Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 207 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Specifika motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku
BOLVÁRI, Eliška
Bakalářská práce se zabývá specifiky motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku. V teoretické části je popsána problematika zrakového postižení se zaměřením na diagnózy, které se vyskytují u dětí z výzkumného souboru. Dále jsou popsané možnosti, jak se děti se zrakovým postižením mohou vzdělávat v předškolním věku. Následně je pozornost věnována specifikům vývoje nejdříve oblasti kognitivní a poté pohybové. Na závěr teoretické práce je popsána diagnostika motoriky především diagnostický materiál MABC-2, který je dále použit v praktické části práce. Cílem praktické části bakalářské práce bylo vytvoření, provedení a zhodnocení efektivity krátkého intervenčního programu pro děti se zrakovým postižením, které mají zároveň oslabení v motorické oblasti. Program byl sestaven individuálně na základě kazuistik a vstupních výsledků testu MABC-2. Zhodnocení efektivity intervenčního programu bylo na závěr ověřeno výstupními výsledky testu MABC-2. I když byl intervenční program sestaven na základě individuálních potřeb, je možné ho použít či se jím inspirovat při práci s dětmi se zrakovým postižením. Na základě výsledků je při tvorbě dalších programů vhodné si stanovit menší počet cílů rozvoje a program tak více vyprofilovat do jedné z oblastí motoriky. Zároveň je důležité se při realizaci zaměřit na motivaci a případně přizpůsobit program zájmům dítěte. Tyto kroky mohou sehrát významnou roli v účinnosti programu.
Specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením
STOKLASOVÁ, Tereza
Tématem bakalářské práce jsou specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením. Cílem práce je na základě úzce specifikovaných teoretických východisek zpracovat k vymezenému tématu materiály aktuálního poznání a na jejich podkladě zpracovat případovou studii retrospektivního charakteru. Práce je členěna na dvě hlavní části. Část teoretickou a praktickou. V první části je zpracován teoretický základ uvedené problematiky do 2 kapitol. První kapitola se zabývá definicí, funkcí a mírou odolnosti rodiny. Nadále je zaměřena na rodičovské a sourozenecké vztahy, popisuje také proces vyrovnávání se rodiny s dítětem s postižením. Dále je zmíněna aktuální podpora rodin s dítětem se zrakovým postižením. Druhá kapitola zahrnuje konkrétní zrakové postižení, kde je obsažena jeho klasifikace a nadále specifika vrozeného a získaného zrakového postižení. Praktická část bakalářské práce zahrnuje kvalitativní výzkum. Konkrétně design případové studie rodiny retrospektivního charakteru. Data byla získávána pomocí hloubkového rozhovoru, zúčastněného pozorování a analýzy dokumentů. Specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením zasahují do všech etap a oblastí života, což vyplývá z výzkumného šetření. Zasahují do rodinných a partnerských vztahů, celkového vývoje dítěte se zrakovým postižením, do jeho vzdělávání, volnočasových aktivit i začlenění do pracovního života. Všechny tyto oblasti se prolínají v emočním a psychologickém hledisku nejen dítěte se zrakovým postižením, ale i všech členů rodiny.
Využití hlasového výstupu k odstranění bariér při práci nevidomých s počítači
Rybák, Petr ; Bubeníčková, Hana (oponent) ; Ondrák, Viktor (vedoucí práce)
Práce ukazuje možnosti vývoje bezbariérových počítačových aplikací. Konkrétně se práce zabývá návrhem počítačové obdoby klasické hry Scrabble pro nevidomé a slabozraké. Výsledkem práce je postup pro vytvoření počítačového programu (hry) umožňujícího nevidomým a slabozrakým bez větších obtíží hrát hru a ovládat program tak, aby se zcela obešli bez podpory vidících osob.
Výpočetní technika pro zrakově postižené a nevidomé
Šubrtová, Renata ; Šimánková, Monika (oponent) ; Dydowicz, Petr (vedoucí práce)
Bakalářská práce řeší situaci zrakově postižených (slabozrakých a nevidomých) občanů v oblastech jejich možností ve využívání výpočetní techniky jak pro své vzdělávání tak i pro usnadnění a zpestření života vůbec. Speciálně se zaměřuje na softwary, které napomáhají zrakově postiženým seznámit se se světem počítačů.
Assistance and Information System for Blind People
Hnilica, David ; Zemčík, Pavel (oponent) ; Černocký, Jan (vedoucí práce)
This work deals with the problem of implementation of the assistance system to support the orientation of blind people in the means of public transportation. Since it is only one part of larger unit (the RAMPE project), it doesn't cover the whole topic, yet only implements one part of it. It is written from the point of view of a developer and code architect. It improves the software architecture of existing project, suggests new methods and techniques and adds new functions to the application. This is done only at the respective part - the work is neither capable, nor takes any ambition  to design or modify the whole system. That has been done already by other people and parties in the past and this work merely continues those done in the past.
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Kramosilová, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
Akceptace zrakového postižení v produktivním věku
Havlíčková, Adéla ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce se skládá z teoretické a výzkumné části. Zabývá se akceptací zrakového postižení v produktivním věku, přičemž se konkrétně zabývá získaným zrakovým postižením. Teoretická část vymezuje zrakové postižení vrozené a získané, dále obsahuje nejčastější příčiny zrakového postižení, jeho důsledky a s tím spjaté psychické změny, dále popisuje možnosti úspěšné akceptace ve formě zahraniční studie, a nakonec se zabývá možnostmi sociální rehabilitací a jejími formami. Cílem šetření je popsat, jak lidé reflektují svůj proces přijetí ztráty zraku a jaké oblasti tuto akceptaci ovlivnily a jaké jsou rozdíly mezi mužským a ženským prožíváním ve vztahu k jejich osobnostním rysům. Pomocí kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů se třemi respondenty se ukázalo, že nejzásadnější byla pro respondenty změna myšlení a motivace ke zvládnutí krizové situace. Dále se ukázalo, že velký vliv na proces akceptace má sledování vlastního pokroku v oblasti soběstačnosti a podpora okolí. Nemalou roli také hrála profesionální podpora a pomoc. Dále bylo možné sledovat odlišnosti v prožívání ztráty náhlé a postupné. Výsledky byly porovnávány se zahraniční studií a s odbornými zdroji uvedenými v teoretické části. Data byla analyzována pomocí softwaru MAXQDA. KLÍČOVÁ SLOVA Zrakové postižení,...
Pohybové hry pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole
PEKAŘOVÁ, Anna
Bakalářská práce se zaměřuje na pohybové hry pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole. Cílem práce je seskupit teoretické poznatky ke zvolenému tématu a na základě teoretické části vytvořit zásobník pohybových her, které mohou využít speciální pedagogové pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole. Pro naplnění těchto cílů je využívána kvalitativní strategie. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu zrakového postižení, jeho příčinami, specifiky vývoje předškolního dítěte se zrakovým postižením a dále pak samotným předškolním vzděláváním a hrou, kde jsou sepsány druhy her nebo například pravidla, které je nutno při hře dodržovat. Praktická část obsahuje metodický postup, který je složen ze zásobníku pohybových her pro děti se zrakovým postižením a může být použit jako inspirace speciálním pedagogům v mateřské škole. Metodický postup je rozdělen do čtyř částí, kdy v každé části jsou rozepsány čtyři pohybové hry, dvě pohybové hry určené do třídy a dvě pohybové hry určené na ven. Metodický postup, který obsahuje čtyři části po čtyřech pohybových hrách se člení podle témat, které se týkají ročních období, to znamená, že první část se týká tématu jara, druhá část se týká tématu léta. třetí část se zabývá podzimem a poslední čtvrtá část se zaměřuje na zimu.
Pleoptická cvičení u dětí s poruchami binokulárního vidění v mateřské škole
MICHALOVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce pojednává o pleoptických cvičeních u dětí s poruchami binokulárního vidění v mateřské škole. Jejím cílem je vymezené téma zpravovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit didaktické materiály, příp. pracovní listy zaměřené na rozvoj dílčích zrakových dovedností. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace. K naplnění cílů byla zvolena kvalitativní strategie. Zvolenými metodami k dosáhnutí cílů byly analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Po provedené evaluaci byly všechny vytvořené didaktické materiály shledány vhodnými pro zařazení do edukačního procesu. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí: z části teoretické a části praktické. Jak část teoretická, tak i část praktická obsahují 6 kapitol. V teoretické části jsou krátce představeny témata zrakového postižení, binokulárního vidění, poruch binokulárního vidění, náprav a léčby poruch binokulárního vidění, charakteristiky dítěte předškolního věku a vzdělávání dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. V praktické části jsou v prvních kapitolách představeny cíle bakalářské práce a metody použité pro dosažení těchto cílů. V dalších kapitolách jsou popsány vytvořené didaktické materiály a průběh jejich ověřování v MŠ. Poslední kapitoly se zaměřují na vyhodnocení didaktických materiálů a na diskuzi k tomuto tématu. Vytvořené výstupy práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 207 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.