| |
| |
|
Rozvoj metodiky posuzování svodidel z hlediska dynamických účinků
Koudelka, Ivan ; Krejsa,, Martin (oponent) ; prof. Ing. Alois Materna, CSc., MBA (oponent) ; Salajka, Vlastislav (vedoucí práce)
Předložená práce analyzuje metodiku a přístupy dané legislativou. Předkládá v tisku prezentované výsledky numerického modelování nárazu vozidel do bariéry řešených ve světě i v ČR. Přináší návrh metodiky posuzování svodidel. Metodika navazuje na základní principy užité v TP 101 a ČSN EN 1991-1-1. Kinetická energie vozidla v okamžiku nárazu je nahrazena statickou silou, jejíž účinky jsou srovnatelné s účinky nárazu vozidla. Nosná konstrukce svodidla je řešena za pomocí prostředků statiky. Ve výpočtu je uplatněna i deformace vozidla, což představuje reálné rozdělení energie pohlcené deformací vozidla a energie, kterou musí absorbovat svodidlo. Navrhované postupy umožňují zohlednit nelineární chování konstrukce jak z hlediska geometrické, tak z hlediska materiálové nelinearity. Práce se rovněž zabývá interpretací různých druhů podepření konstrukcí do výpočtového modelu. Na konkrétním případě je demonstrován způsob modelování pružného podepření sloupku svodidla v zemině, či model tření volně uloženého betonového bloku po podložce. K zajištění realitě odpovídající polohy vzájemně spojených volně uložených bloků je navržen způsob modelování kontaktu v místě jejich možného průniku. K výraznému zpřesnění výpočtu přispívá postupné zatěžování konstrukce pomocí přírůstku zatížení a vyčíslování přírůstků energie absorbované deformací po jednotlivých krocích. Předkládaná metodika představuje účinný nástroj k posuzování svodidel, pro jehož aplikaci je dostatečné užití běžných prostředků a vybavení, kterými disponuje téměř každý projektant zabývající se statikou stavebních konstrukcí. V závěru práce jsou zobecněny poznatky získané z řešených příkladů a doplněny o grafická vyjádření.
|
|
Bezpečnostní turniket
Láznička, Petr ; Jonák, Martin (oponent) ; Pokorný, Přemysl (vedoucí práce)
Záměrem bakalářské práce je navrhnout konstrukční řešení obousměrně průchozího turniketu s velkým stupněm zabezpečení, ve spolupráci se zlínskou firmou Cominfo a.s. Bakalářská práce bude zaměřena zejména na konstrukční řešení zařízení. Je třeba také provést pevnostní kontrolu čepové brzdy a zkontrolovat pohon závory, zda vyhovuje. Kontrola čepu brzdy bude podložena technickými výpočty.
|
|
Přístup na nástupiště pro osoby na vozíku pro invalidy
Šafář, Zdeněk ; Tomandl, Vladimír (oponent) ; Svoboda, Richard (vedoucí práce)
Práce se zabývá posouzením bezbariérového prostředí na železničních stanicích a zastávkách. Bylo vybráno několik typově odlišných stanic, které jsou ve staničním řádu označeny jako přístupné pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Stanice byly poté navštíveny, důkladně proměřeny a prozkoumány. Záměrem bylo řešit tuto problematiku jako celkový řetězec všech prováděných úkonů na dotčených místech. To znamená od příchodu cestujících z přednádražního prostoru, provedení všech úkonů ve výpravní budově, až po přístup cestujících na nástupiště a následné nastoupení do vlaku. Z důvodu obsáhlosti problematiky bezbariérovosti se tato práce zaměřuje pouze na jednu cílovou skupinu uživatelů a to na osoby pohybující se na invalidním vozíku.
|
| |
|
Dohody EU s J. Koreou a Japonskem a jejich dopad na evropský trh
Radová, Jana ; Hnát, Pavel (vedoucí práce) ; Neumann, Pavel (oponent)
Diplomová práce Dohody EU s J. Koreou a Japonskem a jejich dopad na evropský trh analyzuje dosavadní dopady již implementované dohody o volném obchodu s Jižní Koreou a očekávaný efekt vyjednávané dohody o volném obchodu s Japonskem na konkurenceschopnost Evropské unie a její průmyslové základny se zaměřením na chemické, potravinářské, textilní a především automobilové odvětví. Dopady dohod jsou hodnoceny z hlediska vývoje zbožových obchodních toků a existence netarifních bariér a procesu jejich redukce. Pro ucelenost analýzy práce zahrnuje také vývoj obchodních bilancí s Jižní Koreou a Japonskem z evropské i české perspektivy. Analýza demonstruje dosavadní pozitivní dopady dohody s Jižní Koreou na konkurenceschopnost Evropské unie a předvídá očekávané dopady dohody s Japonskem.
|
|
Vliv prostředí na trávení volného času u osob s disabilitou pohybu.
BARTOŇOVÁ, Květoslava
Diplomová práce se zabývá vlivem prostředí na trávení volného času u osob s disabilitou pohybu. Teoretická část je zaměřena na informace o disabilitě pohybu, analyzuje a vysvětluje odborné termíny. Dále se zaměřuje na charakteristiku, jednotlivé funkce a faktory volného času. V praktické části se zaměřuji na kvalitativní výzkum, tedy rozhovorům o vzniku disability pohybu, její kompenzací, o soběstačnosti, překážkách, které musí jedinec překonat, o sociálním systému a o trávení volného času. Zjištěné informace byly vyhodnoceny a utříděny do tabulek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké bariéry se vyskytují u osob s disabilitou pohybu v Českých Budějovicích, poukázat na překážky, které znepříjemňují a omezují osobám s disabilitou pohybu jejich kvalitní život. V praktické části jsem stanovila tyto předpoklady: 1 Předpokládám, že osoby s disabilitou pohybu významně vnímají finanční bariéry v rámci trávení volného času. 2 Předpokládám, že osoby se získanou disabilitou pohybu, kteří aktivně využívali svůj volný čas, se snaží být nadále aktivní v jeho využití. Oba stanovené předpoklady byly výsledným zkoumáním a sumarizací dostupných informací vyhodnoceny a následně potvrzeny.
|
|
Alternativní řešení ke snížení hlukové zátěže šířené z pozemních komunikací
NOVÁK, Michal
Autor bakalářská práce popíše problematiku nežádoucího šíření hluku vzniklého z dopravy na pozemních komunikací a navrhne vlastní alternativní konstrukce pro snížení hluku ze silničního provozu. Jako výchozí podklady budou použity hlukové studie Jihočeského kraje na vybraném úseku silnice mezi obcemi Český Krumlov-Větřní. V bakalářské práci autor popíše akustické poměry z fyzikálního hlediska, vlastnosti zvuku při šíření v prostoru podél komunikací, vysvětlí pojmy hluk z dopravy a hlukové emise, vyjmenuje důležité normové požadavky a kritéria. Z tohoto teoretického základnu vzniknou vstupně-výstupní požadavky na realizaci potřebných opatření na snížení hluku. Tato bakalářská práce si klade za cíl navrhnout a předběžně posoudit jiný typ protihlukové stěny, jako jedno z opatření ke snížení hlukové zátěže z pozemních komunikací, v porovnání s běžně používanými konstrukcemi. K dosažení cíle se navrhne a posoudí využití možností jiných kombinací materiálů, způsobů jejich spojení a tvarové geometrie konstrukcí.
|
| |