Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením v základních uměleckých školách z pohledu pedagogů
BUJNOVSKÁ, Pavlína
Téma bakalářské práce je orientováno na hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením z pohledu pedagogů. Cílem je zpracovat aktuální poznání související s výše uvedeným tématem práce a poté popsat pohledem hudebních pedagogů práci se žákem se zrakovým postižením. Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je zpracována na základě aktuální literatury a je rozčleněna do tří základních kapitol. První část vymezuje pojem zrakové postižení, uvádí různé druhy klasifikací a možnosti využití vyšších kompenzačních smyslů u zrakově postižených žáků. Druhá kapitola se věnuje legislativnímu ukotvení základních uměleckých škol, přípravě na výuku, vzdělávání žáků se zrakovým postižením v základních uměleckých školách a významu hudby u žáků se zrakovým postižením. Poslední kapitola se zaměřuje na komunikaci mezi žákem a hudebním pedagogem a poznání osobnosti každého z nich. Praktická část práce obsahuje dotazníkové šetření doplněné kvalitativním výzkumem v podobě nestrukturovaného hloubkového rozhovoru. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 18 hudebních pedagogů. Poté byl veden rozhovor s paní učitelkou ze základní umělecké školy. Z výzkumu vyplývá, že názory a zkušenosti učitelů základních uměleckých škol mají značný význam při hudebním vzdělávání dítěte se zrakovým postižením. Osobnostní rysy učitele a žáka se zrakovým postižením se při hudebním vzdělávání vzájemně setkávají. Informovanost učitelů základních uměleckých škol týkající se specifik vzdělávání žáků se zrakovým postižením se odvíjí od profesní zkušenosti. Více než desetileté zkušenosti učitelů, kteří se výzkumného šetření zúčastnili, včetně letité zkušenosti paní učitelky v rozhovoru dokazují, že zásadní význam v hudebním vývoji žáků se zrakovým postižením má dlouhodobá efektivní spolupráce a komunikace mezi učitelem a rodinou.
Intristická motivace a prožitek FLOW u žáků základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této rigorózní práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů. Klíčová slova: flow; intrinsická motivace; hudební psychologie; hudební vzdělávání.
Transgenerational transmission of romani musical knowledge and skills in Klenovec and Kokava
Nuska, Petr ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Skořepová, Zita (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou transgenerační transmise hudebních znalostí a dovedností, tedy metodami hudebního vyučování a učení, v komunitě romských hudebníků v Klenovci a Kokavě na středním Slovensku. Práce bojuje proti hojně rozšířenému mýtu o vrozené romské muzikalitě a navrhuje alternativní vysvětlení domnělé romské hudební excelence skrze odlišnosti v jejich tradičním hudebním vzdělávání. První část práce shrnuje diskuzi o dědivosti hudebního talentu v přírodních a společenských vědách. Tato část dochází k závěru, že navzdory dlouhé diskuzi o této problematice a recentním objevům v genetice nemůžeme předpokládat, že za domnělou romskou hudebnost může být odpovědná vrozená genetická komponenta. V druhé části jsou představeny teoretické rozdíly v různých hudebně- vzdělávacích systémech (Merriam, Van den Bos, Turino) a je představen majoritní institiucionalizovaný vzdělávací system hudebního vzdělávání v České a Slovenské republice. Třetí část pak porovnává hudebně-vzdělávací systém majority s tradičními metodami hudebního vyučování a učení mezi Romy v Klenovci a Kokavě; jsou diskutována specifika těchto metod a jejich podílu na utváření romské hudebnosti. Páteří této komparace jsou data z autorova etnografického výzkumu. V závěrečné části je diskutována povaha změny hudebně-vzdělávacích metod,...
Prvky Orffova Schulwerku v českém všeobecném školství
VÁCHOVÁ, Pavlína
Diplomová práce je zaměřena na možnosti praktického využití prvků Orffova Schulwerku v českém všeobecném školství a je dělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována osobě Carla Orffa, Schulwerku obecně, Českému Schulwerku, hudebnímu vzdělávání a České Orffově společnosti. Čtenáři jsou stručně předloženy životopisné údaje osobnosti Carla Orffa, jeho pedagogická a skladatelská činnost. Dále je seznamován s historií Schulwerku, jeho principy, základními prvky a metodikou. Lze v diplomové práci nahlédnout poslání hudební výchovy v závislosti na Orffův Schulwerku. Na konci teoretické části je zmínka o seminářích České Orffovy společnosti. V praktické části je čtenář seznamován s metodikou, průběhem, výsledky a shrnutí výzkumu využití Orffovského instrumentáře na základních školách v Českých Budějovicích a okolí. Jsou zde k nahlédnutí i jednotlivé náměty pro využití hudebního nástroje v hudební výchově. Poslední oddíl je věnován ukázkám didaktických her s využitím Orffova instrumentáře.
Transgenerational transmission of romani musical knowledge and skills in Klenovec and Kokava
Nuska, Petr ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Skořepová, Zita (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou transgenerační transmise hudebních znalostí a dovedností, tedy metodami hudebního vyučování a učení, v komunitě romských hudebníků v Klenovci a Kokavě na středním Slovensku. Práce bojuje proti hojně rozšířenému mýtu o vrozené romské muzikalitě a navrhuje alternativní vysvětlení domnělé romské hudební excelence skrze odlišnosti v jejich tradičním hudebním vzdělávání. První část práce shrnuje diskuzi o dědivosti hudebního talentu v přírodních a společenských vědách. Tato část dochází k závěru, že navzdory dlouhé diskuzi o této problematice a recentním objevům v genetice nemůžeme předpokládat, že za domnělou romskou hudebnost může být odpovědná vrozená genetická komponenta. V druhé části jsou představeny teoretické rozdíly v různých hudebně- vzdělávacích systémech (Merriam, Van den Bos, Turino) a je představen majoritní institiucionalizovaný vzdělávací system hudebního vzdělávání v České a Slovenské republice. Třetí část pak porovnává hudebně-vzdělávací systém majority s tradičními metodami hudebního vyučování a učení mezi Romy v Klenovci a Kokavě; jsou diskutována specifika těchto metod a jejich podílu na utváření romské hudebnosti. Páteří této komparace jsou data z autorova etnografického výzkumu. V závěrečné části je diskutována povaha změny hudebně-vzdělávacích metod,...
Intristická motivace a prožitek FLOW u žáků základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této rigorózní práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů. Klíčová slova: flow; intrinsická motivace; hudební psychologie; hudební vzdělávání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.