Název:
Specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením
Překlad názvu:
The specifics of a family with a child with visual impairment
Autoři:
STOKLASOVÁ, Tereza Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce jsou specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením. Cílem práce je na základě úzce specifikovaných teoretických východisek zpracovat k vymezenému tématu materiály aktuálního poznání a na jejich podkladě zpracovat případovou studii retrospektivního charakteru. Práce je členěna na dvě hlavní části. Část teoretickou a praktickou. V první části je zpracován teoretický základ uvedené problematiky do 2 kapitol. První kapitola se zabývá definicí, funkcí a mírou odolnosti rodiny. Nadále je zaměřena na rodičovské a sourozenecké vztahy, popisuje také proces vyrovnávání se rodiny s dítětem s postižením. Dále je zmíněna aktuální podpora rodin s dítětem se zrakovým postižením. Druhá kapitola zahrnuje konkrétní zrakové postižení, kde je obsažena jeho klasifikace a nadále specifika vrozeného a získaného zrakového postižení. Praktická část bakalářské práce zahrnuje kvalitativní výzkum. Konkrétně design případové studie rodiny retrospektivního charakteru. Data byla získávána pomocí hloubkového rozhovoru, zúčastněného pozorování a analýzy dokumentů. Specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením zasahují do všech etap a oblastí života, což vyplývá z výzkumného šetření. Zasahují do rodinných a partnerských vztahů, celkového vývoje dítěte se zrakovým postižením, do jeho vzdělávání, volnočasových aktivit i začlenění do pracovního života. Všechny tyto oblasti se prolínají v emočním a psychologickém hledisku nejen dítěte se zrakovým postižením, ale i všech členů rodiny.The topic of the bachelor thesis is focused on the specifics of a family with a child with visual impairment. The aim of the thesis is to elaborate current knowledge on the defined topic based on narrowly specified theoretical background and to elaborate a retrospective case study on the basis of this knowledge. The thesis is divided into two main parts. The theoretical and practical part. In the first part, the theoretical basis of the given issue is elaborated into 2 chapters. The first chapter deals with the definition, function and resilience of the family. It then focuses on parenting, sibling relationships and describes the process of coping of the family with a child with disabilities. Current support for families with a child with a visual impairment is also mentioned. The second chapter specifically covers visual impairment, where its classification is included and the specifics of congenital and acquired visual impairment continue to be covered. The practical part of the bachelor thesis includes qualitative research. Specifically, a retrospective family case study design. Data was collected through in-depth interviews, participant observation and document analysis. The specifics of a family with a child with visual impairment cut across all stages and areas of life, the research investigation shows. They interfere with family and partner relationships, the overall development of the child with a visual impairment, his education, leisure activities and integration into working life. All these areas are intertwined in the emotional and psychological aspects not only of the child with a visual impairment but also of all family members.
Klíčová slova:
dítě; odolnost; rodina; vztahy; zrakové postižení; životní krize; child; family; life crisis; relationships; resilience; visual impairment Citace: STOKLASOVÁ, Tereza. Specifika rodiny s dítětem se zrakovým postižením. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/71685