|
Zájem veřejnosti o zimní aktivity v době koronavirové pandemie a v následující sezoně
Hádková, Kristýna ; Brtník, Tomáš (vedoucí práce) ; Bačáková, Radka (oponent)
Název: Zájem veřejnosti o zimní aktivity v době koronavirové pandemie a v následující sezoně Cíle: Cílem diplomové práce bylo zjištění zájmu veřejnosti o běžecké lyžování a dalších zimních aktivit jako alternativ ke sjezdovému lyžování v době koronavirové pandemie a udržení v následující sezoně. Metody: Pro získání potřebných údajů pro tvorbu diplomové práce byl proveden kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazník byl zveřejněn na sociálních sítích, zodpovědět ho mohl každý starší 18 let. Z výsledků byly interpretovány závěry, které uvádí preferované zimní aktivity v době pandemie se zaměřením především na běžecké lyžování a jejich setrvání mezi volnočasovými aktivitami respondentů po uvolnění protiepidemických opatření. Výsledky: V době pandemie covid-19 v době uzavření sjezdovek pociťovali respondenti omezení i u běžeckého lyžování všechny skupiny respondentů, u všech skupin se však frekvence lyžování nejméně v polovině případů udržela či zvýšila. Zájem o běžecké lyžování setrval v 61,7 % případů i po uvolnění opatření a otevření sjezdovek. Při pandemii se téměř všichni věnovali nějakým zimním aktivitám i mimo lyžování, mezi nejvíce preferované patřily procházky (83,5 %), sáňkování a bobování (75,0 %) a běh (50,0 %). Po znovu otevření sportovišť zůstala většina těchto...
|
|
Zpracování techniky a metodiky jízdy s monoski formou instruktážního DVD
ČÁSTEK, Daniel
Bakalářská práce je zpracována teoreticko-didaktickou formou a zabývá se lyžováním osob s handicapem, konkrétně jízdou s monoski z pohledu lyžařských instruktorů. Analytická část je směrována na klasifikaci postižení, význam aplikovaných pohybových aktivit a sportu pro osoby se zdravotním postižením se zakomponováním historie a vrcholných sportovních soutěží. Za stěžejní lze považovat kapitolu zabývající se problematikou lyžování s představením všech typů monoski včetně jejich technických parametrů a využití v praxi. Hlavní metody práce jsou videostudie a pozorování. Zpracované instruktážní DVD může v praxi fungovat jako metodologická pomůcka pro budoucí lyžařské instruktory asistenty.
|
|
Sjezdové lyžování dětí předškolního a mladšího školního věku a jeho možnosti v regionu Ústí nad Labem, Teplice
Herzina, Tomáš ; Mojžíš, Otakar (vedoucí práce) ; Jahodová, Gabriela (oponent)
NÁZEV: Sjezdové lyžování dětí předškolního a mladšího školního věku a jeho možnosti v regionu Ústí nad Labem, Teplice AUTOR: Tomáš Herzina KATEDRA (ÚSTAV) Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Otakar Mojžíš ABSTRAKT: Cíl práce: Cílem této práce bylo zjistit možnosti sjezdového lyžování dětí předškolního a mladšího věku v regionu Ústí nad Labem a Teplice. Dále pak vhodnost lyžařských areálů pro lyžování dětí a pro jejich výuku lyžování. Porovnání lyžařských škol v regionu a způsobu jejich výuky. Dalším cílem, bylo sestavení modelu lyžařského výcviku dětí, a aplikace při samotné praktické výuce dětí a zjištění funkčnosti daného modelu výuky lyžování. Metody práce: Jedná se o výzkum na základě rozhovorů (polostrukturovaných), pozorování (skrytých, otevřených, zúčastněných) a sběru dat z literatury a internetu. Získaná data z literatury a internetu posloužila jako základ k vytvoření otázek použitých v rozhovoru se zástupci lyžařských škol. Výsledky práce: Bylo zjištěno, že lyžařská střediska v regionu (Ski areál Komáří Vížka, Zadní Telnice, Sport centrum Bouřnák) lze doporučit pro lyžování dětí, rodin s dětmi i k výuce lyžování dětí. V každém z uvedených areálů se nachází alespoň jedna lyžařská škola. Pozorováním a rozhovorem se zástupci jednotlivých lyžařských škol byl zjištěn...
|
| |
|
Porovnání zapojení svalů dolních končetin u smýkaného oblouku a oblouku v telmarském postavení
Pospíšilová, Eva ; Jindra, Matouš (vedoucí práce) ; Chrástková, Martina (oponent)
Název: Porovnání zapojení svalů dolních končetin u smýkaného oblouku a oblouku v telemarkovém postavení. Cíle: Cílem této práce je porovnat pořadí svalové aktivace vybraných svalů dolních končetin u smýkaného a telemarkového oblouku. Metody: Pomocí povrchové EMG byla snímána svalová aktivace vybraných svalů při lyžování během průjezdu vytyčené tratě. Všichni probandi projeli danou trať dvěma způsoby. První jízda byla provedena telemarkovým způsobem a druhá jízda technikou středního smýkaného oblouku. Získaný signál z každé jízdy byl následně zpracován a vyhodnocen. Výsledky obou jízd byly mezi sebou porovnány. Výsledky: Našli jsme rozdíly v pořadí aktivace svalů mezi telemarkovým a smýkaným obloukem. Pro jednotlivé techniky jsme ale nenalezli jednoznačné pohybové vzorce, které bychom mohli mezi sebou porovnat. V jednotlivých technikách měl každý proband odlišné individuální pořadí svalové aktivace. Klíčová slova: sjezdové lyžování, telemark, EMG, svalová aktivace
|
|
Kondiční příprava elitních lyžařů sjezdařů v České republice a v alpských zemích
Gecelovský, Igor ; Bunc, Václav (vedoucí práce) ; Jindra, Matouš (oponent)
Cílem této studie byla komparace dvou tréninkových systémů mezi českým systémem a systémem alpských vedoucích zemí, kondiční přípravy sjezdových lyžařů v kategorii dospělých. Sledovaná skupina byla složena z vrcholových lyžařů v kategorii dospělých žen ve věku 20 - 25 let. Výsledkem byl rozdíl v kvantitě tréninkových jednotek (Česko 287 h - AVZ 328 h). Systém alpských vedoucích krajin byl v počtu hodin zatížení o 12,5 % hodin vyšší než český systém, což se mohlo odrážet na celkové úspěšnosti závodníků. Jednalo se o odlišný počet hodin rozvoje vytrvalostních a silových předpokladů v přípravném období, který se mohl odrazit na celkových výsledcích výkonů závodů v sezoně 2012/2013. Cíle práce: Cílem této práce je zpracování údajů o tréninku sjezdařů v kategorii žen. Kvantitativní a kvalitativní porovnání objemu zatížení základní kondiční přípravy českých a alpských sjezdařů. Porovnávané budou skupiny žen ve věku od 20 do 25 let. Metody práce: Mým úkolem bude porovnávání metodou rešerší a kvantifikace přípravného období sjezdařů z Čech a sjezdařů z alpských vedoucích zemí. Materiály k porovnání pro závěrečnou práci budou k dispozici jak ze strany Rakušanů, tak Čechů, od trenérů alpských vedoucích zemí týmu evropského a světového poháru a od českého úseku alpských disciplín (ÚAD). Výsledky: Objem...
|
|
Rozložení tlaku na ploskách chodidel ve středním smýkaném oblouku alpskou a telemarkovou technikou
Svobodová, Renata ; Jindra, Matouš (vedoucí práce) ; Bačáková, Radka (oponent)
Název: Rozložení tlaku na ploskách chodidel ve středním smýkaném oblouku alpskou a telemarkovou technikou Cíle: Cílem práce je porovnat rozložení tlaku na ploskách chodidel ve středním smýkaném oblouku alpskou technikou a telemarkovou technikou. Metody: K analýze rozložení tlaku na ploskách chodidel ve sjezdovém lyžování byl využit tlakoměrný systém Pedar-X, který slouží mimo jiné k detekci plantárního tlaku (kPa) lidského chodidla. Měření rozložení tlaků na ploskách chodidel probíhal během dvou jízd v určené trati. První jízda byla telemarkovou technikou, druhá jízda alpskou technikou. U každého probanda byl zvolen k vyhodnocení a zpracování výsledků pravý i levý sjezdový oblouk, v přibližně stejném úseku trati. Výsledky: Z výsledků snímání rozložení tlaku v alpském a telemarkovém postavení vyplývají statisticky významné rozdíly v intraindividuální komparaci v rámci každé techniky. Statisticky významné rozdíly vycházejí i v interindividuální komparaci obou technik vzájemně. Klíčová slova: sjezdové lyžování, telemark, Pedar-X, rozložení tlaku
|
|
Školní lyžařské výcvikové kurzy a jejich vliv na fyzickou, psychickou a sociální stránku rozvoje žáků
Marková, Simona ; Přibyl, Ivan (vedoucí práce) ; Pádivý, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vlivem školního lyžařského výcvikového kurzu na fyzickou, psychickou a sociální stránku rozvoje žáků mladšího i staršího školního věku. Snaží se zprostředkovat nabyté zkušenosti, míru rozvoje žáka v daných oblastech, postřehy a pocity žáků, kteří kurz absolvovali v nedávné době. Práce se krátce zabývá historií lyžování, zákonitostmi v jednotlivých věkových kategoriích, vhodnou lyžařskou výbavou pro děti, lyžařským výcvikem i samotným průběhem školního lyžařského výcvikového kurzu. Zabývá se také současnými problémy životního prostředí, hypokinézou a jejími důsledky. Pro výzkumnou část požíváme jako metodu výzkumu dotazník. V této práci se pracujeme se žáky základních škol v České republice. Klíčová slova sjezdové lyžování, lyžařský výcvikový kurz, základní škola, rozvoj žáka, mladší školní věk, starší školní věk
|
|
Didaktické postupy pro výuku lyžování začátečníků v mladším školním věku
Hrůšová, Petra ; Fořterová, Petra (vedoucí práce) ; Chrástková, Martina (oponent)
Název: Didaktické postupy pro výuku lyžování začátečníků v mladším školním věku Cíl: Cílem diplomové práce je vytvoření tzv. "rozřazovací abecedy" pro lyžařské začátečníky ve věku 6 - 10 let (mladší školní věk) a následné ověření její účinnosti při užití rozdílných didaktických postupů výuky lyžování v "Půldenní lyžařské škole" na Kubově Huti. Metody: Jedná se o případovou studii, která má charakter deskripce s povahou kvalitativního výzkumu. Stěžejní metodou bylo participantní (zúčastněné) pozorování prováděné pěti zaškolenými lyžařskými instruktory. Dále jsme využili kategoriálního systému a vytvořili jsme sedm kategorií. Jednalo se o lyžařské dovednosti zařazené do "rozřazovací abecedy". Pro zaznamenávání kvality provedení jsme zvolili posuzovací škály pro jednotlivé prvky v "rozřazovací abecedě". Výsledky: Vytvořili jsme lyžařskou "rozřazovací abecedu", do které jsme zařadili sedm lyžařských dovedností. Každou dovednost jsme popsali a stanovili její úroveň. Na základě kvality provedení jednotlivých lyžařských dovedností jsme děti rozdělili do dvou skupin (paralelní a přívratná). Každá skupina absolvovala upravený lyžařský postup výuky, který na závěr byl ověřen obratnostním slalomem. Použití lyžařské "rozřazovací abecedy" na začátku lyžařského výcviku se ukázalo jako efektivní pro výuku...
|
|
Analýza metodických postupů při výuce lyžování
Hrůšová, Petra ; Jindra, Matouš (vedoucí práce) ; Chrástková, Martina (oponent)
Název: Analýza metodických postupů při výuce lyžování Cíle práce: Cílem této práce bylo zjistit, zda při využití rozřazovací abecedy v úvodu výuky lyžování dětí mladšího školního věku se metodou paralelního postavení lyží naučí lyžovat více dětí než metodou přívratového postavení lyží. Metody: Aplikací metody selektivního strukturovaného pozorování při samotné praktické výuce dětí byla zjišťována úspěšnost zvládnutí základních obratnostních prvků sjezdového lyžování při využití metodik výuky s prvky paralelního nebo přívratového postavení lyží. Tyto poznatky byly doplněny vlastním názorem podpořeným literaturou a osobní zkušeností se závodním lyžováním a s výukou lyžování. Jednalo se o výzkum metodou přímého pozorování lyžařských dovedností dětí mladšího školního věku v lyžařské škole na Kubově Huti. Výsledky: Byla potvrzena hypotéza, že metodika výuky s prvky paralelního postavení lyží při využití úvodní rozřazovací abecedy je vysoce účinná. Klíčová slova: děti, sjezdové lyžování, lyže, mladší školní věk, lyžařský styl, paralelní postavení, přívratové postavení lyží - pluh, lyžařská škola, rozřazovací lyžařská abeceda.
|