sexuality je sice lehce kontroverzní, ale o to zajímavější je, že na to, že je naší nedílnou součástí, se mu věnuje poměrně málo pozornosti na odborné úrovni. Literatura, která se zabývá dějinami sexuální aktivity je plná "kostlivců ve skříni" a odkrývá nespočet překvapení, komplexů, křivd a nezahojených ran. Práce má dále za cíl vyslechnout tyto informace a porovnat je s realitou a aktuálními zdroji. Další součástí je naopak neustále a aktuálně velmi probírané téma vztahů mezi muži a ženami. Odhalíme i rozdíly na první pohled nepoznatelné. Popisem těla, projevům chování a sociálního statusu zjistíme, že prošly skutečně dlouhým vývojem. Záměrem ovšem není povyšování jednoho pohlaví nad druhé, ani nastavení pomyslných hranic mezi nimi. Ba naopak práce míří k jakémusi uzavření mírové dohody a na principu vzájemného respektu vyjádřit rovnoměrnou důležitost mužů i žen. Na závěr jsem v praktické části sestavené ve formě dotazníku specifikovala jednání, přemýšlení a povědomí mladých lidí o lidské sexualitě a jejím vztahu ke zdraví. Přínosem jsou aktuální informace ze života studentů a jejich vrstevníků. Jelikož si troufám tvrdit, že sexuální výchova je momentálně bohužel velmi zanedbávána a podceňována, byla by jakákoli nová přínosná informace pro čtenáře mou úlevou a nesmírným osobním úspěchem.
Znalosti adolescentů o pohlavně přenosných chorobách
Dudová, Dominika ; Thorovská, Alena (vedoucí práce) ; Váchová, Alena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá znalostmi adolescentů o prevenci a přenosu pohlavních nemocí. Práce se v teoretické části zabývá adolescencí, lékařským oborem venerologií a pohlavními chorobami, které podléhají povinnému hlášení. Cílem bylo zkoumat znalosti žáků vybraných středních škol. Porovnat, zda se liší podle kraje, kde se studovaná škola nachází nebo podle typu studované školy. Dále také vyhodnotit stanovené předpoklady. K výzkumu byl zvolen kvantitativní přístup a k samotnému šetření byl určen dotazník, který byl respondentům zaslán online. Obsahoval 26 otázek, otevřené, uzavřené a polootevřené, jež se zaměřovaly na prevenci a přenos pohlavních nemocí a edukaci prostřednictvím školy. Po vyhodnocení všech odpovědí z výzkumu vyplývá, že většina žáků vybraných středních škol ví, jak se pohlavní nemoci přenáší a také, jak jim předcházet. Dále bylo zjištěno, že kraj, ve kterém se vybraná škola nachází, nehraje v rozdílu znalostí roli, ale typ studované školy ano. Došlo k zjištění, že většina oslovených žáků ví informace o pohlavních chorobách z internetu. Respondenti si myslí, že by výuka problematiky pohlavních nemocích měla na středních školách probíhat.
Trestněprávní a kriminologické aspekty trestného činu znásilnění
Josef, Filip ; Gřivna, Tomáš (vedoucí práce) ; Tlapák Navrátilová, Jana (oponent) ; Stibořík, Vladimír (oponent)
I když se tak na první pohled nemusí zdát, pod fenoménem znásilnění se ve skutečnosti skrývá mnohem více, než by kdokoliv, kdo se s tímto problémem, resp. jeho řešením nikdy nesetkal, mohl vůbec říci. A co hůř, právě tito lidé, v naprosté většině případů muži, mají naopak sklony tento zločin bagatelizovat a pod vlivem neznalosti a mýtů se znásilněním spojených nebo dokonce náboženství či ideologie jej často vnímat jako obětí smyšlený, resp. na vůli pachatele vůbec nezávislý. A protože cílem této práce není jen pohled na znásilnění z hlediska trestněprávního, ale také kriminologického, tj. pohled z hlediska celé řady jiných vědních disciplín, že je tomu opravdu tak, a že na znásilnění tímto způsobem pohlíženo skutečně být nemůže, je - o nic méně důležitějším - úkolem této práce rovněž. Stěžejní část předkládané práce, coby práce nazírající na řešenou problematiku zejména z hlediska trestněprávního, a její hlavní badatelský přínos tvoří nejen rozbor jednotlivých znaků skutkové podstaty trestného činu znásilnění, ale v jeho rámci pak především pokus o úplnou kategorizaci všech dosud uvažovaných i neuvažovaných podob sexuálního chování do jednotlivých - zákonem stanovených - forem pohlavního styku. Totéž potom platí a za hlavní badatelský přínos této práce lze pokládat i pohled na problematiku osoby...
Reading Nabokov's Humbert Humbert through historical and socio-cultural prism
Rybchinskaya, Svetlana ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
The scholarly appraisal of Nabokov's Humbert Humbert generally sees him as a very intriguing yet morally flawed character. It is therefore interesting to see his depraved views and sexual tendencies within the context of how people have historically thought about female nubility and maturity. The thesis does not seek to de-stigmatise paedophilia, yet it aims at providing some historical framework towards understanding (1) why the widely embraced cultural relativism does not exonerate paedophilia and (2) how some historically- grounded attitudes of humankind towards female maturity align with Humbert Humbert's tendencies. Key words: child marriages; paedophilia; nubility; female maturity; Lolita; age of consent; child sexual abuse; childhood; sexual intercourse; Abstrakt Vědecké posouzení postavy Humberta Humberta z románu Nabokova "Lolita" ho zpravidla popisuje jako postavu poutavou a přesto mravně vadnou. Proto by bylo zajímavé prozkoumat jeho neřestné názory a sexuální sklony v kontextu lidského pohledu na ženskou zralost a pohlavní dospělost v průběhu historie. Tato bakalářská práce si neklade za cíl ospravedlnit pedofilii, avšak zaměřuje se na poskytnutí historického rámce k tomu, abychom porozuměli, (1) proč široce rozsáhlý kulturní relativismus nepřipouští pedofilii a (2) jak některé...
Sexuální aktivita v dospívání jako přechodový rituál do sociální dospělosti
Petrášek, Michal ; Skupnik, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ulrychová, Marta (oponent) ; Vrhel, František (oponent)
1 ABSTRAKT Disertační práce se zabývá sexuálním chováním mladých lidí mezi 15. a 25. rokem věku v České republice, přičemž tyto jejich aktivity jsou nahlíženy a interpretovány z antropologické perspektivy přechodových rituálů. Oficiální přechodové rituály dospělosti byly sice v "západní" společnosti odstraněny a jeden univerzální přechodový rituál byl roztříštěn v nepřebernou množinu partikulárních neoficiálních, zamlžených a často nejasných rituálních akcí. K této transformaci dochází proto, že je člověk dle Mary Douglas rituální živočich a rituál potlačený v jedné formě se objeví ve formě jiné ještě silnější. Do této velké množiny přechodových rituálů dospělosti můžeme zahrnout, např. taneční kurzy, maturitní zkoušku, získání řidičského průkazu, kouření cigaret, užívání alkoholu, či právě sexuální aktivitu. Tu je možné v období adolescence označit za rituální proto, že nemá jasný utilitární prokreační cíl. Práce prezentuje původní terénní výzkum, který spočívá na dvou hlavních pilířích: 1. na kvantitativním dotazníkovém šetření a 2. na kvalitativním šetření. Kvantitativní výzkum byl proveden na středních školách v Plzeňském kraji a jeho hlavní část čítala 188 respondentů. Výzkum probíhal mezi lety 2008 - 2009. Kvalitativní šetření proběhlo mezi lety 2010 - 2011 se skupinou 17 dobrovolníků. Abychom mohli...
Sexuální chování mladistvých v kontextu zdravotně sociální problematiky
KUBIŠTOVÁ, Tereza
Tématem této bakalářské práce je sexuální chování mladistvých v kontextu zdravotně sociální problematiky a úkolem práce je toto chování zmapovat. Dnes je prokázáno, že tolerantní normy dospělých formují postoje mladých lidí. Proto se v práci zaměřím na vyjasnění názorů a hledisek mladistvých na sexuální život. Výzkumu se zúčastnilo celkem 40 respondentů, kteří byli vybráni principem náhodného výběru ze středních škol v Českých Budějovicích. Výzkumný soubor byl kvótně rozdělen dle pohlaví na 20 dívek a 20 chlapců ve věku 17 let. Získaná data byla zpracována statistickou analýzou a pro testování hypotéz byly využity neparametrické metody, konkrétně Mann-Whitneyho test a chí-kvadrát test. Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zmapovat charakteristické znaky a důsledky sexuálního chování mladistvých na středních školách v Českých Budějovicích. Na základě tohoto cíle byly stanoveny 3 hypotézy: hypotéza č. 1 "Chlapci začínají sexuálně žít dříve než dívky", hypotéza č. 2 "Dívky dbají na chráněný pohlavní styk více než chlapci" a hypotéza č. 3 "Studenti, kteří si myslí, že předmět sexuální výchova (besedy na sexuální téma) má na základních školách význam, začínají sexuálně žít později". Tato bakalářská práce by mohla být využita sociálními pracovníky při sociální práci s mladistvými. Též by ji mohli využívat kurátoři pro práci s mládeží. V neposlední řadě by mohla být použita za účelem vzdělávání dětí na základních školách, konkrétně v předmětech sexuální výchova či výchova ke zdraví.
Sexualita žen v těhotenství a po porodu
ODLOŽILÍKOVÁ, Markéta
Předkládaná bakalářská práce pojednává o sexualitě žen v těhotenství a po porodu. Vzhledem k zaměření práce je v teoretické části popsáno těhotenství, porod, šestinedělí a s nimi související sexualita. Dále se práce zabývá problematikou role porodní asistentky v oblasti sexuality u ženy v těhotenství a po porodu. Celkem byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda jsou ženy seznámené se sexuálním životem v období těhotenství, druhým cílem bylo zjistit, zda jsou ženy seznámené s problematikou sexuality po porodu a třetím cílem bylo zjistit, jakým způsobem jsou ženy edukovány o sexuálním životě v těhotenství a po porodu. Výzkum probíhal se ženami v jejich domácím prostředí v průběhu měsíce února 2016. K provedení výzkumné části bylo použito kvalitativní výzkumné šetření. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů se ženami do jednoho roku po porodu. Výzkumný vzorek tvořilo celkem osm žen. Rozhovory byly uskutečněny po předchozí domluvě a se souhlasem žen. Rozhovor obsahoval 10 otevřených otázek, podle potřeb byly ženám navíc kladeny doplňující otázky. Rozhovory byly poté doslovně přepsány. Byla provedena analýza metodou kódování v ruce, neboli papír a tužka. Jednotlivé odpovědi respondentek byly označeny konkrétními kódy, které byly následně zařazeny pod jednotlivé kategorie. Z výzkumného šetření vyplynulo, že všechny dotazované ženy měly dle jejich názoru dostatečné informace ohledně sexuality v těhotenství. Ale odpovědi na způsob, jakým ženy informace získávají, jsou odlišné. Díky výzkumu bylo zjištěno, že nejčastěji ženy vyhledávají informace ohledně sexuality v těhotenství na internetu. Většina žen má problém pokládat otázky z této intimní oblasti, proto si raději vyhledává odpovědi na anonymních diskuzích. Což poukázalo především na nutnost zvýšení informovanosti žen ze strany porodních asistentek. Ovšem ne všechny ženy po informacích pátrají. Z výzkumu vyplynulo, že některé ženy věří především vlastnímu tělu a intuici, proto o žádné informace nemají zájem. Bylo také zjišťováno, zda vůbec mají ženy v období těhotenství potřebu pohlavního styku. Převážná část odpovědí byla kladná, tedy, že potřeba sexu byla během těhotenství mnohem vyšší než v období před těhotenstvím. Výzkumné šetření kromě toho ukázalo, že o problematice sexuality po porodu jsou ženy nejvíce edukovány ze strany porodních asistentek na stanici šestinedělí. Jak uvedly všechny respondentky, byly podle nich informace, týkající se této problematiky, dostatečné. Opět ale některé ženy uvedly, že o žádné informace v této oblasti nemají zájem, neboť se hlavně řídí svým tělem a ne radami od ostatních. Další otázky byly zaměřeny na to, zda jsou ženy spokojené se svým sexuálním životem po porodu, zda na nich porod nezanechal fyzické nebo psychické následky. Výsledky ukázaly, že většina z dotazovaných žen zahájila sexuální život již v době šestinedělí, díky nepřekonatelné touze po milování. Ale výsledky také uvedly, že sexuální apetence a frekvence se u žen oproti době těhotenství výrazně snížila. Vzhledem k tomu, že odpovědi žen se shodovaly v tom, že by o informace stály, ale nechtěly se ptát, výstupem této bakalářské práce je informační leták, který by mohl být volně přístupný v čekárnách u obvodních gynekologů nebo u porodních asistentek, kde by si jej ženy mohly přečíst a popř. odnést domů. Tento leták poskytuje informace o pohlavním styku v těhotenství, možné kontraindikace pohlavního styku a je doplněn vhodnými milostnými polohami, které mohou partneři provádět i v pokročilejším stadiu těhotenství.
Problematika antikoncepce a reprodukční zdraví mládeže
BŘEZKOVÁ, Markéta
Svoji diplomovou práci jsem zaměřila na problematiku antikoncepce a reprodukčního zdraví mládeže. Téma diplomové práce jsem si vybrala proto, že mne zajímá a také je velice aktuální. Svůj výzkum jsem specifikovala na Český Krumlov, konkrétně na různé typy středních škol v Českém Krumlově.Hlavním cílem mé diplomové práce bylo zmapování znalostí pozitiv a rizik týkajících se hormonální antikoncepce a prokázaných případných rozdílů v úrovni vlastního sexuálního chování u dospívajících dívek navštěvujících různé typy středních škol v Českém Krumlově.Výzkum byl proveden formou anonymních dotazníků, které byly rozdány dívkám ve věku 17 - 19 let. Pro svou práci jsem si stanovila celkem čtyři hypotézy, které byly statisticky potvrzeny. Výsledky vyšly zajímavé, a to že mezi studentkami zdravotnických středních škol a studentkami ostatních typů středních škol existují statisticky významné rozdíly v úrovni znalostí o rizicích hormonální antikoncepce. Dále, že studentky odborného učiliště zahajují sexuální život dříve než studentky ostatních typů středních škol, také že nejčastější metodou ochrany při prvním sexuálním styku dívek bez rozdílu dle typu navštěvované střední školy byl prezervativ, ale nejpreferovanější antikoncepcí u dospívajících dívek bez rozdílu dle typu studované střední školy je hormonální antikoncepce.Podle odpovědí dívek můžeme sledovat rozdíly ve vlastním sexuálním chování, které je však ve většině případů svědomité. Dívky však nejsou dostatečně poučeny o hormonální antikoncepci, kterou užívají. Poradila bych zapojit více přednášek ve škole o pozitivech a rizicích hormonální antikoncepce a obecně také o všech možnostech antikoncepce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.